Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock deel 13....


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cock in Rotterdam: 25 maart 2021"

 

De reden van dit bezoek was dat ik een Nanotube kabel kon ophalen. Maar ik kom daar natuurlijk niet weg zónder naar muziek geluisterd te hebben…. Niet erg want dat is altijd een feestje natuurlijk.

 

Toen we nog stonden te praten heeft Cock het verschil laten zien tussen een rubberen snaar en een tapesnaar. Dat deed hij door bij elke snaar met een borstel op de draaitafel te drukken en ik zag de resultaten direct op stroboscoopschijf die op de draaitafel lag. Omdat die zo nauwkeurig is kan je heel kleine verschillen duidelijk zien. Bij de rubberen snaar zag je nadat de borstel van de plaat af werd gehaald deze een beetje pendelen en werd die na een seconde of twee of zo stil, bij de tapesnaar was dat met 0,1 of 0,2 seconden het geval. En ja, dát wil je eigenlijk ook, dat bij verschil in groefmodulaties er direct gecorrigeerd wordt en het plateau niet blijft pendelen of een na-ijleffect optreedt bij zwaardere plateaus.

 

Ook de sterke motor speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol, welke een snelle runup time heeft en ook volledig tegenkoppelingsvrij is. Daarnaast wordt er geen gebruik gemaakt van een encoder, waardoor er geen overshoot ontstaat.

 

En dan dit…. Cock sloeg op een moment met zijn (nog nieuwe) sneakers tegen de bovenkant van zijn audiorack aan. Eerst tegen de voorkant, daarna ook nog tegen de zijkanten. Niet voorzichtig of zo, nee, gewoon hárd. Jawel, terwijl de platenspeler draaide en een plaat afspeelde. Geen krimp hé? Maar hoe kan dat nou dan? Cock heeft de Minus K zodanig aangepast dat de horizontale resonantiefrequentie van 1,5 Hz teruggebracht werd naar 0,4 Hz., de verticale is met 0,5 Hz gelijk gebleven. Het kan dus blijkbaar áltijd weer beter….

 

De Nanotube dus. Toen ik weer thuis was heb ik hem eerst tussen de phono pre en de passieve voorversterker aangesloten, want dat is uiteindelijk mijn primaire bron. Maar ik was óók benieuwd naar de cd-speler en daar heb ik hem ook even tussen gehad. En, zoals ik al eerder had gehoord met een Nanotube die ik hier ook al eerder mocht proberen, leek deze stap nóg groter dan die aan de analoge kant. En dat klopt ook wel, maar ik ben op een moment toch weer teruggegaan naar de analoge kant en heb rustig wat platen gedraaid….

 

Cock%2013-3.jpg

Links de Nanotube in de passieve voorversterker.....

 

De bevindingen dan. Natuurlijk aan de hand van het benoemen van wat ik bij bepaalde platen hoor. Eerst “Aquaplano” van Paolo Conte, nóg langer doorklinkende pianoaanslagen, een “levensechte” aanslag van de bassnaar die ook niet meer dichtloopt, meer onderscheid tussen instrumenten en stemmen, hoorbare lucht bij de klarinet en ook rond de stem bij het uitspreken van “Non me la….” en het mompelend uitspreken of half zingen van diverse teksten is bizar natuurgetrouw. Zijdezacht, toegenomen natuurlijkheid en een enorme betrokkenheid.

 

Cock%2013-1.jpg

Paolo Conte met Aguaplano.....

 

Daarna Jan Akkerman & Kaz Lux met “Eli”. Niet echt audiofiel of zo maar ik vind het een geweldig album. En ik ken hem door en door, wat ook meehelpt. Ook hier zijn basloopjes te horen die niet dichtlopen of verzanden in een brei van laag. Piano aanslagen in de allerhoogste regionen die nu echt klinken als een aangeslagen pianosnaar, en ook ruimtelijkheid die nu duidelijker is. In het nummer “Naked Actress” spreekt Kaz Lux ook teksten uit. Het gaat over een vlieg die gedoemd is dood te gaan, maar dat gesproken stuk rond “Fly die” is wel zó natuurlijk dat ik het hem gewoon hoor voordragen…..

 

En dan uiteindelijk de vraag: wat vínd ik er nu van? Nou, het is niet te vergelijken met elke andere stap die ik hiervoor heb gezet. En ik zeg er dan maar meteen bij dat het nu een optelsom is van alle verbeteringen die ik in de loop der tijd aan de set heb gedaan en dan is dit qua natuurlijkheid de final step zeg maar.

 

Er daalt een soort van natuurlijkheid over de muziek heen die ik bij míj nog nooit als zodanig heb ervaren. “Ja, hallo, dat heb je al zo váák gezegd” hoor ik nu iedereen mompelen. Maar het klopte wel, iedere keer was er weer een verbetering, ook op dát vlak. Maar dit is écht van een heel andere orde. Hoewel ik eerst dacht dat er eigenlijk niet zoveel verschil leek te zijn, kom ik nu gewoon woorden tekort om die natuurlijkheid te duiden.

 

Cock%2013-2.jpg

Jan Akkerman & Kaz Lux met Eli, staat bij mij nog steeds

in de All-time favourites top 10...

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat ze zo goed bevallen. Welke kabels had je hiervoor? Dat waren toch ook Sonore kabels? De blauwe, dacht ik. Heb je een idee hoe de beide kabels zich verhouden toch de Tourmalijn, die ik heb?

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, leobus said:

Mooi dat ze zo goed bevallen. Welke kabels had je hiervoor? Dat waren toch ook Sonore kabels? De blauwe, dacht ik. Heb je een idee hoe de beide kabels zich verhouden toch de Tourmalijn, die ik heb?

groet,

Leobus

 

Je bedoeld of ik weet hoe de blauwe maar ook de Nanotube zich tot de Tourmalijn verhouden? Dat weet ik eigenlijk niet. Met de blauwe natuurlijk wel, die toch ook al heel erg goed zijn, is er dit verschil. En juist de afwezigheid van metaal zorgt voor deze bijzondere betrokkenheid en natuurlijkheid.....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cock in Rotterdam: 25 maart 2021"

 

De reden van dit bezoek was dat ik een Nanotube kabel kon ophalen. Maar ik kom daar natuurlijk niet weg zónder naar muziek geluisterd te hebben…. Niet erg want dat is altijd een feestje natuurlijk.

 

Toen we nog stonden te praten heeft Cock het verschil laten zien tussen een rubberen snaar en een tapesnaar. Dat deed hij door bij elke snaar met een borstel op de draaitafel te drukken en ik zag de resultaten direct op stroboscoopschijf die op de draaitafel lag. Omdat die zo nauwkeurig is kan je heel kleine verschillen duidelijk zien. Bij de rubberen snaar zag je nadat de borstel van de plaat af werd gehaald deze een beetje pendelen en werd die na een seconde of twee of zo stil, bij de tapesnaar was dat met 0,1 of 0,2 seconden het geval. En ja, dát wil je eigenlijk ook, dat bij verschil in groefmodulaties er direct gecorrigeerd wordt en het plateau niet blijft pendelen of een na-ijleffect optreedt bij zwaardere plateaus.

 

Ook de sterke motor speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol, welke een snelle runup time heeft en ook volledig tegenkoppelingsvrij is. Daarnaast wordt er geen gebruik gemaakt van een encoder, waardoor er geen overshoot ontstaat.

 

En dan dit…. Cock sloeg op een moment met zijn (nog nieuwe) sneakers tegen de bovenkant van zijn audiorack aan. Eerst tegen de voorkant, daarna ook nog tegen de zijkanten. Niet voorzichtig of zo, nee, gewoon hárd. Jawel, terwijl de platenspeler draaide en een plaat afspeelde. Geen krimp hé? Maar hoe kan dat nou dan? Cock heeft de Minus K zodanig aangepast dat de horizontale resonantiefrequentie van 1,5 Hz teruggebracht werd naar 0,4 Hz., de verticale is met 0,5 Hz gelijk gebleven. Het kan dus blijkbaar áltijd weer beter….

 

De Nanotube dus. Toen ik weer thuis was heb ik hem eerst tussen de phono pre en de passieve voorversterker aangesloten, want dat is uiteindelijk mijn primaire bron. Maar ik was óók benieuwd naar de cd-speler en daar heb ik hem ook even tussen gehad. En, zoals ik al eerder had gehoord met een Nanotube die ik hier ook al eerder mocht proberen, leek deze stap nóg groter dan die aan de analoge kant. En dat klopt ook wel, maar ik ben op een moment toch weer teruggegaan naar de analoge kant en heb rustig wat platen gedraaid….

 

Cock%2013-3.jpg

Links de Nanotube in de passieve voorversterker.....

 

De bevindingen dan. Natuurlijk aan de hand van het benoemen van wat ik bij bepaalde platen hoor. Eerst “Aquaplano” van Paolo Conte, nóg langer doorklinkende pianoaanslagen, een “levensechte” aanslag van de bassnaar die ook niet meer dichtloopt, meer onderscheid tussen instrumenten en stemmen, hoorbare lucht bij de klarinet en ook rond de stem bij het uitspreken van “Non me la….” en het mompelend uitspreken of half zingen van diverse teksten is bizar natuurgetrouw. Zijdezacht, toegenomen natuurlijkheid en een enorme betrokkenheid.

 

Cock%2013-1.jpg

Paolo Conte met Aguaplano.....

