Jump to content

Ultrasoon met Degritter

carl
 Share

Recommended Posts

Morgen maar eens kijken wat een goede plaat doet na 10 keer wassen René. Ik maak me wel zorgen want ik heb zeker 60 platen gewassen. 

Nou, ik heb ze allemáál ultrasoon gewassen en er zijn er maar een paar met van die tikjes. Dat móet dan aan die platen liggen, dat er (denk ik) toch iets heel hards in die groef is blijven zitten. Binnenkort ga ik die paar opnieuw wassen, maar ik vind dat álle platen er beter/schoner/"zwarter" door klinken....

Ik lees dat er verschillende schoonmaak opties zijn,en ook de tijdsduur van het wassen.
Dat zou misschien verklaren waarom de ene plaat schoner is dan de andere.

8 hours ago, René N. said:

Nou, ik heb ze allemáál ultrasoon gewassen en er zijn er maar een paar met van die tikjes. Dat móet dan aan die platen liggen, dat er (denk ik) toch iets heel hards in die groef is blijven zitten. Binnenkort ga ik die paar opnieuw wassen, maar ik vind dat álle platen er beter/schoner/"zwarter" door klinken....

Zie het vetgedrukte. Een tikje kan ook een groef beschadiging zijn.

14 hours ago, audiofreak said:

Zie het vetgedrukte. Een tikje kan ook een groef beschadiging zijn.

Zou kunnen, we gaan het zien als ik ze nogmaals gewassen heb :huh:. Of het zit op dezelfde plek en het tikt nog (er zit nog stééds iets hards in de groef óf hij is beschadigd :huh:) óf het is weg. Ik hoop het laatste natuurlijk.... Binnenkort ga ik een nieuwe wasronde doen en zal het hier natuurlijk laten weten. En misschien heeft Carl al eerder een conclusie.

Op mijn nieuwe lp van Pink Floyd-Delicate of Thunder heb ik in het nummer "On The Turning Away" ook een tik. Deze zat er vanaf het eerste moment van draaien er al in. Kan een persfoutje zijn of een groefbeschadiging. In elk geval is het geen vuil en ook geen persvet. Persvet, dan moet ik altijd aan Miracle denken.
687531b278e143176a4514cc9e26bf2270bd2497

Edited by audiofreak

3 hours ago, Ove Rickland said:

Heb je geen (opzicht)microscoop om dat te kunnen zien? Echt handig zo'n ding.

Nee..... Ik heb al wat platen klaar staan om naar iemand mee te nemen die zo'n ding heeft B). Maar misschien moet ik er zelf ook maar eentje kopen, maar ik verwacht dat ze niet goed zijn....

2 hours ago, audiofreak said:

Op mijn nieuwe lp van Pink Floyd-Delicate of Thunder heb ik in het nummer "On The Turning Away" ook een tik. Deze zat er vanaf het eerste moment van draaien er al in. Kan een persfoutje zijn of een groefbeschadiging. In elk geval is het geen vuil en ook geen persvet. Persvet, dan moet ik altijd aan Miracle denken.

O ja, Miracle.... Hoeveel leden zien we hier al niet meer.... :(

9 minutes ago, René N. said:

O ja, Miracle.... Hoeveel leden zien we hier al niet meer.... :(

Teveel oud forummers zien we niet meer. Maar die lezen vast nog wel mee, denk ik. Alleen posten ze hear niet meer. Er zijn er ook die gewoon iets anders zijn gaan doen dan hear rond te hangen.

Er was eens een forumgenoot die eens tegen mij zei : " Forum? Man, get a life and move on". 

Waar ik vervolgens zo hard om moest lachen. Ik heb hem ook nooit meer terug hear gezien. Nog wel een paar keer gezien op een audioshow waar ik dan stond met mijn Puresound standje.  

Edited by audiofreak

Tja, een hele goede vraag: waarom zou je op zo'n forum (blijven) rondhangen? Ik post niet zoveel, maar vind het altijd wél leuk alles te lezen. Meestal ook op momenten tussendoor, maar wát als ik dat niet zou doen? Ik kijk al niet meer op LinkedIn en voor Facebook ben ik mezelf ook al aan het bedenken wat ik daar zoek of vind....... Maar, zoals gezegd, HEAR B) is het altijd nog wel leuk.

Sorry, geheel off-topic dit alles.....

Ik denk dat ik mijn spetter probleem heb opgelost. Het zat met name in het linker kanaal en ik hoorde het vooral bij 180/200 platen. De naald was schoon - dacht ik!  Door een ingeving heb ik de losse armbuis met element van de Graham gehaald zodat ik het element van onder kon bekijken. Op de cantilever zat ook wat stof en dat heb ik heel erg voorzichtig verwijderd met een borsteltje. Daarna was het gespetter volgens mij weg. Maar ja mijn vrouw was gisteren jarig en we kregen bezoek. En vandaag komt mijn kleindochter logeren. Dus pas dinsdag wordt het weer luisteren op zolder.

Ik zat me ook al af te vragen waar Seed zat. Ik heb veel van hem geleerd. Verder is voor mij dit forum een soort virtuele kroeg waar je je hobby met “geloofsgenoten” kan beleven. Door mijn pensioen zit ik wat vaak in deze kroeg 😀

PS gisteren kreeg ik een telefoontje waar een vriend vroeg of ik geïnteresseerd was in zijn platencollectie. Natuurlijk - ben benieuwd naar de muziek en de kwaliteit. Ik denk eerst met de (gebrekkige) VPI en dan ultrasoon. 

Edited by carl

`Gefeliciteerd Ellie en jij ook met Ellie. Ik denk dat er meerdere zich dat afvragen waar Seed is gebleven. Maar die zal vast wel weer terugkeren, zodra hij kan. Leuk zo'n platencollectie krijgen of overnemen. Maar waarom toch eerst wassen op de VPI en dan pas op de Gritter. Ik zou gelijk kiezen voor de Gritter, want die kan ook de meest vuilste platen aan. Dat is mij verzekerd toen ik daar naar vroeg bij mijn verkoper. 

[begin loltrapperij modus]
En als dit een kroeg moest zijn of was, dan zou ik eerst eens wat aan die slechte drank doen, want er wordt hier wat afge-OH !!  Zo kom ik weleens een andere kroeg en daar lullen ze niet over hoe het glas schoongemaakt wordt en met welk water of glansspoelmiddel. En de glazen zijn altijd gevuld en nooit halfleeg. Bovendien wordt er flink gedronken en de (water)pijp wordt altijd doorgegeven, waardoor er een prettige sfeer is voor het filosoferen over het (audiofiele muziekrijke) leven. De muziek die wordt altijd van de straat geplukt en de straatartiest heeft altijd gratis drinken en eten. Ja, in deze kroeg is er altijd lol. [einde loltrapperij modus].

Edited by audiofreak

Ik moet het nog eens goed uitzoeken Onno. In principe hergebruik je het water natuurlijk. Ik wil het systeem liever niet vervuilen met zeer oude platen. Maar de vraag blijft natuurlijk wat de staat is van de LP’s. Mijn ervaring is wel dat vaak een aantal niet gespeeld zijn. 2 april krijg ik ze.

Edited by carl

11 hours ago, carl said:

Ik moet het nog eens goed uitzoeken Onno. In principe hergebruik je het water natuurlijk. Ik wil het systeem liever niet vervuilen met zeer oude platen. Maar de vraag blijft natuurlijk wat de staat is van de LP’s. Mijn ervaring is wel dat vaak een aantal niet gespeeld zijn. 2 april krijg ik ze.

Maar daar heb je toch juist die platenwasser voor. Om je platen te wassen. Niet om alleen ergens neer te zetten, toch.

Bovendien als je zulke vervuilde platen hebt, dan was je ze toch 2x. Dat beetje extra water of zeep zijn de kosten toch niet. Of wel?

Als je zo'n platenwasser voor een recensie zou hebben, zou je dan precies hetzelfde doen? Dus een zwaar vervuilde plaat eerst op de VPI en dan op de Gritter. En dan een recensie erover schrijven.

Het lijkt mij juist dat je de zwaarst vervuilde plaat wast op de Gritter en daarna visueel en geluidsmatig checkt en daarover schrijft. M.a.w. je zoekt het maximale van het kunnen op van zo'n apparaat. Dat zou je ook doen bij een apparaat zoals een versterker of luidspreker om maar wat te noemen.

Edited by audiofreak

Het is in feite wat reviewers als Micky Fremer adviseren Onno.  Micky Fremer heeft het apparaat maanden uitgeprobeerd.

Ik heb net 10 liter water gekocht, dus daar hoef ik niet op te besparen.

9 hours ago, carl said:

Het is in feite wat reviewers als Micky Fremer adviseren Onno.  Micky Fremer heeft het apparaat maanden uitgeprobeerd.

Ik heb net 10 liter water gekocht, dus daar hoef ik niet op te besparen.

Dan trek ik die recensie van Fremer in twijfel. Of hij heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. Heb je een link naar die recensie?

10 hours ago, audiofreak said:

Dan trek ik die recensie van Fremer in twijfel. Of hij heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. Heb je een link naar die recensie?

Ik lees de stukken van Fremer niet meer. Die voelt zich nl boven iedereen verheven. Wat een brallert <_<