Jump to content

de drie quad esl's

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Beste game

Er zijn verschillende redenen. Verreweg de belangrijkste is de klank, hoewel de verschillen klein zijn. Waar de 909 een wat slanker en helder geluid neerzetten, klinken de monoblocks wat warmer en royaler. En Ingrid vond de monoblocks 'schoner' klinken.

Ik kan hier nu allerlei bloemrijke omschrijvingen van de verschillen neerzetten, maar daar heb je niet veel aan omdat je een heel ander referentiekader hebt. Misschien is het meest overtuigend dat het klankverschil ons die 500 Euro extra zeker waard is. Lijkt me trouwens ook een goede optie voor Heefiguur...

En verder passen ze qua uiterlijk beter bij de rest van de set.

Ook eens proberen....

QUAD99909.JPG

Geplaatst door spiekerboer:

Beste Kermit,

A-B vergelijkingen zijn inderdaad de slechtst mogelijke methode om kwaliteitsverschillen met onze biodynamische sensoren en gegevensverwerkend systeem vast te stellen.

Maar al te vaak wordt er dan onevenwichtig beoordeeld.

Aan een deel van het totale prestatiepatroon wordt teveel waarde gehecht. Overdrijving van bepaalde aspecten wordt aanvankelijk met enthousiasme gewaardeerd, maar gaat op den duur uit de strot hangen.

A-B vergelijkingen zijn echter tegelijkertijd ook de b

Ook ik moet bekennen dat ik het voor een keer een beetje eens ben met Spiekerboer. Hij blijft ons verbazen...

Maar misschien is een langdurige A-B-C etc. vergelijking wel de beste methode om een voorkeur te bepalen. Immers, we zullen altijd en voortdurend blijven vergelijken. Het spreekt wat dat betreft boekdelen dat Kermit al jaaaaaaren luistert naar zijn esl-63's en toch met menig ander stel speakers heeft vergeleken ;)

esl is mooi maar ik vind zelf dat niet voor alle muziek soorten

recent heb ik 63 gekocht ik zoek nog een versterker . stabiele versterker heb ik nodig zegt men maar wat voor de een geschikt versterker voor esl wordt door andere afgeraden

hallo iedereen, ben weer terug uit duitsland... tot mn genoegen zie ik dat we al op 91 posts staan in dit topic :P

spiekerboer, getranstecteerd zeg je??

ik vroeg kermit laats of hij mensen kent met een afkeer van quad... jij bent er een of niet!? leg es uit waarom!

o ja kermit tis me duidelijk. ik had transtec ook nog een email gestuurd en zei vertelde me hetzelfde : "2x 99 te prefereren boven 1x 909"

dat was hem wel weer...

game,

nog steeds erg tevreden over de 103.3's

:D zoiets merk je pas goed als je een weekje weg bent geweest naar duitsland ofzo :P

en over die a-b discusie:

denk dat het medium dat getest wordt bepaald hoe je test. bij luidsprekers zou ik geen lange termijn test kiezen,zoals kermit doet.

maar inderdaad, direct.

bij kabels en interlinks zou ik mijn keuze baseren op lang luisteren. cdspeler weet ik eigenlijk niet.

GAME cool.gif

Hai,

Helemaal met Kermit eens, bij A/B vergelijkingen hoor je wel verschillen maar zijn die heel moeilijk als beter of slechter te interpreteren.

Op de lagere school heb ik eens een aan een proefje meegedaan. Drie bakken water: koud. lauw en warm. Een klasgenoot moest de hand in de warme bak doen en ik in de koude. Vervolgens moesten we beiden de hand in de lauwe bak doen. Ik vond die lauwe bak warm en mijn klasgenoot dezelfde bak koud.

De beste manier om luidsprekers te testen is er langer na te luisteren en vervolgens over te schakelen om te kijken of je wat mist. Mijn ervaring is dat je beter altijd mist.

Groet,

Juist bij luidsprekers is een A-B vergelijking onzinnig. De plaats die een luidspreker heeft in de luisterruimte is van doorslaggevende invloed op het uiteindelijk resultaat. En twee luidsprekers kunnen nu eenmaal niet tegelijkertijd op dezelfde plaats staan. Hoe dacht je de hoorbare verschillen te interpreteren? Kun jij aangeven wat het gevolg is van de verschillende posities in de ruimte en wat daadwerkelijk met de luidsprekers zelf te maken heeft? Heb je er wel eens bij stil gestaan dat luidsprekers die vlak bij elkaar staan elkaar beinvloeden? Hoe je oordeel beinvloed wordt door hetgeen je er net voor gehoord hebt, want dat is immers je norm van dat moment.

Carl

Het proefje werkt ook als je zelf je linkerhand in het koude bakje doet en je rechterhand in het warme. Als je daarna beide handen tegelijk in het lauwe bakje steekt, dan voelt het voor je linkerhand war en voor je rechterhand koud. Bizar he

Hai Kermit,

Misschien is dat wel de ideale A/B vergelijking met het ene oor naar de ene luidspreker luisteren en met het andere naar de andere! Hoewel zijn onze oren wel gelijk -ik denk het niet.

Groet,

Carl

Geplaatst door carl:

(...) Hoewel zijn onze oren wel gelijk -ik denk het niet. (...)l

Hoera! Eindelijk een kwestie waarover we het wellicht op den duur eens zouden kunnen worden!

Welnu, de zaak ligt m.i. zo: Onze oren zijn verschillend!

Dat geldt niet alleen voor jouw oren en de mijne - of die van Kermit for that matter, want die h

Hai slimmetje,

Ik bedoelde natuurlijk, dat het maar de vraag is of je met beiden oren wel hetzelfde geluid waarneemt.

Wat jij tegen Kermit hebt is me niet duidelijk, last van een minderwaardigheidscomplex? Houdt het leuk!

Geplaatst door carl:

Hai slimmetje,

Ik bedoelde natuurlijk, dat het maar de vraag is of je met beiden oren wel hetzelfde geluid waarneemt.

Wat jij tegen Kermit hebt is me niet duidelijk, last van een minderwaardigheidscomplex? Houdt het leuk!

Natuurlijk nemen je beide oren niet hetzelfde geluid waar.

Bovendien zijn er anatomische verschillen tussen beide oren.

Tevens interpreteer en waardeer je de geluiden van links en rechts verschillend.

Maar dat maakt allemaal niet zo veel uit.

Het weer, je gevoel van wel- of onwelbevinden (lekker gegeten? goed geslapen? etc.), de tijd van het jaar en allerlei andere factoren hebben ook een grote invloed op de interpretatie en de waardering.

Horen doe je met je niet alleen met je gehoororganen, maar ook met je hersenen.

Door de veranderlijkheid van je psyche hoor je nooit twee keer hetzelfde.

Bemoei je d'r toch niet mee! Kermit heeft jouw hulp echt niet nodig, hoor. Die kan best wel voor zichzelf opkomen.

Overigens plaag ik hem alleen maar een beetje met zijn "goede keuzes".

Die hebben ertoe geleid dat hij nu naar ESL-luidsprekers luistert waar geen draad bas uitkomt, en die een soort kunstmatige ruimtelijkheid simuleren waar zelfs Bose zijn klanten niet op durft tracteren.

Kermit hoort tot het type mensen dat stelliger uitspraken doet naarmate de onzekerheid heviger toeslaat.

Dat maakt het extra leuk om de vinger op de zere plek te leggen.

Door bewustwording kan dat overigens heilzaam zijn voor de betrokkene.

Voorbeeld: Kermit verlangt eigenlijk terug naar de prachtige, rijke, warme bassen van de PRO 9 TL transmissielijnkasten die hij ooit bouwde.

Maar hij vecht tegen dat verlangen, en bijt zich vast in het starre dogma dat alle bas uit een kast gekleurd is en ongecontroleerd.

"De bas van de ESL is de beste bas die er is," beweert hij.

Maar wist je dat hij een conventioneel home theater surround systeem heeft met een REL subwoofer erbij?

ik weet niet wat die speakerboer heeft.. maar ik als buitenstaander vindt het vrij triest. :(

om te beginnen kan je het niet opbrengen iemand zijn eigen keuzes te laten maken zonder dat van jouw negatieve commentaar te voorzien. En wat je zegt snijd ook geen hout. Denk jij nu werkelijk dat de esl 's van quad , die alom gerespecteerd worden en door vriend en vijand worden erkend, van een fake bode geluid zijn voorzien???? confused.gif

volgens mij hebben we hierte maken met iemand die bepaalde frustaties botviert op iemand. waarom zal me een zorg zijn en gaat me niks aan, maar triest is het wel...

game cool.gif