 

Daarna Jan Akkerman & Kaz Lux met “Eli”. Niet echt audiofiel of zo maar ik vind het een geweldig album. En ik ken hem door en door, wat ook meehelpt. Ook hier zijn basloopjes te horen die niet dichtlopen of verzanden in een brei van laag. Piano aanslagen in de allerhoogste regionen die nu echt klinken als een aangeslagen pianosnaar, en ook ruimtelijkheid die nu duidelijker is. In het nummer “Naked Actress” spreekt Kaz Lux ook teksten uit. Het gaat over een vlieg die gedoemd is dood te gaan, maar dat gesproken stuk rond “Fly die” is wel zó natuurlijk dat ik het hem gewoon hoor voordragen…..

 

En dan uiteindelijk de vraag: wat vínd ik er nu van? Nou, het is niet te vergelijken met elke andere stap die ik hiervoor heb gezet. En ik zeg er dan maar meteen bij dat het nu een optelsom is van alle verbeteringen die ik in de loop der tijd aan de set heb gedaan en dan is dit qua natuurlijkheid de final step zeg maar.

 

Er daalt een soort van natuurlijkheid over de muziek heen die ik bij míj nog nooit als zodanig heb ervaren. “Ja, hallo, dat heb je al zo váák gezegd” hoor ik nu iedereen mompelen. Maar het klopte wel, iedere keer was er weer een verbetering, ook op dát vlak. Maar dit is écht van een heel andere orde. Hoewel ik eerst dacht dat er eigenlijk niet zoveel verschil leek te zijn, kom ik nu gewoon woorden tekort om die natuurlijkheid te duiden.

 

Cock%2013-2.jpg

Jan Akkerman & Kaz Lux met Eli, staat bij mij nog steeds

in de All-time favourites top 10...

 

Staat hier ook in de platenkast.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vinyl_Fuchs said:

Staat hier ook in de platenkast.

 

Hij blijft gewoon mooi. En het grappige was, dat in een buitenlandse (....!) filmhuisfilm de tekst van dat stukje over die vlieg door iemand al lopend over een vlakte werd uitgesproken. Wat ik natuurlijk meteen herkende.

Maar heerlijk swingend vaak, en met dat lekkere achtergrondkoortje erbij.....

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Ivan10 said:

Mooie foto’s ook. Het Akkerman album moet ik ook weer eens vinden in de kast en draaien. Ga je je interlink nu omwisselen als je een cd draait?

 

De volgende stap wordt er inderdaad eentje voor de CD-speler. Hoewel ik ook heel veel kan genieten van Radio Paradise, dus als ik nog wat spullen kan verkopen ga ik dat daar van doen. Het audiobudget is nu namelijk een beetje nul....

 

Nee, ik ga niet wisselen, dat is teveel gedoe, steeds die connectie belasten..... B)

Link to comment
Share on other sites

Ik ga morgen weer eens bij Cock op de koffie en luisteren.
Hij maakt tevens een paar mooie kabeltjes voor mijn Harmonizers ,lijkt mij erg leuk om te zien.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Groovy said:

Ik ga morgen weer eens bij Cock op de koffie en luisteren.
Hij maakt tevens een paar mooie kabeltjes voor mijn Harmonizers ,lijkt mij erg leuk om te zien.

 

Neem je wel Echoputjes mee dan? B)

Link to comment
Share on other sites

Tja, dat weet ik eigenlijk niet. Echoputjes, vanwege de Echoput die in Apeldoorn aan de Amersfoortseweg staat, Uddelemeertjes vanwege dat meer bij Uddel. En dat is weer wat verder weg.... Dus, zeg het maar B)

Link to comment
Share on other sites

In de rest van de wereld zijn het rondo's, in Gelderland echoputjes of Uddelemeertjes {denk ik)??

 

Maar ik zie op google dat ze ook wel Amsterdammertjes worden genoemd. Mogelijk is er onderscheid tussen uddelermeertjes (wel) en echoputjes(niet) met een amandeltje in het midden. Interessant onderwerp overigens🤢

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Kraus vonBentinck said:

In de rest van de wereld zijn het rondo's, in Gelderland echoputjes of Uddelemeertjes {denk ik)??

 

Maar ik zie op google dat ze ook wel Amsterdammertjes worden genoemd. Mogelijk is er onderscheid tussen uddelermeertjes (wel) en echoputjes(niet) met een amandeltje in het midden. Interessant onderwerp overigens🤢

 

Voor mij onlosmakelijk (wel goed lezen :D) verbonden met een bezoek aan Cock B)

Link to comment
Share on other sites

Amsterdammertjes zijn toch van die paaltjes met drie kruizen om voetgangers te hinderen, of auto's, in Amsterdam?

Hier hebben we Leidenaartjes, alleen noemt niemand die zo.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...