Jump to content

Laptop vs. desktop: geluidskwaliteit

Herbert
 Share

Recommended Posts

image.png.b72be14575f20129427f4ddc4d73c859.png

Dit is de DAC. Misschien kunnen jullie deze eens technisch bekijken?

https://www.teradak.com/products/62.html

USB and SPDIF inputs are switchable

USB Input

• maximum supported sampling frequency : 96k/24bit
    • supported OS: MS Windows 2000, XP, VISTA, Win 7 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Plug & Play, no installing drivers or software

• USB ASIO driver is also supported

SPDIF input : Coaxial / Toslink

• SPDIF inputs switchable

• maximum supported sampling frequency : 96k

OutPut:

• Stereo Left/Right analog output

• Output level : ~2Vrms

Power Input:

• AC : 115V/230V

Features:

• Main DAC Chips: Philips TDA1543 DAC chips x 8

• SPDIF audio receiver:  Low jitter Wolson Wm8805  receiver

• USB audio receiver: TENOR TE7022L with Low jitter 1ppm TCXO

• Reclock processing  with low jitter 1ppm TCXO

• Passive I/V conversion and Low pass filtering(LPF)

• High quality coupling capacitors

• High quality and low noise regulated power supply

• high quality R-core transformer

• EMI filter for reducing power noise

• high quality Gold-coated RCA jacks for SPDIF input and Left / Right analog output

• Full Aluminum anodizing

SPdif is prima bruikbaar en heeft voor de DAC geen drivers nodig. Maar dan moet je PC wél een SPdif uitgang hebben. Op een Raspberry kun je ook een SPdif kaartje prikken. Dan kun je de DAC blijven gebruiken. Op de Noxon zit overigens ook SPdif.

Herbert, in de specificaties die je hierboven hebt geplaatst staat dat jouw dac ondersteuning biedt van ASIO. ASIO is een USB driver voor Windows die rechtstreeks met de dac praat, zonder tussenkomst van allerlei Windows equalizers en dergelijke. Dit zou al een hele verbetering kunnen geven. zie https://www.asio4all.org. Op die site is ASIO voor Windows 10 te downloaden naast het Britse vlaggetje.

Ik heb geen idee of dit al genoemd is in deze draad, in dat geval excuus.

Wat heb ik allemaal veel reacties gehad. Allemaal zeer veel dank daarvoor! Ben ik niet gewend, want ik zit voor het eerst op een forum.

Het is ook veel. Veel verschillende opties. Ik ga ze allemaal wel steeds serieus bekijken. Ik ben een spons.

De Raspberry en Noxon is voor mij niet direct een optie, omdat ik in de ruimte geen Wifi aan wil hebben. Je moet toch via je mobiel aansturen.

Het schone digitale signaal is natuurlijk ook mijn wens! Ik heb in de analoge wereld hiervoor altijd een schone en korte signaalweg nagestreefd.

Zoals al gezegd, ik heb geen voorversterker. Dat is echt een groot voorrecht met hoog rendement speakers. Ik bouwde zelf na veel luisteren en solderen mijn PU pré pré op 12 V accu met als basis het Jean Hiraga schema. Dat heb ik allemaal nog, maar omdat mijn luisterruimte veranderde moest ik wel naar digitaal. En hier had ik dus ook al veel verschillen gehoord.

Eerst een andere laptop met dual core, toen de Audioquest kabel en daarna een USB filter. Ongelofelijk die verschillen. Ik wist wel dat ook digitale signalen belangrijk zijn, maar zulke grote verschillen had ik als analoge freak nooit verwacht.

Wordt vervolgd en nogmaals ik ben blij verrast met de reacties. En.... ze doen er allemaal toe! Dat vind ik even belangrijk om te melden!

Waarom geen full size desktop? Dan ben je vrijer in de keuze van een geluidskaart cq. uitgang naar je Dac.

Een laptop is gewoon te beperkt, zonde van je geld.

Je kunt het dan zo op je laptop inregelen dat jij je desktop remote kan overnemen om zaken te wijzigen etc.

10 hours ago, Herbert said:

Wat heb ik allemaal veel reacties gehad. Allemaal zeer veel dank daarvoor! Ben ik niet gewend, want ik zit voor het eerst op een forum.

Het is ook veel. Veel verschillende opties. Ik ga ze allemaal wel steeds serieus bekijken. Ik ben een spons.

De Raspberry en Noxon is voor mij niet direct een optie, omdat ik in de ruimte geen Wifi aan wil hebben. Je moet toch via je mobiel aansturen.

Het schone digitale signaal is natuurlijk ook mijn wens! Ik heb in de analoge wereld hiervoor altijd een schone en korte signaalweg nagestreefd.

Zoals al gezegd, ik heb geen voorversterker. Dat is echt een groot voorrecht met hoog rendement speakers. Ik bouwde zelf na veel luisteren en solderen mijn PU pré pré op 12 V accu met als basis het Jean Hiraga schema. Dat heb ik allemaal nog, maar omdat mijn luisterruimte veranderde moest ik wel naar digitaal. En hier had ik dus ook al veel verschillen gehoord.

Eerst een andere laptop met dual core, toen de Audioquest kabel en daarna een USB filter. Ongelofelijk die verschillen. Ik wist wel dat ook digitale signalen belangrijk zijn, maar zulke grote verschillen had ik als analoge freak nooit verwacht.

Wordt vervolgd en nogmaals ik ben blij verrast met de reacties. En.... ze doen er allemaal toe! Dat vind ik even belangrijk om te melden!

Ik heb ook een Noxon en heb die bedraad aangesloten. En..... de Noxon heeft een gewóne afstandbediening. Eindelijk weer eens een ding dat lekker makkelijk te bedienen is, zonder "opstartvertragingen" door wifi of zo....B).

10 hours ago, vogel said:

Herbert, in de specificaties die je hierboven hebt geplaatst staat dat jouw dac ondersteuning biedt van ASIO. ASIO is een USB driver voor Windows die rechtstreeks met de dac praat, zonder tussenkomst van allerlei Windows equalizers en dergelijke. Dit zou al een hele verbetering kunnen geven. zie https://www.asio4all.org. Op die site is ASIO voor Windows 10 te downloaden naast het Britse vlaggetje.

Dat is nog niet gemeld, en misschien een oplossing. Asio4all is geen echte Asio driver, maar maakt gebruik van Kernel streaming. Vandaar mijn vraag, welke manier wordt nu gebruikt? Direct Sound is de slechtste methode, en die staat standaard aan.

1 hour ago, i2Paq said:

Waarom geen full size desktop? Dan ben je vrijer in de keuze van een geluidskaart cq. uitgang naar je Dac.

Een laptop is gewoon te beperkt, zonde van je geld.

Je kunt het dan zo op je laptop inregelen dat jij je desktop remote kan overnemen om zaken te wijzigen etc.

Een full size zou kunnen, al is een compacte en stille wel zo fijn. Wanneer je handig bent, kun je een stille PC maken met dit moederbordje.

J5005-ITX(L1).png

Daar wat geheugen in en een Pico powersuply waarop een lineaire voeding.  SPdif kaartje zoeken, en spelen maar. O ja.. wel ergens een kastje opduikelen. En een SSD er in en hij is helemaal stil. Er zit ook Toslink op, maar of je van de klank daarvan vrolijk van wordt, betwijfel ik. Maar zou wél iets zijn om te starten. USB kan natuurlijk ook. Een Windows 10 licentie kun je online goedkoop kopen. B.v. hier voor € 17,90 :https://www.softwarebilliger.de/

Ik gebruik dit ook en het is nog behoorlijk snel ook. Zeker voor alleen audio royaal voldoende. Én zeer laag energieverbruik. Een monitor en toetsenbord is dan wel nodig.

Op een Raspberry kun je overigens ook een netwerkkabel, monitor en toetsenbord/muis aansluiten. Werkt zonder Wifi prima.

Edited by Hans van Liempd

Zojuist antwoord van Teradak:

My staff said the DAC does not need extra driver for the Win-10 system.  The Win-10 stock USB driver can work for the DAC.

Dit nu wetende is het toch vreemd dat de desktop met Windows 10  veel minder klinkt dan de laptop met Windows 7.m.  The Win-10 stock USB driver can work for the DAC.

Ik heb hier ook een opzetje met de  TENOR TE7022L, Minidsp usb-streamer, en dat loopt in ieder geval goed, er waren wel Xmos chips uit die tijd die problemen gaven, ook bij Linux, de beperking ligt dan bij 24/96, dus de appletjes muziek gaat ook wel goed.

Ik gebruik in tegenstelling met de "andere Hans" dan wel consequent USB, en heb geen last van jitter, daar staat de S/PDIF dan weer om bekend.

Ik heb hier nu 3 types USB naar I²S omzetters de Amanero/ Xmos 208/ en de Bravo SA9227 dat is het slimmere jongere broertje van de Tenor.

Die laatste loop ook perfect met  DSD bestanden, oftewel SACD files. Met de juiste voeding dan prima vlot werkend, en dan windows/ linux en de fruitsoorten

1 hour ago, Herbert said:

Dit nu wetende is het toch vreemd dat de desktop met Windows 10  veel minder klinkt dan de laptop met Windows 7.m.  The Win-10 stock USB driver can work for the DAC.

Nee, dat is al een paar keer benoemd je laptop werkt op accu heeft andere hardware dan de desktop. 

Er zijn véél problemen met oudere hardware uit de tijd van XP en Windows 7 in combinatie met Windows 10.

Niet alleen DAC's maar ook printers, scanners etc.  

De oplossing is niet simpel.

Een andere specifiek voor muziek ingerichte muziek pc is nog geen garantie dat het dan wel goed werkt met Windows 10 en jouw Teradak.  

Bij Apple precies hetzelfde probleem, oudere hardware werkt niet meer goed met de nieuwste versies van besturingsysteem.   

Ik heb daarom net een HiFace EVO verkocht dat is een USB naar s/pdif, toslink etc interface 

Het meest simpele is gewoon je laptop blijven gebruiken.  Of leen een moderne dac van een kennis 

2 minutes ago, Tubejack said:

Nee, dat is al een paar keer benoemd je laptop werkt op accu heeft andere hardware dan de desktop. 

Er zijn véél problemen met oudere hardware uit de tijd van XP en Windows 7 in combinatie met Windows 10.

Niet alleen DAC's maar ook printers, scanners etc.  

De oplossing is niet simpel.

Een andere specifiek voor muziek ingerichte muziek pc is nog geen garantie dat het dan wel goed werkt met Windows 10 en jouw Teradak.  

Bij Apple precies hetzelfde probleem, oudere hardware werkt niet meer goed met de nieuwste versies van besturingsysteem.   

Ik heb daarom net een HiFace EVO verkocht dat is een USB naar s/pdif, toslink etc interface 

Het meest simpele is gewoon je laptop blijven gebruiken.  Of leen een moderne dac van een kennis 

Jouw antwoord is nu ook precies de spijker op zijn kop inderdaad! Jammer, want ik wilde eigenlijk best het avontuur aangaan met zelf een audio PC bouwen, maar dat zal ivm. Windows 10 dus inderdaad ook niet werken in combinatie met mijn DAC.

Misschien kan ik nog proberen Asio te installeren:

Dat is nog niet gemeld, en misschien een oplossing. Asio4all is geen echte Asio driver, maar maakt gebruik van Kernel streaming. Vandaar mijn vraag, welke manier wordt nu gebruikt? Direct Sound is de slechtste methode, en die staat standaard aan.

Tja, vorige week nog een Mac mini 2e hands (€ 45) opgezet met Daphile, werkt perfect, ook met de Dac die jij hebt, de vriend van mij is er blij mee.

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Windows 10 via SPdif werkt altijd. Je moet dan wel een SPdif kaartje in de PC zetten. In dat bordje van HansP lukt dat niet.

De kans is overigens groot, dat het met Asio4all ook prima werkt. Direct Sound is niet de manier. Maar ik weet niet, wat je in de app van Spotify kunt kiezen. Misschien zit kernel streaming er al standaard in. Dan helpt Asio4all ook niet.

Ik heb nog niet meegemaakt dat USB beter klinkt dan SPdif. Amanero klinkt soft in het laag. Xmos is beter, maar klonk in de versies die ik hoorde wat rauw. De derde ken ik niet.

Een fatsoenlijke DAC reclockt het SPdif signaal. Dus de jitter wordt door de DAC bepaald.

1 hour ago, HansP said:

Windows 10 via SPdif werkt altijd. Je moet dan wel een SPdif kaartje in de PC zetten. In dat bordje van HansP lukt dat niet.

https://magnahifi.com/pink-faun-spdif-computer-audio-bridge-pcie/

Jouw favoriete past er wel in hoor, het heeft een PCI-e x1 slot, en deze heeft hem ook direct op het MB, heeft een al een tijd gedraaid op een Mark Levinson.

https://www.minipc.de/catalog/il/1773

Edited by HansP

4 minutes ago, HansP said:

https://magnahifi.com/pink-faun-spdif-computer-audio-bridge-pcie/

Jouw favoriete past er wel in hoor, het heeft een PCI-e x1 slot, en deze heeft hem ook direct op het MB, heeft een al een tijd gedraaid op een Mark Levinson.

https://www.minipc.de/catalog/il/1773

Inderdaad. Niet goed gekeken.

On 4/7/2021 at 6:46 PM, Hans van Liempd said:

De kans is overigens groot, dat het met Asio4all ook prima werkt. Direct Sound is niet de manier. Maar ik weet niet, wat je in de app van Spotify kunt kiezen. Misschien zit kernel streaming er al standaard in. Dan helpt Asio4all ook niet.

Ik heb nog niet meegemaakt dat USB beter klinkt dan SPdif. Amanero klinkt soft in het laag. Xmos is beter, maar klonk in de versies die ik hoorde wat rauw. De derde ken ik niet.

Een fatsoenlijke DAC reclockt het SPdif signaal. Dus de jitter wordt door de DAC bepaald.

De Eitr USB van Marktplaats was inderdaad helaas al verkocht, Tubejack. Wel bedankt voor de tip. Hij staat nu in zoekopdrachten, evenals de M2Tech HiFace Evo.

Maar een SPdif kaartje voor in de PC: zijn die er dan in een goede kwaliteit? Of zijn hierin de verschillen niet zo groot?

De Eitr is natuurlijk een omzetter van USB naar SPdif, daardoor complexer en het PC kaartje van ..?.. naar SPdif ? Gaat deze aan de moederboard?

We komen steeds verder... ben blij met jullie tips.

11 hours ago, Herbert said:

De Eitr USB van Marktplaats was inderdaad helaas al verkocht, Tubejack. Wel bedankt voor de tip. Hij staat nu in zoekopdrachten, evenals de M2Tech HiFace Evo.

Maar een SPdif kaartje voor in de PC: zijn die er dan in een goede kwaliteit? Of zijn hierin de verschillen niet zo groot?

De Eitr is natuurlijk een omzetter van USB naar SPdif, daardoor complexer en het PC kaartje van ..?.. naar SPdif ? Gaat deze aan de moederboard?

We komen steeds verder... ben blij met jullie tips.

spdif-bridge.jpg

https://www.pinkfaun.com/shop/bridge/45-2909-spdif-bridge.html#/88-spdif_options-spdif_aes_ebu_clock_out_bnc/193-additional_clock_for_bridge-ultra_ocxo/195-bracket_height-792_mm_3118_inch

De Pink Faun SPdif bridge

De M2Tech Hiface  heb ik ook wel eens beluistert. Prima ding. Daarmee begon het eigenlijk allemaal. De Hiface 1 is wat lastig om werkend te krijgen bij een 2 werkt dat veel beter.

Edited by Hans van Liempd