carl Posted 29 april 2021 Report Share Posted 29 april 2021 (edited) Hieronder wel een erg leuk artikel waarin ook verklaard wordt waarom nieuw vinyl al na een paar keer spelen tikjes laat horen. Ook wordt beweerd dat ieder schoonmaakmiddel residu achterlaat. Dat zou kunnen verklaren dat met L’Art du Son gewassen platen in eniger mate schuimen en andere platen weer niet. Ik word steeds meer voorstander van Ultrasonisch wassen. https://www.analogplanet.com/content/analog-corner-124-all-quiet-vinyl-front Edited 29 april 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 30 april 2021 Report Share Posted 30 april 2021 Heb het verhaal gelezen, maar ben nergens tegengekomen (of ik moet het hebben gemist) met welke apparatuur hij de platen heeft gereinigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2021 Author Report Share Posted 3 mei 2021 Ik denk dat al die klassieke wassers een beetje hetzelfde doen Cor. Alleen die wasmiddelen doen allemaal net wat anders (zijn effectief tegen andere verontreiniging). Ultrasoon is wat dat betreft iets nieuws. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 3 mei 2021 Report Share Posted 3 mei 2021 Maar wat (of welke) heeft Fremer gebruikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 mei 2021 Author Report Share Posted 3 mei 2021 Volgens mij beperkt hij zich niet tot een wasmachine Cor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 3 augustus 2021 Report Share Posted 3 augustus 2021 Zijn er mensen die een vinyl ultrasone reinigingsmachine gebruiken, zo ja welke ? Ik wil er eind september één kopen, vandaar de vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 3 augustus 2021 Report Share Posted 3 augustus 2021 Yep, gekocht bij ene Tijmen uit Den Haag. Via Marktplaats, maar ik zie hem nu niet meer adverteren. In maart 2020 was die 320,-. Wellicht werkt de link van de verkoper nog op marktplaats, als je dat wilt stuur dan even een PM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 augustus 2021 Report Share Posted 3 augustus 2021 2 hours ago, Gydo said: Zijn er mensen die een vinyl ultrasone reinigingsmachine gebruiken, zo ja welke ? Ik wil er eind september één kopen, vandaar de vraag. Misschien dat Roger daar zijn lichtje op kan schijnen. Ultrasoon lijkt mij de beste methode. Zelf maak ik gebruik van een Okki Nokki mk2 en in het verleden ben ik ooit bij wijlen PETWIN (leuke, interessante man en tevens plaatsgenoot van mij) op bezoek geweest en die maakte gebruik van een Clear Audio double matrix. 320 euro (Tijmen: is dat die student die bezig met het ontwikkelen van een US-platenwasser?) is niet veel. Wil je kwaliteit dan zul je denk toch uitkomen bij het origineel: Gläss. Anderzijds wanneer die van Tijmen zijn werk goed doet: waarom niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 4 augustus 2021 Report Share Posted 4 augustus 2021 Ik heb de Clearaudio Double Matrix Sonic (een hele mond vol en eigenlijk geen echte ultrasoon wasser) Maar ik gebruik hem naar volle tevredenheid. En m.i. vrijwel zonder residu door krachtig afzuigen. Wasresultaat is in niets te vergelijken met b.v. een Knosti of wasser zonder afzuiging. Ik kan namelijk nog precies zien welke platen ik in het verleden heb gewassen met de Knosti (over residu gesproken). Verder heb ik geen ervaring met echt ultrasoon (wel een interessant principe) Er was een mooi handzaam apparaat op de markt, maar die zijn alweer falliet heb ik begrepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts