Jump to content

de drie quad esl's

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

ik kan me haast niet voorstellen dat speakerboer, iedereen die zojuist werden aangehaald ook echt is, daar steek je je tijd toch niet in? Dat is toch zo speakerboer?

Maar als je zo'n hifiguru bent als in een ander topic naar voren kwam, ... spui je kennis over de esl988 en 989 eens. Wat vertelde peter walker je 10 jaar terug over zijn plannen voor de nieuwste esl??

game

:D

Na de 57 kocht ik (na lang sparen) de 63 en vervolgens de 989. De 57 was inderdaad tot lang nadien niet te overtreffen in het middengebied, met als aanmerking dat er wel een piekje in zat dat de luidspreker iets te veel presence gaf, net als een piekje in het hoog. Bij de 63 waren de tekortkomingen als de zeer lastige belasting voor de versterker en de geringe spreiding en de niet geheel rechte weergave verholpen. Jarenlang van die 57 genoten. De 63 was (voor mij) zonder meer een revolutie wat betreft ongekleurde weergave, homogeniteit, tonale balans en afstraalgedrag. Velen vonden hem saaier of minder dan de 57, maar gaandeweg sloten toch velen hem in het hart. De 989 is eigenlijk niet veel anders dan de 63; dezelfde homogene volstrekt neutrale weergever die net iets luider spelen kan en ook een fractie meer en dieper laag weet te produceren, maar beslist niet meer hoog geeft (gelukkig niet!) en zeker niet lijkt op de 57 wat sommigen wel beweren. Eigenlijk meer een ESL 63 met subwoofer (maar dan erg mooi!) zodat je nu ook de contrafagot (Ravel pianoconcert) nog fraaier hoort mengen met de lage contrabassen en de zacht roffelende trom. Lispelend, ritselend of hees klinken ze gelukkig niet. Deze link geeft een aardige beschrijving: http://www.tnt-audio.com/casse/quad-esl989_e.html

dankjewel, aan dit soort dingen heb ik veel.

die reviews op audioreview slaan nergens op, der zijn mensenbij die ze (de 989) het liefst in de prullenbak gooien.... confused.gif

maar was alleen dat beetje meer bas al dat geld waard dan??

game]]

Tja, de ESL 63 waren al weer zo’n 12 jaar oud, en ik kreeg er nog een goede prijs voor. En dat beetje extra laag, de nog iets fraaiere homogene weergave en het grotere gemak bij groot orkest is toch wel lekker eigenlijk. Bovendien verkeer ik in de prettige omstandigheid dat ik ze kon kopen via mijn werk voor heel wat minder…

En eens in de 10 tot 15 jaar een nieuwe ESL is wel te doen, op een auto verlies je heel wat meer.

Van dezelfde soort zegt van Dale over homogeen. Beetje lastig hifi begrip eigenlijk. Ik versta er in dit geval maar onder dat als het ware het gehele frequentiespectrum dezelfde kwaliteit heeft, geen rare piekjes of inzinkingen vertoont en ook zoveel mogelijk uit dezelfde bron klinkt. Als je een soloviool in de concertzaal hoort hoor je een klein instrument dat ook klinkt als 1 instrument. Als de violist(e) zich beweegt zal het ook het kleine instrument blijven met hetzelfde timbre, het zal hooguit veranderen in klanksterkte of helderheid, maar altijd herken je het instrument (zelfs de specifieke klank van een Stradivarius of een Guarneri) Luister maar eens naar een goede vioolopname op de Quad (of andere goede); wedden dat je dan zegt: verrek verdomd zo moet dat klinken! Sommige luidsprekers verdelen zo’n viool in twee of meer verschillende instrumenten, heel irritant!

Maar misschien haal ik wel hifi begrippen door elkaar hoor. Ik zit meer met mijn oren in de concertzaal of met mijn neus in de cd’s dan dat ik al die begrippen feilloos weet te omschrijven. Maar leuk is het wel die hifi beweging natuurlijk.

Kom kom, Sander niet zo bescheiden. De een zegt het mooi,maar weet niet wat-ie hoort en de ander weet wel wat hij hoort en zegt er niet zo veel over. Trouwens bij de doelenshow nog een opname gehoord van de vioolconcerten van Paganini. Italiaanse violist (Ruggiero Ricci?) met Dutoit als dirigent. Op DG, dus het zal wel een jaren '70 opname zijn. Maar prachtig gespeeld. Was trouwens bij Joenit...

Hoi Kermit,

Dat zijn inderdaad prachtige opnamen! Laatst nog Janine Jansen gehoord in de Doelen met de vioolsonate van Ravel en de Tabula Rasa van Part. Daar kan Kremer nog iets van leren! Binnenkort komt haar eerste solo cd uit op Philips! Om in de gaten te houden deze beeldschone dame van Hollandse bodem. Heb in mijn archief in elk geval al een prive opname van dat concert en een paar leuke foto’s genomen na afloop van het concert. Ze wil als er geld voor is ook nog eens de concerten van Paganini opnemen. Leuke meid!

Geplaatst door [[Game]]:

nou speakerboer, ik daag je uit:

wat had walker je te melden...?

game

o en sminster, op welke versterkers heb je ze aangesloten

Volgens mij heeft de schrijfstijl van smijnster akelig veel van speakerboer weg

cool.gif

Zeg! Die Spiekerbier weet best wat van (luid)sprekers, maar niet van weergevers! Trouwens die PP ken ik niet, dus daar hoor je van mij geen kwaad woord over. Ik heb de beschikking over een oude Quad 405, een 606, een Denon POA 3000. Speel nu (ter beoordeling) met een Heart Control (buizen) voorversterker, een erg mooi ding. Binnenkort komen de Cornet voorversterker en de Toet eindversterker erop. Hoewel ik het eigenlijk allemaal onzin vond, lijkt de 989 zich inderdaad erg prettig te voelen met buizen. Wellicht ga ik ook nog aan de slag met de opnieuw in productie genomen Quad buizen.

Sander

tja, als je er op gaat letten, zie je dat zn taalgebruik iets gewoner is geworden ivm met eerdere posts. Interpretatie 1: spiekerboer let iets beter op hoe hij alles zegt. interpretatie 2: bullshit smijnster is niet spiekerboer.

Hoe doen die buizen het?

Geplaatst door [[Game]]:

nou speakerboer, ik daag je uit:

wat had walker je te melden...?

Wat zit je nou toch te zeuren, []game[]?

Hoe kom je op het idee dat ik bij Walker op bezoek ben geweest?

Waarom z

Geplaatst door [[Game]]:

tja, als je er op gaat letten, zie je dat zn taalgebruik iets gewoner is geworden ivm met eerdere posts. Interpretatie 1: spiekerboer let iets beter op hoe hij alles zegt. interpretatie 2: bullshit smijnster is niet spiekerboer.

Hoe doen die buizen het?

Aha,de nieuwe naam voor smijster zie ik:

"bullshit smijster" :)

Smijster heeft hele andere Quads gehoort dan ik heb gehad,ik denk dat smijster Quad verkoper is. ;)

Als ik hifi verkoper zou zijn zou ik inderdaad alleen Quad Esl-en verkopen, en er natuurlijk tussen neus en lippen bij vertellen dat ik ze ook zelf heb. Ik zou op dit gebied een erg slechte verkoper zijn denk ik. Klassieke cd-tjes kan ik als de beste verkopen voor mijn baas die ook in hifi handelt. Voor mij natuurlijk ook aardig om in een shop te werken waar al die mooie hifi spulletjes te koop zijn, zo steek je nog eens wat op. Overigens is de Quad ook een instrument om opnames te beoordelen, zo kan ik de klanten ook nog eens vertellen of de opname wel of niet goed is. Hoewel ik soms wel eens onzin uitkraam mag je voortaan dat bullshit wel achterwege laten. Goede omgangsvormen zijn ook op een forum op zijn plaats.

Groet Sander

• 1 month later...

Hai wat moet ge met die verschrikkelijke Quad's? Ge kunt nog zoveel van die panelen boven elkaar plaatsen maar als 1 paneel al niet klinkt............

De echte ESL's zijn natuurlijk de Martin Logan's, Audiostatic, het goede oude solosound en Final. Al is Final wat scherp in het hoog.

Een fullrange ESL heeft geen bas dus moet ge kiezen voor een goed Hybride systeem. En die zijn er echt wel.

Een Quad ESL kunt ge het beste gebruiken als huishoudfolie om je luchpakket mee in te pakken.

Stefan