Jump to content

de drie quad esl's

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

voor mij is een van mn hifi dromen om ooit nog eens elektrostaten en dan het liefst de quads te hebben.

nu zat ik altijd te denken aan de 63.

989 te duur en de 53 te oud.

maar toen zei een belg(niet flauw doen)

tegen mij dat zijn 53 veel ooier waren dan de 63. hij legde me het verschil een beetje uit als volgt:

de 63 zijn nieuwer/mooier en makkelijker aan te sturen. bovendien is het puntbron principe bij de 63 meer uitgewerkt.

de 53waren dan wel wat lastiger maar hadden en mooier hoog en midden, de 63 klonken algauw wat kil en leeg.

vertel het maar!!

hoe meer reacties de beter. luisteren doe ik ooknog wel eens. heeft geen haast want heb toch geen geld :D

De 57 heeft een beetje kleuring rond de 1000 hz. Dat maakt de klank een beetje warmer en dat is heel aangenaam. De nadelen van de ESL57 zijn: Slechte spreiding in het hoog; lastig aan te sturen, meer beperking in het laag; geen virtuele puntbron.

De ESL63 is neutraler met flink dieper doorlopend laag en veel meer spreiding in het hoog. Het klinkt gewoon schoner.

Erik

-6 DB bij 35 Hz.

Het verbaast mij niets dat jij de Quads mat vindt klinken. Het klankbeeld is totaal anders dan van jouw spectrals. Die vind ik nu juist weer te briljant klinken en te dun in het middengebied. Dus kennelijk hebben we beiden de juiste luidspreker. Er is een aspect waar ik bij andere ESL's nooit aan zal wennen: het lijnbron-effect. Die geven mij het gevoel dat ik schuin omhoog zit te luisteren.

waarom esl's van quad?

heb nog nooit een esl gehoord dus ik weet het niet. Quad is de fabrikant van mijn versterkers, en de bedenker van de elektrostaat, ik heb iets met dat merk- vandaar.

bovendien is de esl57 niet zo duur.

de es100 van audiostatic wordt wel eens voor 600 aangeboden, misschien ook een optie..

Maar ik denk dat als ik echt geld ga utgeven dat ik dan een kennis elektrostaten laat bouwen. Voor 2250 heb je een set elektrostaten die met de hand naar eigen wensen worden gebouwd door iemand met een heel gedegen en realistische kijk op de audiofiele zaken en met een erg gedegen achtergrond.

maar voor nu ben ik gewoon benieuwd naar de verschillen tussen de oude en de nieuwe esl's van quad. Tot nu toe lijken die te zijn: warmere klank voor de esl 57, maar schonere bij de 63 icm puntbron.

>> ik ga na de vakantie ofzo wel voor mezelf ergens wonen (lees kamer) en die zal wel niet zo groot zijn. Ik hoor wel eesn dat de esl 57 in een dergelijke kleine ruimte beter presteerd dan de esl 63....

gamegamegame :D

erik,

ik denk dat het voor mij handiger is om eens echt luister sessies te gaan ondernemen als ik daatwerkelijk besloten heb tot de aanschaf van een paar esl over tegaan. Voor nu ben ik slecht mijn droom wat aan het concretiseren.(iets minder om over te dromen :rolleyes :).

wel bedankt voor je aanbod :D

Ik ga zometeen (om 11:00) naar een set Quad's luisteren en ik zal wel mededelen wat ik ervan vond. Ik heb nu meerdere electrostaten gehoord en denk dat ik er een vergelijkende mening over kan geven.

Ik heb helaas ook niet de centen om zo'n quad aan te schaffen maar ben nieuwsgierig en bij die audio winkel wilden ze me de quad wel laten horen, dus waarom niet?

Jullie horen nog van me.

nando

Nou ik ben 4 uur bij mijn lokale audioboer geweest en heb daar lekker genoten. Wat een mooie weergave kan die Quad 988 geven, damn...

Wat me opviel was:

-geweldige scheiding van instrumenten

-realisme van de instrumenten en stemmen

-lage tonen waren absoluut aanwezig en soms ook met druk

-veel deatils waardoor diepte (en realisme) erg goed zijn

Het opbouwen van druk komt door de ruimte die niet al te groot was.

Het laag viel vrij stijl af leek het soms, niet zoals ik gewend was en bij navraag kan het komen door de ruimte die ene zwevende vloer heeft en daardoor natuurlijk sommige frequenties absorbeert of resoneert. De ruimte is dus niet ideaal maar dat was ook al bekend.

Ik heb de Quad ook lekker zitten misbruiken met dance en metal (Lamb, Rammstein en the Gathering) en dat ging erg goed zelfs... klonk heel erg lekker en loepzuiver natuurlijk.

Van die ssst klank die aan electrostaten werd toegekend heb ik wederom niets van gemerkt.

nando

Nee de 57 en de 63 ken ik nog niet maar als ik in de buurt van Hellevoetsluis ben ga ik bij Kermit langs!

Met de andere electrostate vergelijken is moeilijk omdat de ruimte zo anders is en de opstelling ook. Maar de helderheid, plaatsing / stereobeeld, realisme is wel iets dat ze allemaal hebben.

nando

Geplaatst door Kermit:

Erik

-6 DB bij 35 Hz.

Het verbaast mij niets dat jij de Quads mat vindt klinken. Het klankbeeld is totaal anders dan van jouw spectrals. Die vind ik nu juist weer te briljant klinken en te dun in het middengebied. Dus kennelijk hebben we beiden de juiste luidspreker. Er is een aspect waar ik bij andere ESL's nooit aan zal wennen: het lijnbron-effect. Die geven mij het gevoel dat ik schuin omhoog zit te luisteren.

min 6 db bij 35 hz .

ze gaan met 18 db per oktaaf afvallen .

dus als we effe rekenen.

50 hz moet 0 db zijn volgens quad

-18 db is dan 25 hz

-9 db 37.5 hz

-6 db 43.75 hz en geen 35

;)

Ik heb de 57 zelf niet gehad, maar ik heb ze welveelvuldig en uitgebreid beluisterd. Een 57 moet je ook eigenlijk altijd combineren met een quad 303 eindversterker.

Voor mij is er geen twijfel mogelijk: de ESL63 vind ik de mooiste van de twee en ze zijn het prijsverschil zelker waard.

Als je een tweede hands aanschaf van Quad ESL's overweegt, dan moet je dat bij een betroubare winkel doen die er ook garantie op geeft of de luidsprekers na laten kijken bij transtec. Dat kan je een hoop reparatioekosten schelen.

was ik zowieso van plan. esl blijven nog een beetje apart voor mij, en dus via een particulier leek me al te risicovol...

wat is een goede prijs voor een goede esl63??

van de winkel volgens jou?

en volstaat mn 405-2 (zag dat jij een 606-2 hebt)?

dank game cool.gif