MarKath Posted 12 april 2021 Author Report Share Posted 12 april 2021 57 minutes ago, Tubejack said: Gefeliciteerd en bevalt hij? Dank je wel. Ja hij bevalt zeker, enige wat ik nog ga doen is een beter element plaatsen, zit te denken aan de Ortofon 2M Bronze. Nu zit er een Audio Technica AT95E in. Maar hij bevalt nu al prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 april 2021 Report Share Posted 12 april 2021 (edited) 16 hours ago, SMarcel said: Dank je wel. Ja hij bevalt zeker, enige wat ik nog ga doen is een beter element plaatsen, zit te denken aan de Ortofon 2M Bronze. Nu zit er een Audio Technica AT95E in. Maar hij bevalt nu al prima. Leuk, zo' n 2M Bronze heeft m.i. een gunstige prijs/kwaliteit verhouding t.o.v. de Black. Toch zegt prijs en naald vorm niet alles. Ik speel met een paar elementen met een prijs rond de €220 o.a. een Goldring 1006. Voor dat geld, een top element, wel wat moeilijker af te stellen. Ik heb ook even een VM540ML geprobeerd die heeft zo'n mooie MicroLine® naald. Gauw terug gegeven. Veel te helder in mijn set-up Ik werd nog wel gewaarschuwd.... via dit forum... Edited 13 april 2021 by Tubejack typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 april 2021 Report Share Posted 12 april 2021 2 hours ago, SMarcel said: Ja hij bevalt zeker, enige wat ik nog ga doen is een beter element plaatsen, zit te denken aan de Ortofon 2M Bronze. Nu zit er een Audio Technica AT95E in. Je kan in die AT zo een nieuwe naald pluggen. Welke naald zit er bij jou in? En gefeliciteerd natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 april 2021 Report Share Posted 12 april 2021 Ik vraag me af of de ortofon wel een upgrade is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 13 april 2021 Author Report Share Posted 13 april 2021 11 hours ago, kappa7 said: Ik vraag me af of de ortofon wel een upgrade is. T.o.v. de Audio Technica (basis element) zeker, vanaf de 2M Bronze is het zeker een upgrade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 13 april 2021 Author Report Share Posted 13 april 2021 13 hours ago, carl said: Je kan in die AT zo een nieuwe naald pluggen. Welke naald zit er bij jou in? En gefeliciteerd natuurlijk. Hallo Carl, welke naald?? Dit is een standaard/basis AT95E element met een "groene" stylus. Ik weet niet of je in de bestaande 95E cartridge een andere/betere stylus kan schuiven. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2021 Report Share Posted 13 april 2021 In een AT-95E zit een elliptische naald Marcel. Vandaar de E achter de 95. Prima element voor het geld. Je kunt er een Shibata geslepen naald voor kopen. Maar dat is niet goedkoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 13 april 2021 Author Report Share Posted 13 april 2021 2 minutes ago, Tubejack said: In een AT-95E zit een elliptische naald Marcel. Vandaar de E achter de 95. Prima element voor het geld. Je kunt er een Shibata geslepen naald voor kopen. Maar dat is niet goedkoop. Heb ik gezien, Audio Technica is afscheid aan het nemen van de AT lijn, dit gaat nu de VM95 lijn worden en de bruine versie, de VM95 SH is er één met een Shibata geslepen naald voor ca. € 200,00. De Ortofon 2M Bronze kost bijna het dubbele. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2021 Report Share Posted 13 april 2021 (edited) 19 minutes ago, SMarcel said: Heb ik gezien, Audio Technica is afscheid aan het nemen van de AT lijn, dit gaat nu de VM95 lijn worden en de bruine versie, de VM95 SH is er één met een Shibata geslepen naald voor ca. € 200,00. De Ortofon 2M Bronze kost bijna het dubbele. Ik weet niet, hoe de nieuwe VM95 SH klinkt, als die net zo helder is als de AT-VM540ML. Is het niet mijn cartridge. Wat wel een ding is, dat dergelijke naald vormen heel goed ingesteld moeten worden, anders beschadigen ze je LP's. Ik hou het bij elliptisch hier een aardige review https://audio-head.com/review-audio-technica-vm95-cartridge-en-ml-sh-compared/ Edited 13 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 13 april 2021 Author Report Share Posted 13 april 2021 7 minutes ago, Tubejack said: Ik weet niet, hoe de nieuwe VM95 SH klinkt, als die net zo helder is als de AT-VM540ML. Is het niet mijn cartridge. Wat wel een ding is, dat dergelijke naald vormen heel goed ingesteld moeten worden, anders beschadigen ze je LP's. Hifistudio79 levert deze al preassambled dus ik ga ervan uit dat zo goed als plug and play is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2021 Report Share Posted 13 april 2021 4 minutes ago, SMarcel said: Hifistudio79 levert deze al preassambled dus ik ga ervan uit dat zo goed als plug and play is. Dat is niet duur. Als het past met je arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 13 april 2021 Author Report Share Posted 13 april 2021 8 minutes ago, Tubejack said: Dat is niet duur. Als het past met je arm. Heeft, voor zover ik het kan beoordelen, dezelfde headshell met SME aansluiting als er nu op zit. Dus zou moeten passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2021 Report Share Posted 13 april 2021 3 hours ago, SMarcel said: Heeft, voor zover ik het kan beoordelen, dezelfde headshell met SME aansluiting als er nu op zit. Dus zou moeten passen. Er zijn meer variabelen waar je rekening mee moet houden Marcel. Daar is op dit forum genoeg over geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 april 2021 Report Share Posted 13 april 2021 (edited) Marcel, ga voor de ML. Die vind ik beter dan de SH en is makkelijkr in te stellen. Als je de arm niet in hoogte kunt verstellen (VTA), is een Shibata sowieso al bijna geen optie. En liever een los element en losse headshel, want dan kan element ook juist ingebouwd worden. Vaak klopt een voorgemonteerde niet. E.e.a is nl afhankelijk van de geometrie van de arm. Zelden dat een voorgemonteerde de juiste overhang heeft Ik begrijp de hype van de Shibata naald ook niet. Shibata is redelijk achterhaald. Het was ooit (1972) de naaldvorm bij uitstek, maar door de asymetrische zijkant (voor quadrophonie), moet de arm een stuk hoger gezet worden om toch een goede stereoaftasting te krijgen. Bovendien is een Micro Line, Micro Ridge, Fine Line en Line Contact naald aanzienlijk preciezer dan een Shibata, en die kunnen wel "op een normale manier" ingebouwd worden. Lees dit stukje over naaldvormen maar eens: http://www.analogueservice.nl/elementaire-kennis/ (P.S.: de site in de link krijgt een nieuwe opmaak. Daar wordt aan gewerkt. Alle "elementaire kennis" wordt dan in hoofdstukken verdeeld) Edited 13 april 2021 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2021 Report Share Posted 13 april 2021 Sterker nog Roger heeft die bij mij er ingezet en ook afgesteld. Ik weet niet of je bij hem in de buurt woont maar Roger is echt een kunstenaar op dit gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 14 april 2021 Author Report Share Posted 14 april 2021 Hallo forummers, Top, al jullie informatie en adviezen! Ik zat zelf ook al aan die ML te denken maar ben ook erg gecharmeerd van de Ortofon 2M Bronze. Heb iemand op het HT forum gesproken welke op een Technics SL-1500C (stond ook eerder op mijn voorkeurslijstje) zowel de 2M Bronze als de Nagaoka MP-200 gebruikt. Hieronder zijn ervaringen met deze elementen; Zowel de Bronze alsook de MP200 zijn beiden mooie elementen (qua uiterlijk wint de Bronze absoluut ), de Bronze speelt wat dynamischer met meer detail en de MP200 is wat meer vergevingsgezind wat gauw wat lekkerder klinkt, maar owee als je een echt goede opname hebt, dan zet ik de Bronze toch bovenaan. Dus die Ortofon is ook nog wel een voorkeurs element. Jullie lezen het, ik ben er nog niet uit maar gelukkig doet mijn AT95E het ook nog goed maar ook hier weer het audio excuus, het kan altijd beter! Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts