Vinyl_Fuchs Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 Anderzijds als die 5000 euro nu voor een duidelijke geluidsverbetering zorgt en je zet dat af tegen de kosten van een andere set. Dan is het toch ok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 https://www.spanplafond-info.nl/akoestisch-spanplafond Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 25 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Anderzijds als die 5000 euro nu voor een duidelijke geluidsverbetering zorgt en je zet dat af tegen de kosten van een andere set. Dan is het toch ok. Precies. Doorgaans is het aandeel voor akoestiek niet meer dan 25% van de investering in hardware. En dan heb je het heel goed voor elkaar. Het zal zeker meer gaan kosten als je voor de duurste designeroplossingen wil kiezen. Soms deden mensen dat, maar dat was dan welbewust zo. In dat geval kun je inderdaad wel tot 350 euro per vierkante meter gaan aftikken voor een plafondbehandeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 14 minutes ago, leobus said: https://www.spanplafond-info.nl/akoestisch-spanplafond Er bestaan varianten van het spanplafond. De prijs hangt altijd samen met de soort microperforatie, de bouwtechnische aspecten van de ruimte en de achter het membraan toegepaste behandeling. Met name in die laatste kunnen nog flinke prijsverschillen zitten. Daarnaast zijn er meer leveranciers dan deze, die wellicht over andere kennis beschikken. Kortom: een advies zou allereerst afhangen van de wens van de klant en voorts van zijn budget en natuurlijk van de ter plekke geconstateerde problemen zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 2 hours ago, thingman said: Er bestaan varianten van het spanplafond. De prijs hangt altijd samen met de soort microperforatie, de bouwtechnische aspecten van de ruimte en de achter het membraan toegepaste behandeling. Met name in die laatste kunnen nog flinke prijsverschillen zitten. Daarnaast zijn er meer leveranciers dan deze, die wellicht over andere kennis beschikken. Kortom: een advies zou allereerst afhangen van de wens van de klant en voorts van zijn budget en natuurlijk van de ter plekke geconstateerde problemen zelf. Het probleem van de topicstarter zit toch niet in zijn akoestiek op die moment? Hij heeft gewoon geen fatsoenlijke bron. Dus dat is denk ik stap 1. Het kan betaalbaar, voor een honderdje of 6 heb je een redelijke streamer. Ik vind de leen suggestie ook geen slechte. Als dat redelijk in orde is, kan je overwegen wat aan akoestiek te gaan doen of een andere set aan te schaffen. Zelf vind ik een ROSE RS150 streamer erg mooi. Kost wel bijna 4000 euro, maar er zit echt alles op wat je maar zou willen...Wellicht kan je die op proef krijgen?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 (edited) Je hebt volgens mij een redelijk goede versterker en LS. Ik zou toch eerst eens willen weten (als ik jou was) wat die doen met een goede bron voor ik te drastische beslissingen ging nemen of er zelfs een handelaar bij ging halen (het is me niet duidelijk hoe goed je die ruimte muzikaal eigenlijk kent. Heb je daar de Linn set ook gehoord toen die nog compleet was ?). Dus probeer van een kennis een CD speler (een Streamer trekt veel te veel aandacht omdat je die moet leren kennen) te lenen en ga eens een “dagje” met bekende CD’s spelen. En laat je dan eens helemaal gaan waarbij je ook kijkt naar een totaal andere opstelling van de LS. Zelf heb ik in mijn vorige huis een stoel uit de kamer verwijderd en daarna had ik het redelijk goed. Mijn ervaring is overigens dat de luisterdriehoek en een zo vrij mogelijke opstelling eigenlijk wel een zeer goed uitgangspunt is. Hans van Liempd kwam de eerste keer op mijn luisterzolder en het eerste wat hij wilde is de stoel naar voren en hij had absoluut gelijk Mensen laten zich bij de opstelling toch vaak leiden door wat ze kennen.Ik heb daar trouwens verschrikkelijk veel gehad aan forumleden die mee kwamen luisteren. Iedereen had wel een zinnige opmerking (accent) die ik heb uitgeprobeerd. Leobus kwam met een paar akoestische panelen en dat was werkelijk de Kers op de taart. Succes! Edited 12 juni 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 Ik heb nog een Door Jerry gemodde Harman Kardon CD speler staan. Mét Guido Tent clock. Het enige wat er aan mankeert is, dat het laadje soms niet open wil. Maar na een paar keer proberen meestal wel. Die mag Hans0049 lenen. Kost niks en je weet een boel meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 (edited) 4 hours ago, pjotr27 said: Het probleem van de topicstarter zit toch niet in zijn akoestiek op die moment? Hij heeft gewoon geen fatsoenlijke bron. Dus dat is denk ik stap 1. Het kan betaalbaar, voor een honderdje of 6 heb je een redelijke streamer. Ik vind de leen suggestie ook geen slechte. Als dat redelijk in orde is, kan je overwegen wat aan akoestiek te gaan doen of een andere set aan te schaffen. Zelf vind ik een ROSE RS150 streamer erg mooi. Kost wel bijna 4000 euro, maar er zit echt alles op wat je maar zou willen...Wellicht kan je die op proef krijgen?????? Als je goed hebt gelezen is de ts niet zeker waar het probleem zit. En ook dat hij bereid is 15k uit te geven om het op te lossen. En dat ik hem adviseer om methodisch te werk te gaan, door te beginnen aan de basis, namelijk zijn bron controleren en daarna een diagnose van de akoestiek alvorens grote aankopen te gaan doen, aangezien hij die diagnose zelf niet kan maken. Maar als je niet leest zou je kunnen denken dat het met zekerheid in de bron zit, omdat dit zijn eerste indruk was. Een indruk die al snel in duidelijkheid kan veranderen doordat hem een heel simpel controlemiddel werd aangereikt om precies dat te controleren... Daarnaast was mijn toelichting op het spanplafond een verduidelijking van een onterecht geplaatste statische prijsstelling door iemand anders. Ik voerde het spanplafond enkel op als voorbeeld, niet als oplossing. Lezen is de kunst. De ts kan het gelukkig wel. Onnodig verwarring stichten is nergens goed voor, zeker niet voor de ts. Edited 12 juni 2021 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2021 Report Share Posted 12 juni 2021 (edited) Wat me niet duidelijk is, hoe lang topicstarter al in dat huis woont. Ik denk eigenlijk dat hij zijn set al had voordat hij hier woonde. Nogmaals is het een keer - met een open mind - goed naar de opstelling kijken (experimenteren dus) als tussenstap wel verstandig en bovendien gratis Ik heb het in het verleden zo behoorlijk goed gekregen in twee ruimtes zonder toegevoegde akoestische maatregelen (en ik ben zeker niet de enige - bijvoorbeeld Marc en Roger). Maar mijn dedicated luisterruimte op zolder klinkt zeker behoorlijk veel beter. Daar zit ook veel experiment in voor wat betreft opstelling en toepassing van akoestische maatregelen zoals Akotherm en de akoestische panelen van Leo. Te veel daarvan is ook weer niet heilzaam. Edited 12 juni 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans0049 Posted 13 juni 2021 Author Report Share Posted 13 juni 2021 Hallo Allen. Ik woon idd nog niet lang in het (nieuwbouw) huis. En idd; ik heb alleen van de volledige installatie genoten in mijn vorige huis. In dit huis dus maar wat aan gerommeld. Goed opgemerkt @Carl (Leuk om te horen hoe jij geëxperimenteerd hebt). En nu weer wat tijd en gelegenheid om hier mee bezig te zijn. Ik heb al in wat winkels geluisterd. Maar ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het wel verstandig is wat met deze installatie te experimenten. Mijn luidsprekers die altijd naast het dressoir stonden staan nu bijv. vrij in de ruimte (1 meter van de ramen/kozijnen) tegenoven de grote bank; en dat klinkt heel anders. Ik heb inmiddels een (flut) cd speler in de leen, die ik ga uitproberen. Mijn CD's staan ook op mijn desktop pc met goede geluidskaart bedenk ik me ; die zou ik ook aan de mijn versterker kunnen koppelen (dat is best wel een gedoe). Mocht dit alsnog prut opleveren dan ga ik graag op je aanbod in @Hans. Gisteren aandachtig geluisterd. De ruimte ervaar ik op dit moment als rustig, maar dat zijn deze luidsprekers (zeker met een slechte bron) van zichzelf ook. Maar het is goed dat in t vizier te houden! Dat de versterker met luidsprekers en een goede bron het alsnog goed gaan doen, twijfel ik niet heel erg aan. Eerst maar weer eens (met een cd-speler) dat goede gevoel krijgen en dan verder zien. Dat lijkt me idd een goede aanpak. Wordt vervolgd! Heel veel dank allen voor jullie inbreng!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 13 juni 2021 Report Share Posted 13 juni 2021 2 hours ago, hans0049 said: Hallo Allen. Ik woon idd nog niet lang in het (nieuwbouw) huis. En idd; ik heb alleen van de volledige installatie genoten in mijn vorige huis. In dit huis dus maar wat aan gerommeld. Goed opgemerkt @Carl (Leuk om te horen hoe jij geëxperimenteerd hebt). En nu weer wat tijd en gelegenheid om hier mee bezig te zijn. Ik heb al in wat winkels geluisterd. Maar ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het wel verstandig is wat met deze installatie te experimenten. Mijn luidsprekers die altijd naast het dressoir stonden staan nu bijv. vrij in de ruimte (1 meter van de ramen/kozijnen) tegenoven de grote bank; en dat klinkt heel anders. Ik heb inmiddels een (flut) cd speler in de leen, die ik ga uitproberen. Mijn CD's staan ook op mijn desktop pc met goede geluidskaart bedenk ik me ; die zou ik ook aan de mijn versterker kunnen koppelen (dat is best wel een gedoe). Mocht dit alsnog prut opleveren dan ga ik graag op je aanbod in @Hans. Gisteren aandachtig geluisterd. De ruimte ervaar ik op dit moment als rustig, maar dat zijn deze luidsprekers (zeker met een slechte bron) van zichzelf ook. Maar het is goed dat in t vizier te houden! Dat de versterker met luidsprekers en een goede bron het alsnog goed gaan doen, twijfel ik niet heel erg aan. Eerst maar weer eens (met een cd-speler) dat goede gevoel krijgen en dan verder zien. Dat lijkt me idd een goede aanpak. Wordt vervolgd! Heel veel dank allen voor jullie inbreng!! Houd ons op de hoogte! Ben benieuwd of die flut cd speler al wat verbetering brengt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans0049 Posted 13 juni 2021 Author Report Share Posted 13 juni 2021 (edited) Gelukkig brengt de flut cd-speler flut geluid. Fijn als zaken kloppen. Inmiddels (daardoor?) gelukkig weer iets meer waardering voor Spotify en Tidal voor dit moment. Geen idee hoe dat komt.... Even laten indalen maar weer. Maar haalt bij lang na niet de "sensatie' (schoonheid ,ruimtelijkheid, detaillering) die ik in de winkel gehoord heb op set 2. Even laten indalen maar weer. Wat vinden jullie van de Boenicke W8(Se)? Ze zijn best duur; ik heb de standaard versie gehoord. De bas knelde wel enigszins vond ik; wat aan de strakke kant. Ik las later in een review dat 'men' de W8 voor het geld niet bijzonder vonden; met name de diepte van de bas vond men tegen vallen. Voor het geld wist degene zo negen betere luidsprekers te noemen; hij noemde ze alleen niet Iemand ervaringen mee, ideeën over? Edited 13 juni 2021 by hans0049 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 14 juni 2021 Report Share Posted 14 juni 2021 17 hours ago, hans0049 said: Gelukkig brengt de flut cd-speler flut geluid. Fijn als zaken kloppen. Inmiddels (daardoor?) gelukkig weer iets meer waardering voor Spotify en Tidal voor dit moment. Geen idee hoe dat komt.... Even laten indalen maar weer. Maar haalt bij lang na niet de "sensatie' (schoonheid ,ruimtelijkheid, detaillering) die ik in de winkel gehoord heb op set 2. Even laten indalen maar weer. Wat vinden jullie van de Boenicke W8(Se)? Ze zijn best duur; ik heb de standaard versie gehoord. De bas knelde wel enigszins vond ik; wat aan de strakke kant. Ik las later in een review dat 'men' de W8 voor het geld niet bijzonder vonden; met name de diepte van de bas vond men tegen vallen. Voor het geld wist degene zo negen betere luidsprekers te noemen; hij noemde ze alleen niet Iemand ervaringen mee, ideeën over? Dan moet er echt meer aan de hand zijn, als een flut cdspeler minder klinkt als Spotify van mobieltje is er echt iets mis. Ik ken Boenicke goed, ik was erg onder de indruk een jaar of 10 geleden op High-End München van zijn set. Een grote speaker, met zeker voor klassiek fabelachtig geluid. De Boenicke W8 (of de SE) is erg mooi, maar ga hem vooral thuis bij je beluisteren. Voor die prijs moet dat gewoon ook, kopen in de winkel is not done als je zoveel geld uitgeeft. Je kan hem dan ook aansluiten op je oude set, en wellicht wil de dealer ook een nieuwere versterker/bron meenemen. Wat is je muzieksmaak? Het verhaal van 9 betere luidsprekers is echt onzinnig. Ik kan er ook wel 9 opnoemen die minder klinken. Het is zo smaak/ muziekkeuze/ luisterruimte gevoelig. Reviews is heel vaak gekleurd en een promotie advertorial voor het merk. Kijk daar mee uit. Het is goed om een indruk te krijgen, maar je moet echt thuis luisteren. Laat je ook niet gek maken met dure bekabeling, begin met goede standaard bekabeling, je kan altijd nog fine tunen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juni 2021 Report Share Posted 14 juni 2021 Ik ben het grotendeels met Pjotr eens met een paar kanttekeningen: - Zet de CD speler eens op aux. Het zal toch niet zo zijn dat er problemen zijn met de CD ingang. - Ik heb altijd in oude huizen gewoond en muren staan daar niet helemaal parallel tegenover elkaar. Akoestisch is dat beter dan 100% parallel. De muren bij nieuwbouw zijn vaak met laser gezet en gestuct. Koop gewoon eens een paar platen Akotherm en experimenteer daar mee op wanden. Kost werkelijk niets https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm?gclid=EAIaIQobChMInKXVsu-W8QIVAp3VCh1GdQIpEAAYASAAEgJYWPD_BwE En als het bevalt kan het ook mooi verwerkt worden in de kamer. - Zelf ben ik niet kapot van het laag van transmissielijn LS. Bij mijn vriend kreeg ik er overigens altijd hoofdpijn van. Let wel kan mijn vooroordeel zijn. Dus let daar zeer goed op. Bij welke winkel kom jij trouwens - Wilbert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juni 2021 Report Share Posted 14 juni 2021 Boenicke was met twee speakers op onze audioclub. http://www.aob-hifi.nl/20182019.html#Widescreens Ik vond de kleine beter presteren dan de grote. Maar bij beide toch nogal wat kleuring. Niet mijn speaker dus. Wél heel mooi gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juni 2021 Report Share Posted 14 juni 2021 Kleuring door transmissie systeem denk je Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 juni 2021 Report Share Posted 14 juni 2021 32 minutes ago, carl said: Kleuring door transmissie systeem denk je Hans? Nou, in elk geval lang niet zoveel als kleuring door het basreflexprincipe, dus moet die kleuring vast ergens anders aan liggen. Wat natuurlijk ook heel goed kan; je kunt zomaar 10 andere oorzaken opnoemen voor kleuring... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2021 Report Share Posted 15 juni 2021 12 hours ago, thingman said: Nou, in elk geval lang niet zoveel als kleuring door het basreflexprincipe, dus moet die kleuring vast ergens anders aan liggen. Die Boenicke heeft hij toch nog niet thuis uitgeprobeerd? De transmissies die ik uitgebreid heb gehoord vond ik toch wel kleuren hoor. Maar in principe zal elke LS wel kleuren en ESL een stuk minder. Die hebben weer andere nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 15 juni 2021 Report Share Posted 15 juni 2021 Vandaar mijn oplossing van een fullrange elektrostaat in een tweeweg met een baffleless wooferkorf met een crossover op 150 Hz. Werkt prima. En wat het gevreesde regelmatige onderhoud of membraanvervanging van een elektrostaat betreft: dat hoeft niet als het eenmaal goed gedaan is. Ik heb ooit zelf een membraancoating bijeengezocht die prima werkt én niet verduurt met de tijd. Die blijft goed en de elektrostaat dus puik werken. Wat kan dan nog? Fysieke beschadiging. Als een kind of iemand anders met een voorwerp doorheen het membraan priemt, ja, dan moeten ze vervangen worden. Maar dat is niet de schuld van de elektrostaat he. Als je door een conus van een gewone luidspreker priemt, zul je die ook moeten vervangen. En voor het vervangen van conussen of membranen geldt altijd dat het bij beide paren van een stereostel gelijktijdig moet gebeuren. Ook al is maar één luidspreker stuk, je moet de ander ook laten "repareren" om te vermijden dat er een klankverschil optreedt tussen de twee luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2021 Report Share Posted 15 juni 2021 Ik zou bijvoorbeeld wel eens een Quad ESL willen uitproberen Bloom. Zou op mijn zolder goed kunnen vermoed ik. Helaas ken ik niemand die ze heeft en waar ik ze van kan lenen. Of het voor de topicstarter interessant is? Als de achterkant tegen het raam staat kan met zon de lijm toch los laten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 juni 2021 Report Share Posted 15 juni 2021 18 hours ago, carl said: Kleuring door transmissie systeem denk je Hans? Dat weet ik niet, ik denk het niet. De kleuring die jij bij transmissionlines hoort, kan ik niet bevestigen. Transmissionlines klinken voor mij in het laag vaak erg schoon. En uit die poort hoort echt alleen laag te komen. Door de kastconstructie is een TL juist erg stijf en dus vrijer van kleuring. Ik vond de kasten van Boenicke wél erg "klinken" met de kloptest. Dat had ik met deze kastconstructie toch niet verwacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans0049 Posted 15 juni 2021 Author Report Share Posted 15 juni 2021 De Flut cd speler was van het niveau gratis te verkrijgen bij 3 pakjes boter. De versterker hangt nu aan mijn Ipad die beter geluid geeft. Mijn telefoon is accu technisch weinig meer waarde. Ms kwam het daardoor. De muziek klinkt nu alweer beter dus. Maar de wens tot meer staat nog steeds. Mijn muziekvoorkeur zit in het pop genre, maar ik kan heel veel muziek waarderen. Ik heb nog niks thuis geluisterd. Linn in Groningen en Soesterberg. En ik ben bij Wilbert geweest. Allemaal al weer even geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2021 Report Share Posted 15 juni 2021 Een vriend had IMF’s en ik heb voor Puresound JMR ‘s in huis gehad Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2021 Report Share Posted 15 juni 2021 5 hours ago, hans0049 said: Ik heb nog niks thuis geluisterd. Linn in Groningen en Soesterberg. En ik ben bij Wilbert geweest. Allemaal al weer even geleden. Neem de tijd en probeer thuis uit dat is het beste advies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 16 juni 2021 Report Share Posted 16 juni 2021 11 hours ago, hans0049 said: De Flut cd speler was van het niveau gratis te verkrijgen bij 3 pakjes boter. De versterker hangt nu aan mijn Ipad die beter geluid geeft. Mijn telefoon is accu technisch weinig meer waarde. Ms kwam het daardoor. De muziek klinkt nu alweer beter dus. Maar de wens tot meer staat nog steeds. Mijn muziekvoorkeur zit in het pop genre, maar ik kan heel veel muziek waarderen. Ik heb nog niks thuis geluisterd. Linn in Groningen en Soesterberg. En ik ben bij Wilbert geweest. Allemaal al weer even geleden. Ik heb hier even zitten luisteren met mijn iPad rechtstreeks op mijn stereo en daarna mijn Macbook met ROON via een (goedkope) Topping D70 dac naar de versterker. Het verschil is echt heel groot, met popmuziek (vaak matige opnames) maar nog meer met klassiek of jazz. Het is dat het nog een beetje covid is maar ga eens een fatsoenlijke bron op proef laten komen. En dat hoeft echt niet meteen 5000 euro te kosten. Neem een Innuos Mini MK3 (1099 euro) en ga met de ingebouwde dac luisteren. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je daar niet een ontzettende stap me maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts