Jump to content

de drie quad esl's

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door []game[]:

je zou denken het goede van beiden en je hebt het beste.   :)

Door het verschil in karakter van een elektrostaat en een woofer valt het gewoon op dat er iets niet klopt. Bovendien ga je in de meeste gevallen weer met een of ander scheidingsfilter in de slag, terwijl het juist een voordeel van een full-range luidspreker is dat er geen filter hoeft te worden toegepast.

Natuurlijk kan het vast wel goed maar ik heb in ieder geval nog nooit een goed klinkende hybride gehoort.

Beste Game,

1. Mooie hybride-electrostaten bestaan wel. Er zijn er een heel aantal te koop van diverse fabrikanten, waarbij gezegd moet worden dat de ene mooier (door overgang van woofer naar esl) klinkt dan de ander. Belangrijkst is dat de kantelfrequentie zo laag mogelijk ligt.

Overigens heb ik met het bovenstaande expliciet niet gezegd dat hybride esl's mooier klinken dan fullrange esl's. Wat dat betreft ben ik het met zo'n beetje iedereen eens dat het ontbreken van een filter een heel belangrijk voordeel is. Daarnaast zal een conventionele woofer -hoe snel die ook is- altijd een faseverschil met het paneel hebben, tenzij gecorrigeerd met electronica.

2. Doorredenerend op het bovenstaande zou je ook eens kunnen luisteren naar luidsprekers met ribbon-tweeters en eventueel midunits. Denk bijvoorbeeld aan de Infinities met EMIT en EMIM units. Ook zou je kunnen kijken naar luidsprekers van het merk Monsoon.

Groet,

Michel

Beste Spiekerboer (en andere participanten in deze soap),

Ik heb zojuist dit onderwerp van a tot z doorgelezen. Heel objectief, want ik heb geen binding met de schrijvers noch expliciet met esl's of conussen. Er moet me

Dag Game,

Ik wil mij graag aansluiten bij wat Michel over Hybride systemen zegt.

In een andere topic heb ik het ook al aangehaald, maar ik doe het hier graag nog eens over.

Een hybride systeem zal niet "hybride in de negatieve zin van het woord" klinken als je de crossover op 100 Hz of lager kan leggen.

De voorwaarden om dit te kunnen zijn navenant.

Ten eerste heb je een ESL paneel nodig dat full range kan spelen en dus vrij groot zal zijn (vb werkbaar membraan van 150 x 15 minimum). De trafo mag niet gaan verzadigen als hij frequenties tot onder de 100Hz krijgt en moet alsdusdanig ook full range zijn.

Je woofer kan (mijns insziens) best in een gesloten kast met Q waardes tss 0,5 tot max 0,7, zodanig dat die een voldoende strakke basweergave heeft om bij de ESL aan te sluiten. Hij is ook best laag afgefilterd en met een steil filter.

Vanwege de moeilijke ESLimpedantiecurves kan je best gaan bi ampen en een veel eenvoudiger en nauwkeurig aktief crossover gaan gebruiken. Je kan dan gelijk elektronisch de phase cancellation gaan bijsturen en indien nodig de resonantiepiek notchfilteren. Het is bovendien gemakkelijker om actief de eventuele verschillen in rendement tss de twee systemen op te vangen.

Ik wil graag herhalen dat er een wereld van verschil zit tss een hybridesysteem met cross over op 400 a 600Hz en eentje zoals hierboven beschreven met cross over op 100Hz.

Het eerste zal veel kritischer zijn en hier krijg je dus vaak het veel aangehaalde probleem dat cone en ESL niet samengaan.

Geert

Geplaatst door []game[]:

en tot slot. waar speelt spiekerboer mee?

Omdat ik het altijd prettig vind mensen beter te leren kennen zou ik dat ook dolgraag willen weten :D:D:D:D:D:D Of begrijp ik de vraag niet?

Met nieuwsgierige groet,

dick

Geplaatst door []game[]:

maar hoe denken we hier over hybride(?) systemen als beveridge etc?

je zou denken het goede van beiden en je hebt het beste.   :)

voor de goede orde, ik heb dit systeem nog niet gehoord.

Vanaf eind jaren 80 is dit systeem mij bekend. Maar omdat het zo'n ongelooflijk duur systeem was (toen, nu weet ik het niet) en al het gehannis met die zak eromheen gevuld met een speciaal gas, had ik er weinig animo voor. Als je nu op de site kijkt is de ontwikkeling nu zo dat er een enorme kast is gebouwd met akoustische lenzen en aangedreven door een esl. Als je goed kijkt zit er ook inderdaad _kleine_ dynamische luidsprekertjes in. Waar die voor zijn ??? Toch heb ik het idee dat Beveridge deze niet als bas aanvulling gebruikt zoals in de zin we hier de discussie voeren.

Hoe ik zelf over hybride systemen denk: de tot dusverre gehoorde systemen konde mij niet bekoren. Het laag was altijd rommelig, bonkerig. Zelf heb ik ooit een sub gebouwd waarin de luidspreker zelf was teruggekoppelt met een piezo element. Dat laag was/is zo zuiver dat het bij mij geen aanvulling gaf. Dus deze sub staat altijd uit.

Arie

heel leuk!! :rolleyes:

maar ik bedoel met welke speakers hij zijn muziek voortbrengt.. nog misverstanden mogelijk?!

kom op speakerboer...Even niet op de man spelen maar gewoon vertelllen wat jouw set is...of op zijn misnst wat volgens jou de beste speaker is die er is. als een esl63 troep is ben ik benieuwd wat dan geen troep is. ja toch?!

game(zeg ik toch weer iets tegen of over je..) ;)

Geplaatst door nando:

pp =  pied piper of perfect performers

Het zijn beide luidsprekers ontworpen door Klaas Feenstra

nando

Ik meen dat Spiekerboer met pp altijd refereerde aan de bij hem ingetreden penopauze confused.gif

>pied piper?!

>dat is toch niet het highste end wat er is of >wel?

>game

Pas op wat je zegt ik heb ze ook!!! :D

Tuurlijk zijn ze niet het hoogste goed wat te koop is voor 1600 euro kan dat ook niet.

Wel vervelend voor bepaalde merken dat je er een associatie bij krijgt zoals met een AA puccini se of de perfect performer, terwijl het best een goede luidspreker kan zijn...

nando

(...) Spiekerboer durft niet zijn konussen tegen een esl te zetten...

nando

Beste Nando,

Vliesridders zijn bij mij niet welkom!

Nee, echt: die komen er bij mij niet in.

Als je de uitlatingen van de zelfgeslagen vliesriddertjes in deze thread hebt gelezen, begrijp je vast wel waar