Jump to content

Laptop vs. desktop: geluidskwaliteit

Herbert
 Share

Recommended Posts

13 minutes ago, Herbert said:

En ik heb geen zin om je te gaan overtuigen.

Ja zo langzamerhand wel..... Ik vind je ook vrij snel op je teentjes getrapt. 

Zo eenvoudig is dat niet, luidsprekers ontwerpen. Daar komt een hoop kennis, meetapparatuur en ervaring bij kijken. Zelfs bij Klaas Feenstra, hier op het forum bekent als o.a. Spido en de bouwer van mijn luidsprekers die jaren lang luidsprekers bouwde, ging toch af en toe een ontwerp letterlijk de open haard in. 

Wat Spotify betreft voor wat ik kan vinden op het web worden de originele opnames omgezet naar Ogg Vorbis met maximaal 320Kbits/sec Het originele materiaal kan daarbij elke vorm hebben zoals 16bit 44.1Khz of 24bit 48Khz etc.  Als het bij jou op 24 bit beter klinkt, dan zet je hem toch daar op... https://community.spotify.com/t5/Desktop-Windows/48K-Vs-44-1-Khz-16-Vs-24-Bit-depth/td-p/866401  

Edited by Tubejack

2 minutes ago, Tubejack said:

Ja zo langzamerhand wel.....

Zo eenvoudig is dat niet, luidsprekers ontwerpen. Daar komt een hoop kennis, meetapparatuur en ervaring bij kijken. 

Zelfs bij Klaas Feenstra, hier op het forum bekent als o.a. Spido en de bouwer van mijn luidsprekers die jaren lang luidsprekers bouwde, ging toch af en toe een ontwerp letterlijk de open haard in. 

Wat Spotify betreft voor wat ik kan vinden op het web worden de originele opnames omgezet naar Ogg Vorbis met maximaal 320Kbits/sec Het originele materiaal kan daarbij elke vorm hebben zoals 16bit 44.1Khz of 24bit 48Khz etc.  Als het bij jou op 24 bit beter klinkt, dan zet je hem toch daar op... https://community.spotify.com/t5/Desktop-Windows/48K-Vs-44-1-Khz-16-Vs-24-Bit-depth/td-p/866401  

Ik reageer alleen op je laatste. Prima, dank je!

2 minutes ago, Tubejack said:

Prima zoek het zelf uit, ik heb er genoeg tijd en energie ingestopt. 🙋‍♂️ 

Dus je wilt niet komen luisteren?

Ik wil nogmaals zeggen dat dit forum mij weer een hoop heeft geleerd van de mogelijke digitale bronnen en ik ben door jullie inbreng nu zeer tevreden met mijn geluid!

Allemaal hartelijk dank voor jullie tips en hulp !!

Misschien bouw ik nog wel eens een audio PC! Heb ik eigenlijk wel zin in. Maar nu klinkt het allemaal zeer fijn.

56 minutes ago, Herbert said:

Dus je wilt niet komen luisteren?

Er staan meerdere uitnodigen open Herbert, tot in het buitenland toe. Altijd steek je wel iets van elkaar op. Muziek verbind.  We kunnen wel iets plannen na de zomer.  Ik zet september/oktober als reminder in de agenda. Natuurlijk onder voorbehoud, dat we van die corona ellende af zijn. Want zover woon niet weg vanaf onze woonplaats 🙋‍♂️  

11 minutes ago, Tubejack said:

Er staan meerdere uitnodigen open Herbert, tot in het buitenland toe. Altijd steek je wel iets van elkaar op. Muziek verbind.  We kunnen wel iets plannen na de zomer.  Ik zet september/oktober als reminder in de agenda. Natuurlijk onder voorbehoud, dat we van die corona ellende af zijn. Want zover woon niet weg vanaf onze woonplaats 🙋‍♂️  

Heel mooi. Het zit in een goed vat. Lijkt me prima!

On 4/5/2021 at 12:47 PM, Herbert said:

De DAC is aangesloten op mijn regelversterker (met alleen keuzeschakelaar en potmeters). Mijn speakers hebben een hoog rendement, waardoor ik geen voorversterker nodig heb.

Het actieve scheidingsfilter zorgt voor een buffering met een goede uitgangsimpedantie voor de eindversterkers.

Stel nu eens dat een of meer van deze eerder genoemde maar verder genegeerde variabelen zijn afgestemd op die ene oude geluidsbron die je zo lang gebruikte, en NIET op pure neutraliteit of fasereinheid, dan zal elke andere geluidsbron die je aansluit het oorspronkelijke geluid beslist veranderen. Ondertussen blijf je dan denken dat de oorzaak ligt in die nieuwe geluidsbron...

Bijvoorbeeld:

Een actief scheidingsfilter is doorgaans een doos van  pandorra. Een op smaak gebrachte partij elektronica. Ik heb zelf nog nooit een actief filter horen resulteren in een homogene weergave, hooguit in een spectaculair geluid. Uitgezonderd de professioneel ontworpen systemen die met heel veel moeite op locatie werden afgeregeld. En zelfs dan konden ze mij niet zomaar bekoren. Spectaculair geluid verveelt op zeker moment.

Bijvoorbeeld:

Een passieve regelaar met enkel potmeters is een impendantie afhankelijke ramp, die het wellicht in de ene configuratie goed doet, maar in een andere (dus met een andere bron erop) de plank geheel misslaat. De regelaar is dan de oorzaak, niet de nieuwe bron.

Het rendement van de luidsprekers heeft met dit alles helemaal niets te maken en is verder ook geen voordeel, noch een nadeel.

Ik benoem deze voorbeelden uit je eigen bewoordingen, omdat het hier al die tijd alleen maar over de bron gaat, terwijl in het begin al meteen het bovenstaande ook in aanmerking had kunnen worden genomen. Dat het nu pas gebeurt komt door de nadruk die steeds op de pc is gelegd als zijnde de vanzelfsprekende bron van ellende, wat misschien niet zo is. Zoek de oorzaak ook eens op mogelijke andere plaatsen in de keten.

De suggesties die ik hier doe hoeven helemaal niet juist te zijn, maar geven mij in elk geval wel aanleiding om na al die pagina's toch ook eens buiten het gebaande pad te gaan denken.

35 minutes ago, thingman said:

Stel nu eens dat een of meer van deze eerder genoemde maar verder genegeerde variabelen zijn afgestemd op die ene oude geluidsbron die je zo lang gebruikte, en NIET op pure neutraliteit of fasereinheid, dan zal elke andere geluidsbron die je aansluit het oorspronkelijke geluid beslist veranderen. Ondertussen blijf je dan denken dat de oorzaak ligt in die nieuwe geluidsbron...

Bijvoorbeeld:

Een actief scheidingsfilter is doorgaans een doos van  pandorra. Een op smaak gebrachte partij elektronica. Ik heb zelf nog nooit een actief filter horen resulteren in een homogene weergave, hooguit in een spectaculair geluid. Uitgezonderd de professioneel ontworpen systemen die met heel veel moeite op locatie werden afgeregeld. En zelfs dan konden ze mij niet zomaar bekoren. Spectaculair geluid verveelt op zeker moment.

Bijvoorbeeld:

Een passieve regelaar met enkel potmeters is een impendantie afhankelijke ramp, die het wellicht in de ene configuratie goed doet, maar in een andere (dus met een andere bron erop) de plank geheel misslaat. De regelaar is dan de oorzaak, niet de nieuwe bron.

Het rendement van de luidsprekers heeft met dit alles helemaal niets te maken en is verder ook geen voordeel, noch een nadeel.

Ik benoem deze voorbeelden uit je eigen bewoordingen, omdat het hier al die tijd alleen maar over de bron gaat, terwijl in het begin al meteen het bovenstaande ook in aanmerking had kunnen worden genomen. Dat het nu pas gebeurt komt door de nadruk die steeds op de pc is gelegd als zijnde de vanzelfsprekende bron van ellende, wat misschien niet zo is. Zoek de oorzaak ook eens op mogelijke andere plaatsen in de keten.

De suggesties die ik hier doe hoeven helemaal niet juist te zijn, maar geven mij in elk geval wel aanleiding om na al die pagina's toch ook eens buiten het gebaande pad te gaan denken.

Ik ben eigenlijk heel blij nu. Het feit dat ik iets meer hoog heb is niet meer dan logisch na een Window 7 laptop.

Daarmee hoeft mijn installatie niet direct ter discussie te staan. Ik kom vanavond wel even terug op de filteringen van mijn bouwpakket.

46 minutes ago, Herbert said:

Ik ben eigenlijk heel blij nu. Het feit dat ik iets meer hoog heb is niet meer dan logisch na een Window 7 laptop.

Daarmee hoeft mijn installatie niet direct ter discussie te staan. Ik kom vanavond wel even terug op de filteringen van mijn bouwpakket.

Dank je voor je uitgebreide verhaal.

Ik denk niet dat ik helemaal begrepen word. Lees mijn allereerste bericht. Ik wilde van Win7 af (niet meer ondersteund) en toen ging ik allemaal nieuwe digitale bronnen proberen. De een beviel minder of meer dan de ander. De aanschaf van een Xmos, allemaal super verbeteringen. Nu met de Mac's ook weer een slag.

Ik heb nogmaals werkelijk geen problemen met mijn installatie. Platen, CD's allemaal klinkt het toppie.

Ik was alleen een leek (gelukkig door jullie steeds minder) op digitaal gebied. Hier bleek dus veel nieuw moois aan verbeteringen uit te komen.

Maar ik denk dat ik door mijn nieuwsgierigheid naar de oorzaak van die digitale verschillen de indruk heb gewekt dat ik niet tevreden ben. Dat ben ik echt wel!!

Dit kunnen jullie ook uit de berichten opmaken.

Zoals beloofd wel iets over de filtering. Ik heb alleen een actief 12V filter met alleen R/C en T componenten (supersimpel) op het laag en lage midden. Door een hifi freak/elektronica fanaat ontwikkeld. Dit is een mooie verbetering geweest, want ik heb geen grote spoelen en condensatoren meer. En dit was een ongelofelijk verschil in geluidskwaliteit. Op het hoge midden heb ik oa. een mooie spoel en op het hoog een (hele prijzige) Oil Gold C van Mundorf. Actieve filtering richting hoog en midden is inderdaad wel af te raden.

De aansturing van mijn eindversterkers gaat overigens heel goed zonder voorversterker. Dit hebben we indertijd al zo vaak beproefd. Het rendement van de Focals zorgen er wel voor dat dit mogelijk is. Een 90 db kan ik zo niet aansturen. De Monstre is ook maar 2x 17 Watt (bij 0,7 A ruststroom).

Zoals al gezegd, ik ben een blij mens en jullie zijn welkom om te komen luisteren.

Graag wil ik in deze topic het onderwerp versterkers en luidsprekers, etc. laten voor wat het is. 

1 hour ago, Herbert said:

De logica daarvan ontgaat mij helemaal.

Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat een andere geluidsbron ook een heel andere klankbalans en klankkleur kan hebben. Zo ervaar ik dat hier bij muziek vanuit de streamer en vanuit de cd speler. Niettemin klinken ze allebei volkomen overtuigend, wat te wijten is aan een dozijn andere muzikale eigenschappen die minstens evenveel, zo niet meer gewicht in de schaal leggen.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Drivers?

Een vraag stellen is nog geen logica ten toon spreiden...

Wat is de relatie tussen computerdrivers en een al of niet scherpe of holografische hoogweergave?

En als die er is, wat moet je dan met zulke willekeur?

3 minutes ago, thingman said:

Wat is de relatie tussen computerdrivers en een al of niet scherpe of holografische hoogweergave?

Het is lastig te duiden, denk ik. De USB output van de Mac geeft ook gewoon meer hoog en hoog-midden dan de Windows PC's.

Wel fraaier, maar je moet eigenlijk altijd wel fine tunen. Als je bijv. verhuist, andere akoestiek. Dan zijn de verhoudingen in het spectrum ook vaak weer anders.

30 minutes ago, thingman said:

Drivers maken de kwaliteit van de weergave. Wanneer de juiste niet beschikbaar zijn, ben je b.v. aangewezen op de Windows Direct Sound driver. Dat klinkt echt heel anders dan een Asio, Kernel stream of Wasapi driver, en kan dus heel goed scherp of plat klinken. Voor oudere hardware zijn vaak geen (of simpele) drivers in een nieuw besturingssysteem.

39 minutes ago, thingman said:

Aha. Echte high-end drivers moeten het zijn, juist.

Dat Herbert en de drivermarkt daar niet eerder op zijn gekomen!

Het maakt verschil of een audio apparaat direct met de kernel (hart) kan communiceren buiten het besturingssysteem om of dat hij via de audio interface van het besturingsysteem moet doen.  Spotify werkt enkel met de audio interface van het besturingssysteem.  Dus dat is hier geen issue. 

12 hours ago, Tubejack said:

Het maakt verschil of een audio apparaat direct met de kernel (hart) kan communiceren buiten het besturingssysteem om of dat hij via de audio interface van het besturingsysteem moet doen.  Spotify werkt enkel met de audio interface van het besturingssysteem.  Dus dat is hier geen issue. 

Wel, dan zijn we er uit, toch?

39 minutes ago, thingman said:

Wij misschien wel, maar hoe zit het met Herbert? Die zoekt het vooral in weerstanden, zo bleek eergisteren.

Het blijft wel lastig. Iedere opname is weer anders. Dat zullen jullie ook beamen.

Als de balans gemiddeld goed is, dan moeten we het daar mee doen.

Als ik bijvoorbeeld Daftpunk draai, moet mijn laag eigenlijk ook een stuk terug. Dat kan ik wat eenvoudiger regelen dan het hoog.