Jump to content

Status Etude Ikaros

Luud
 Share

Recommended Posts

Dag, 

Enkele weken geleden heb ik 2 Ikaros speakers gekocht via marktplaats voor zo'n 200euro, die mooi, helder geluid hadden tijdens het testen bij de persoon thuis. 

Nu heb ik vanaf het moment dat ik de speakers heb aangesloten op mijn installatie (Philips Amplifier 880A met AudioQuest SLiP 14/2 kabels) geen volledig helder geluid zoals gewenst via CD en phono (radio heeft een veel betere kwaliteit). De gehele set is van dezelfde serie van Philips en ik ben de afgelopen weken al meermaals met kabels in de weer geweest om te kijken of het daar aan lag. 

Nu zie ik dat bij een Etude speaker de tweeter vanonder anders is dan de ander (zie foto). Weet iemand toevallig of de kwaliteit hieraan ligt of toch aan de de kwaliteit van de installatie?IMG-20210414-WA0013.thumb.jpeg.ba2efe617cc1a428f44b9ef201956de1.jpegIMG-20210414-WA0009.thumb.jpeg.56a18377ef9b75239a954207eccbb88b.jpeg

Ik zie eigenlijk niet wat je bedoeld. Dit is volgens mij een woofer.

Dat het anders klinkt ligt zeer waarschijnlijk aan een andere akoestiek en opstelling. En verder kan er van alles mis zijn met de installatie. Van bronmateriaal (mp3 ?) tot toonregeling instelling en verder alles tussen de speler en de luidsprekers. Kabels zijn het minst van belang.

Dank voor de antwoorden.

De bruggen aan de achterkant zitten er nog goed in.

Het gaat voornamelijk of die vormen bij de woofer normaal zijn zoals op de foto's?

Ik heb met de speakers van een collega getest en deze geven veel helderder geluid vergeleken met deze Etude Ikaros (terwijl deze toch wel van een betere kwaliteit zouden zijn).

• 9 months later...

De tweeters in de Ikaros zijn vloeistof gevuld. Zijn die ooit vervangen? Na ca 30 jaar is de fut wel uit die vloestof (-lees = vloeistof is dikker geworden) en dan klinkt het allemaal niet zo fris meer. Maar uit je relaas lees ik dat ze goed klonken bij de vorige eigenaar;  dan zou ik idd de oorzaak eerder zoeken bij je versterker en kabels. Niet elke versterker gaat een goed huwelijk aan met Etudes ; welke versterker hing er eerder aan?

Edited by JeroenO