Jump to content

Keus voor- en eindversterker voor jaren?

Jasper
 Share

Recommended Posts

Hallo kenners en ervaringsdeskundigen,

Vanavond geregistreerd voor dit forum. Met een directe aanleiding;

Mijn oude Sansui versterker heeft het onlang begeven en nu ben ik uiteraard

op zoek naar wat nieuws. Zag het al aankomen en heb de laatste 2 jaar

al diverse dingen gehoord; Naim (NAC112/NAP150 voor/eind),

Musical Fidelity A3, Arcam, Densen en Tag McLaren.

Van het laatste merk heb ik nu een afgeprijsde voor/eind set

(60P en PA10 uit de F3 serie) in huis. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk

onder de indruk ben van de klank, strak in het laag en veel detail.

Naim heb ik ook thuis gehad. Vond ik ook goed klinken maar wat warmer en wolliger,

minder strak. Nu heeft Naim een behoorlijke naam, maar Tag Mc Laren daarentegen niet echt.

Ik weet wel dat ze hun bakens wat verzet hebben richting surround en zo

(net als heel veel anderen). Ik wil wel graag weer een keus voor minstens 5 jaar maken. Ik hoop dat er anderen zijn die ervaringen hebben

met de producten van Tag Mc Laren en waarom ik het wel of juist absoluut zou moeten doen.

Oh ja, mijn luidsprekers; Monitor Audio Studio 12. Laten veel detail horen maar kunnen soms wat schel worden

(bijvoorbeeld in combinatie met Yamaha 892 weet ik uit ervaring). Ik ben benieuwd naar de reacties.

Jasper ;)

TacMclaren heeft de boel van Audiolab over genomen als ik mij niet vergis en die hebben door de jaren ook wel het een en ander gepresteerd als ik de blaadjes mag geloven.

Volgens mij heb je daar wel 3 merken genoemd die degelijke apparaten maken en je mag dus verwachten dat het niet zomaar kapot gaat.

nando

Tag Mclaren is inderdaad wat voorheen Audiolab heette (behalve hier in Nederland waar het onder de naam Camtech ging).

Die PA10 en 60P zijn in feite ook verder door ontwikkelde Audiolab modellen.

Zelf heb ik de AV32R Surround Voorversterker me daarbij de 5X100R 5-kanaals eindversterker en de DVD32FLR dvd speler. Alle drie stuk voor stuk fantastische apparaten. En zie mij zelf dan ook niet gauw op een ander merk overstappen.

Verder is de customer service van Tag McLaren absoluut ongeevenaard. Waar anders vind je een bedrijf waar de CEO op zondag nog antwoorden zit te geven op vragen die op het forum op hun website worden gesteld?

Jack

:) Thanx voor de reacties... Als ik de blaadjes mag geloven presteren ze zeker goed, maar ja dat zegt ook niet altijd alles. Ik kwam erachter dat het engels is en niet Duits zoals ik dacht. Pluspuntje in mijn ogen, zeker in combi met het beschaafde Engelse karakter van Monitor Audio speakers. Iemand ervaringen met MA speakers en Tag? EWl ben ik zelf niet zo'n fan van surround, meerkanaalsweergave en zo. Dus die nieuwe richting weet ik niet zo van hen... Over service hoef ik dus niets te vrezen confused.gif

Geplaatst door Jasper van Bochove:

:) Over service hoef ik dus niets te vrezen confused.gif

Als er al iets mis zou gaan is dat inderdaad zo. Nu hoef je dat niet echt te verwachten zeker als je ziet hoe vaak je nog Audiolab apparatuur ziet en dat speelt allemaal probleemloos.

Aangezien ik de surround voorversterker heb heb ik nog wel eens met hun service te maken omdat die upgradable is. En dan is dat wel erg prettig om te zien dat dat goed geregeld is.

Jack

Geplaatst door Kermit:

"Over service hoef ik dus niets te vrezen"

Nee, zeker niet als je weet dat de importeur Transtec heet.

Sommige merken zijn echter niet zo importeursvast :rolleyes: en dat heeft soms niet eens met de kwaliteit van de importeur te maken :(

Voorbeeld: Audioscript met B&W, schijnbaar een gouden koppel :) B&W Engeland dacht er anders over confused.gif

Geplaatst door Duck-Twacy:

FF offtopic. Ik weet nog steeds niet wat er met Audioscript is gebeurd. Aan lager wal geraakt? In de jaren 70 a 80 was het toch een zeer gerespecteerde importeur (samen met Transtec). What went wrong??

Eigenlijk simpel. Thorens was weggevallen (althans niet stabiel), AKG was in ander handen overgegaan en B&W wilde voor zichzelf beginnen. Stuk voor stuk de merken waar Audioscript zaken mee deed. Die paar andere merken konden de zaak niet dragen, en zo is Audioscript ter ziele gegaan. Consequentie: ook Sphinx moest weg. RAF heeft de handel overgenomen voor een prikkie.

Naim heb ik ook thuis gehad. Vond ik ook goed klinken maar wat warmer en wolliger

hmm, vreemd Jasper.

Welke luidspreker kabel heb je met de Naim combi gebruikt ?

Naim staat er namelijk om bekend dat 't allesbehalve warm en wollig klinkt!

Sommige mensen vinden Naim namelijk TE helder,'in yer face' klinkend.

Alhoewel de nieuwe 5-serie, waaronder de door jou genoemde 112/150 combi inderdaad wel al wat smoother,softer klinkt dan de vorige Naim modellen.

Mvg,

Alco :)

:rolleyes: Beste Alco, Tja, warm, wollig... misschien niet helemaal de juiste woorden. Enthousiasme, maar ook wat overbriljant is misschien beter. Ik ben niet zo gek op kleuring en daar is volgens mij bij Naim wel sprake van. Heb trouwens de Naim kabels er bij gehad dus daar kon het niet aan liggen. Een verder minpunt vond ik de kwaliteit van de behuizing; de aansluitingen aan de achterkant bewegen mee als je ontkoppelt :( De Musical Fidelity A3 heb ik ook geluisterd. Klink volgens mij ook absoluut neutraal maar vond ik destijds (2 jaar geleden) een beetje saai. Da's Naim in ieder geval niet ;)

:rolleyes: Beste Alco, Tja, warm, wollig... misschien niet helemaal de juiste woorden. Enthousiasme, maar ook wat overbriljant is misschien beter. Ik ben niet zo gek op kleuring en daar is volgens mij bij Naim wel sprake van. Heb trouwens de Naim kabels er bij gehad dus daar kon het niet aan liggen. Een verder minpunt vond ik de kwaliteit van de behuizing; de aansluitingen aan de achterkant bewegen mee als je ontkoppelt :( De Musical Fidelity A3 heb ik ook geluisterd. Klink volgens mij ook absoluut neutraal maar vond ik destijds (2 jaar geleden) een beetje saai. Da's Naim in ieder geval niet ;)

Hallo Jasper,

Is warm en wollig niet precies het tegenovergestelde van enthousiast en overbriljant? Anders kan ik het niet meer volgen.

Het is trouwens ook wel heel gewaagd om versterkers met elkaar te vergelijken met jaren tussentijd. Dan moet je wel van heel erg goeie behuizing komen! Je beschrijving van de Musical Fidelity A3 herken ik niet. Ik heb er nog steeds een staan omdat ik er moeilijk afscheid van kan nemen. Saai zou ik hem echt niet willen noemen en ook niet absoluut neutraal. De A3 staat eerder bekend als aan de warme kant en dat klopt ook. Een beetje wollig in het laag, maar zeker niet ernstig vergeleken met concurrenten. vind ik. De Arcam FMJ A-32, waar ik indertijd ook aan dacht, heeft een veel minder strak laag, zodanig dat ik het persoonlijk storend vond. Ik heb ze toen op een verder gelijke set vergeleken. Dat is uiteindelijk toch de enige manier om een beeld te krijgen. Het allerbeste is natuurlijk samen met de CD/platenspeler, kabels en speakers die je er zelf bij gaat gebruiken.

:) groet

Hoi Jasper,

Ik heb zelf ook een combinatie gemaakt van de MA S-12 en de NAP150/NAC112 en deze bevalt mij prima. Ik heb ook de bekabeling van NAIM erbij. Een mooi geluid is het resultaat. Het systeem laat laag horen als het er is en laat het niet horen als het er niet is. Verder vind ik de balans over het gehele spectrum (hoog->laag) errug goed in verhouding.

Ik ben het wel met je eens dat de A3 en bijvoorbeeld de denson BEAT 100 (iets lagere prijs) minder interessante versterkers zijn in combinatie met de S-12. Die heb ik destijds ook beluisterd en vond het 1. strak, 2. mooi helder en ongekleurd, 3. wel een beetje vutloos :( .

De combinatie met Tag ken ik niet, maar als je dan toch met een Audiolab-cloon aan de slag gaat, is het dan niet interessanter om gewoon iets van Audiolab te zoeken.

Een andere combinatie die ik ook zou beluisteren in deze prijsklasse is een mooie Buis!!

Wat voor CD-speler heb je? Daar is wellicht ook winst te halen.

Frank

Geplaatst door Hans:

Begrijp ik het goed dat er twee Audiolabs zijn geweest? Er was toch ook een Nederlandse speakerfabrikant die Audiolab heette? Volgens mij zaten ze in Friesland. Wat was eigenlijk de kwaliteit van hun producten?

confused.gif groet

Inderdaad zijn er twee Audiolabs geweest. Dat is ook de reden waarom de engels Audiolab (wat nu Tag McLaren is) in nederland onder de merknaam Camtech door het leven ging.

Van het nederlandse Audiolab heb ik alleen ooit een paar speakerstands gehad, en daar was niets mis mee :)

Jack

Geplaatst door Frank:

De combinatie met Tag ken ik niet, maar als je dan toch met een Audiolab-cloon aan de slag gaat, is het dan niet interessanter om gewoon iets van Audiolab te zoeken.

Audiolab is onder de naam Tag McLaren verder gegaan dus ik zie niet in waarom je gewoon iets van Audiolab zou zoeken. Zeker niet als je een nieuwe versterker gaat kopen wat dat kan helemaal niet meer van Audiolab.

Jack

Geplaatst door Hans van Liempd:

Denk ook eens aan ons Nederlandse merk Array, wat tegenwoordig onder de naam van den Hul verkocht wordt.

Deze spullen klinken uiters snel, dynamisch en neutraal.

Meer info op www.vandenhul.nl

Hoi Hans, ben je op de promotietoer? :D

Je hebt gelijk hoor, het zijn echt prima versterkers :)

Andr

eek.gifeek.gifeek.gif

Oeps, per ongeluk nieuw topic aangemaakt....Maar effuh knippuh plakkuh

Beste Frank,

Wat een toeval, ook Monitor audio Studio 12 in combi met Naim. Dat klinkt dus goed, ja dat was mijn ervaring ook. Maar ben toch wat meer overtuigd van Tag. Volgens mij bestaat de voorganger van audiolab gewoon niet meer en is er ook geen sprake van een "kloon". Ik begreep van de verkoper dat de kastjes hetzelfde zijn, maar het binnenwerk en de componenten e.d wel degelijk anders. Door alle bovenstaande opmerkingen over mijn woorden als warm, wollig, enthousiast vraag ik me natuurlijk af of ik het allemaal wel "goed" gehoord heb. Is natuurlijk wel weer even terug van die A3. Maar ja ik vind zo'n luisterindruk altijd vrij subjectief en moeilijk aan anderen uit te leggen. :( Ik heb een hele ouwe ('89) CD-speler van Kenwood van 1000 piek. Die moet natuurlijk ook vervangen worden (SACD, Sony 555ES confused.gif ). Maar first things first; morgen moet ik uiterlijk een beslising nemen over die Tag set, dus wie mij nog zwaar wil beinvloeden is bij dezen uitgenodigd

:D

morgen moet ik uiterlijk een beslising nemen over die Tag set, dus wie mij nog zwaar wil beinvloeden is bij dezen uitgenodigd

Ik weet natuurlijk niet op wat voor manier je die Tag set eventueel koopt (nieuw, demo of tweedehands). Maar ik zag toevallig vanmiddag bij Audio Excellence op de site een PA20 en een 60P als demo apparaten aangeboden staan. Nu is zo'n PA20 natuurlijk wel wat duurder dan een PA10 maar wellicht dat die als demo wel weer in de picture komt.

Jack

Jasper,

Als het voor jou de ware is, en de once in a lifetime chance, dan moet je het zeker doen. Maar dat is blijkbaar niet zo, anders had je wel vol overtuiging geroepen dat je de knoop zonder twijfel zou doorhakken.

Over 555 gesproken, ik las vandaag op de NAIM site dat men een cd555 aan het ontwikkelen is. Het leek voor de hand te liggen dat dit een opvolger is van de CD5 van NAIM. Niks is echter minder waar. Het zou gaan om een nieuw top-model van maar liefst 10.000 Engelse ponden. Als je dan toch een 555 wil, zou ik die nemen en mij keus dus bij voorhand op de NAIM laten vallen. :D:D:D:D

Laat morgen even weten wat je besloten hebt.

Groeten

Frank

Hans

Begrijp ik het goed dat er twee Audiolabs zijn geweest? Er was toch ook een Nederlandse speakerfabrikant die Audiolab heette? Volgens mij zaten ze in Friesland. Wat was eigenlijk de kwaliteit van hun producten?

Vanwege die NL-se luidsprekerfabrikant werden de Audiolab produkten in NL onder de naam Camtech (en later Concept) verkocht.

Zelf heb ik een Audiolab/Camtech 8000A geintegreerde verstreker. Is al een jaar of 8 oud, nooit problemen mee gehad.

eek.gifeek.gifeek.gif

Oeps, per ongeluk nieuw topic aangemaakt....Maar effuh knippuh plakkuh

Beste Frank,

Wat een toeval, ook Monitor audio Studio 12 in combi met Naim. Dat klinkt dus goed, ja dat was mijn ervaring ook. Maar ben toch wat meer overtuigd van Tag. Volgens mij bestaat de voorganger van audiolab gewoon niet meer en is er ook geen sprake van een "kloon". Ik begreep van de verkoper dat de kastjes hetzelfde zijn, maar het binnenwerk en de componenten e.d wel degelijk anders. Door alle bovenstaande opmerkingen over mijn woorden als warm, wollig, enthousiast vraag ik me natuurlijk af of ik het allemaal wel "goed" gehoord heb. Is natuurlijk wel weer even terug van die A3. Maar ja ik vind zo'n luisterindruk altijd vrij subjectief en moeilijk aan anderen uit te leggen. :( Ik heb een hele ouwe ('89) CD-speler van Kenwood van 1000 piek. Die moet natuurlijk ook vervangen worden (SACD, Sony 555ES confused.gif ). Maar first things first; morgen moet ik uiterlijk een beslising nemen over die Tag set, dus wie mij nog zwaar wil beinvloeden is bij dezen uitgenodigd

Beste Jasper,

Dat je nog niets over Exposure hebt gezegt, Roksan is ook niet te versmaden.

Snel,warm,open,muzikaal,strak,holografisch geluidsbeeld, verschrikkelijk mooi bij Monitor Audio.

Waarom hoor ik ook niets over buizen ???

MvG,

Haudio

:D;)