jopie Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 een martin logan kost je om de 5 jaar zo,n 500 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 ik hoop niet dat je esl's echt zo vaak moet schoonmaken. Je merkt het dat het laag net niet meer zo laag wil als anders. Het midden wordt wat bedompter en het hoog minder sprankelend. Nu moet ik er wel bij vertellen dat de Finals een open (plaat) statoren hebben. De esl's van Erik en Kermit hebben luidsprekerdoek. Dat scheelt denk ik ook enorm. Het schoonmaken ervan doe ik met de stofzuiger. Ik haal eerst de spanning eraf en laat ze zo een nachtje spanningsloos staan om ze te ontladen. Dan neem ik de stofzuiger en verminder de zuigkracht zodat ik niet het velletje door de stator zuig. Bij de stofzuiger zit een hulpstuk waarmee je dat alkatera stof (lijkt op flueel) kan afnemen. Op het hulpstuk zit wat kortharige bekleding, waarmee ik geen beschadigingen maak. Ik heb ook een stofborstel gebruikt waarmee ik al draaiende bewegingen de in de gaten het stof verwijder. Ik ben daar niet helemaal happy mee. Het haalt heel goed het stof weg maar ik ben wat huiverig dat ik het vel raak en met de haren (die best wel hard zijn) door het vel prik. Ik wel gemerkt dat met de stofborstel nog het beste resultaat geeft. Het stof zie je nl heel goed zitten en als je je vinger overhaalt, zie je geeneens stof op je vinger zitten. Zo fijn en weinig is het stof. Het aantal keren valt overigens wel mee. Zo om de paar maanden of zo. In vergelijking met de maggies is dit heeeeel veel. Want zo ver ik me kan herinneren heb ik de Maggies nog nooit schoon gemaakt. Maar ja, ik rook ook niet. samenvattend; de magnetostaat is minder strak en zuiver dan de elektrostaat maar met meer punch. heel minimaal en wat gekleurder. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Hee Kermit, Ik vertelde net mijn perikelen van het schoonmaken van de esl. Ik heb tijdens de surf tochten wel eens een electrostatisch filter voorbij zien komen. Enerzijds lijkt me dit een prima oplossing. Anderzijds hoe fijn filtert zo'n apparaat de lucht. Want er zit meestal het hele fijne spul op de statoren. Ook schijnen airconditioners als extra optie een electrostatisch filter te hebben. Wat vind jij ervan? Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 een heel klein beetje maar wat bedoel je precies, beetje meer punch? en kermit, ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat jij vrij nuchter was op het gebied van kables. nu weet ik niet of je dat ook bent wat betreft de stroom toelevering, maar het schijnt dat de 99 erg gevoeligis voor netsnoeren etc.... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Arie Ik weet niets van een electrostatisch filter, dus ik kan er niets van zeggen. Het probleem speelt bij mij niet, omdat ik niet alleen een frontdioek heb maar ook stofafdichtingen. Daar komt niets door. Game Interlinks zijn voor mij na een uitgebreide test periode absoluut niet interessant meer. Ik heb het tot nu toe steeds met dropveter gedaan, maar sinds ik de Quad 99 serie heb gebruik ik quadlink (=gebalanceerd). Ik heb een tijdje een zelfbouw afgeschermd netsnoer gebruikt, maar dat gaf bepaald geen verbetering op mijn 99 CD-P, integendeel. Dat verhaal van die vermeende gevoeligheid van de 99 VV doorvoor heb je waarschijnlijk van www.audioreview.com? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 precies, wat is internet toch klein... ik vinddat soort verhalen altijd errug typisch, en dat worrdt hier nog eens even bevestigd. maar over die interlink verhalen, ik hoorde wel het verschil tussen mn niet zo dure vdhul mk3 en een dropveter... en hoe gaat het met je eindbakken, ben errug benieuwd namelijk. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Die verschillen zijn er ook wel, dat is niet zo moeilijk te horen. Je hebt veel meer tijd nodig om te bepalen of een verschil een verbetering is of niet. Dat moet je niet onderschatten: als je een nieuwe interlink toepast (vooral als het een hele mooie dure is, dan ben je heel snel geneigd om de veranderingen als verbetering te horen en gaat dan op zoek naar de bewijzen. En dan klinkt bijvoorbeeld die stem veel warmer of er is een 'randje'weg. Pas bij veel langer luisteren vallen de negatieve verschillen op: dat je bijvoorbeeld wat definitie bent kwijtgeraakt, of wat minder diepte hoort. A - B vergelijkingen zijn werkelijk het allerslechtste instrument om te bepalen of iets beter is. Gewoon een kabel aansluiten, een dag of 5 laten zitten en muziek spelen zoals je dat gewend bent. Dan zul je zien dat je vanzelf een uitgebalanceerd oordeel krijgt... Ik vrees dat die versterker vergellijking ons meer geld gaat kosten dan we gehoopt hadden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Geplaatst door heefiguur:Hee Kermit, Ik vertelde net mijn perikelen van het schoonmaken van de esl. Ik heb tijdens de surf tochten wel eens een electrostatisch filter voorbij zien komen. Enerzijds lijkt me dit een prima oplossing. Anderzijds hoe fijn filtert zo'n apparaat de lucht. Want er zit meestal het hele fijne spul op de statoren. Ook schijnen airconditioners als extra optie een electrostatisch filter te hebben. Wat vind jij ervan? Arie Dergelijke filters worden wel vaker aanbevolen voor bezitters van elektrostaten. De betere modellen werken luchtzuiverend (pollen en de uitscheiding van de huisstofmijt), ze worden ook wel gebruikt door mensen die astmatisch zijn. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 vergelijking te duur...je bedoelt de aankoop van een eventuele 909 te duur... je hebt ze thuis staan dus ik neem aan dat je niet na hebt gelaten even alles aan te sluiten. toch?? hoor het wel. game. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Ik bedoel dat het dus de monoblokken zullen worden en niet de 909 (is 500 euro goedkoper). Uiteraard heb ik alles aangesloten. We zijn er al anderhalve dag mee bezig om er zoveel mogelijk naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Hallo Richard, Dergelijke filters worden wel vaker aanbevolen voor bezitters van elektrostaten. De betere modellen werken luchtzuiverend (pollen en de uitscheiding van de huisstofmijt), ze worden ook wel gebruikt door mensen die astmatisch zijn. Gelukkig ben ik niet asmatisch, behalve dan als is een paar trappen op en af gelopen ben. Maar dat is geloof ik wat anders Ik kwam er zo op omdat de laatste dagen de zon veelvuldig schijnt. Door het dakraam valt dan de zon waarbij je onder een bepaalde hoek de stofdeeltjes goed te zien zijn. En dan zijn er best wel veel. En aangezien de site meldde dat na een aantal uren deze deeltjes voor 99,zoveel procent weg waren en game erover begon zodoende. Misschien niet eens zo gekke optie als je een airco (laat) plaatsen dat daar dan zo'n filter inzit. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Hee gozah, A - B vergelijkingen zijn werkelijk het allerslechtste instrument om te bepalen of iets beter is. Dus als ik je goed begrijp, om een oordeel te kunnen vellen of een apparaat of hulpmiddel beter is dan... dien je daarvoor enige tijd te nemen en lang luisteren. Het volgende zal wel psychologisch van aard zijn. Maar stel nu dat het slechter is. De mens is, denk ik, eerder geneigt te zeggen dat het anders is, maar niet slechter. Want hij heeft er even tevoren xyz euro's voor neergelegd. Ik herinner me wat Erik gezegd heeft: de mens heeft maar een beperkt geheugen wat audio betreft. Het zou iets van een paar seconden bedragen. Zo iets in die trant. Een A-B vergelijking zou dan alleen dienen om de verschillen waar te nemen. En die verschillen kunnen dan beoordeelt worden of ze het een of anderzijds worden bevonden. En meten kan dan weer dienen om een (ondersteunend) oordeel te vellen wat men gehoort heeft. Dus je dient: te meten, te vergelijken en te luisteren. Toch denk ik dat het lezen van tests in bladen en het oordeel van anderen op het net zeer zinvol kan zijn. Ondanks wat Ruud zegt: Wie met andermans oren luistert bedriegt zichzelf. Juist omdat er zoveel keus is, kan je vast een schifting aanbrengen wat je zelf wel en niet wil beluisteren bij een eventuele aankoop, naar gelang je budget. Maar ik denk dat Ruuds stelling breder geinterpreteerd moet worden. Moeilijke materie hoor. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Arie Ik zeg dat je een nieuwe kabel gewoon een aantal dagen gewoon moet gebruiken, zonder wisselingen. Als je dat doet, dan zul je merken dat je een uitgebalanceerd oordeel krijgt over de toegpaste kabel. Daarom moet je een kabel ook altijd eerst uit kunnen proberen voor dat je hem aanschaft. De monoblokken spelen werkelijk schitterend. Zowel mijn langbenige als ik hebben een duidelijke voorkeur voor de monoblokken boven de 909. Dit gaat ons dus geld kosten. Het maakt weel een mooi stapeltje met mijn veoorversterker en CD-speler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Ik herinner me wat Erik gezegd heeft: de mens heeft maar een beperkt geheugen wat audio betreft. Wat kan helpen zijn aantekeningen maken tijdens het luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 3 maart 2003 Author Report Share Posted 3 maart 2003 okee dan kermit. niks psycologisch hoop ik (dat je een mooi stapeltje wilt..). maar ik ben nog altijd benieuwd of er grote verschillen waren met dit en je 606(mk1). trouwens, volgens een vriend/kennis van me zijn de esl's van quad van grote wereldklasse, maar de versterkers , daar zijn ze nooit goed in geweest... hoor jij dat vaker?? game will go esl once Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 3 maart 2003 Report Share Posted 3 maart 2003 Beste game Ga maar eens aan die vriend vragen hoe hij bij die bewering komt. Verwacht je nu echt dat ik daar op ga reageren? Ik zit net in het traject om weer een quad versterkerset aan te schaffen. Denk je dat ik dat doe omdat ik ze niet heel erg goed zou vinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 maart 2003 Author Report Share Posted 4 maart 2003 hoho! ik ben ook erg entousiast over quad. En toen ik met de kennis aan het babbelen was over audio kwam quad tersprake. Hij erkende de ongekende kwaliteit op esl gebied - maar heeft quad versterkers nooit goed gevonden. nu vroeg ik me gewoon af - sinds quad zo'n goede naam heeft - of je daar vaker van gehoord hebt... niet wat jij van quad vind want dat weet ik wel denk ik. misschien zeur ik teveel dan maar nog die laatste vraag: je hebt nu een mono99 gekocht. daar heb je er toch 2 van nodig ?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 "De drie Quad ESL's" ... zoals het onderwerp ook al suggereert, lijkt de inhoud van deze topic een beetje op een kroeg. Wat nou lullen over Quad esl's, je moet ze gewoon horen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 Ik heb de Mono's vandaag weer teruggebracht. Ze komen er, maar ik had eigenlijk gerekende op een 909. Nu het de mono's worden, moet ik eerst bugettair wat ruimte creeren. Inderdaad heb ik er twee van nodig. En om je even helemaal gek te maken: ik heb geen ESL63's en ik heb geen ESL988's. Ik heb ESL 63's, volledig voorzien van 988/989 panelen. Dus ik heb (63+988)/2 = ESL 525,5's... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvsl Posted 4 maart 2003 Report Share Posted 4 maart 2003 ff terug komende op de ESL's.... Heb me de laatste tijd nogal veel bezig gehouden met de ESL-57... Als je de recencies,die je kan vinden op internet,naleest,kom je er toch niet onderuit denk ik,dat je toch wel te maken hebt met een speaker van groote klasse. Heb in dit topic gelezen dat de esl-57 al afviel qua keuze. Voor MIJ gaat t om de weergave van instrumenten en zang (muziek). Dan komt zo'n QUAD ESL-57 toch akelig dicht in de buurt. Ik vind het zelf ook wel eens lekker om mijn glas bier(Jupiler)op de tafel te laten trillen ,maar da doe ik dan met een andere speaker. Is een oude Rolls-royce dan automatisch minder dan een nieuwe hvsl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 maart 2003 Author Report Share Posted 4 maart 2003 nee een oude is niet automatisch beter dan een nieuwe, maar de nieuwe is wel nieuwer het feit dat de 57 zo oud is gewoon niet ideaal... en wat ik zo hoor is de 63 net iets beter. maar dat de 57 van grote klasse is is indiscutabel(*)...zeg ik als nog nooit een quadesl gehoord hebbende. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 maart 2003 Author Report Share Posted 4 maart 2003 en de 988 of 989 zullen wel weer net iets beter zijn dan de 63... in de folder staat bijv. dat de 988 al weer iets lager gaat. de 989 is natuurlijk de alerbeste esl van quad, maar zoals staat te lezen in de folder minder geschikt voor kleine ruimtes. trouwens geen idee wanneer een ruimte groot te noemen is, misschien kan iemand me dat vertellen. ik denk dat ik gewoon ooit voor de 988 ga. en kermit(quad zal over 5 jaar wel niet alweer een nieuwe reeks uithebben) wat gaf bij jouw de doorslag om 2 mono's te nemen ipv de 909???puur meer vermogen of mooier?? even weten waar ik over moet dromen. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 maart 2003 Report Share Posted 5 maart 2003 Geplaatst door Kermit:Die verschillen zijn er ook wel, dat is niet zo moeilijk te horen. Je hebt veel meer tijd nodig om te bepalen of een verschil een verbetering is of niet. (...) A - B vergelijkingen zijn werkelijk het allerslechtste instrument om te bepalen of iets beter is. (...). Beste Kermit, A-B vergelijkingen zijn inderdaad de slechtst mogelijke methode om kwaliteitsverschillen met onze biodynamische sensoren en gegevensverwerkend systeem vast te stellen. Maar al te vaak wordt er dan onevenwichtig beoordeeld. Aan een deel van het totale prestatiepatroon wordt teveel waarde gehecht. Overdrijving van bepaalde aspecten wordt aanvankelijk met enthousiasme gewaardeerd, maar gaat op den duur uit de strot hangen. A-B vergelijkingen zijn echter tegelijkertijd ook de b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 5 maart 2003 Report Share Posted 5 maart 2003 Spiekerboer Zet speaker A in een A-B vergelijking naast speaker B (die een beetje warm klinkt) en kom tot een oordeel. Zet speaker A naast speaker C (die helder en briljant klinkt) en je komt tot een totaal ander oordeel. En dan heb ik het niet eens over de invloeden van rendementsverschillen en plaatsings problemen. Gewenning kan inderdaad optreden, maar is makkelijk te traceren. Wissel na een langere periode weer terug naar de oorspronkelijke situatie en je hoort feilloos of er sprake is geweest van gewenning. De methode van langer luisteren heeft in mijn geval tot een aantal goede beslissingen geleid. A-B vergelijkingen hebben nooit tot iets anders geleid dan korte termijn successen en op langere termijn ontevredenheid. Ik blijf er bij: oordeel over een langere periode en op basis van normaal gebruik van je set. Luister naar veel verschillende muziekstukken en je zult zien dat zwakke en sterke punten vanzelf steeds duidelijker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 5 maart 2003 Report Share Posted 5 maart 2003 Hallo spiekerboer, A-B vergelijkingen zijn inderdaad de slechtst mogelijke methode om kwaliteitsverschillen met onze biodynamische sensoren en gegevensverwerkend systeem vast te stellen.Maar al te vaak wordt er dan onevenwichtig beoordeeld. Wat is Nederlands toch een mooie taal he! Hier geniet ik nou echt van. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts