Jump to content

Laptop vs. desktop: geluidskwaliteit

Herbert
 Share

Recommended Posts

Just now, Herbert said:

Hoi Siem, wat doet deze isolator? Het is toch alleen een overspanningsbeveiliging? Ben nieuwsgierig.

Ik kan vanavond niet luisteren 😂 want mijn zoon is aan het chillen en wel aan het genieten van het mooie geluid.

Ook vraag ik me nu af, door deze mooie XMOS interface: is de desktop nu nog steeds een heel belangrijke schakel?

Er is nu in zekere zin een goede USB signaalweg. Toch een stukje ontkoppeling, toch?

Ok, ik speel natuurlijk Spotify af, maar is de opbouw van de PC nu nog steeds heel belangrijk? Ook qua voeding, etc...?

Galvanische isolatie is een onderbreking in de signaalweg, die dan de vervuiling die mogelijk aanwezig is te scheiden van het werkelijke signaal.

Dat kan op verschillende manieren, maar is in principe ook al aanwezig in een netwerk aansluiting als een RJ45 netwerk aansluiting met een transformator-tje, vaak al wel te zien als een blokje op een print.  de Murata da101c zijn zeker bekend op de verschillende prints terug te vinden, ik heb die ook en waarschijnlijk zit die ook in je kastje. 

image.png

7 minutes ago, HansP said:

Galvanische isolatie is een onderbreking in de signaalweg, die dan de vervuiling die mogelijk aanwezig is te scheiden van het werkelijke signaal.

Dat kan op verschillende manieren, maar is in principe ook al aanwezig in een netwerk aansluiting als een RJ45 netwerk aansluiting met een transformator-tje, vaak al wel te zien als een blokje op een print.  de Murata da101c zijn zeker bekend op de verschillende prints terug te vinden, ik heb die ook en waarschijnlijk zit die ook in je kastje. 

image.png

Dank je, Hans. Ik ga hem binnenkort wel open maken.

12 hours ago, Herbert said:

Dank je, Hans. Ik ga hem binnenkort wel open maken.

Hoeft niet, ze zitten er in.  Je hoeft verder niks te doen. Het is meer dan nauwkeurig genoeg.  Ik luister zelf voornamelijk naar elektronische muziek en hoor vaak het verschil tussen Spotify 320Kbit en Qobuz niet. Naar verwachting krijg ook Spotify aan het eind van het jaar Lossless audio. Ook daaraan hoef je waarschijnlijk niets te doen.  Mijn tip: Blijf voorlopig weg van dit fora zoals dit, -waar mensen met spullen van €10.000 ...50.000 spelen  - en ga lekker genieten.🙋‍♂️

audiophonics-xmos-u208-digital-interface

Edited by Tubejack
Typo

9 hours ago, Tubejack said:

Hoeft niet, ze zitten er in.  Je hoeft verder niks te doen. Het is meer dan nauwkeurig genoeg. 

Die zitten er zeker in. Maar er in die trafootjes veel verschil. De ene scheidt alle 8 de draadjes en de andere maar 6.

En dan is er de aarde aansluiting van de Delock nog. Het ding werkt echt wel. En wanneer de standaard trafootjes in switches en andere RJ45 apparatuur zo goed zou werken, waarom worden er dan voor medische toepassingen wél isolatoren gebruikt?

Maar om nou te zeggen dat dit op elke set gebruikt MOET worden is onzin. Op de gemiddelde set zul je er weinig van merken. Dus hier wegblijven wanneer je geen idioot hoge eisen stelt is zo dom nog niet. Maar het heet hier dan ook high-endforum.nl. Zo'n naam kies je niet wanneer het b.v. over PA en gemiddelde sets gaat.

Je mag best hoge eisen stellen. Maar wat hier vaak vergeten wordt is de situatie en installatie bij de gebruiker thuis. Deze XMOS USB interface is goed genoeg voor high-end installaties en meetbaar beter dan de meeste spdif aansluitingen. De Murata da101c scheidingstrafo's worden hier voor toslink en spdif gebruikt. 

Edited by Tubejack

7 hours ago, siem said:

Om te gebruiken met de mytec?

Dat was wel de bedoeling. Ik wil met goed fatsoen m'n pc aan de Mytec knopen. Tot nu toe ben ik de usb kabel aan het wisselen tussen de Rpi en de pc. Dat "gedoe" is nu over.

Ik er een aantal gehoord. De hiface two, singxer f1 en in de kii control, allemaal verschillende xmos versies, van de kii weet ik niet zeker. 

Tussen de hiface en de singxer zat een (relatief) groot verschil

Ik vond de EVO HiFace II niet zo goed. Had een software update nodig en werkte hier nog niet lekker. De eerdere EVO HiFace werkte en klonk erg goed, maar had een driver nodig. Iets wat in latere versies van MacOS niet ondersteund werd. Ook onder Linux nooit goed aan de praat gekregen. De nieuwe U208 XMOS werkt als een trein. 

Ik speel zelf met de onderstaande interface.

https://www.ebay.com/itm/XMOS-CPLD-XU208-USB-digital-interface-SPDIF-I2S-out-384K-DSD-SITIME-crystal-/223476443561?_ul=IL

Ik heb die vergeleken met de Amanero en vond de Xmos uiteindelijk net wat beter klinken.

Onder windows heb ik hem nooit echt lekker aangestuurd gekregen maar dat komt om dat er geen goede windows driver voor handen was.

Ik kwam deze recensie van de nieuwe Topping D30 Po tegen.  M.i. een mooi voorbeeld dat dac's bij 21 bit en een dynamisch bereik van 128dB aan het maximale zitten wat technisch mogelijk is , daarna verdwijn de muziek in de ruis. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-d30pro-review-balanced-dac.20259/

Er zit ook een goed YouTube filmpje bij.  Dit alles met gewone solide kabels en netwerk switches. Ik gebruik die van D-link van €30.  Het idee om betere netwerk apparatuur te gebruiken is helemaal niet zo gek,  maar heeft daarom geen zin. Technisch kunnen we niet verder.  Natuurlijk is er altijd nog een verschil van geluid bij verschillende dac's. Dat komt omdat verschillende principes gebruikt worden bij de DA-conversie. Zoals Delta-Sigma en Multibit ook wel R2R genoemd. Daarnaast doet de analoge uitgang van de Dac ook nog wel het e.e.a.  Tenslotte welke versterker heeft een signaal ruisverhouding van -130dB? of meer? Zelfs een high-end Yamaha C-5000 pre-amp haalt "maar" -110dB Een vintage Yamaha C2a  uit de jaren 70 doet weinig of niets onder.  Ook daar nauwelijks verbeteringen qua techniek.

Edited by Tubejack

3 hours ago, kappa7 said:

Ik speel zelf met de onderstaande interface.

Een voordeel van de audiophonics die Herbert heeft gekocht zou de apparte voeding kunnen zijn.

Ik weet dat ze de usb kabel wel eens splitsen voor de interface.

De hiface two vond ik een hele verbetering bij bijvoorbeeld de squeezebox maar de singxer f1 was een flinke slag beter.

Misschien komt er wel eens een chip die veel ongevoeligger is voor ruis wat mee komt via de usb.

Edited by siem

3 hours ago, siem said:

Een voordeel van de audiophonics die Herbert heeft gekocht zou de apparte voeding kunnen zijn.

Laat ik me diplomatiek uitdrukken. De Audiophonics XMOS U 208 heeft een eigen ruis dat ergens rond de -130dB zit. Dat is beter, dan praktisch bijna alle  dac's én versterkers. Wat voegt dan een andere voeding toe? Verder gebruikt Herbert Spotify. En niet e.o.a. Hi-res High-end streaming dienst of Roon server, waar deze interface ook goed genoeg voor is.   🙋‍♂️

Edited by Tubejack

Dat bedoel ik dus ook. Vandaar dat ik dat verschil aan geef. Hier en daar worden de metingen van Amir behoorlijk bekritiseerd. Maar hij heeft ook een eigen fan club. Gewoon proberen en luisteren, de oren zijn heel kritisch.

Edited by siem

18 hours ago, siem said:

Dat bedoel ik dus ook. Vandaar dat ik dat verschil aan geef. Hier en daar worden de metingen van Amir behoorlijk bekritiseerd. Maar hij heeft ook een eigen fan club. Gewoon proberen en luisteren, de oren zijn heel kritisch.

Er zijn meerdere "fanclubs".  Een van de tegenhangers van Amir is b.v. Atomicbob  Het is interessant om daar ook af en toe te kijken. Van wat ik zo lees, zijn ze het niet vaak met elkaar eens. Waar ze het wel over eens zijn, dat na 21bits de muziek in de ruis verdwijnt .  🙋‍♂️

Hier is een mooi voorbeeld van een van de dac's die ik gebruik een Schiit Modi Multibit 

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-battle-of-schiit-audio-dacs.5487/

https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/schiit-modi-mb-firmware-v2-update-technical-measurements.6600/

Het is een 16bit dac.  Hij  klinkt natuurlijk, dat komt m.i. door het multibit principe en de 2e harmonische die op -85dB zit. De rest van de harmonischen net als de ruis zit ver onder de 100dB = onder de signaal ruisverhouding van onze  buizen versterker.  De een die meet, vind het niks, de andere opmerkelijk goed. 

Edited by Tubejack

Gisteravond uitgebreid geluisterd naar de Xmos met de Dell desktop én ook met de iMac. 

De iMac klonk vele malen mooier. Zo'n groot verschil had ik echt niet verwacht.

De Mac klinkt veel ruimtelijker en meer gedetailleerd. Het hoog is minder hard , veel warmer en alle stemmen zijn wonderschoon.

Bij achtergrondkoortjes kun je de diverse stemmen er apart van elkaar uithalen. Gitaarpartijtjes (Steely Dan) zijn allemaal  heel goed te horen en hebben een eigen plaats in de ruimte.

Heerlijk om naar te luisteren! Ook snare roffels zijn compleet te volgen (ook door het gedetailleerde hoog), bij de Dell niet echt. Is het meer een waas wat wordt afgeraffeld.

Alleen het laag was heel luid, die moest ik wel 15% terug regelen. Dit komt ook door de Xmos interface, maar de Mac geeft een luider laag dan de Dell. En veel strakker trouwens.