Jump to content

Houden we van bas dankzij ons evenwichtsorgaan?

thingman
 Share

Recommended Posts

Ik heb ook altijd voor mijn werk nog eens een keer naar Engeland gewild - helaas voor juisten weinig ruimte.  Die vriendin van mij zat wel een beetje in alternatieve kringen. Ik ben met vrienden van haar op stap geweest en die hadden dan net genoeg geld om drie pints in het weekend te drinken. Dan hadden ze geen geld om te eten. Er werd ook druk gesproken over zwaar drugsgebruik. Mijn vriendin was een Duitse en ging vrij met die jongens om. Je zag dat  vriendinnen van die jongens dat niet vonden kunnen. Rare jongens die Britten zou Asterix zeggen

Maar om on topic even over die Didgereedoo te spreken - weet jij hoe laag dit gaat. 

Ik heb eigenlijk weinig arme mensen gezien in Cambridge (huizen prijzen waren toen (jaar of 7 geleden) al schikbarend hoog).

Ik heb t geluk gehad een paar keer in t buitenland te kunnen werken . Jaar Brussel bij Belgacom. Jaar Cambridge dus en n jaar omgeving Belfast (ook een ziekenhuis project). En nog 4 maanden Maastricht bij Vodafone (voor mij ook "buitenland").

Helaas zit dat er nu niet meer in

sry 4 the offtopic

De laagste frequentie van een didgeridoo zal vast wel afhangen van de lengte

https://newt.phys.unsw.edu.au/jw/dij/dij.html

Op youtube vind je filmpje vann 5 meter of langer (maar of daar nog muziek uit komt vraag ik me af).

Dit is wel leuk

Edited by Duck-Twacy

22 minutes ago, HansP said:

16 Hz zou een goed orgel moeten halen, en dan moet de ruimte ook nog groot genoeg zijn, en dat ga je in de meeste kamers niet halen, die 16Hz.

Weet je, als dat echt waar zou zijn, dan kwam een koptelefoon niet onder de 5000 Hz.

Ofwel: een onzinverhaal à la Dr. Bose.

De begrensde lengte zorgt er wel voor dat de golf niet ongevouwen past en dus voor staande golven gaat zorgen in die ruimte.

Maar 16,8Hz kan gewoon overal klinken, zelfs in een ruimte zo klein als je gehoorgang plus hoofdtelefoonschelp.

Dan is het de vraag, met of zonder problemen. De ruimte is dan vaak de dwarsligger, en dat kun je wel oplossen, maar dan wel weer met aanpassingen die partners niet altijd met blijdschap zullen omarmen

Ik denk dat de laag beleving van een hoofdtelefoon anders is dan via luidsprekers (of the real thing). Met een hoofdtelefoon gebruik je alleen je trommelvliezen (en die zijn ongevoelig voor ultra laag). Met luidsprekers of echte instrumenten gebruik je je hele lichaam om trillingen waar te nemen (op wat voor manier dan ook)

3 hours ago, HansP said:

Dan is het de vraag, met of zonder problemen. De ruimte is dan vaak de dwarsligger, en dat kun je wel oplossen, maar dan wel weer met aanpassingen die partners niet altijd met blijdschap zullen omarmen

Dat is een feit. Maar de kamerafmetingen zelf belemmeren frequenties niet, ook niet die welke veel lange golflengtes hebben dan die kamer zelf. Hoe lager je wilt weergeven, hoe groter de akoestische uitdagingen om het ook neer te kunnen zetten.

Waarschijnlijk dat ik het daarom nog nergens overtuigend heb gehoord, behalve in het echt.

37 minutes ago, Duck-Twacy said:

Ik denk dat de laag beleving van een hoofdtelefoon anders is dan via luidsprekers (of the real thing). Met een hoofdtelefoon gebruik je alleen je trommelvliezen (en die zijn ongevoelig voor ultra laag). Met luidsprekers of echte instrumenten gebruik je je hele lichaam om trillingen waar te nemen (op wat voor manier dan ook)

De beleving zelf is inderdaad nogal anders, maar het frequentiebereik niet.

Sublaag komt volgens mij prima aan bij het trommelvlies, zo zonder de kamerinvloed erbij, is mijn ervaring.