Jump to content

Afstellen Space Deck


symfo
 Share

Recommended Posts

Zijn er misschien forummers die weten hoe ik mijn Nottingham Spacedeck met Spacearm perfect af kan stellen. Deze heb ik een paar dagen geleden van Henno gekocht maar door het late uur schoot het afstellen er een beetje bij in.

Als element gebruik ik een Benz Glider L2.

Is het zo dat er bv. een vaste afstand is tussen naaldpunt en midden van de arm??

Het afstellen van de dwarsdruk stelt mij ook voor vraagtekens.

Graag wat afstelgegevens of hulp.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Symfo,

 

Voor het (goed) afstellen van de dwarsdruk ontkom je er niet aan om een goede testplaat aan te schaffen, en wil je het echt 100% hebben dan moet er ook nog eens een scoop aan te pas komen. Maar met alleen een goede testplaat en goede oortjes kom je een heel eind denk ik.

 

Wat ik ook wel eens heb gelezen (en heb uitgeprobeerd) is om je naald op een stuk blanco vinyl te zetten van een oude plaat terwijl deze draait, bijv. op het uitloopgedeelte naast een groef, en dan mag de naald niet te snel naar de spindel toe schaatsen.

Andere verhalen schreven weer dat deze manier niet correct is.

 

Misschien dat Haudio wat meer kan vertellen over de wel of niet correctheid van deze manier en hoe deze precies toe te passen. :rolleyes:

 

De dwarsdruk van m'n eigen Spacedeck heb ik gewoon op het oor gesteld, zonder een testplaat ofzo. Gewoon luisteren en friemelen net zolang totdat bijv. een stem naar mijn idee het meest nauwkeurig wordt afgebeeld.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door symfo:

Zijn er misschien forummers die weten hoe ik mijn Nottingham Spacedeck met Spacearm perfect af kan stellen. Deze heb ik een paar dagen geleden van Henno gekocht maar door het late uur schoot het afstellen er een beetje bij in.

Als element gebruik ik een Benz Glider L2.

Is het zo dat er bv. een vaste afstand is tussen naaldpunt en midden van de arm??

Het afstellen van de dwarsdruk stelt mij ook voor vraagtekens.

Graag wat afstelgegevens of hulp.

 

Beste Symfo,

 

 

Het ........beste......instellen , dat is niet gemakkelijk en is een tijdrovend karwei.

 

Daarbij heb je nodig : div. test platen ,een Kathodestraalocciloscoop en know how en veel geduld en tijd.

 

Gemakkelijk instellen kan ook ,

 

De bijgeleverde instelmal voor de fouthoek gebruiken om een zo klein mogelijke fout te verkrijgen.

 

Beslist niet op een blanco stuk vinyl , dat zijn totaal andere omstandigheden dan in een groef.

 

De Azimuth met een spiegeltje exact instellen.

 

 

De Zenith is beslist ook niet onbelangrijk hierbij niet letten op de behuizing, maar goed naar de naald kijken.

 

De VTA instellen eerst op het oog daarna op het gehoor ,dit herhalen totdat het perfect is .

 

Niet uit het oog verliezen dat de aftasthoek goed moet blijven.

 

Maar eerst natuurlijk de naaldkracht instellen op de door de fabrikant aangegeven waarde, dan de dwarskracht op ongeveer dezelfde stand.

 

Als alles perfect is ,ga je resonaties opsporen en elimineren, dit kun je doen met bleu tack.

 

 

MvG,

 

Haudio

 

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hartstikke bedankt Heren Haudio en Jitze

Ik denk dat ik hier voorlopig mee aan de slag kan. Ik kan nl.op het internet weinig tot niets over de Spacedeck vinden, maar ik denk dat ik,als ik Haudio's instucties en Jitze's sites zie ik een stuk ben opgeschoten. Hoe verhoud de Spacedeck zich eigenlijk tegenover andere merken?? confused.gif

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door carl:

Hai,

 

Is zo'n scoop eigenlijk duur?

 

Groet,

 

Beste Carl,

 

 

Ja een goede dubbelstraals scoop is inderdaad duur.

 

Tussen de 1500,00 en veel meer euro

Link to comment
Share on other sites

Hai Haudio,

 

Zo technisch ben ik nu ook weer niet, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel leuk om zelf een beetje te kunnen experimeteren (mijn element is niet kapot gegaan in het kader van experimenteren maar door een stommiteit).

 

Toch integreert die anti scating me wel een beetje. Op een VPI arm zit niet echt de mogelijkheid die in te stellen. De ontwerper relativeert het nut en de noodzaak van die anti scating dan ook sterk.Op geen enkel onderdeel van de plaat zou die namelijk hetzelfde te zijn.

 

Ook heb ik het verhaal gelezen dat de anti scating evenveel zou moeten zijn als de naaldkracht. Bij de instelling van mijn arm door de Linn dealer klopt dat ook wel ongeveer.

 

Overigens ben jij volgens mij een (goede) uitzondering door in het bezit te zijn van een scoop.

 

Groetjes,

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door carl:

Hai Haudio,

 

Zo technisch ben ik nu ook weer niet, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel leuk om zelf een beetje te kunnen experimeteren (mijn element is niet kapot gegaan in het kader van experimenteren maar door een stommiteit).

 

Toch integreert die anti scating me wel een beetje. Op een VPI arm zit niet echt de mogelijkheid die in te stellen. De ontwerper relativeert het nut en de noodzaak van die anti scating dan ook sterk.Op geen enkel onderdeel van de plaat zou die namelijk hetzelfde te zijn.

 

Ook heb ik het verhaal gelezen dat de anti scating evenveel zou moeten zijn als de naaldkracht. Bij de instelling van mijn arm door de Linn dealer klopt dat ook wel ongeveer.

 

Overigens ben jij volgens mij een (goede) uitzondering door in het bezit te zijn van een scoop.

 

Groetjes,

 

 

Beste Carl,

 

 

ook een VPI heeft een antiscating instelling die wonderwel perfect werkt.

 

Dit alles gebeurt door het twisten van de aansluit draadjes, niet te begrijpen maar bij controle werkt het perfect.

 

Volgens Jan Allaerts ben ik een gunstige uitzondering in de Benelux, (zijn uitspraak vandaag) in de Benelux wordt er volgens hem geen tijd meer gemaakt om een platenspeler perfect in te stellen.

 

Tijd is geld, en is het gemakkelijker en gunstiger om een Cdspeler te verkopen.

 

En de zaken die een platenspeler verkopen besteden er te weinig aandacht aan, daarin tegen doen ze het in Duitsland een stuk beter.

 

ook lopen we hier achter , met de muzikale beleving (plaatweegave) ten opzichte van de landen om ons heen.

 

Ook verkoopt hij veel meer elementen naar landen buiten de Benelux.

 

In ieder geval heb ik 1.5 uur vandaag met hem gesproken en weer het 1 en ander geleerd.

 

 

MvG,

 

Haudio

Link to comment
Share on other sites

Future websitesFuture PublishingCOMPUTERSMaxPC.netDigital Camera MagazineDigital HomeInternet AdvisorInternetworksPC AnswersPC FormatPC PlusLinux FormatMacFormatMicrosoft Windows XPGAMESgamesradar.comEdge OnlinePC GamerTECHNOLOGYT3Hi-Fi ChoiceHome EntertainmentMUSICClassic Rockintermusic.comFuture MusicMetal HammerGuitaristTotal GuitarComputer MusicCREATIVEComputer Arts3D WorldBUSINESSInternetworksSERVICESContent SyndicationFree NewslettersOnline ForumsABOUTContactsFuture Publishing UKFuture Network PLCJobsWork ExperiencePrivacy Policy

 

 

 

 

Search:

Whole Site News Reviews Buyer's Guide

THE FINEST HI-FI MAGAZINE ONLINE

 

 

 

 

. Allaerts MC1B

Format page for printing

Email review to a friend

 

A cartridge maker in the 21st century must feel like a (cart) wheelwright did in the early days of the 20th century: an endangered species. But those who build 'needles' have survived the transition into technical obsolescence remarkably well. There aren't many of them but there never were - just as there never were that many people prepared to spend a month's wages on a cartridge.

 

Jan Allaerts, the maker of this model, is a Belgian who started out repairing hi-fi in the late '70s but gradually became more and more of a cartridge specialist and eventually made the leap from mechanic to manufacturer. The process of looking at so many different examples of cartridge design enabled Jan to choose the best design elements and amalgamate them in his own creations.

 

He came to the conclusion that it's the details that count, even down to the molecular structure of materials - his cartridges features 'polar shoes' (magnetic pole pieces) which are hand carved so as not to upset their internal electrical potential. Jan also considers the housing to be highly important, choosing a box-shaped body shell made out a very soft grade of aluminium with an oxide coating. This is wrapped by a fine plate that is held on with miniature screws either side and internally plated with 24-carat gold, forming a Faraday cage to keep out RF noise. I was initially interested to know whether this shield could be removed to good effect as per Sumiko's Blue Point Special and other designs, but receiving the above information put paid to that idea and made me wonder if such 'nude' designs were being compromised in the process of shedding their cases.

 

A number of unusual practices go into creating the Allaerts 'gold block'. The coils which produce electrical output are made of wire that's too fine to be wound by machine, the three gramme breaking strain requiring a very steady hand to survive the process. While the cantilever suspension is designed to avoid the perishing that can affect some cartridges and which causes premature sound quality reduction. There are four cartridges in the range, with prices from

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...