Kermit Posted 28 februari 2003 Report Share Posted 28 februari 2003 Ik heb nu nog een 606-1, maar die gaat er binnenkort uit voor een 909 of twee quad 99 monblocks.... Met de 405 kun je goed uit de voeten met ESL63's, maarik zou uiteindelijk vopor de 606/707 of 909 gaan... Hoe is het eigenlijk met je andere luidsprekers? Prijzen zijn lastig. De meesten liggen rond de 1800 euro en set, maar een paar weken geleden bood Stuut en de bruin in dDen Haag een gerviseerde set aan voor 1500 euroe Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 28 februari 2003 Author Report Share Posted 28 februari 2003 ik zag ook de adv. 1495 en volledig gereviseerd door transtec... maar ik heb nog geen geld. ben uiterst tevreden over de kef's. Dit is ook puur speculeren... maar toch, als ik geld heb doe ik het wel! zag inderdaad dat quad nu de oude monoblcks heeft geherintroduceert. Is dat zoveel beter dan de 909 en is de 909 zoveel beter dan de 606?? en inderdaad: de 57 konden op de 303 en de 63 is alleen nog maar makkelijker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 28 februari 2003 Report Share Posted 28 februari 2003 Hallo Game, voor mij is de hele hobby dus begonnen met de Quad ESL 55/57. Ik noem ze altijd 55. Volgens mij is '55 het jaar van het prototype en publicatie in een tijdschrift en '57 het jaar van in productie name. Maar bind me er niet op vast. Maar goed, ik zei dat het met de '55 is begonnen. Mijn vader heeft namelijk de '55's staan i.c.m. 33/303/FM3. Nadat we verhuisd waren stonden de luidsprekers een tijdje in de opslag en ik zei dat ik ze zolang wel op mijn kamer wilde. En toen is het allemaal begonnen. Je bent snel verslaafd aan die speaker. Het klinkt zo extreem rustig en zuiver. En dat laag, ja dat kan beter, maar als je niet zo'n grote kamer hebt dan is dat geen enkel probleem. Ze spelen zowel zacht als luider erg mooi. Ik heb er een tijd lang veel plezier van gehad. Totdat paps ze weer terug wilde. Daarna ben ik voor mezelf op zoek gegaan naar 55's, maar later bedacht ik me. Ik las vaak over kapotte Quad ESL's en het feit dat je ze niet zo makkelijk repareert. Ik luister ook nog wel eens wat harder en dat durf ik eigenlijk niet aan met de Quads. Toen te begrotelijk voor een jongen van 16. De 63's kwamen sowieso niet in aanmerking qua budget, bovendien werd ik ook afgeschrikt door spookverhalen over kapotte 63's en levertijden van 9 maanden voor reparaties. Die ook nog eens super veel geld kostten. Ik heb toen gekozen voor een dynamisch systeem. Ik heb wel een keer een afspraak met TransTec gemaakt om de ESL 63 eens te beluisteren. Ik kon dat nooit betalen (zelfs 2e hands niet), maar dat maakte ze niet uit. Ze wilden hem graag demonstreren. En ja, dat was gewoon nog even een trapje hoger. Ik zou het wel weten. Ik heb liever de 63 dan de 55. In verhouding is de 55 2e hands ook een stuk duurder dan de 63. De 63 kostte op een gegeven moment iets van Fl. 13.500 nieuw en kost nu iets van 1.800 euro 2e hands. Voor de 55 vragen ze wel iets van 900 euro of zo terwijl mijn vader dat er in 76 ook voor betaalde maar dan dus nieuw. Tja, das ook verder nie zo interessant. Ik zou in ieder geval naar meer merken ESL's luisteren, ik denk ook dat er meer is dan Quad. De 63 schijnt het ook wat minder in kleinere ruimtes te doen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Op de VAD show vorig jaar heb ik de 998 beluisterd; echt kippenvel. Ze worden er naar mijn idee niet slechter op. Het was prachtig, ze blonken uit in ruimtelijkheid en op het laag was niets aan te merken. Echt geniaal, ik koop ook zeker ooit een keer ESL's. Als ik wat ouder ben (lees: wat minder hard draai en wat meer geld heb) By the way, Quad is zeker niet de uitvinder van de electrostatische luidspreker. Het idee was er al veel langer, maar niemand ontwierp iets dat van 50 tot 17.000 hertz liep en ook nog eens heel bleef als je op een hoorbaar volume speelde. Quad was dus w Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 28 februari 2003 Author Report Share Posted 28 februari 2003 martin logan, nooit echt aan gedacht. werd me gelijk aan het begin afgeraden door iemand met echt heel verstand van elektrostatische weergave. de keuze 63 57 is nu wel gemaakt; de 63. maar hoezo - ruben - tot je wat minder luid draait.? ik ben zelf 18 en draai mijn muziek het liefst met een vol kamer geluid das best wel veel volume maar uiterst dragelijk. Dat moet kunnen met de esl's... lijkt me. en voor mij geld hetzelfde denk ik wat geld betreft: ik heb het niet. bovedien moet een esl wat mij betreft toch echt in combinatie met een nieuwe eind versterker(en cdspeler).. kortom niet haalbaar voor een beginnend student. maar ook niet normaal lijkt me game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Hoi Game, Er is mij altijd verteld dat je, met name met de quads, voorzichtig moet omgaan. En hoewel mijn vader met zijn 55's dus nooit ergens last van heeft gehad, denk ik dat het verhaal wel klopt. Hoe vaak lees je niet een advertentie met erin: Gevraagd of aangeboden kapotte ESL 55; of ESL 63 kortgeleden geheel gereviseerd door TransTec, nota aanwezig. Van dat soort reparaties worden wij, als student (en als niet-student denk ik ook), niet vrolijk. Maar euh, tegen de tijd dat je klaar bent met je studie en het geld begint binnen te stromen zijn de 988 en 998 ook volop 2e hands te krijgen. De 55 en 63 verschillen wezenlijk van elkaar, maar de 63 en 988 schelen veel minder. Ze hebben (neem ik aan) geleerd van de 63 en dit toegepast in de laatste ESL's. Ik zou het wel weten, ik denk dat die laatste serie minder snel kapot gaat en mocht het wel gebeuren dat het voor Quad ook makkelijker te repareren is. Over Martin Logan heb ik ook minder goede verhalen gehoord. Maar dat was van 1 persoon. Ik heb ze ook nooit gehoord. Zelf zit ik af en toe te denken aan Magnepan. Ik ben daar wel benieuwd naar. Geen ESL maar MSL > magnetostaat. Zijn er mensen op dit forum die ervaring met Magnepan hebben? Ik vond het verhaal wel veelbelovend klinken en ze zijn niet zo extreem duur. Na goed. groeten, Rueben Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 oh... okee maar toch ben jij er niet voor gegaan... (?) en ruben, inderdaad, mijn kamer nu is toch nog niet groot genoeg, en je moet ook wat te wensen over laten. Maar er zal ooit nog een paartje 988 of 63 van mij zijn ofzo. van de 57 ben ik nu in elk geval wel af. maar nu toch nog een vraagje voor kermit de kikker, waarom 2 buizenmonoblokken ipv de 909. en waarom dee 909 ipv de 606?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 he omehenk hoe kom je aan die pinkfloyd plaatjes?? die van die meisjes op de rand van dat binnenzwembad?? grote fan? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Game Ik heb de 99 monoblocks en dat zijn deze. http://www.quad-hifi.co.uk/99mono.htm De reden van de overstap? De quadset is geheel gebalanceerd met elkaar vebonden en de monoblocks passen qua uiterlijk precies bij de rest van de set... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 dan ben je sinds heel kort overgestapt(?) maar je hebt niet de bijpassende buizen voorversterker? veel verschil met de 606? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 oh, je hebt de 606 angen door twee van die 99mono's? ik dacht die buizen mono's? ik neem aan dat je die wel eens gehoord hebt, ze zijn naar mijn mening speciaal voor de 989 uitgebracht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Nee, ik heb ze nog niet vervangen. Ik heb de monoblocks en de 909 nu hier staan om eem keus te maken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Hoi Rueben, Hoe vaak lees je niet een advertentie met erin: Gevraagd of aangeboden kapotte ESL 55; of ESL 63 kortgeleden geheel gereviseerd door TransTec, nota aanwezig. Oh, jou is dat ook al opgevallen. Dan denk ik vaak; is de reparatie dan niet goed uitgevallen, klinkt de ene weergever anders dan de andere, deugt het niet meer... Wat valt er dan ineens zo tegen? Van dat soort vragen rijzen mij dan zo naar boven. Zelf zit ik af en toe te denken aan Magnepan. Ik ben daar wel benieuwd naar. Geen ESL maar MSL > magnetostaat. Zijn er mensen op dit forum die ervaring met Magnepan hebben? Ik vond het verhaal wel veelbelovend klinken en ze zijn niet zo extreem duur. Ik heb ze pakweg 21 jaar gehad. Ze kunnen heel hard. Daarom zijn ook in het begin diverse zekeringen doorgegaan. Ze zijn ook wat milder naar de versterker toe. Ze hebben beduidend minder onderhoud nodig dan een esl. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 kermit, ben benieuwd, ik hoor wel wat je overal van vond (?). en he figuur. je zegt dat je de magnepans 21 jaar hebt gehad, dat ze erg hard gingen, en dat ze minder onderhuod nodig hadden, maar hoe klonken ze?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 sorry kermit, ben misschien wat aan het zagen... maar ik ben dan ook geschokt door wat er allemaal in de nieuwe quad series zit. Heb documenatie al aangevraagd bij transtec maar toch. jij vergelijkt nu 2x 99 mono (2000 euro) met 1x de 909 (1500 euro). de 99 pre kost 1150 euro. Maar hoe zit het met de 6000 euro kostende buizenversterkers van quad. Want als ik het goed begrijp heeft quad nu, een hele reeks transistorversterkers tegelijk met een set buizenversterkers in hun aanbod. vanwaar jou interesse in puur de transistors?alleen vanwege het geld? (ze lijken mij echt ultiem.. ) goed, ik hoor het wel.... g a m e Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 je zegt dat je de magnepans 21 jaar hebt gehad, dat ze erg hard gingen, en dat ze minder onderhuod nodig hadden, maar hoe klonken ze?? Ze klonken prima. Dat ik nu andere weergevers heb kwam door een toeval. De esl's die ik nu heb kon ik met een goed prijsje overnemen. Anders had ik die Magnapans nu nog gehad. In vergelijking met de huidige heb ik wel eens tegen Erik gezegt dat het verschil niet eens zoveel is en dat ik wel eens zat te denken om weer naar een magnetostaat terug te gaan. Om reden van dat ik nu de esl's zo vaak moet schoonmaken! Daar heb ik echt een broertje dood aan. Tsja, wat moet je er van zeggen... Ik had die van 1,5m hoog met de twee latjes op het doek. Het verschil dat er wel is met magnetostaat - esl is dat de esl net wat strakker, zuiverder en helderder is. Een maggie is net wat rauwer net wat meer punch. Eigenlijk, zo nadenkend over je vraag, kan ik eigenlijk niet uitleggen dat de magnetostaat datgeen voor mij was wat het moest zijn, toen. Goede prijs, helder en zuiver geluid. Alleen kwam ik er toen achter dat de bron wat minder was. Gewoon k.! Dat gezien mijn muziek keuze van toen. Je moet dat zo zien dat ik toen begin in de 20 was luisterend naar de popmuziek van toen. Als je dat naar tegenwoordige tijd vertaald (ik hoor die muzak wel eens tijdes het zappen op de stereo) dan is er niet veel verandert met toen. Nu is intussentijd wel m'n smaak verandert. En zoekende naar wat melodische muziek is er best wel wat audiofiels te vinden. Arie ps. wat niet verandert is m'n houding qwa volume. Tijdens kuistersessies ben ik degeen die die vliesjes wil laten scheuren. Euh... realistisch volume Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 ik hoop niet dat je esl's echt zo vaak moet schoonmaken. het zou best wel eens kunnen dat ik met mijn toewijding van nu en de opwinding van net nieuwe esl's dat nog wel kan opbrengen , maar om dat jaren lang te doen. nee niet echt.... samenvattend; de magnetostaat is minder strak en zuiver dan de elektrostaat maar met meer punch. game en de rest, hoe zit dat met onderhuod van esl's?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 electrostaten zijn errrrug duur in onderhoud. maar als ik het mooi zal vinden weerhield mij dat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door Kermit:Erik -6 DB bij 35 Hz. Het verbaast mij niets dat jij de Quads mat vindt klinken. Het klankbeeld is totaal anders dan van jouw spectrals. Die vind ik nu juist weer te briljant klinken en te dun in het middengebied. Dus kennelijk hebben we beiden de juiste luidspreker. Er is een aspect waar ik bij andere ESL's nooit aan zal wennen: het lijnbron-effect. Die geven mij het gevoel dat ik schuin omhoog zit te luisteren. ben ik het toch met ERIK eens . Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 maart 2003 Author Report Share Posted 1 maart 2003 nou esl bezitters wat kost het om zo'n beestje te onderhouden?? per jaar als er noiks vreemds aan de hand is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 De ESL kost mij aan jaarlijks onderhoud vrijwel niets. Het kan nuttig zijn de stofafdichting te laten strekken, maar dat doe ik zelf, dus ik weet niet wat het kost. En als er een paneel kapot gaat, dan moet je die laten vervangen en dat kost wel weer een behoorlijk bedrag... En voor de rest? af en toe het frontdoek stofzuigen. Maar ik spreek nu alleen over de ESL63. De reden waarom ESL63's tweede hands gereviseerd wordebn aangeboden is omdat ze dan veel meer waard zijn en veel gemakkelijker verkocht kunnen worden. Als koper weet je dan dat je iets goeds koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 Geplaatst door joopie:electrostaten zijn errrrug duur in onderhoud. maar als ik het mooi zal vinden weerhield mij dat niet. daarom speel ik met acoustat . die gaan werkelijk nooit kapot (serieus ) alleen als je ze onder de douche zet . kijk maar na ,je vindt nooit een advertentie met daarin een acoustat met nieuwe membranen . twinstatic heeft er 5 jaar een setje membranen op voorraad gehad en er eindelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 maart 2003 Report Share Posted 1 maart 2003 o, btw ik kom net terug van een gourmet avondje bij kermit . sjonge zeg wat liep die er gek bij . in een knalrood schort twas wel lekker trouwens . de esl,s gaan ook weer 10hz lager van de vetlaag die er nu opzit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Dus nou ligt het -6 DB punt volgens jou bij 25 Hz? Poe hee! Dat krijg je als je zulke jonge mannen wijn laat proeven. Volgende keer maar weer een gewoon glaasje melk. Je gaat toch wel vaker merken dat het tegenwoordig steeds meer mietjes zijn geworden nu de dienstplicht al een aantal jaren is afgeschaft. Het zijn gewoon geen kerels meer. Straks staan ze ook nog af te wassen. Yeagh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 maart 2003 Author Report Share Posted 2 maart 2003 tis wel een halve community hier... of niet. gourmetten en esl's, dat is het ware leven! in elk geval, ga es uitzoeken of de 988 net zo'n revolutionaire vooruitgang was als de 63 tov de 57. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 2 maart 2003 Report Share Posted 2 maart 2003 Game: "in elk geval, ga es uitzoeken of de 988 net zo'n revolutionaire vooruitgang was als de 63 tov de 57." ============================================= Sweet dreams; dat zal niet het geval zijn.... maar het is wel leuk om het zelf nog even bevestigd te krijgen door zelf te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts