Jump to content

X-Fi wordt DAE

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

43 minutes ago, audiofreak said:

Ik koop mij momenteel helemaal suf aan lp's. Ik ben met een grote  inhaalslag bezig van de jaren dat ik niets kon kopen. 
Ik ben dus heel blij met de nieuwe lp's.

Ik ook, je steunt daar hopelijk meer de artiest mee, dan met streaming.  Vandaag gekocht Camel, Pink Floyd, Vangelis en  2 albums (waarvan 1 gelimiteerde) van een van mijn favoriete groepen Blank & Jones. 🙋‍♂️ 

9 hours ago, carl said:

Jammer dat je vintage draaitafel vergelijking hebt gemist @jack. Het geluid was echt goed. 

Daar snij je een mooi punt aan. Ik zal vooral de gezelligheid misgelopen hebben Carl, want iets écht vergeleken, is er niet. Wat ik  jammer vind dat objectief vergelijken bijna onmogelijk is.  Er zijn nog maar heel weinig fabrikanten, die met specificaties komen van hun producten. Iets dat in de jaren 80 heel normaal was. Tegenwoordig moet je het doen met subjectieve informatie. Wat moet ik als gebruiker, met een "inktzwarte achtergrond?"  Helemaal nú in de wintertijd? 🤭 

Nee, ik heb onlangs een paar bladen van Audio en Techniek doorgelezen. Daar kregen fabrikanten gewoon ongezouten kritiek van o.a. John van der Sluis. Maar als het goed was, dan stond dat er ook. Wist je b.v. dat sommige Dual draaitafels (ook al zo'n door audiofielen verguist merk) Gewoon beter waren dan Thorens spelers. Verder snap ik niet, dat je zo gek bent van Micro Seiki. Je had toch onlangs een zeperd met dat merk?   

Het geluid was bij alle drie de draaitafels gewoon goed Jack. Er was inderdaad geen sprake van een echte vergelijking, maar dat neemt niet weg dat we een stevige indruk hebben gekregen.  Ik ken de Dual 1219 zeer goed en ik zou achteraf zeker een Thorens prefereren (veel bijgeluiden bij Dual). Anders zal het liggen bij de Direct Drives van Dual. Dat ding van Marc functioneert gewoonweg zeer goed (ik zal Marc van de week weer eens mailen trouwens). Ook Martin Collums is onverdeeld positief over Thorens bij zijn vergelijk van draaitafels in 1977.

Het appeal van Micro Seiki spreekt me gewoon aan. Of het kwalitatief zo goed was? Zeperd valt wel mee: veel geleerd met weinig kosten (misschien 60/70 euro) 😀

Edited by carl

4 hours ago, carl said:

Het geluid was bij alle drie de draaitafels gewoon goed Jack.

Voor meelezers is het interessanter waarom iets:  goed, beter of het best is.  Als het allemaal niet zoveel uitmaakt, waarom zou je dan nog een nieuwe "betere" draaitafel kopen? 

2 hours ago, Tubejack said:

Voor meelezers is het interessanter waarom iets:  goed, beter of het best is.  Als het allemaal niet zoveel uitmaakt, waarom zou je dan nog een nieuwe "betere" draaitafel kopen? 

Waarvoor heb jij een andere vrouw dan ik Jack ? Smaak maakt zeker ook uit in het selectieproces van welk (artistiek) product dan ook.  In die zin ben ik ook nooit zo expliciet in mijn oordeel - typische alpha (oh jeetje wat haal ik nu over mijn hoofd 🤫). 

Het is tegenwoordig alleen maar "smaak" en veel  "blabla"  Als ik objectief naar de cijfers van mijn Thorens TD-2001 kijk en en die van mijn Technics SL-1200GR, dan is die laatste gewoon veel beter qua gelijkloop, rumble, constructie, schokbestendigheid, gebruik gemak etc. Nieuwprijs van die twee is inclusief inflatie ongeveer vergelijkbaar. De spec's van Sonore of Reed zal weer veel beter zijn.  Gelukkig maar..... 

De rumble van een Thorens 160 was in 1972 al zodanig laag J́ack dat die onhoorbaar was. In die zin zeggen cijfers natuurlijk niet alles. Overigens zou ik de nieuwe uitvoering van de SP 10 best willen hebben in de collectie.

Edited by carl

15 hours ago, carl said:

De rumble van een Thorens 160 was in 1972 al zodanig laag J́ack dat die onhoorbaar was.

-70dB voor de MkII  http://www.hifi-classic.net/review/thorens-td-160-super-333.html  Er zijn ongelofelijk veel reserve onderdelen te krijgen en materiaal om hem verder op te waarderen. Veel (actuele) informatie vind je  hier https://theanalogdept.com De laatste update van die site was 12-10-2021, Indrukwekkend. 👍

De technics SL-1200GR  doet -78dB. De veel duurdere SL-1200G heeft voor een deel dezelfde spec's maar een nog betere motor, arm, chassis en plateau. Dat lijkt me nog wel een mooie update. Hoewel de GR al erg mooi speelt en ik me afvraag of je voor dat verschil niet beter vinyl kun kopen.  De SP-10 is onbetaalbaar voor de meeste van ons.    

Je hebt gelijk Carl, cijfers zeggen niet alles.  Maar alleen dat geklets, zonder goede onderbouwing. Iets dat tegenwoordig normaal is , vind ik niks. Laat maar eens zien, hoe goed het is. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

11 minutes ago, carl said:

Maar dan kom je niet luisteren Jack (plaagtoon hoor) 

Ik had me afgemeld vanwege een cursus.  Verder is het (veelal) romantische geluid van vintage snaar aangedreven draaitafels, niet het geluid wat ik goed vind.  Ik hou van precies en dan kun je eigenlijk niet om firma's als Sonore heen.  Of in mijn geval, betaalbare direct drive draaitafels. Die klinken gewoon méér precies.  Er is niets audiofiels, aan zo'n Technics las ik toevallig vandaag in een review van een SL-1200G. Hij is vooral precies. Toen viel bij mij het muntje, want er is ook niets audiofiels in de versterker, dac, phonotrap en luidsprekers waarmee ik nu speel.  Ik heb het liefst zo min mogelijk vervorming.    

De andere moeten maar reageren Jack, maar aan precisie heb ik weinig gemist hoor bij het vergelijk. En mijn subchasis/snaar Oracle klonk niet minder precies dan mijn Meridian of mijn streamer. Het geluid klinkt wel “aanstekelijker” op een of andere manier. 

25 minutes ago, carl said:

De andere moeten maar reageren Jack, maar aan precisie heb ik weinig gemist hoor bij het vergelijk. En mijn subchasis/snaar Oracle klonk niet minder precies dan mijn Meridian of mijn streamer. Het geluid klinkt wel “aanstekelijker” op een of andere manier. 

Ik werd er voor het eerst op attent gemaakt door Henk Niemeijer bij de keuze van een nieuwe cartridge voor mijn TD-2001. In de tijd dat veel forumleden nog naar Audio Selectief gingen. Apparatuur en zelfs een klein onderdeeltje daarvan, heeft een eigen klank, of je het nu wilt of niet.  Ik ben van mening dat "de klank" vooral van het medium, dus LP, CD etc moet komen en niet toegevoegd door de apparatuur. Ik heb b.v. ook een 300B versterker, als ik daarmee ga spelen klinkt alles prachtig. "een gouden glans" noemde Klaas Feenstra dat tijdens een interview voor het blad de Homestudio.  Het is zeker ook "aanstekelijk" maar staat ver van de werkelijkheid. En dàt is toch waar high-end voor staat niet? 🙋‍♂️     

Edited by Tubejack

High End is gewoon een kreet en je mag er zelf van maken wat je wil. Dat kan zowel meettechnisch als ook klankmatig. Ik zelf ben er niet voor om naar een meetapparaat te luisteren. Mijn CD-speler heeeft zelfs een schakelaar "Measure - Listen" erop. In de stand "Measure", meet het ding geweldig, maar klinkt ie minder (kil, koud, emotieloos). In de stand "Listen" klinkt het kreng geweldig, maar meet ie minder.

Edited by Sodejuu

50 minutes ago, Sodejuu said:

High End is gewoon een kreet en je mag er zelf van maken wat je wil. Dat kan zowel meettechnisch als ook klankmatig. Ik zelf ben er niet voor om naar een meetapparaat te luisteren. Mijn CD-speler heeeft zelfs een schakelaar "Measure - Listen" erop. In de stand "Measure", meet het ding geweldig, maar klinkt ie minder (kil, koud, emotieloos). In de stand "Listen" klinkt het kreng geweldig, maar meet ie minder.

Dan zou een andere naam, voor dit forum misschien beter zijn. Gelukkig kan goed meten én goed klinken prima samen gaan.  Bij Cock klinkt het toch ook geweldig? Reken maar dat daar veel nauwkeurig denk, maak, meet én rekenwerk in zit. 

Edited by Tubejack

Ik kan natuurlijk alleen maar voor mijn eigen set spreken Jack, maar ik streef naar een neutraal geluid. Dat is zeker te bereiken met een goede snaar aangedreven platenspeler. Wat daar nog tussendoor loopt is, dat de ruimte ook altijd meedoet. Het blijft toch Mifi.

Edited by carl

19 minutes ago, carl said:

Ik kan natuurlijk alleen maar voor mijn eigen set spreken Jack, maar ik streef naar een neutraal geluid. Dat is zeker te bereiken met een goede snaar aangedreven platenspeler. Wat daar nog tussendoor loopt is, dat de ruimte ook altijd meedoet. 

Ik kraak net zo makkelijk mijn eigen spullen af  Ik heroverweeg mijn eigen spullen Carl, als achteraf blijkt, dat het toch niet helemaal zo geweldig is.  Maar zo kom je elke keer wel een stapje verder. Het bijzondere is, dat je soms ook met eenvoudige spullen een groots resultaat kunt krijgen.  Voorbeelden te over....   

Edited by Tubejack
typo

59 minutes ago, Ivan10 said:

Teveel werkelijkheid kan ook weer de irritatie opwekken. Ik hou wel van een gouden glans op mijn muziek.  😝 

Dat klopt, onlangs nog ervaren met een dure dac. Gouden glans betekend meestal veel 2e harmonischen, dat klinkt mooi, maar kleine details, onder het niveau van die 2e harmonische, worden daardoor overschaduwd. 

1 hour ago, Tubejack said:

Ik kraak net zo makkelijk mijn eigen spullen af  Ik heroverweeg mijn eigen spullen Carl, als achteraf blijkt, dat het toch niet helemaal zo geweldig is.  Maar zo kom je elke keer wel een stapje verder. Het bijzondere is, dat je soms ook met eenvoudige spullen een groots resultaat kunt krijgen.  Voorbeelden te over....   

Ik heb in de loop der jaren natuurlijk ook het een en ander uitgeprobeerd Jack. Puresound gaf me daar wel veel gelegenheid toe en de Hifi winkel (naast de deur) was voor mij een goede ingang. In alle eerlijkheid valt met bijvoorbeeld zo’n TD 321/Jelco best goed te leven (zolang je niet direct overschakelt naar de Oracle 😁 ). Weet je als ik nu een nieuwe draaitafel zou samenstellen zou ik waarschijnlijk weer een Oracle/Graham  combi kiezen of misschien toch een Avid waar ik indertijd over heb getwijfeld. En eigenlijk ligt dat bij mijn anderen spullen niet zo anders. De verschillen lijken vaak ook meer horizontaal dan verticaal. Ik heb overigens wel een stevig bedrag opzij gezet voor een zeer fraaie LS (als ik die ooit tegenkom dan).  Helaas was die Devore Gibbon X voor mijn kamer te groot anders had ik een thuisdemo gevraagd. Ik wil daarom eigenlijk naar de I Ear toe om de kleine Fink te beluisteren.

Edited by carl

Ben lekker aan het solderen Carl, even koffie pauze. Weet je, ik ben blij met alle spullen die ik heb. Ook met mijn Thorens TD-2001. Al kan ik je daar heerlijk mee plagen.  Alleen al daarom hou ik hem. 😇 Het is inderdaad heel goed. 100µm haal ik met een Denon DL-103. Hij vervormt  weinig en klinkt goed. Waarschijnlijk niet de details van een heel duur MC cartridge.  Prima combinatie tip van Sodejuu. Maar het gekke is, hij klinkt niet altijd even goed. Met de ene phono trap wat saai en, met de andere geweldig en dynamisch. En dan maakt het ook nog uit of ik een step-up trafo gebruik en wélke step-up. Is het dan wat mis met de DL-103? phono trap? of step-up? Nee, maar door te combineren kun je wel het maximum uit iets halen.  En dat vind ik zo mooi, van een aantal ontwerpers die ik ken.  Ze gaan niet op hun lauweren rusten,  ze stoppen niet en slaan nieuwe wegen in.  🙋‍♂️  

Hai Jack, ik heb er wel eens met Roger over gehad waarom jij soms wat minder enthousiast bent over die 2091. Op een of andere manier moet het toch arm zijn. Op zich functioneert het vergelijkbaar loopwerk van de TD 320 prima zowel met de TP 16.IV als de Jelco.

Oh tegen plagen kan ik verder goed hoor. 

De arm is goed, de tracking met b.v. een Benz ACE, haalt na een middag prutsen ook 100µm. Maar met 17 gram vind ik vind hem wat lomp b.v. t.o.v. de arm van mijn Technics. Het probleem zat hem meer in de aandrijving, de snaar vloog er regelmatig af als de snaar maar een klein beetje verouderd was.  Dat probleem is ook opgelost. Ik kan hem perfect afregelen.  Maar het mooie van de Technics vind ik, dat ik met een paar minuten zo een andere shell en cartridge er in kan schroeven en kan afregelen. De Thorens kan mooi in een vintage set, waarmee ik bezig ben.  

Edited by Tubejack