Stefan de Boer Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Ron L. Niet zo vijandig! Ge weet toch dat ik aan uw kant sta. De kant van de ESL!. Maar ge moet toch weten dat er geen echt sub-bas uit een ESL valt te halen. Daarom heb ik gekozen voor een Hybride systeem. Ik heb onze Martin Logan's zorgvuldig van nieuwe filters voorzien. Bij DAF trucks heb ik met CAD/CAM systemen gewerkt. Een mede audiofiele (NEE! geen ######-fiele ) vriend heeft mij aan mooie filter-design software geholpen. Probeer het zelf maar eens uit als ge me niet geloofd. Bouw maar een conus bas systeem bij je ESL en zet het kantelpunt minstens op 300 Hz. Ge zult zien dat ge dan kunt genieten van een homogeen klankbeeld. Ooit heb ik de Quad 63 gehoord met bijhorende Quad sub. Zelfde vormgeving en paste er precies onder. Dat klonk erg goed. Een kale ESL 63. Neh! zit gewoon geen bas in. Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Stefan de Boer:Ron L. Niet zo vijandig! Ge weet toch dat ik aan uw kant sta. De kant van de ESL!. Maar ge moet toch weten dat er geen echt sub-bas uit een ESL valt te halen. Daarom heb ik gekozen voor een Hybride systeem. Ik heb onze Martin Logan's zorgvuldig van nieuwe filters voorzien. Bij DAF trucks heb ik met CAD/CAM systemen gewerkt. Een mede audiofiele (NEE! geen ######-fiele ) vriend heeft mij aan mooie filter-design software geholpen. Probeer het zelf maar eens uit als ge me niet geloofd. Bouw maar een conus bas systeem bij je ESL en zet het kantelpunt minstens op 300 Hz. Ge zult zien dat ge dan kunt genieten van een homogeen klankbeeld. Ooit heb ik de Quad 63 gehoord met bijhorende Quad sub. Zelfde vormgeving en paste er precies onder. Dat klonk erg goed. Een kale ESL 63. Neh! zit gewoon geen bas in. Stefan Vriendjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 hmmmm. zal wel ze gaan net zo diep door als mijn kef's en das diep genoeg. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Stefan wil wel eens diep gaan ja Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Een kennis van mij had een tijd lang de kleinste AudioStatic's, de ES50's. Die waren qua formaat te vergelijken met de oude bekende Magnepan SMGA's. Daar kwam ook nog een verassende hoeveelheid, en strak laag uit. (maar Stefan wil 't tevens 'voelen', denk ik ) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door P Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Kr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Bauvedien bagst se ejpistol fan de spelv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan de Boer Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Bauvedien bagst se ejpistol fan de spelv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Bauvedien bagst se ejpistol fan de spelv Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door Stefan de Boer:Hai Eric. Het probleem met veel Hybride systemen is dat ge de kantelfrequentie tussen woofer en ESL veel te laag legt. Met zulke lange golven is een ESL gewoon veel sneller. Wanneer de scheiding tussen Woofer en ESL ineens rond de 300 Hz. ligt gaat het schijnbaar perfect. ESL's hebben gewoon geen laag klaar! Mijn martin logan's bas speakers waren ook veel te laag gefilterd. maar zelf heb ik een nieuw filter ontworpen. Stefan Beste Stefan, Het probleem met de aansluiting tussen conuswoofer en elektrostaat heeft niets met frequenties te maken! 150 Hz is 150 Hz, en 600 Hz is 600 Hz: of die nu door een conus of door een trilvel gemaakt wordt, dat maakt niets uit. Het probleem wordt veroorzaakt door de verschillen in stijgtijd: en die is niet afhankelijk van de frequentie. Die verschillen in stijgtijd leiden tot fasefouten. Je zult dus de fase van de woofer, of van de elektrostaat moeten kunnen bijregelen. Overigens wordt het gehoor normaliter naar het middentonengebied toe steeds gevoeliger voor faseverschillen. Dat is een argument v Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Geplaatst door spido: Beste Stefan, Het probleem met de aansluiting tussen conuswoofer en elekstrostaat heeft niets met frequenties te maken! 150 Hz is 150 Hz, en 600 Hz is 600 Hz: of die nu door een conus of door een trilvel gemaakt wordt, dat maakt niets uit. Het probleem wordt veroorzaakt door de verschillen in stijgtijd: en die is niet afhankelijk van de frequentie. Die verschillen in stijgtijd leiden tot fasefouten. Je zult dus de fase van de woofer, of van de elektrostaat moeten kunnen bijregelen. Overigens wordt het gehoor normaliter naar het middentonengebied toe steeds gevoeliger voor faseverschillen. Dat is een argument v Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 mei 2003 Author Report Share Posted 27 mei 2003 nou erik? Stefan beschouwt je als een waardig forumlid, dat zei hij in een ander topic. Jij bent al jaren aan het experimenetren met esl's modden. Hij denkt een juiste oplossing te hebben, >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> doe je voordeel en ga bij hem langs.... maar da had je zelf ook al bedacht game Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door patachou:H Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 helemaal waar,,,,,,,,,,, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 Elk voordeel heeft ook een nadeel! Hup Speedy! IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Geplaatst door patachou: nb de meeste eigenaars van ESL zijn echte muziekliefhebbers en grote kenners. en ze zijn eigenwijs en denken dat een esl alles is en ze sleutelen er veel te veel aan ,omdar zo,n ding gewoon een klote ontwerp is . met zijn akoustische kortsluiting . en dan gaan ze er meer panelen aan hangen met gevolg dat de hele kamer staat te resoneren . en dan heb je wel laag maar het lijkt nergens op . nee ,een esl is net zo shit als een konus . maar soms kun je er wel van genieten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 29 mei 2003 Author Report Share Posted 29 mei 2003 eh erik, heb je geblowed? nee, ik ben er ook wel van overtuigd datze erg goed zijn. Als ik ooit veel geld ga uittrekken voor speakers gaan de esl988 wel beluistert worden. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 29 mei 2003 Report Share Posted 29 mei 2003 Beste vriend game, indien twijfels over quad ESL. nodig ik u uit met groot plezier en groetjes patachou Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door patachou: A (...) Ik denk dat meer dan 90 % van al de ESL speakers nog in werking zijn. (...) B (...) nb de meeste eigenaars van ESL zijn echte muziekliefhebbers en grote kenners. C (...) Met groot plezier en groetjes (...) Beste Patachou, Ad A: Geen kunst: om het half jaar moeten ze bijna volledig worden vernieuwd! Ad B: Ik heb onder de vliesfladderaars nog geen liefhebbers van het echte zware werk aangetroffen. Wagner, Richard Strauss e.d. Geen wonder ook: kunnen de ESL's meteen weer in revisie! Ad C: "Groetjes...?" Ben je een Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Al de ESL's zijn referentie speakers. Daarmee zeg je dus dat alle ESLs eender klinken. En mocht dat toevallig toch niet het geval zijn, dan bestaat er dus ook geen referentie ESL. Kortom, de referentie luidspreker bestaat uberhaupt niet. Wat is het audiofiele leven toch simpel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts