Herbert Posted 9 april 2021 Author Report Share Posted 9 april 2021 14 hours ago, Hans van Liempd said: https://www.pinkfaun.com/shop/bridge/45-2909-spdif-bridge.html#/88-spdif_options-spdif_aes_ebu_clock_out_bnc/193-additional_clock_for_bridge-ultra_ocxo/195-bracket_height-792_mm_3118_inch De Pink Faun SPdif bridge De M2Tech Hiface heb ik ook wel eens beluistert. Prima ding. Daarmee begon het eigenlijk allemaal. De Hiface 1 is wat lastig om werkend te krijgen bij een 2 werkt dat veel beter. Dank je, Hans. Dit ziet er goed uit! En deze keuze biedt ook weer het perspectief om een Audio PC te bouwen. Ik moet toch af van Windows 7. Mijn wens is ook wel om de hardware goed te hebben. Pink Faun is niet voor de poes als ik de producten zie die ze maken. Ik ga eerst ook nog wel Asio proberen, maar dit is echt een mooie optie! Dank je voor de tip! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 april 2021 Report Share Posted 10 april 2021 On 4/7/2021 at 5:14 PM, HansP said: Tja, vorige week nog een Mac mini 2e hands (€ 45) opgezet met Daphile, werkt perfect, ook met de Dac die jij hebt, de vriend van mij is er blij mee. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Werkt perfect. Ben eigenlijk nog geen ander systeem tegen gekomen wat beter werkt en beter klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 april 2021 Report Share Posted 10 april 2021 (edited) 8 hours ago, kappa7 said: Werkt perfect. Ben eigenlijk nog geen ander systeem tegen gekomen wat beter werkt en beter klinkt. Bij mij werkte het niet, met mijn Mac mini. Zodra de samplerate van 44.1Khz naar 48 ging of veelvouden daarvan had ik een dikke ruis uit mijn luidsprekers. Maar je kunt het zo zelf proberen, zonder wat te hoeven installeren, maak een Dalphile CD en start daarvan op. Dalphile gebruikt als hart LMS. Dat is inderdaad een goedwerkende media server. Ik heb nu op mijn iMac draaien. Werkt perfect met Spotify, Qobuz, Tidal eigen bestanden etc. Doet allerlei slimme dingen. Als muziek doos, gebruik ik een 2 tal Logitech Duet sqeeuze boxen. Edited 10 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 april 2021 Report Share Posted 10 april 2021 Ik heb een 2e generatie Mac mini met een dual core processor en dat gaat gewoon prima. Ook op hoge resoluties kan ik alles weer geven ook DSD 512. Alleen moet je dac dat wel aan kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 april 2021 Report Share Posted 10 april 2021 (edited) Ik gebruik een Mac mini uit 2014 met een dual core I5 op 2,6Ghz en 8GB geheugen dat ging fout. Op dezelfde Mac mini draait nu Spotify en Qobuz onder de nieuwste MacOS via een moderne USB dac die geen driver nodig heeft en dat gaat perfect. Typisch hardware/driver problemen. Edited 10 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 10 april 2021 Author Report Share Posted 10 april 2021 Als ik er even vanuit ga dat ik Dalphile installeer op de Dell desktop 7010 -i5-3470. Wat ik bijzonder vind is dat de USB van de Dac dan wel goed werkt met Windows 10. Wat doet Dalphile daar dan in? Het is toch software dat draait op Windows 10. De hardware oplossing begrijp ik beter, omdat ik dan USB omzeil. Is wel een veel duurdere oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 april 2021 Report Share Posted 10 april 2021 (edited) Gewoon even proberen Hertbert, het werkt onder Linux. Kost niks en zegt meer dan 1000 woorden. Verder moet je het de 1e keer juist NIET installeren maar opstarten en gebruiken vanaf de CD. Dan weet je meteen of het werkt met jouw hardware of niet. Edited 10 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 april 2021 Report Share Posted 10 april 2021 (edited) 7 hours ago, Herbert said: Als ik er even vanuit ga dat ik Dalphile installeer op de Dell desktop 7010 -i5-3470. Wat ik bijzonder vind is dat de USB van de Dac dan wel goed werkt met Windows 10. Wat doet Dalphile daar dan in? Het is toch software dat draait op Windows 10. De hardware oplossing begrijp ik beter, omdat ik dan USB omzeil. Is wel een veel duurdere oplossing. Nee het draait niet onder windows maar is een compleet OS en programma in één. Het is dus een compleet voor audio geoptimaliseerd systeem. Je kunt het op afstand bedienen van af elke browser dus je muziek laptop of PC kan je gewoon dicht laten en stil in een hoekje zijn werk laten doen. Je start de laptop of PC op van de CD of USB stick en je kunt het al testen. Je hebt dan ook geen zware hardware nodig om dat te kunnen draaien. Zo als gezegd draait het bij mij op een dual core met 8 gig aan werk geheugen maar met 2 gig zal het ook al prima draaien. Misschien is het handig om Daphile op je oude laptop te installeren en die gewoon te blijven gebruiken voor je muziek. De nieuwe kan je dan gebruiken om de boel te bedienen en bijvoorbeeld hier je bevindingingen te posten over dit systeem. Gewoon ander werk dus. Je oude laptop kan zich dan met de muziek bezig houden. Je kunt je DAC dan gewoon op USB aangesloten laten dat is gewoon een prima aansluiting. Edited 10 april 2021 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 11 april 2021 Author Report Share Posted 11 april 2021 15 hours ago, kappa7 said: Nee het draait niet onder windows maar is een compleet OS en programma in één. Het is dus een compleet voor audio geoptimaliseerd systeem. Je kunt het op afstand bedienen van af elke browser dus je muziek laptop of PC kan je gewoon dicht laten en stil in een hoekje zijn werk laten doen. Je start de laptop of PC op van de CD of USB stick en je kunt het al testen. Je hebt dan ook geen zware hardware nodig om dat te kunnen draaien. Zo als gezegd draait het bij mij op een dual core met 8 gig aan werk geheugen maar met 2 gig zal het ook al prima draaien. Misschien is het handig om Daphile op je oude laptop te installeren en die gewoon te blijven gebruiken voor je muziek. De nieuwe kan je dan gebruiken om de boel te bedienen en bijvoorbeeld hier je bevindingingen te posten over dit systeem. Gewoon ander werk dus. Je oude laptop kan zich dan met de muziek bezig houden. Je kunt je DAC dan gewoon op USB aangesloten laten dat is gewoon een prima aansluiting. Heel mooi. Ik ga het gewoon proberen. Eerst op de laptop. Ik moet nog aan het idee wennen dat dit programma op zichzelf draait, naast een Windows waarop de laptop of desktop feitelijk draait. Eigenlijk gebruik het programma dus zelf iets van de moederboard. Nog een vraagje: moet ik eerst Linux downloaden? Of is dat niet perse nodig voor het een of ander? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 april 2021 Report Share Posted 11 april 2021 Nee als je de Iso op een CD brand dan staat daar alles op wat nodig is. https://www.daphile.com/#download Als de laptop opstart moet je wel zorgen dat deze dan van de CD op start.. Vaak doe je dat door op F12 of DEL of F2 of F8 te drukken afhankelijk van wat de laptop fabrikant heeft bedacht om in het boot menu te kunnen komen. Als je de PC aanzet wordt er bestand geladen dat vertelt waar de opstart gegevens staan en dat kan windows zijn maar ook linux of iets heel anders. In dit geval staat Windows gewoon op de harde schijf maar Daphile staat op de CD en heeft alles om de computer op te starten maar ook om je muziek af te spelen die al op je harde schijf staat. In de basis is Daphile gemaakt om Headless te werken dat betekend je gebruikt het eigenlijk op een PC zonder beeldscherm of toetsenbord. echter na veel vragen is er later een functie aan toe gevoegd dat het mogelijk maakt om je lokale scherm te kunnen gebruiken. Dat werkt maar is niet echt prettig om mee te werken. Wil je wel je lokale scherm en toetsen bordt gebruiken dan moet je dat bij het opstarten aan geven dat je dit wil gebruiken. Als je dat niet doet dan komt er een regel te staan dat je een andere computer moet gebruiken om via het netwerk de muziek computer te bedienen. Dat doe je door met je favorite browser (Chrome of Firefox, Edge noem maar op) en daarmee ga je naar http://daphile en kan je alles installen op de daphile computer. in deze handleiding staat duidelijk hoe het allemaal werkt. https://www.daphile.com/download/DaphileInstallation.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 april 2021 Report Share Posted 11 april 2021 Misschien nog handig om te melden, wanneer je geen CD drive hebt, zoals steeds vaker gebeurt, kan het ook met een USB stick. Een PC kan meestal in de BIOS of UEFI worden ingesteld waarvan hij kan opstarten. Dit is standaard de C:\ drive. Maar een tweede HD kan en de CD drive ook net zoals een USB stick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 13 april 2021 Author Report Share Posted 13 april 2021 Het is allemaal gelukt, behalve Spotify er op krijgen. Weet jij hoe dit moet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 13 april 2021 Author Report Share Posted 13 april 2021 7 minutes ago, Herbert said: Het is allemaal gelukt, behalve Spotify er op krijgen. Weet jij hoe dit moet? Gelukt! Nu luisteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 14 april 2021 Author Report Share Posted 14 april 2021 Gisteren uitgebreid Daphile beluisterd. Ik ben niet tevreden met het geluid. De laagweergave imponeerde mij meteen, maar het midden en hoog vond ik niet mooi klinken. Het klinkt 'smaller' en scherper en minder ruimtelijk. De hoogdefinitie (bijv. bekkens en -aanslag) is onder de maat. Stemgeluid is ook niet wat ik gewend was, dat het net is of er live gezongen wordt in de ruimte. Ik weet niet hoe het komt... Ik mis ook ge gebruiksvriendelijkheid van Spotify binnen Daphile. Maar ik heb het nog maar heel kort werkend, dus misschien kan ik dar nog iets aan veranderen. Het geluid is voor mij wel het allerbelangrijkste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 14 april 2021 Author Report Share Posted 14 april 2021 Ik heb het vermoeden dat het Spotify signaal anders/minder goed is, in vergelijking met Spotify zelf spelen op de laptop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 april 2021 Report Share Posted 14 april 2021 Kijk even of in menu "instellingen" de normalisatie ingeschakeld staat. Standaard staat die aan. Die maakt alle nummers even luid en dat is wat je nu niet wil. En, als het mogelijk is, zet de audiokwaliteit op maximaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 14 april 2021 Author Report Share Posted 14 april 2021 3 minutes ago, Geerdie said: Kijk even of in menu "instellingen" de normalisatie ingeschakeld staat. Standaard staat die aan. Die maakt alle nummers even luid en dat is wat je nu niet wil. En, als het mogelijk is, zet de audiokwaliteit op maximaal. O, hier heb kennelijk overheen 'gelezen'. Ga ik later op de dag doen! Dank je! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 14 april 2021 Author Report Share Posted 14 april 2021 8 minutes ago, Herbert said: O, hier heb kennelijk overheen 'gelezen'. Ga ik later op de dag doen! Dank je! In Daphile kun je de audiokwaliteit en het volumeniveau niet instellen. Dat kan alleen als je Spotify gewoon zelf op je PC draait. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 april 2021 Report Share Posted 14 april 2021 Heb zelf geen ervaring met spotify dus kan dat niet beoordeelen. Hoe is het geluid met Flac bestanden direct van de harde schijf af? Als dat het zelfde resultaat geeft dan zit dat probleem in Daphile maar is dat wel goed dan is dat waarschijnlijk de integratie binnen Daphile van Spotify. Ik verwacht zelf dat dit het probleem van Spotify is wat nu rechtstreeks wordt weergegeven zonder bemoeienis van Windows. Beide staan niet echt bekend om de goede geluidskwaliteit, en kan me voorstellen dat je daar nu aan gewend bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 april 2021 Report Share Posted 14 april 2021 Mijn ervaringen met Linux (Daphile, Volumio) waren zodanig, dat ik er mee gestopt ben. Ik vond het midden en hoog wat "hard" overkomen. Nou heb ik niet geprobeerd om het onderste uit de kast te krijgen, dus misschien zou het nog wat beter kunnen. Alle kant en klaar streamers werken immers ook onder Linux, maar daar zit ook behoorlijk wat klankverschil tussen de verschillende apparaten. Spelen vanuit het geheugen heeft zeker voordelen. Met Windows lukt dat niet meer. Met oudere versies van Windows kon dat wel. Wanneer Spotify op het ene apparaat wél tot tevredenheid klinkt, en op het andere niet, dan lijkt het verschil toch in de streamer te zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 14 april 2021 Author Report Share Posted 14 april 2021 Zo, wat een ervaringen weer. Ik ben ook wel heel kritisch op het geluid. Ik ken vele (goed opgenomen) nummers zo goed en de gevoelsbeleving is belangrijk. Er zijn binnen Spotify hele grote verschillen in geluidskwaliteit. Het is maar net in welk format het op Spotify is gezet. Bijvoorbeeld: de LP A Secret Wish van Propaganda (1985) klinkt super (althans een goede persing) en op Spotify klinkt dit verschrikkelijk slecht. De albums van Joe Jackson zijn ook niet goed in Spotify. Maar Jennifer Warnes (Famous blue raincoat) op Spotify vind ik beter klinken dan de CD !!! Ook Tracy Chapman overtuigt in ruimtelijkheid op Spotify. Daarom blijf ik toch maar naar dit medium luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 14 april 2021 Author Report Share Posted 14 april 2021 Ik heb vanavond dit forum nog eens goed doorgelezen. Dank voor alle reacties, nogmaals! ... en dan denk ik aan twee opties: Linux downloaden op de laptop, dan ben ik van Windows 7 af. Zou de USB communicatie met de Teradak dan wel goed zijn? Dit dus in tegenstelling met de slechte ervaringen met de USB van Windows 10 (desktop), weet je nog? De Pink Faun - SPDIF Audio Modular PCIe bridge aanschaffen en deze gebruiken met de Dell desktop met Windows 10. De Teradak heeft een Sdpdif ingang. Alleen je kunt deze ook met de optie Clock OCXO kopen, voor maar liefst € 665,= extra.... Iemand ervaringen met deze optie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 (edited) Of gewoon Windows 7 op je laptop laten. Ik ben geen Windows kenner. Maar heb je wel eens gekeken onder "apparaten beheer?" en dat van Windows 7 vergeleken met Windows 10? Linux is geen garantie dat het dan wel goed werkt. Net als die Pink Faun kaart. Voordeel Linux is, dat je het naast windows 7 kunt installeren. Neem Linux mint 19,3 die is niet zo zwaar. Zeker als je een 32 bits laptop hebt. Kun je voor niks proberen. In een middag staat het spul erop. Vergeet geen back-up te maken van belangrijke bestanden. Verder stelde kappa7 ook een goede vraag. Werkt Daphile wel goed met eigen Flac bestanden? Edited 15 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 23 hours ago, Herbert said: In Daphile kun je de audiokwaliteit en het volumeniveau niet instellen. Dat kan alleen als je Spotify gewoon zelf op je PC draait. Vreemd. Ik heb Spotify op diverse systemen draaien. Overal kan ik het volume en de kwaliteit van Spotify instellen. Ook onder LMS dat Dalphile ook als media server gebruikt. Ik vrees als Linux Mint niet werkt. Dat je of naar een andere plug and play Windows 10 USB DAC moet kijken. Wat net zo duur of goedkoop is als veel interfaces van USB naar S/pdif. Of iemand moet inhuren met verstand van Linux en computers. Waarbij het helemaal nog niet gezegd is dat je oude dac blijft werken als die speciaal voor Windows 7 is gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 12 hours ago, Herbert said: Ik heb vanavond dit forum nog eens goed doorgelezen. Dank voor alle reacties, nogmaals! ... en dan denk ik aan twee opties: Linux downloaden op de laptop, dan ben ik van Windows 7 af. Zou de USB communicatie met de Teradak dan wel goed zijn? Dit dus in tegenstelling met de slechte ervaringen met de USB van Windows 10 (desktop), weet je nog? De Pink Faun - SPDIF Audio Modular PCIe bridge aanschaffen en deze gebruiken met de Dell desktop met Windows 10. De Teradak heeft een Sdpdif ingang. Alleen je kunt deze ook met de optie Clock OCXO kopen, voor maar liefst € 665,= extra.... Iemand ervaringen met deze optie? Waar het bij USB aansluitingen aan ligt dat het minder werkt weet ik niet. Het schijnt wél goed te kunnen, alleen heb ik dat nog niet gehoord. En ik heb al heel veel vergeleken en getest. Die OCXO clock heeft voor de meeste dac's weinig zin. Die bufferen en reclocken toch in de DAC. Ik heb een vergelijk mogen beluisteren van een i2s kaart van PinkFaun met een dergelijke clock. In de Pinkfaun DAC kun je kiezen welke clock je gebruikt. Die van de i2s kaart, of die van de DAC. Ik vond de clock van de kaart omzeilen (dus de clock in de DAC gebruiken) het best klinken. De andere optie was duidelijk minder dynamisch en levendig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts