Jump to content

Vergelijkings test 5 stroomkabels.

thei
 Share

Recommended Posts

22 minutes ago, carl said:

In onze hobby zit natuurlijk ook een stuk zelfsuggestie.

Ja dat kan zo zijn.

Toch kijk ik dan even naar mijn 2e setje dat samengesteld is uit componenten "Beste koop volgens de Consumentenbond"

Dit 2e setje klinkt voor geen meter vergeleken met mijn 1e set waar (binnen mijn mogelijkheden) kosten nog moeite gespaard zijn.

Van alle parameters/componenten is al eens door iets of iemand beweerd dat er geen verschil kan bestaan en toch is het eindresultaat totaal anders.

Kabels spelen een kleinere rol daarin, maar de verschillen zijn er, daar ben ik van overtuigd.

Nee! Laat factor akoestiek er even buiten.

32 minutes ago, carl said:

De enige manier om daar doorheen te prikken is kabels over een periode van maanden periodiek te vergelijken. De klassieke methode van AB vergelijken werkt niet.

Dit spreekt de eerste quote dan weer tegen.

Ik heb vergelijkbare ervaringen Arcman. Mijn set op zolder klinkt veel beter dan die in mijn huiskamer. Daar speelt naast de veel betere apparatuur natuurlijk ook de akoestiek een grote rol.  Ik denk verder dat door niet AB te vergelijken, maar bijvoorbeeld pas na een week wisselen de kans op zelfsuggestie klein. Vroeger heeft mijn vrouw dat wel eens stiekem gedaan. Had ik toch vrij snel door 😇  

52 minutes ago, Arcman said:

Moet er niet aan denken dat mijn vrouw dingen in mijn set gaat wijzigen om de "gouden oortjes" te ontmaskeren.

Gelukkig is mijn vrouw voorzichtig met mijn installatie en ze zou nooit aan de audio kabels durven te zitten.

4 hours ago, thingman said:

Ik maak me ook zorgen over jou. Je hebt toch geen glits hoop ik?

Dank voor je zorgen Thingman🙂

IK denk dat gisteren Thei en ik precies op het zelfde moment submit drukten, want het forum was iets van 15sec compleet bevroren. Normaal kan je niet 6 keer het zelfde bericht posten.

Dus even met de bezem erdoor lijkt mij het beste.

4 hours ago, Groovy said:

En nu wil ik gvd wel eens weten wat er aan een dure stroomkabel anders is dan aan een gewone😬
Ik zie meer in goed polen in het stekkerblok.
Uiteraard zul je ook wel een High-End stekkerblok nodig hebben,of kan hij ook in een Gamma blokje.

Hoi Peter, ik heb al bij verschillende mensen wat testjes uitgevoerd met netkabels. Sommigen daarvan hadden een dikke dure stroomslof, maar er waren er ook bij die een simpele gamma stroofslof hadden. En allemaal hoorden ze hetzelfde bij de verschillende kabels. Ik zei niet welke kabel er tussen zat (tussen stroomslof en apparaat), een dure of een goedkope, eenvoudig of "10-voudig afgeschermd", "ingestraald", "gedoopt", cryogeen behandeld of zo. Ze beschreven wel stuk voor stuk dezelfde verschillen.

Blijkbaar maakt dat laatste stuk snoer veel uit.

De volgende test die ik nog een keer ga doen is een nep Audioquest Dragon High Current vergelijken met een originele.

Als iemand zegt dat hij verschillen hoort tussen welke kabels dan ook dan geloof ik dat.,wie ben ik om dat in twijfel te trekken.

Ik heb maar een keer een verschil gehoord tussen 3 verschillende merken interlinks.
Wat ik dan zou willen weten waardoor ontstaan die verschillen.
Vermoedelijk door de gebruikte materialen maar welke zijn dat dan.
Stel ik hang een beter opgebouwde kabel aan mijn versterker,klinken mijn cd speler en draaitafels dan beter.

Is de invloed van een interlink of voedingskabel groter naarmate je ook betere componenten in je set hebt.

Maar ik vermoed dat dat niet te zeggen is aangezien dat er grote verschillen in sets zijn.

5 minutes ago, Groovy said:

Als iemand zegt dat hij verschillen hoort tussen welke kabels dan ook dan geloof ik dat.,wie ben ik om dat in twijfel te trekken.

Ik heb maar een keer een verschil gehoord tussen 3 verschillende merken interlinks.
Wat ik dan zou willen weten waardoor ontstaan die verschillen.
Vermoedelijk door de gebruikte materialen maar welke zijn dat dan.
Stel ik hang een beter opgebouwde kabel aan mijn versterker,klinken mijn cd speler en draaitafels dan beter.

Is de invloed van een interlink of voedingskabel groter naarmate je ook betere componenten in je set hebt.

Maar ik vermoed dat dat niet te zeggen is aangezien dat er grote verschillen in sets zijn.

Op mijn set en met onze oren van de 3 personen, was er niet écht verschil tussen de 5 aanwezige netkabels. 

9 hours ago, Sodejuu said:

Wow! Baude uitspraak, George. Ik heb al vaker mensen verschillende stroomkabels meegegeven en allemaal (dus zonder uitzondering) merkten ze verschillen op. Dat ging van computersnoer tot kabel van bijna 2 mille, met daar tussen kabels van verschillende prijsklassen.

En wat nu als ik je vertel dat de interlink het kleinste effect heeft en het netsnoer het grootste?

Valt wel mee hoor.

Ik moet toegeven dat ik hier thuis nog geen dure stroom kabels heb geprobeerd maar wel ooit wat kabels zelfgemaakt en daar kan ik met de beste wil van de wereld geen verschil in horen.

Het zelfde geld voor mij ook met interlinks, als de kabel en de contacten  goed zijn dan hoor ik het verschil niet.

13 hours ago, Bloom said:

Ik heb bij mijn honden nooit gemerkt dat ze muziek op prijs stellen, ongeacht welke soort ik speelde. Integendeel: meestal liepen ze weg en gingen ze elders in huis liggen. 

Dat lijkt me bepaald geen goed teken en ook geenszins herkenbaar in mijn eigen dierenkringen.
Gelukkig meet het wel goed, toch? :)

Carnavalsmuziek is evenwel de uitzondering waarbij het volkomen gerechtvaardigd is dat dieren direct gaan wyberen...

Edited by thingman

Het waren twee Chow-Chows en die zijn ondertussen overleden. Ze zijn respectievelijk 15,5 en 18 jaar oud geworden. Op latere leeftijd zijn ze allebei doof geworden en toen bleven ze wel liggen als ik muziek speelde. Momenteel heb ik geen huisdieren meer, maar als ik gepensioneerd ben denk ik er wel over om opnieuw een hond uit het asiel te gaan halen. Ik was al blij dat geen van mijn huisdieren ooit op het idee is gekomen aan allerlei kabels te gaan zitten knagen en knabbelen... (om terug on-topic te geraken).

6 hours ago, Sodejuu said:

Blijkbaar maakt dat laatste stuk snoer veel uit

Maakt altijd wel veel los. 🙂

Hier gewone goede kabels, soms uit de bouwmarkt, een enkele afkomstig van hoogwaardige Zwitserse laboratorium meetapparatuur. Allemaal voorzien van een beetje trollensnot. Zelfbouw stekkerblok, afgeschermd met kurk en trollensnot.

10 hours ago, TL 200 said:

Allemaal voorzien van een beetje trollensnot. Zelfbouw stekkerblok, afgeschermd met kurk en trollensnot.

Ik heb zitten zoeken hier naar trollensnot omdat ik niet weet wat het is en hoe het wordt toegepast op kabels en stekkers of stekkerdozen e.d.

Is er een topic over wat het is en hoe het werkt misschien?

Edited by thei

45 minutes ago, thei said:

Ik heb zitten zoeken hier naar trollensnot omdat ik niet weet wat het is en hoe het wordt toegepast op kabels en stekkers of stekkerdozen e.d.

Zoek op audiofreaks, daar kun je er genoeg over vinden...

4 hours ago, thei said:

Ik vind die naamkeuze (Trollensnot (en Gehakt)) wel heel erg kinderachtig <_<. Waarom zeggen ze niet gewoon wat het is? Volgens mij is het gewoon lijnzaadolie.

30 minutes ago, Sodejuu said:

Ik vind die naamkeuze (Trollensnot (en Gehakt)) wel heel erg kinderachtig <_<. Waarom zeggen ze niet gewoon wat het is? Volgens mij is het gewoon lijnzaadolie.

Maar dan weer wel gebrouwen door elfjes met volle maan.

Dan is het toch wat anders he. 

33 minutes ago, Sodejuu said:

Het hele recept ken ik niet. Wat ik weet is dat er terpentijn (Dus geen terpentine) en bijenwas in zit. Maar dat is niet alles. Wat er verder in zit is geheim. Al zijn er wel geruchten, maar die meld ik maar even niet. En ja, die naamgeving is wel wat kinderachtig. Waarom niet iets van met de naam “Van der Heide” er in.

groet,

Leobus

Och, what's in a name? En wie heeft die namen verzonnen? Gehakt komt doodeenvoudig van de forumnaam van B.Gehakt. Mysterie opgelost. En Trollensnot? Ik geloof dat een van eerste gebruikers ervan die naam bedacht, en toen vrolijk is overgenomen en school heeft gemaakt. Met TS als afkorting, net zoiets als Topic Starter.

Maar het maakt mij geen biet uit, als het maar werkt.

11 hours ago, thei said:

Hier https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=45146.0

staat een goed verhaal. Ik ben ontzettend blij dat het op mijn pad is gekomen. Mumsoft (Marc) heeft een aantal jaren geleden, tijdens een luisterbezoek met RobH, de Audiotegel (van de makers van de TS) bij mij geïntroduceerd en dat was een openbaring. Zelfs Rob en Marc waren verbaasd over het grote en snelle effect op mijn set. De tegel lag nog maar een kwartier onder de set (gewoon op de grond) en het bloeide op. Na het bezoek ijlde het effect nog een uurtje na en toen bleef ik enigszins gedesillusioneerd achter. Marc, filantropisch als hij is, heeft mij toen een tegel cadeau gedaan en dat is het mooiste wat mij, met kleren aan, is overkomen. Later heeft Berret, ook één van de makers, nog wat gehakt toegevoegd aan mijn set en mij voorzien van het e.e.a. om zelf de boel af te maken.

Is het allemaal meetbaar? Ik weet het niet, volgens mij net zo meetbaar als het effect van een audiofiele zekering van €350 of een netsnoer van tien ruggen. Hoorbaar is het in ieder geval wel en ik zit echt nog vaak met een dikke grijns op mijn smoel te genieten. 

Dank je Marc😉