René N. Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cock in Rotterdam: 23 februari 2021" Het werden drie bezoeken in vijf dagen. Dát heb ik maar in één verslag gezet: dinsdag 23, donderdag 25 en zaterdag 27 februari 2021…. Dinsdag 23 februari: Vandaag ben ik naar Cock geweest. Met Echoputjes én mijn zelfgemaakte houten kastjes van Bubinga hout, waar de Harmonizer XL versie in moeten komen. En ook met mijn “oude” Harmonizers die gevuld moeten worden met hars, ik had nog een versie waar dat niet gebeurd was. En het was “natuurlijk” weer gezellig, met eerst veel koffie en gepraat, maar daarna gingen we toch echt aan de muziek. Hij had overigens ook nog een loopwerk en een DAC staan en omdat hij zelf natuurlijk een geweldige DAC heeft was die over en kon ik hem thuis gaan proberen. Leuk! Drie keer Echoputjes..... Ik verwachtte trouwens dat hij die kastjes vandaag wel “even” zou inbouwen, maar dat was niet het geval. Dat zou nogal wat uren vergen, dus ga ik binnenkort nóg een keertje terug om ze op te halen. Maar….. De XL versie paste nét niet in de door mij gemaakte kastjes. De koelribben waren net te hoog en te breed en ik moet die nog meer uitfrezen. Vreemd trouwens, de tekening klopte dus niet met de werkelijkheid, de koelribben lijken groter uitgevoerd dan op die tekeningen. Lastiger wordt de diepte van voorkant, die blijkt anderhalve millimeter dieper te zijn. Mede vanwege een rubberen strip aan de achterkant van de vóórkant van de Harmonizer, dus moet ik ook daar met de frees aan de gang. Goed, morgen maar, want ik heb maar meteen voor donderdag afgesproken. We hebben overigens nog wel een leuke test gedaan. Cock wilde vooraf niet laten weten wat hij ging aanpassen en ik kon ook niet zien wat hij aan het doen was. Maar toen hij de plaat van Diana Krall opzette vond ik het zó tastbaar, net alsof ze bij je op schoot zat. Meteen dik kippenvel op de armen en koude rillingen over de rug, práchtig. Toen ging hij weer wat aanpassen en toen de plaat opnieuw opgezet werd was die tastbaarheid en beleving volledig verdwenen. Heel bijzonder. Wat heeft hij nu gedaan? Cock had voor zijn stepup twee afsluitweerstanden met identieke waardes maar van verschillende materialen. Die waardes heeft hij overigens bepaald met luisteren naar roze ruis. De vervormingscijfers, amplitude en het spectrum zijn precies hetzelfde tussen de twee afsluitweerstanden en was in verschillende metingen niet te zien. Het verschil materiaalsoort zorgt dus voor het echtheidsgevoel. Bij het ene wel en bij het andere dus niet. Cock legde het echtheidsgevoel later ook zó uit: als je in het pikkedonker vlakbij iemands oor heel zacht iets fluistert, dan heb je ook zo’n gevoel dat het wel héél erg intiem en tastbaar is. Moraal van het verhaal: het materiaal van de afsluitweerstand is bepalend voor het echtheidsgevoel. Donderdag 25 februari: Vandaag dus wéér naar Cock. Met de opnieuw gefreesde kastjes onder de arm en met de Echoputjes natuurlijk. Dus daar begonnen we ook aan bij hem, mét de onafscheidelijke espresso’s…. Bij Cock op de werk- en koffietafel.... We hebben vandaag ook een leuke test gedaan: hij vroeg dinsdag of ik de originele LP “Spiritchaser” van Dead can Dance bij me had. Daar hadden we het blijkbaar verleden keer over gehad, maar dat was ik alweer kwijt. Nú dus niet, ik had het origineel én eentje van Mobile Fidelity Sound Lab meegenomen, en hij had er eentje van 12 Euro op de kop getikt. Die laatste is denk ik een herpersing van de DAD 3637 op het 4AD label, maar daarvan bleef in het vergelijk níets over. In de originele zat véél meer laag en dynamiek, die pakte je gewoon. Ook de MFSL kon de slag niet winnen, ik was wel weer tevreden met die uitslag want de MFSL versie had ik al als reserve weggelegd: op zolder dus…. Toen draaide Cock ook nog de CD-versie van dat album, op zijn nieuwe digitale kant. Tenminste, hij had ook nog een voeding voor zijn zelf ontworpen DAC gemaakt én hij had dus weer een ander loopwerk. Nu wisselt dat laatste daar wel eens en elke keer klinken die weer prachtig analoog, voor een CD-speler/loopwerk dan. Wat doet hij toch met die dingen? In dit geval met het loopwerk (nog…) niets, maar hier werd toch écht de grote stap door de DAC met dus die voeding gezet. Wij gaven allebei wél de voorkeur voor de platenspeler, maar deze digitale kant is toch zéker niet te versmaden…. Ik mocht ook een Nanotube interlink proberen, die Cock voor Cor gemaakt heeft. Die wilde hem nog niet hebben omdat hij nog geen DAC had. En de Harmonizers XL pasten nu wél in de houten kastjes, dat kón ook haast niet anders… Thuisgekomen heb ik meteen de kleine Harmonizers weer aangesloten en ook nu bleek weer hoeveel verschil die dingen uitmaken. Dat wordt nog wat met de grote. En ook de Nanotube heb ik geprobeerd, nadat ik eerst in de oude setting wat muziek van de NAS gedraaid had. Muziek die ik goed ken, maar dan van LP. Er zaten dus wel wat verschillen in, maar ik kon wel horen waar nú de verschillen in zaten tussen mijn oude DAC, de “nieuwe” en dan ook nog de Nanotube interlink. Het wordt steeds mooier, nee, muzikáler. Want mijn oude DAC geeft wat meer detail en hoor ik ietwat hardheid (niet écht natuurlijk, maar in vergelijking met….) die met de Nanotube en ook de nieuwe DAC helemaal weg is…. Overigens, die DAC blijft hier staan, ik heb hem van Cock overgenomen en ik ben er erg blij mee. De set met rechts het mooie Proceed PDT3 loopwerk Bij Cock op de Kef LS50 Meta Zaterdag 27 februari: Vandaag alwéér naar het Rotterdamse afgereisd, om Echoputjes af te leveren (en natuurlijk ook zelf van te genieten) en de XL mee naar huis te nemen. Maar eerst weer muziek natuurlijk. Cock liet het verschil horen tussen zijn zelf gemaakte snaar van tape ten opzichte van een rubberen snaar. Eerst hoorden we een mooie opname van Diana Krall van de LP “From this moment on” met de rubberen snaar. Daarna werd de tape erop gelegd en binnen twee seconden (écht waar!) was het verschil zó goed te duiden: er was een forse toename van dynamiek, ruimtelijkheid en detailweergave, ja, ze zat alwéér op schoot… Overigens is die tapesnaar alleen te gebruiken met een motor die absoluut stil is. Daar waar de rubberen versie de noise van de motor dempt transporteert de tapesnaar de noise via het plateau naar het element. Met alle gevolgen van dien…. De rubberen snaar.... .....en de tape-snaar De XL ziet er prachtig uit. Ik zag natuurlijk wél wat dingetjes die béter hadden gekund, maar hee, ik heb ze wél zelf gemaakt! En dat geeft ook best veel voldoening en dat werkt denk ik ook wel door in de beleving. Ze worden nóg mooier trouwens, als ze in de olie staan. Want wat zeggen ze wel vaker: aandacht maakt alles mooier. En ze staan te acclimatiseren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 Aandacht maakt alles mooier komt van Ikea... Maar wél weer een heel leuk verslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 Mooi gemaakt René. Autodidact qua houtbewerking? Ooit de houtcreaties van John Eekels bekeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 Goed verhaal René! Daar heb je die materialen weer. Zal wel toeval zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 Weer mooie verhalen René. Wat eerder met pensioen heeft wel zijn voordelen. Ik moet mijn audiozaakjes op de vrije donderdag regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 maart 2021 Author Report Share Posted 2 maart 2021 17 minutes ago, Hans van Liempd said: Aandacht maakt alles mooier komt van Ikea... Maar wél weer een heel leuk verslag. Ik dacht dat het van Hans van Liempd afkwam.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 maart 2021 Author Report Share Posted 2 maart 2021 14 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Mooi gemaakt René. Autodidact qua houtbewerking? Ooit de houtcreaties van John Eekels bekeken? Ja. En nee, ik zal eens op hem Googelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 5 minutes ago, René N. said: Ik dacht dat het van Hans van Liempd afkwam.... Gewoon plagiaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 maart 2021 Author Report Share Posted 2 maart 2021 29 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Mooi gemaakt René. Autodidact qua houtbewerking? Ooit de houtcreaties van John Eekels bekeken? Dát is een échte handyman.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 (edited) Leuk verslag René,dat zijn leuke momenten. Ik weet niet meer welk nummer maar Cock liet mij ook een nummer van een lp horen en datzelfde nummer via zijn dac. Het verschil was minimaal.na 3x schakelen koos ik gevoelsmatig voor de lp,ik vond de lp wat aangenamer klinken. Mooie kastjes heb je gemaakt. Edited 2 maart 2021 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 1 hour ago, René N. said: Dát is een échte handyman.... Helaas is zijn site uit de lucht. Leuke en interessante site trouwens, maar ja. Zal wel andere hobby's hebben tegenwoordig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 Mooi verslag weer René. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 2 maart 2021 Report Share Posted 2 maart 2021 Goed bezig René. Die echoputjes zullen in Apeldoorn nu wel uitverkocht zijn, vermoed ik. Of de bakker is aan het bijbouwen. Het verschil tussen rubber- en tapesnaar heb ik ook bij Cock gehoord: weer heel bijzonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 maart 2021 Author Report Share Posted 2 maart 2021 7 minutes ago, Ove Rickland said: Goed bezig René. Die echoputjes zullen in Apeldoorn nu wel uitverkocht zijn, vermoed ik. Of de bakker is aan het bijbouwen. Het verschil tussen rubber- en tapesnaar heb ik ook bij Cock gehoord: weer heel bijzonder. We hebben nu het eerste (gratis) Hazelnoottaartje kunnen meenemen door het sparen van zegeltjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 maart 2021 Report Share Posted 3 maart 2021 Kun je zo'n tapesnaar maken van afgedankte cassettebandjes? Heb ook nog wel wat bandrecordertape liggen. Maar vermoedelijk gaat de coating vieze dingen doen, zoals poederen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 maart 2021 Author Report Share Posted 3 maart 2021 3 minutes ago, mumsoft said: Kun je zo'n tapesnaar maken van afgedankte cassettebandjes? Heb ook nog wel wat bandrecordertape liggen. Maar vermoedelijk gaat de coating vieze dingen doen, zoals poederen. Nee, die zijn te dun (smal). Ik denk overigens niet dat het bandrecordertape is, het is wel zo'n beetje die maat. Hoewel, deze was doorzichtig. Overigens is het aan elkaar zetten best een dingetje.... Zie dat maar eens goed te krijgen zonder verdikking op de lasplek..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 maart 2021 Report Share Posted 3 maart 2021 Ja, dat lijkt me ook. Beetje spuug? Maar hoe worden elastiekjes gemaakt, toch ook zonder las? Enfin, Cock weet het vast al. Hier boven heb ik een Direct Drive van Dual, waar geen snaar in zit, maar ook een DD zal wel verbeterd kunnen worden. Was indertijd het gejengel van mijn oude tussenwiel Dual een beetje zat, en koos toen voor 'het beste' wat er toen mogelijk was. En nu wacht ik nog altijd op de komst van de Wheel, dan moet de Pioneer PL12D maar het veld ruimen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 maart 2021 Report Share Posted 3 maart 2021 Is de Wheel nog niet geleverd? Jammer. Ik zou het bij de Pioneer houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 maart 2021 Report Share Posted 4 maart 2021 8 hours ago, mumsoft said: Ja, dat lijkt me ook. Beetje spuug? Maar hoe worden elastiekjes gemaakt, toch ook zonder las? Enfin, Cock weet het vast al. Hier boven heb ik een Direct Drive van Dual, waar geen snaar in zit, maar ook een DD zal wel verbeterd kunnen worden. Was indertijd het gejengel van mijn oude tussenwiel Dual een beetje zat, en koos toen voor 'het beste' wat er toen mogelijk was. En nu wacht ik nog altijd op de komst van de Wheel, dan moet de Pioneer PL12D maar het veld ruimen. Eleaxtiekjes worden geextrudeerd en dan gesneden. Dan krijg je geen las. Platte en vierkante snaren worden ook vaak zo gemaakt. Ronde snaren worden gelijmd en hebben een lasnaad Ik meen dat Cock videotape gebruikt voor de "snaar". Een hard tussenwiel veroorzaakt meestal de jengel bij een Dual. Tussenwiel vervangen, dan doet ie 't weer zonder gejengel Als je de Pioneer weg tzt doet, hou ik me aanbevolen. Prima speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 4 maart 2021 Report Share Posted 4 maart 2021 Hallo René, Ik sluit mij aan bij al het bovenstaande! Ik weet inmiddels wat voor een moeite en kosten het heeft gebracht om tot deze resultaten te komen, zaagtafel, zaagbladen, frezen en een beetje hout, ga zo maar door. Maar het doel heiligt de middelen toch? Ik zou aan de kastjes niet meer doen dan alleen olie, het mag zeker gezien worden dat jij dit zelf gemaakt hebt en jou kennende zullen de door jou genoemde "afwijkingen" wel minimaal zijn. Nu gaat het toch onderhand tijd worden dat die houten panelen welke tegen de keuken staan (ook wel OB's genoemd) eens tot een eindresultaat gebracht gaan worden. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 maart 2021 Author Report Share Posted 4 maart 2021 2 hours ago, SMarcel said: Nu gaat het toch onderhand tijd worden dat die houten panelen welke tegen de keuken staan (ook wel OB's genoemd) eens tot een eindresultaat gebracht gaan worden. Jaaaa, jaaa, jaaaaa . First things first . Ik ben bezig om de júiste hardhouten balken te krijgen. Ze wíllen maar niet in de juiste vorm geleverd worden: te smal, inkepingen in alle zijden, gedoetje. Na ja, wordt vervolgd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 maart 2021 Report Share Posted 4 maart 2021 Mooie foto’s René top! En erg mooie houten omlijsting voor de Harmonizers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 maart 2021 Author Report Share Posted 4 maart 2021 4 minutes ago, Ivan10 said: Mooie foto’s René top! En erg mooie houten omlijsting voor de Harmonizers. Ik ga het niet vertellen Ivan, maar ze zijn met de telefoon gemaakt . En dank, ik ben er heel blij mee. Ik hou wel van hout zeg maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 maart 2021 Report Share Posted 4 maart 2021 4 hours ago, Sodejuu said: Als je de Pioneer weg tzt doet, hou ik me aanbevolen. Prima speler. Zal het onthouden. Die Dual, een 1215 inbouw wisselaar (platenmoordenaar). Indertijd voor iets van 90 gulden gekocht bij Radio Gerese op het Regentesseplein in Den Haag (O, o, Den Haag, mooie stad achter de duinen...). Zelf een 'console' (kast, noemden we die toen) voor gemaakt van spaanplaat, beplakt met een soort schuimplastic. Mooie tijden, die eerste stapjes naar het betere geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart 2021 Report Share Posted 4 maart 2021 (edited) 21 hours ago, René N. said: Nee, die zijn te dun (smal). Ik denk overigens niet dat het bandrecordertape is, het is wel zo'n beetje die maat. Hoewel, deze was doorzichtig. Overigens is het aan elkaar zetten best een dingetje.... Zie dat maar eens goed te krijgen zonder verdikking op de lasplek..... Volgens mij is het aanloopband voor 1/4 inch tape. Dat is op rollen in verschillende kleuren te koop. Zonder verdikking lassen lijkt mij lastig. En twee lagen op elkaar helemaal rond maakt de band weer stugger. Ik denk dus inderdaad geplakt met tape. Zoals er vroeger gemonteerd werd in audiotape. Ik heb hier nog zo'n Akai apparaatje liggen waarmee de band schuin kan worden door gesneden, geplakt en de overtollige resten van het plakband weggesneden. Zo'n ding dus: Audiotape wordt overigens wel vaker voor het aandrijven van draaitafels gebruikt. Quote The belt may be made of rubber and have a circular, rectangular or square cross section, or it may simply be a wide flat belt. It can also be made of a non-stretchable material, such as an audio tape or a string, in which case it is called THREAD DRIVE (TD). TechDAS offers a variation of this type of drive, i.e. with a rigid tape. De Verdier La Platine is er kennelijk ook mee uitgerust. http://highfidelity.pl/@main-1026&lang=en Edited 4 maart 2021 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts