[[Game]] Posted 25 februari 2003 Report Share Posted 25 februari 2003 ik heb het idee, dat asl je geluid bij instrumentale muziek en rustige pasages beter wordt, dat drukke muziek en elektronische (lees computer) muziek dan minder goed uit de verf komt. wie merkt dat ook, en waarom is het zo en wat te doen?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 25 februari 2003 Report Share Posted 25 februari 2003 Hoi Game, Uiteraard is wat jij stelt correct. Hoe beter een set, hoe groter het oplossend vermogen, ofwel weergegeven detaillering. Dit valt met name op bij muziek welke deze detaillering ook daadwerkelijk bevat. Denk aan een zanger(es) waarbij je het speeksel in de mond kunt horen als hij/zij zingt, of vingers die over snaren van een gitaar bewegen. Nu heb ik totaal geen verstand van electronische muziek, maar ik kan me voorstellen dat er van detaillering weinig sprake is... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 februari 2003 Report Share Posted 25 februari 2003 't klopt als een bus. Maar er zijn 3 manieren van muziekluisteren. op 1 Smsend kijken naar mtv Op 2 Meegaan met de muziek. Op 3 miereneuken over de details. Die eerste hoef ik niet maar dat is wat de muziek wereld nu laat draaien. De tweede gaat bijna automatisch en is meestal kwaliteis ongevoelig. De 3de is meer de zoektocht naar de rechtvaardiging ging van je dure aanschaf. Nu effe serieus. Ik ben na wat modificaties en upgrades aardig geschrokken van diverse CDs. Wat een rotzooi zit er tussen die samples. En gatver wanneer maken ze eens synthesizers met digitale uitgangen. 't bromt en tikt. 't Lijkt bijna analoog 't went en heeft zeker zijn charmes. De Gold disk van wish you were here vindt ik brilliant omdat alle troep er op staat. Het wordt "live". Bij electronische muziek gebeurt het zelfde, je hoort wat de muziekanten doen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 26 februari 2003 Author Report Share Posted 26 februari 2003 Bij electronische muziek gebeurt het zelfde, je hoort wat de muziekanten doen. van traditionele muziekanten is niet echt sprake. Ik praat over met software als basis gemaakte muziek. Ik denk dat wat michel zei precies klopt. in echte muziek zit heel veel, naarmate de kwaliteit van je spul omhoog gaat hoor je steeds meer van dat alles. Maar dat zal dan ook wel inhouden dat als je muziek luistert die niet zoveel bevat dat die dan kaal gaat klinken, en dat zeker wat ik ervaar. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Kan me de eerste keer nog goed herinneren. 't was in een audiozaak op Penang in Maleisie (september 1997). Ben me toen namelijk rotgeschrokken toen ik een cdeetje van Enia en haar companen hoorde op een Mark Levinson installatie van anderhalve ton (NLG). Het strijkorkest bleek een onvervalste en keiharde synthesizer te zijn. De muziek werd hierdoor te beroerd weergegeven om naar te luisteren. Dit geldt naast veel electronische muziek echter ook voor George Michael (veel te scherpe sound) en veel heavy metal cd's (Klinken niet echt lekker VET). In mijn ogen kun je dat het beste gewoon maar beluisteren op een oude ghettoblaster of wekkerradio :D. Hoewel het natuurlijk gaat om de muziek moet het wel een beetje te beluisteren zijn!! Gr. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Wat maakt 't nou uit of de muziekant een snaar hanteerd of een sample. Het blijft een handeling die aan geleerd is en die die wel of niet goed onder de knie heeft. Het is interresant te horen wat er allemaal gedaan word. Ok de koude rillingen over de rug heb je niet zo snel bij een sample maar daar gaat 't toch ook niet om? Draai anders een cd met schoolkrijt of feedback, daar kan geen viool tegen op. Dat een hoop muziek niet te gedetaileerd moet worden afgespeeld klopt verder wel. Die muziek is gewoon niet gemaakt is voor details. Maar ik blijf erbij dat muziek heeft niets te maken heeft details!!! 't gaat om gevoel en de uiting daarvan. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Maar ik blijf erbij dat muziek heeft niets te maken heeft details!!! 't gaat om gevoel en de uiting daarvan. En daarom vind ik het soms lekkerder vanuit de ghettoblaster. Dan "dwing" je jezelf om de details uit het oog te verliezen. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Hoi Simon, Ik begrijp je stelling, maar voor een zo natuurgetrouw mogelijke weergave (en dus beleving) hoor ik toch graag de details in de muziek. Geen must om van muziek te genieten, maar wel prettig. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door Michel:Hoi Simon, Ik begrijp je stelling, maar voor een zo natuurgetrouw mogelijke weergave (en dus beleving) hoor ik toch graag de details in de muziek. Geen must om van muziek te genieten, maar wel prettig. Groet, Michel Nou ik ook hoor!! Waarom zou ik anders duizenden euro besteden aan audio? Stel nou dat ik ook genoegen had aan een midi setje. Wat had ik allemaal kunnen doen met het overgebleven geld? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door seoman: Maar ik blijf erbij dat muziek heeft niets te maken heeft details!!! 't gaat om gevoel en de uiting daarvan. Groeten Simon Beste Simon, Ik moest drie keer lezen wat er stond, en dan niet alleen vanwege de kromme zin En dan nog wel voorzien van drie uitroeptekens! Nu heb ik een vermoeden waar jouw muzikale voorkeur naar uitgaat, maar zelfs dan kun je een dergelijke bewering niet volhouden. Juist in details vind ik genoegen bij het beluisteren van muziek, maar ja, dat is dan vrijwel uitsluitend klassiek. Maar wellicht hebben wij een verschillende interpretatie van het begrip "detail". Met gedetailleerde groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door dick jansen: Beste Simon, Ik moest drie keer lezen wat er stond, en dan niet alleen vanwege de kromme zin En dan nog wel voorzien van drie uitroeptekens! Nu heb ik een vermoeden waar jouw muzikale voorkeur naar uitgaat, maar zelfs dan kun je een dergelijke bewering niet volhouden. Juist in details vind ik genoegen bij het beluisteren van muziek, maar ja, dat is dan vrijwel uitsluitend klassiek. Maar wellicht hebben wij een verschillende interpretatie van het begrip "detail". Met gedetailleerde groet, Je mag gerust naar mijn collectie kijken. Er is echter geen klassiek bij. Maar wat is het gedetailleerde verschil tussen onze uitleg van 't begrip detail? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door seoman: Je mag gerust naar mijn collectie kijken. Er is echter geen klassiek bij. Maar wat is het gedetailleerde verschil tussen onze uitleg van 't begrip detail? Groeten Simon Beste Simon, Voor we ingaan op details moet ik dan toch eerst tot in detail weten wat jouw interpretatie is van het begrip detail. Anders verliezen we ons in niet terzake doende details vrees ik. Je muziekcollectie is voor mij niet interessant, op een eventueel detail na Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Ok dan stel ik de vraag anders; Waarom kan ik mijn stelling niet volhouden? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door seoman:Ok dan stel ik de vraag anders; Waarom kan ik mijn stelling niet volhouden? Groeten Simon Beste Simon, Voor alle duidelijkheid, mijn interesse in popmuziek dateert van decennia terug (jaren 50, 60 en een klein stukje 70), aan elektronische muziek heb ik altijd een gezonde hekel gehad, dus ik moet me noodgedwongen beperken tot klassieke muziek. En daarbij blijkt een van de leuke dingen te zijn het vergelijken van diverse interpretaties van muziekstukken. En in vervolg daarop vind je verschillen vaak in details met als resultante een andee "beleving" van hetzelfde stuk. Een adagio uit een symfonie kan onder dirigent A 12 minuten duren, onder dirigent B plotseling 15 minuten. Detail, zou je denken. Ga maar luisteren Met een variant op een gezegde: klein detail, grote gevolgen. Heb ik duidelijk gemaakt wat ik bedoel? Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door dick jansen: Beste Simon, Voor alle duidelijkheid, mijn interesse in popmuziek dateert van decennia terug (jaren 50, 60 en een klein stukje 70), aan elektronische muziek heb ik altijd een gezonde hekel gehad, dus ik moet me noodgedwongen beperken tot klassieke muziek. En daarbij blijkt een van de leuke dingen te zijn het vergelijken van diverse interpretaties van muziekstukken. En in vervolg daarop vind je verschillen vaak in details met als resultante een andee "beleving" van hetzelfde stuk. Een adagio uit een symfonie kan onder dirigent A 12 minuten duren, onder dirigent B plotseling 15 minuten. Detail, zou je denken. Ga maar luisteren Met een variant op een gezegde: klein detail, grote gevolgen. Heb ik duidelijk gemaakt wat ik bedoel? Met groet, Nee eigenlijk niet. Het verschil in dirigent geeft een hele andere interpretatie van de muziek noten. Dat is geen detail kwestie meer. Je heb tottaal geen hightech nodig om dat soort verschillen te horen. Detail is imo het verschil in vioollak of strijk-stok-haar keuze. (Om effe in jou straatje te blijven) Dat zijn subtile verschillen => details. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door dick jansen: Beste Simon, Ik moest drie keer lezen wat er stond, en dan niet alleen vanwege de kromme zin En dan nog wel voorzien van drie uitroeptekens! Nu heb ik een vermoeden waar jouw muzikale voorkeur naar uitgaat, maar zelfs dan kun je een dergelijke bewering niet volhouden. Juist in details vind ik genoegen bij het beluisteren van muziek, maar ja, dat is dan vrijwel uitsluitend klassiek. Maar wellicht hebben wij een verschillende interpretatie van het begrip "detail". Met gedetailleerde groet, 100% mee eens. Groet, Michel, die 9 v/d 10 keer ook klassiek draait Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door seoman: Detail is imo het verschil in vioollak of strijk-stok-haar keuze. (Om effe in jou straatje te blijven) Dat zijn subtile verschillen => details. Groeten Simon Beste Simon, Zou iemand in staat zijn het verschil in lak te horen? Ik weet dat er mensen zijn die zijn gezegend met execptionele zintuigen, maar dit gaat me te ver. Verschil in strijkstok, o.k., maar in lak? We leggen het accent toch verschillend denk ik. Met groet, p.s.: zijn wij nu aan het mierenneuken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door dick jansen: Beste Simon, Zou iemand in staat zijn het verschil in lak te horen? Ik weet dat er mensen zijn die zijn gezegend met execptionele zintuigen, maar dit gaat me te ver. Verschil in strijkstok, o.k., maar in lak? We leggen het accent toch verschillend denk ik. Met groet, p.s.: zijn wij nu aan het mierenneuken? Die stradivarius is beroemd geworden om zijn violen. Op een beetje instalatie zou je zijn violen moeten kunnen herkennen. Het schijnt dat de lak het meest bepalend is voor de karakterestieke stradivarius klank. Mieren neuken? Ja!! Maar wel met condoom hoor!! Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Dynaco Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Beste, Is deze vergelijking niet een beetje vergezocht,dat lak bepaalt wat voor geluid er uit een viool komt. Is het niet de opbouw en gebruikte materi wat de bepaalde klank geeft. Dus als je een versterker in een bepaalde afwerking zou hebben bepaalt dat het geluid. Lijkt mij toch de gebruikte componenten en als afwerking het omhulsel. Correct me if am wrong. Mvgr Mr.Dynaco Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door Mr.Dynaco:Beste, Is deze vergelijking niet een beetje vergezocht,dat lak bepaalt wat voor geluid er uit een viool komt. Is het niet de opbouw en gebruikte materi wat de bepaalde klank geeft. Dus als je een versterker in een bepaalde afwerking zou hebben bepaalt dat het geluid. Lijkt mij toch de gebruikte componenten en als afwerking het omhulsel. Correct me if am wrong. Mvgr Mr.Dynaco Mee eens. Veel oude instrumenten (ook Stradivariae) zijn in een latere periode gerestaureerd en soms opnieuw gelakt. Ook deze instrumenten behouden de unieke klank. Het zit hem in de opbouw, waardoor de resonantiefrequenties be Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Praat eens met stefan over zijn C47 lak. Serieus, de body(zal vast wel een andere naam hebben) van de viool heeft minder invloed dan de lak! Ik weet ook niet waarom. Maar ze hebben een keer een viool gemaakt zonder klankkast deze klonk toch gewoon als een viool. Sorry maar weet ik ook niet meer het is een paar jaar geleden dat ik die documantaire gezien heb. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Geplaatst door seoman:Praat eens met stefan over zijn C47 lak. Serieus, de body(zal vast wel een andere naam hebben) van de viool heeft minder invloed dan de lak! Ik weet ook niet waarom. Maar ze hebben een keer een viool gemaakt zonder klankkast deze klonk toch gewoon als een viool. Sorry maar weet ik ook niet meer het is een paar jaar geleden dat ik die documantaire gezien heb. Groeten Simon Google to the rescue Ik wist dat ik het ooit ergens gelezen had, en wel hier: Physicsweb Blijft het feit dat het verhaal van de lak wel mooier is Dus laten we hopen dat Colin Cough het bij het verkeerde eind heeft ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 26 februari 2003 Author Report Share Posted 26 februari 2003 misschien even weer tijd om de discussie richting de eerste post te lullen... het begon met elektronisch op high end. Nu gaat het over een vioolbouwers zijn lak. Waar ik naartoe wil: volgens mij is er wel high end, dat wwar de meeste hier naartoe werken, maar is dat niet de highend waar elektronishe muziek geod op klingt. kennelijk moet je als elektronische muziekfan, niet bij de quad esl's met sphnix versterker zijn, maar bij magnat en pioneer... misschien moeten we iets vaker benadrukken dat al die super installaties van ons ongeschikt zijn voor allerlei elektronische muziek stromingen. maar voor jazz fusion en klassiek, en symfonische rock. (toevalig mijn muziek). game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 26 februari 2003 Report Share Posted 26 februari 2003 Nee! Artiesten als autechre, Sven vath, orb, meat beat manifesto en nog velen anderen groeien mee met de onwikkeling. Neem bv Orbital hun cd's uit 90-91 zijn rommelig. Maar 10 jaar later hebben ze heel wat betere apparatuur. Zij zijn een van de weinigen die dts soundtracks kunnen maken. Dat kraftwerk en de oude New order niet genoeg detail hebben voor een High-end instalatie dat geloof ik wel. Maar de nieuwe electro is van een veel beter kwaliteit. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 26 februari 2003 Author Report Share Posted 26 februari 2003 ik zie dat ik hier met eenverdediger van het elektronische muziekgenre te maken hebben... Laat ik me iets nuanceren. Bij beluistering van elektronische muziek, stelt op een dure set teleur dan instrumentale. En klingt dan op een wat mindere set die niet zo "op zoek is naar detail" gewoon beter. kortom: voor niet jazz/klassiek/rock fans is de audiofiele markt veel minder interessant. ja toch!? trouwens wel lastig als je beide muziekstromingen mooi vind. oplossingen behalve zeggen dat ik niet zo moet zeiken. (t'is slechts interesse) game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts