Jump to content

ALR Jordan Take 6

Jelte
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Jelte:

In de Take 6 zitten dezelfde aluminium drivers voor mid en laag als in de Faktor serie. De tweeter is van Scanspeak. Verder was de Take serie wel een stuk goedkoper dan de Faktor serie, maar naar verluidt was de prijs/kwaliteit verhouding beter.

De opvolger van de Take serie is de huidige Note serie. Heeft iemand die wel eens gehoord?

Jelte

Zoals reeds eerder aangehaald, de Note 7 heb ik beluisterd. Ik vond 'm tegenvallen, maar dat kan ook aan de combinatie gelegen hebben. De Note 7 overtuigde vooral met jazz. Met pop/rock klonk ie erg plat en het geluid bleef in de kasten.

Geplaatst door Laurens:

Gefeliciteerd Jelte!

Heb je ze van Mathijs gekocht? Dan zijn het namelijk mijn oude speakers.

In ieder geval veel luisterplezier toegewenst!

Jezus, wat is de wereld toch klein. Zijn we hier het enige paar Take 6 in Nederland aan het bespreken? Ja Laurens, dit waren de jouwe. Was jij de eerste eigenaar? Weet je nog wanneer je ze gekocht hebt, en waar? Mathijs heeft er goed op gepast en een mooi prijsje gemaakt.

Ik ben helemaal verkocht, het was precies wat ik zocht: een luidspreker waar alles goed op klinkt, zonder uitschieters en zonder voorkeur voor een bepaalde muzieksoort. Natuurlijk heb je dan soms met compromissen te maken, maar ik zag het niet zitten om voor elke CD een aparte installatie aan te schaffen.

Jelte

Ik heb ze gekocht van ene heer Jaap Vleugel uit Amsterdam. Hij heeft ze weer van Harry Weidema uit Veendam. Ik heb ze in November 2000 gekocht. Volgens mij zijn ze van origine van ongeveer begin 2000.

In eerste instantie was er een probleempje mee: de middentoner van 1 van de speakers bewoog nogal, terwijl de andere ogenschijnlijk stilstond. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de 'kamer' (=papieren koker) van de midrange niet goed afgesloten was aan de achterkant. Nadat dit verholpen was waren ze weer perfect.

In mijn ruimte (of met mijn versterker?) kon ik er niet zo goed mee uit de voeten. Vooral het laag was nogal aanwezig. Vandaar dat ik ze verkocht heb.

Dit is alles wat ik er van af weet. Gelukkig passen ze wel bij jouw luisteromgeving.

Laurens,

Ze zijn dus het hele land doorgeweest. Nou, dat hebben ze dan prima overleefd. Het enige wat ik hoefde doen is wat Pledge over de sierfronten, en de latexspetters van Mathijs zijn plafond er af krabben. ;)

Hoe heb je de luidspreker open gemaakt? Volgens mijn eerste inspectie kun je er alleen via de unitopeningen in, maar als jij die middenkamer hebt hersteld ben je er toch ergens anders langs ingeweest?

Jelte

De middenkamer kon via de middentoner weer geseald worden. Het was gewoon een productiefoutje waarbij de lijm die de koker met de achterkant van de speaker moest verbinden niet goed aansloot. Hierdoor was er een open verbinding tussen de middenkamer en de baskamer. De grote drukverschillen in de baskamer kwamen dus ook in de middenkamer en bewogen de midrange mee.

Volgens mij heb ik met 1 of andere kit de boel weer luchtdicht gemaakt.

De rechter ;)

Het is nu opgelost, dus je kunt er nu niks meer van merken.

De Goldmunds zijn ongeveer evengroot, maar het is een behoorlijk ander ontwerp. Ik heb hier geen moeite mee in mijn ruimte.

Ik moet wel vrij dicht op de speakers zitten (ong. 3m), maar de ruimte zelf is ongeveer 7m bij 3.5m. Ik heb deze speakers gekocht op de dag dat ik de ALR's verkocht. Zelden een speaker gehad die me zo goed beviel. :)

Dat heb ik nu ook ;)

Overigens: wat is Internet een magisch stuk gereedschap. Ik weet nu al de hele koophistorie van mijn luidsprekers. Aan jouw lijstje kan ik ene heer Sake Bergsma toevoegen. Hij was de eerste eigenaar, ergens in 1997. Harry Weidema heeft ze voor hem verkocht aan Jaap Vleugel, en zo verder...

Leuk!