Tubejack Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 36 minutes ago, Arcman said: Ja dat is zo, men is hier over het algemeen mild. Ik vind het ook best een leuke en interessante post, waarbij ik de poster zeker niet wil afschrikken. Wordt veel gezegd, geschreven en beweerd waar ook ik de geheimen van bekabeling niet kan doorgronden. Ik zit zelf met een enigszins vergelijkbare configuratie als de poster. Dat filter kan zeker goed storingen wegwerken. Sommige merken versterkers, hebben dat al standaard ingebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 15 februari 2021 Author Report Share Posted 15 februari 2021 (edited) 2 hours ago, Arcman said: Zijn hier al de nodige kanttekeningen gemaakt over de set-up en de uitkomsten van de "test". Ik wil er graag nog 1 maken (we bedrijven hier geen wetenschap, ik weet het) maar toch. In dit topic worden vrij absolute resultaten verbonden aan 1 kabel gekoppeld met de geïntegreerde versterker. Zou dit voor een eerlijk vergelijk niet doorgevoerd moeten worden in de hele set? Dus consequent de kabel van keuze aan alle componenten. Dus geen bonte mix van kabels in de set. Misschien brengt dit wel een resultaat dat de fabrikant voor ogen heeft. Je kunt natuurlijk met boude beweringen komen over (rand)apparatuur, maar dan wordt je op deze site wel gefileerd als je het niet voldoende onderbouwd Mijn Hegel is een all in one en daaraan zit hier als standaard een Puritan Classic netkabel met verguld zuiver koper Viborg stekkers. Aan de sony cdp xa50es zit hier ook standaard een Puritan classic met koperen/rhodium Viborg stekkers. De puritan optimizer is met een koperen c20 viborg aangesloten direct op de dedicated Lapp power kabel die rechtstreeks uit de meterkast komt. Daar zit hij op groep 1 en de woning zit op 2 en en 3. Ook de zonnepanelen zitten op de laatste 2 genoemden. De Lapp zit op een Pasco met hifi tuning 16 A porseleinen zekering. En ja, een dc filter was hier in huis wel echt nodig. Mijn vroegere Hegel H360 bromde stevig mechanisch via de trafo. Ook mijn huidige h590 heeft een grote onafgeschermde ringkern trafo die daar ook gevoelig voor is. Eigenlijk hebben alle Hegels daarvan last en volgens de fabrikant kan het geen kwaad en hebben ze er bewust voor gekozen om de trafo niet ,,in te pakken,, omdat op die manier het geluid minder zou zijn. Edited 15 februari 2021 by thei Aanvulling ivm dc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 Zal iets vertellen over mijn stroomvoorziening. Aftakking gemaakt vanaf de distributie (na de meter) naar een aparte groepenkast (oud type met 16A schroefzekeringen en aansluitrails). Vanuit deze groepenkast een 15M dubbele run (2*0/2*fase/1*aarde) ononderbroken naar een niet audiofiele wandcontactdoos. Het was de bedoeling om de dubbele run (standaard installatiedraad) regelmatig te twisten maar dit is niet gelukt (paste niet in de PVC buis en te stug). Er zal wel sprake zijn van een zekere twist veroorzaakt tijdens het trekken van de draad....... Maar toch zorgvuldig gewerkt (geen knikken). Tot zover low budget! Vanuit de wandcontactdoos met een Gigawatt netsnoer (20A) naar de Gigawatt EVO 4 filter. De EVO 4 dient als centraal stekkerblok waarop ik alles aansluit. Bij het aansluiten van apparatuur houdt ik mij aan de posities aangegeven door Gigawatt. Digital/Low/High posities. Mijn enige bedenking is dat de installatiedraad naar zolder loopt en over de balken door kunststof, dus m.i. vrij blootgesteld aan golven uit de ether. Zou wel eens willen meten wat het verschil is voor en na de Gigawatt. Hoe betrouwbaar zijn de (betaalbare) apparaatjes voor het meten van netvervuiling? Overall ben ik meer dan tevreden over de prestaties van mijn set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 15 februari 2021 Author Report Share Posted 15 februari 2021 9 minutes ago, Arcman said: Zal iets vertellen over mijn stroomvoorziening. Aftakking gemaakt vanaf de distributie (na de meter) naar een aparte groepenkast (oud type met 16A schroefzekeringen en aansluitrails). Vanuit deze groepenkast een 15M dubbele run (2*0/2*fase/1*aarde) ononderbroken naar een niet audiofiele wandcontactdoos. Het was de bedoeling om de dubbele run (standaard installatiedraad) regelmatig te twisten maar dit is niet gelukt (paste niet in de PVC buis en te stug). Er zal wel sprake zijn van een zekere twist veroorzaakt tijdens het trekken van de draad....... Maar toch zorgvuldig gewerkt (geen knikken). Tot zover low budget! Vanuit de wandcontactdoos met een Gigawatt netsnoer (20A) naar de Gigawatt EVO 4 filter. De EVO 4 dient als centraal stekkerblok waarop ik alles aansluit. Bij het aansluiten van apparatuur houdt ik mij aan de posities aangegeven door Gigawatt. Digital/Low/High posities. Mijn enige bedenking is dat de installatiedraad naar zolder loopt en over de balken door kunststof, dus m.i. vrij blootgesteld aan golven uit de ether. Zou wel eens willen meten wat het verschil is voor en na de Gigawatt. Hoe betrouwbaar zijn de (betaalbare) apparaatjes voor het meten van netvervuiling? Overall ben ik meer dan tevreden over de prestaties van mijn set. € 60,97 5%OFF | Nieuwe Oled Digitale Display Mains Noise Tester Emi Meter Wideband Ac Power Meter Rimpel Analyzerhttps://a.aliexpress.com/_vrsN0r Deze heb ik en laat goed de resultaten zien van je filter. Deze meet blijkbaar wel breder dan de 1000€ Isotek mains noise analyser die ik ook leende via een audio dealer. Als laatst genoemde 000 aangeeft achter een filter of zelfs na een kemp sns plug gaf het Alie metertje nog vaak enkele honderden mV aan op zijn schermpje. Als je wil mag je ook mijn metertje wel lenen tegen betaling van de verzendkosten of ophalen. Als je mij je Whatsapp nr stuurt via pm kan ik je een paar opnames sturen die ik eerder maakte met beide meters. Ik heb ook op deze manier de schoonste fase bepaald toen ik vorig jaar de 3 fasen uitbreiding liet uitvoeren . Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 6 hours ago, Arcman said: Zijn hier al de nodige kanttekeningen gemaakt over de set-up en de uitkomsten van de "test". Ik wil er graag nog 1 maken (we bedrijven hier geen wetenschap, ik weet het) maar toch. In dit topic worden vrij absolute resultaten verbonden aan 1 kabel gekoppeld met de geïntegreerde versterker. Zou dit voor een eerlijk vergelijk niet doorgevoerd moeten worden in de hele set? Dus consequent de kabel van keuze aan alle componenten. Dus geen bonte mix van kabels in de set. Misschien brengt dit wel een resultaat dat de fabrikant voor ogen heeft. Je kunt natuurlijk met boude beweringen komen over (rand)apparatuur, maar dan wordt je op deze site wel gefileerd als je het niet voldoende onderbouwd Juist niet, door één component te wijzigen in de set kan je vast stellen wat het effect is op die wijziging. te veel variabelen .....enz. Maar de uitslag verbaast mij niets. Hier alles gewoon op het stopcontact aangesloten met een standaard power coord en klinkt prima. De invloed van kabels is al marginaal en van stroom kabels verwaarloosbaar, wat overeen komt met de blinde test. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 38 minutes ago, kappa7 said: Juist niet, door één component te wijzigen in de set kan je vast stellen wat het effect is op die wijziging. te veel variabelen .....enz. Ik denk dat in de meeste sets het uitgangspunt al teveel variabelen bevat. Regelmatig een toevallig in de loop van jaren verzamelde kabel-spaghetti waar achteraf soms een filosofie aan gehangen is. Ik ken de regel maar in dit geval ben ik het er niet mee eens. P.s. bovenstaande slaat niet op de topic starter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 Ik heb natuurlijk in het verleden ook wel een en ander uitgeprobeerd met stroom. Ik speel al lang met stroomkabels van Russ Andrews die ze weer maakt van gevlochten Kimber LS kabel. Daarnaast loopt er pakweg 20 meter ononderbroken stroomkabel van mijn smeltzekering naar de zolder. Dan moet een eventuele storm wel zijn uitgewoed. Anders smoort die wel in de trafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 4 hours ago, thei said: € 60,97 5%OFF | Nieuwe Oled Digitale Display Mains Noise Tester Emi Meter Wideband Ac Power Meter Rimpel Analyzer Bedankt voor het aanbod, maar voor deze prijs ga ik zelf even shoppen. Doe ik ook meteen de multimeter aankoop die ik al zolang uitstel.... En dan nog de infrarood Temp. meter die ook al zo lang op mijn lijstje staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 (edited) Toen dit topic werd gestart moest ik denken aan een artikel dat ik recent had gelezen. Natuurlijk al veel van deze man gelezen, maar dit vond ik een interessant artikel over een component die er volgens velen niet toe doet. Ik heb het even opgezocht. https://hifi.nl/artikel/29541/Review-Tiglon-TPL-2000A-Power-Cable-Innovation.html Edited 15 februari 2021 by Arcman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 Tussen de regels door, lees je dat Ruud helemaal niet in kabels geloofd. Althans niet zo extreem als wat er vaak wordt geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 15 februari 2021 Author Report Share Posted 15 februari 2021 52 minutes ago, Hans van Liempd said: Tussen de regels door, lees je dat Ruud helemaal niet in kabels geloofd. Althans niet zo extreem als wat er vaak wordt geschreven. Dat was mij ook al opgevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 Een man met kijk op techniek en geen onzin verhaaltjes zo te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 18 minutes ago, kappa7 said: Een man met kijk op techniek en geen onzin verhaaltjes zo te zien. Hij wordt betaald om een positief verslag te schrijven. Is het niet positief, dan wordt het niet gepubliceerd en heeft hij geen inkomsten van de schrijverij. Dergelijke "recensies" lees ik dan ook met een hele boel scepsis. En probeer tussen de regels door te lezen wat hij nou echt bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 2.400 euro voor een kabel. Waar praat je over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 Over geloof. Hoop, en liefde. En afzetterij. Al die verschillen in stroomkabels, indien niet van technische aard, zijn te vinden in (daar heb je hem weer) structuurinformatie. Doe daar wat aan (is gratis), en de verschillen smelten als sneeuw voor de zon. Dus, net als Ruud, geloof ik niet in kabels, maar in wat ze doen in muzikale zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 februari 2021 Report Share Posted 15 februari 2021 En hoe doe je dat dan Marc: Trollensnot ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 Zijn er verschillen tussen kabels? Ja, en dat kun je ook meten. Maar kun je dat ook horen? Als er technische mankementen zijn zoals oxidatie of kabelbreuk of losse contacten, dan zeker. Maar bij goedwerkende kabels met perfecte verbindingen en contacten? Verschillen moeten minstens 1 dB in amplitude zijn voordat ons menselijk gehoor ze kan oppikken. En gemeten verschillen tussen kabels zijn vaak slechts een honderdste of zelfs een duizendste daarvan (de juiste cijfers kan ik geven als jullie willen), dus nee: je kunt dat als mens niet horen. Geef je geld dus liever uit aan muziek dan aan kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 Toch heb ik ooit verschil gehoord met een preferkabel type weet ik niet meer, tussen de versterker en cd speler,of dat beter was laat ik in het midden. Het klonk voller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 16 februari 2021 Author Report Share Posted 16 februari 2021 14 minutes ago, Groovy said: Toch heb ik ooit verschil gehoord met een preferkabel type weet ik niet meer, tussen de versterker en cd speler,of dat beter was laat ik in het midden. Het klonk voller. Als ik het goed heb heeft Groovy het over stroom kabels en niet over de kabels tussen apparaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 1 hour ago, Bloom said: Zijn er verschillen tussen kabels? Ja, en dat kun je ook meten. Maar kun je dat ook horen? Als er technische mankementen zijn zoals oxidatie of kabelbreuk of losse contacten, dan zeker. Maar bij goedwerkende kabels met perfecte verbindingen en contacten? Verschillen moeten minstens 1 dB in amplitude zijn voordat ons menselijk gehoor ze kan oppikken. En gemeten verschillen tussen kabels zijn vaak slechts een honderdste of zelfs een duizendste daarvan (de juiste cijfers kan ik geven als jullie willen), dus nee: je kunt dat als mens niet horen. Geef je geld dus liever uit aan muziek dan aan kabels. Is het verschil in amplitude het enige waarin kabels zich zouden kunnen onderscheiden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 (edited) Het draait om verschillen in soortelijke weerstand, zelfinductantie en zelfcapaciteit. Om hoorbaar te zijn voor een mens moet elk van die verschillen een amplitude bereiken van 1 dB anders horen we dat niet. Een kerkuil zou ons uitlachen met ons gehoor: dat beest is in staat een muis te horen ritselen in het korenveld op 2 km afstand en is zowat de absolute kampioen in het dierenrijk qua gehoor. Maar wij mensen kunnen dat niet. Voor ons is die grens van 1 dB belangrijk. Edited 16 februari 2021 by Bloom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 30 minutes ago, thei said: Als ik het goed heb heeft Groovy het over stroom kabels en niet over de kabels tussen apparaten. Je hebt helemaal gelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 13 hours ago, carl said: En hoe doe je dat dan Marc: Trollensnot ? Ja, als je dat hebt. En natuurlijk is dat effect niet bij elke kabel even sterk, vanwege de verschillen in materiaal. Bv Teflon is niet best voor de audiobeleving. Maar ik heb al mijn stroomkabels er wel mee behandeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 20 minutes ago, Bloom said: Het draait om verschillen in soortelijke weerstand, zelfinductantie en zelfcapaciteit. Om hoorbaar te zijn voor een mens moet elk van die verschillen een amplitude bereiken van 1 dB anders horen we dat niet. Een kerkuil zou ons uitlachen met ons gehoor: dat beest is in staat een muis te horen ritselen in het korenveld op 2 km afstand en is zowat de absolute kampioen in het dierenrijk qua gehoor. Maar wij mensen kunnen dat niet. Voor ons is die grens van 1 dB belangrijk. Die zelfinductantie en zelfcapaciteit die je noemt veroorzaken ook fasedraaiingen. En daar zijn we zeer gevoelig voor. Zie ook de opmerking van Hans. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 16 februari 2021 Report Share Posted 16 februari 2021 Ook fasedraaiingen moeten voldoende groot zijn om waarneembaar te zijn. En bij een zelfinductantie van enkele tienden van een mH of een zelfcapacitantie van enkele tienden van een pF zal een fasedraaiing verwaarloosbaar klein zijn (enkele duizendsten van een radiaal of graad). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts