Tubejack Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 2 hours ago, Hans van Liempd said: Waar het bij USB aansluitingen aan ligt dat het minder werkt weet ik niet. Het schijnt wél goed te kunnen, alleen heb ik dat nog niet gehoord. En ik heb al heel veel vergeleken en getest. De nieuwe dac's van Schiit kunnen dat. Die hebben meetbaar de laagste jitter op de USB poort. Beter dan de S/pdif of toslink poort op dezelfde dac. Hoeft ook geen hoofdprijs te kosten. Voor $99 heb je de Modi3 + Een fatsoenlijke dac, met een AKM-4490 da converter. Werkt zonder drivers onder Windows 10. Ruim voldoende voor Spotify. Ook Qobuz klinkt heel behoorlijk. Duurdere modellen hebben ze ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 15 april 2021 Author Report Share Posted 15 april 2021 Tja, na alles bestudeerd te hebben ga ik voorlopig toch nog maar even door met mijn oude setje laptop / Teradak. Het klinkt behoudend en relatief/subjectief, maar zo werkt het soms bij mensen. Het voor mij vertrouwde, sublieme geluid... De basis van de DAC is heel mooi, maar waarschijnlijk zijn er inmiddels betere. Als WIN7 echt niet meer werkbaar is, dan ga ik over op een andere, ook goede DAC voor WIN10. Misschien wel die zoals Jack hierboven noemt... En deze mooie zin van Hans is voor mij zo herkenbaar: Batterijvoeding klinkt beter dan de schakelende voeding in desktop PC's. En er zijn heel veel instellingen en softwareverschillen. Ik heb mijn zelfgebouwde PU pré-pré (met Hiraga RIAA) ook op +/- 12 V met twee grijze loodgelaccu's draaien, zo mooi rustig en warm. Dan kan ik vervolgens natuurlijk ook kiezen voor een mooie laptop op Windows 10. Of een audio-PC bouwen. Dit lonkt toch ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 Of je koopt een Mac, die werkt tenminste (maar niet met oude hardware) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 15 april 2021 Author Report Share Posted 15 april 2021 We hebben een recente Mac !! Maar die staat in de huiskamer en mijn installatie staat in de tuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 Just now, Herbert said: We hebben een recente Mac !! Maar die staat in de huiskamer en mijn installatie staat in de tuin. Mac mini er tussen ..... klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 15 april 2021 Author Report Share Posted 15 april 2021 Misschien sparen voor de Holo MAY R2R DAC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 15 april 2021 Author Report Share Posted 15 april 2021 9 minutes ago, Tubejack said: Mac mini er tussen ..... klaar Maakt het nog uit welk model, welke versie? Deze zou het goed doen op de USB van mijn Teradak? Misschien al eens beantwoord... maar goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 1 minute ago, Herbert said: Misschien sparen voor de Holo MAY R2R DAC Prachtig. Ik gebruik deze aan mijn Mac mini aangesloten. Via mijn iMac, iPad, iPhone kan ik Spotify bedienen. Het is een R2R dac en ongelofelijk goed. Ik heb hem onlangs vergeleken met een 10x zo dure R2R dac. Van die dure werd ik niet gelukkig. Van dat kleintje dac je wel. Hoef je niet voor te sparen ook, en heb je nog ruimte voor een Mini. Het is zo simpel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 Just now, Herbert said: Maakt het nog uit welk model, welke versie? Deze zou het goed doen op de USB van mijn Teradak? Misschien al eens beantwoord... maar goed. Kun je zo proberen sluit hem aan aan je iMac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 15 april 2021 Author Report Share Posted 15 april 2021 9 minutes ago, Tubejack said: Prachtig. Ik gebruik deze aan mijn Mac mini aangesloten. Via mijn iMac, iPad, iPhone kan ik Spotify bedienen. Het is een R2R dac en ongelofelijk goed. Ik heb hem onlangs vergeleken met een 10x zo dure R2R dac. Van die dure werd ik niet gelukkig. Van dat kleintje dac je wel. Hoef je niet voor te sparen ook, en heb je nog ruimte voor een Mini. Het is zo simpel..... Jack, deze ziet er heel goed uit. Mooie site ook om dat allemaal zo te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 15 april 2021 Report Share Posted 15 april 2021 Ik heb wel een daphile server voor je , maar de HOLO , je kunt ook naar een R2R dac kijken als een Soekris 2541. http://www.soekris.dk/dac2541.html, dan heb je dezelfde kwaliteit geluid zonder de gebakken lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 15 april 2021 Author Report Share Posted 15 april 2021 24 minutes ago, HansP said: Ik heb wel een daphile server voor je , maar de HOLO , je kunt ook naar een R2R dac kijken als een Soekris 2541. http://www.soekris.dk/dac2541.html, dan heb je dezelfde kwaliteit geluid zonder de gebakken lucht. Hoi Hans, ik ga toch voor de hardware. Wel bedankt! Ik ben nu toch op het pad gekomen van een nieuwe Dac! Deze lijkt ook echt mooi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 16 april 2021 Report Share Posted 16 april 2021 Begin met een goede bron voor je geluidsinstallatie. Een dac heeft erg veel last van de hoeveelheid ruis die mee komt van je laptop of pc. Een sotm sms-200, Ultrarendu of Innuos geven een betere basis en laten je dac beter presteren. Begin bij de bron dus. Veel gaan er van uit dat het niet veel uit maakt maar niets is minder waar, dat had je zelf ook al vastgesteld met je vergelijking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 16 april 2021 Report Share Posted 16 april 2021 Of zo iets; Auralic Aries Femto + liniaire voeding € 650,00 https://link.marktplaats.nl/m1689539884?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 april 2021 Report Share Posted 16 april 2021 (edited) En dan is er altijd nog Toslink dat verborgen in de hoofd telefoonaansluiting van een Mac zit. Gaat tot 24bit 96Khz Je hebt alleen een adaptertje nodig verder is het plug and play. Zie hier onder "Pro audio" Edited 16 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 16 april 2021 Report Share Posted 16 april 2021 Mijn laptop heeft ook toslink, wat klinkt dat beroerd zeg. Vanuit de ps4 weer een stukje beter maar niet echt geweldig hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 april 2021 Report Share Posted 16 april 2021 (edited) 3 hours ago, siem said: Mijn laptop heeft ook toslink, wat klinkt dat beroerd zeg. Vanuit de ps4 weer een stukje beter maar niet echt geweldig hoor. Vast geen Mac. Hier klinkt het prima via de toslink. Simpel en gelijk galvanisch gescheiden. Het kost inclusief adapter en toslink kabel hooguit 2 tientjes. Het hoeft echt niet duur. Maar dat kan natuurlijk wel..... Je hebt echt geen Silent Angel Bonn switch nodig voor Spotify Edited 16 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 16 april 2021 Report Share Posted 16 april 2021 (edited) 50 minutes ago, Tubejack said: Je hebt echt geen Silent Angel Bonn switch nodig voor Spotify Is dit nou nodig?? Tis idd een vlag op een modder schuit dan Edited 16 april 2021 by siem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 april 2021 Report Share Posted 16 april 2021 In het enthousiasme voor iets, wordt hier wel eens vergeten dat een simpele oplossing goed genoeg is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 16 april 2021 Author Report Share Posted 16 april 2021 16 hours ago, Tubejack said: En dan is er altijd nog Toslink dat verborgen in de hoofd telefoonaansluiting van een Mac zit. Gaat tot 24bit 96Khz Je hebt alleen een adaptertje nodig verder is het plug and play. Zie hier onder "Pro audio" Met een hoofdtelefoonaansluiting denk ik altijd meteen aan impedantieverschillen... Is de USB van een Mac Mini niet goed genoeg voor aansturing van een Schiit Modi Multibit ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 16 april 2021 Author Report Share Posted 16 april 2021 Het is voor mij zo moeilijk om vooraf op puur elektronisch vlak een keuze te maken die mijn oortjes blij zullen maken. Dat is nl. het enige belangrijke voor mij. De meeste jaren van mijn audioleven ben ik analoog bezig geweest > dit was soms ook lastig, maar beter te verklaren waarom iets beter zou klinken. Ik ben drie maanden bezig geweest om mijn uiteindelijke pré-pré pickup voorversterker lekker te laten klinken. Avonden solderen! En dan heb je wat! Nu is ieder component gevuld met zoveel chips en complexe schakelingen! Als ik die printen allemaal zie word ik al gek. Keuzes zijn nu ook veel lastiger, omdat er vele transmissievormen bestaan en nog veel meer diversiteit aan diverse soorten apparatuur en (tussen)modules. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoals Siem zegt: "Begin met een goede bron voor je geluidsinstallatie": Dat zijn ook mijn woorden. Mijn installatie is zo simpel, met zo'n beetje de kortste signaalweg die mogelijk is. Snappen jullie dat ik nu even niet weet hoe ik dat (op zijn minst een beetje) zou kunnen behouden met de hifi van nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted 16 april 2021 Author Report Share Posted 16 april 2021 3 minutes ago, Herbert said: Het is voor mij zo moeilijk om vooraf op puur elektronisch vlak een keuze te maken die mijn oortjes blij zullen maken. Dat is nl. het enige belangrijke voor mij. De meeste jaren van mijn audioleven ben ik analoog bezig geweest > dit was soms ook lastig, maar beter te verklaren waarom iets beter zou klinken. Ik ben drie maanden bezig geweest om mijn uiteindelijke pré-pré pickup voorversterker lekker te laten klinken. Avonden solderen! En dan heb je wat! Nu is ieder component gevuld met zoveel chips en complexe schakelingen! Als ik die printen allemaal zie word ik al gek. Keuzes zijn nu ook veel lastiger, omdat er vele transmissievormen bestaan en nog veel meer diversiteit aan diverse soorten apparatuur en (tussen)modules. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoals Siem zegt: "Begin met een goede bron voor je geluidsinstallatie": Dat zijn ook mijn woorden. Mijn installatie is zo simpel, met zo'n beetje de kortste signaalweg die mogelijk is. Snappen jullie dat ik nu even niet weet hoe ik dat (op zijn minst een beetje) zou kunnen behouden met de hifi van nu? Een collega van me heeft iets wat rechtstreeks van de kabel komt, nog voor de kabel de hoofdmodem in gaat. Ik heb hem al lang niet gesproken, maar dit lijkt mij ook wel wat. De module was wel iets van rond de 5000 euro. Dan sla je ook al iets aan signaalweg, verlies en jitter, etc. over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 april 2021 Report Share Posted 17 april 2021 (edited) 7 hours ago, Herbert said: Met een hoofdtelefoonaansluiting denk ik altijd meteen aan impedantieverschillen... Is de USB van een Mac Mini niet goed genoeg voor aansturing van een Schiit Modi Multibit ? 1) Mocht je, je Teradak niet met de USB aansluiting van een Mac werken. https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/cpmh0052/mac Dan kun je dac via de optical aansluiting van de Teradek proberen. Het kost bijna niks. 2) De USB poort van een Mac mini is goed genoeg voor welke dac ook. Ik gebruik er een uit laat 2014. Edited 17 april 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 17 april 2021 Report Share Posted 17 april 2021 7 hours ago, Herbert said: Het is voor mij zo moeilijk om vooraf op puur elektronisch vlak een keuze te maken die mijn oortjes blij zullen maken Ga gewoon luisteren en probeer wat uit. Als het weer kan bij liefhebbers op bezoek gaan en kijken en luisteren hoe het bij hun klinkt. Via marktplaats kan je natuurlijk van alles kopen wat je wanneer het tegen valt gewoon weer in de verkoop doet. De auralic die ik doorstuurde is eigenlijk al erg goed in prijs/kwaliteit. Maar een pinkfaun kaart in een pc bouwen met een hele mooie voeding gaat je ook ver brengen. En deze laatste kan je ook met je hobby laten mee groeien. Betere klokken erin, een upgrade in de voeding, betere usb kabel enz Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 17 april 2021 Report Share Posted 17 april 2021 Magna Hifi zit bij je in de buurt, ze hebben veel expertise op het gebied van streaming audio. Redelijk betaalbare prijsrange. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts