Tubejack Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 18 hours ago, Hans van Liempd said: Analoog kan snel heel aardig klinken, maar om het echt goed te krijgen kost het ook heeeeel veel. Maar dat is met streaming niet anders. Heel veel geld is m.i. alleen voor wie "daarin geloofd". Het gaat volgens mij om nauwkeurigheid en daarvoor hoef je de bank niet voor te beroven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) Die oude apparatuur werd in grote aantallen gemaakt in een tijd dat de lonen laag waren. Vandaar dat redelijk geprijsde draaitafels uit die tijd vaak zo goed klonken en nog steeds goed klinken. De geproduceerde aantallen zijn nu veel kleiner en de lonen veel hoger. Ik denk dat goede draaitafels daarom tegenwoordig al snel duur uitvallen. Edited 6 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) 15 minutes ago, carl said: Ik denk dat goede draaitafels tegenwoordig al snel duur uitvallen. Ik denk en vind van niet. Hoewel zo'n Thorens nog prima mee kan komen. Vind ik sommige moderne -redelijk geprijsde- spelers gewoon beter, op bijna álle fronten. Maar zoals in het filmpje verteld, gaat het niet alleen om geld. Kennelijk gebeurt er wat in die grijze massa : " tussen je oren" als je een LP op je draaitafel neerlegt en afspeelt. Wàt er precies gebeurt dát is m.i. interessant. Niet het geld. Wie alleen dát belangrijk vind, kon wel eens bedrogen uitkomen. Edited 6 november 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) Nee hoor Jack het is geen ( o.k. niet alleen) zelfsuggestie Haudio heeft me bijvoorbeeld eens op zijn kenmerkende wijze uitgelegd wat het verschil is tussen lagers in draaitafels. Hij ging daarbij aan het plateau van al zijn draaitafels sjorren. En inderdaad bij de goedkopere draaitafels in zijn winkel zat er overal meer of minder speling. Met wat meer geld kan je er tenminste een fatsoenlijk lager inzetten. Ben nu lekker naar mijn TD 321 aan het luisteren “ Herbie Mann at the village gate “ (fantastische plaat). Ik had even niet gespeeld op zolder en het element moest even ingespeeld worden. Bij mij thuis klinkt het overigens wel iets minder “ bassbetoent “ dan bij Marco. Edited 6 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 Zoiets vertelde Haudio ook, toen ik daar met mijn TD-2001 langs kwam. In mijn nieuwe speler, zit nergens speling. Maar laten we even terug gaan naar de essentie Carl. Wat gebeurt er op het moment dat je een plaat opzet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) Op mijn luisterzolder een stroom van muziek over me heen Jack, daarbij een zeer goede plaatsing en ruimtelijkheid waar geen detail ontbreekt. Ik verwacht dat de Oracle combi nog een stuk beter klinkt. Zo was het tenminste in vergelijk met de TD 320. En als ik me dan bedenk hoeveel die TD 321 me eigenlijk heeft gekost gaat het om een bron voor een koopje. De TD 321 kostte me 100 euro, Jelco arm 600 euro minus 150 euro voor de oude arm, het Nagaoka MP 200 element 425 euro en de B Fly onderplaat 225 euro. Daar komt nog bij een oude van de Hull kabel en de onderhoudsbeurt. Het hoeft inderdaad niet duur te zijn. Trouwens als je spullen over een jaar of 20 afschrijft - wat altijd mijn strategie is geweest- is het niet vlug duur. Edited 6 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 Maar ook de fysieke beleving.... Je legt de plaat op de draaitafel, je ziet "hm, vier nummers deze kant", laat de arm zakken en gaat voor 25 minuten zitten. En dan inderdaad, het vloeiende van het vinyl komt je tegemoet . Ja, beleving...... Met CD's kan ik dat ook hebben, maar zo'n schijfje spreekt mij toch minder aan dan een plaat. En dan natuurlijk de hoes waar je (ik) tenminste nog op kunt lezen wat er geschreven is..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) Ik heb het eerder verteld René, maar ik was 40 jaar geleden een van de eerste die een Philips CD 101 kocht. Oh wat was dat mooi met Dire Straits “Private Investigations”. Alleen luisterde ik al snel veel minder naar muziek. Dat veranderde pas toen ik toch maar weer besloot een platenspeler (Linn Axis) te kopen. Objectief klinkt digitaal en analoog vergelijkbaar. Maar de praktijk is gewoon anders - vinyl klinkt gewoonweg aanstekelijker. Zal best kunnen, dat de vervorming een plaat beter laat klinken (Fremer) of toch iets anders. Maar what the F uck“ if it sounds better, it is better” (Tiefenbrun). Subchasis werkt bij mij zeer goed net als buizen. Het enige waar ik nog wel eens aan twijfel is MM of MC. Misschien koop ik nog eens een Clearaudio MM. Wat te denken van de https://www.rikstoet.nl/a-40706833/clearaudio/clearaudio-maestro-v2-mm/#description Edited 6 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 Momenteel geniet ik van een Philips 1014 platenwisselaar, geen High- End maar leuk om in werking te zien. Ik leg er 5 singeltjes per keer op. Geen partij voor de Emt maar dat hoeft ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) 1 hour ago, carl said: Op mijn luisterzolder een stroom van muziek over me heen Jack, daarbij een zeer goede plaatsing en ruimtelijkheid waar geen detail ontbreekt. I Ok hier gaat het om, de rest vind ik minder interessant. Hoe zou dat komen? Edited 6 november 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) Beiden muziekliefhebbers Jack? Ik vind het daarbij erg leuk om met hifi bezig te zijn en daarbij te verkennen of het nog beter kan. Dat gaat dan een beetje tussen de bedrijven door. Ik zou nu eigenlijk willen overschakelen op de Oracle - maar Ulla Meinickes stem klinkt zo sexy Ik ga toch eens proberen een originele persing te krijgen. Edited 6 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 2 hours ago, carl said: En als ik me dan bedenk hoeveel die TD 321 me eigenlijk heeft gekost gaat het om een bron voor een koopje. De TD 321 kostte me 100 euro, Dat is geen koopje, maar een weggevertje. Oftewel (bijna) gratis !! 100 euro is natuurlijk niet wat je er normaliter voor moet neerleggen als 2e hands. ook niet in die tijd dat jij hem kreeg. Je had gewoon VET mazzel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 Wellicht dat de vraag te complex is voor een audioforum Carl. Wel een mooi onderwerp, voor verder onderzoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 Lucky me Onno. Maar als jij me die mail niet had doorgestuurd had ik hem niet gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2021 Report Share Posted 6 november 2021 (edited) 3 hours ago, Tubejack said: Wellicht dat de vraag te complex is voor een audioforum Carl. Wel een mooi onderwerp, voor verder onderzoek. Ik weet niet precies waar je naar toe wilt Jack. Edited 6 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 10 hours ago, carl said: Ik weet niet precies waar je naar toe wilt Jack. Wat gebeurt er op het moment dat je een plaat opzet? Je gaf als antwoord 16 hours ago, Tubejack said: Op mijn luisterzolder een stroom van muziek over me heen Jack, daarbij een zeer goede plaatsing en ruimtelijkheid waar geen detail ontbreekt. I Hoe zou dat komen? En hoe kan het dat sommige mensen dat al ervaren met een pick-up van €600? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 (edited) Toen ik 10 was vond ik het geluid wat uit een transistortje kwam ook geweldig Jack. Daar ben ik wel op teruggekomen toen ik beter gewend was Pas door vergelijk kan je beter als zodanig waarderen. Veel geluidsverschillen van pakweg de laatste 20/jaar ervaar ik overigens als “horizontaal” en niet “verticaal”. En om daar even aan toe te voegen. Mijn Quad 34/306 en Cabasse Galiotes waar ik nu in de huiskamer naar luister maken erg fraai muziek. Boven op zolder klinkt het veel en veel beter, maar dat doet me nu weinig zeker als ik naar de “radio” luister. Edited 7 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 3 hours ago, Tubejack said: Hoe zou dat komen? En hoe kan het dat sommige mensen dat al ervaren met een pick-up van €600? Ik weet het niet precies. Het heeft m.i. niet zoveel met "beter" of "duur" of luisterervaring te maken, hooguit dat je een hogere resolutie krijgt. Dit soort kwaliteit, eigenschappen of hoe je het ook noemen wilt, zit gewoon in het medium in het medium zelf geperst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 (edited) Ik denk dat het net hardlopen is Jack, op een bepaald moment ga je nauwelijks sneller en worden de oren de beperking. Voor dat beetje meer moet er veel inspanning geleverd worden Edited 7 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 18 hours ago, carl said: Lucky me Onno. Maar als jij me die mail niet had doorgestuurd had ik hem niet gehad Is dat zo dat je die Thorens via mij bent aangekomen? Dat weet ik echt niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 (edited) 23 minutes ago, carl said: Ik denk dat het net hardlopen is Jack, op een bepaald moment ga je nauwelijks sneller en worden de oren de beperking. Dat vind ik geen goede vergelijking Carl. Van nul conditie, naar 3km kunnen joggen, is naast een persoonlijke overwinning een bijzondere ervaring. Pas bij het uitlopen van de Dam tot Dam 16,1Km krijg je net zo kick. Waar het om gaat, dat blijkbaar veel mensen. Zo'n "wauw" gevoel krijgen, met een goedkope platenspeler. Verder zijn je oren niet gauw een beperking. Hooguit dat je de grondtoon van hogere frequenties niet meer hoort. De IMD harmonischen daarvan hoor je wel degelijk. Wellicht dat sommigen, door gebrek aan technisch inzicht, dat assiocëren met termen als "beleving". M.a.w. je hoort niet alle hoge details meer, maar de beleving hoeft zeker niet minder te zijn. Er is dus hoop voor 60 plusser zoals ik Edited 7 november 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 6 minutes ago, audiofreak said: Is dat zo dat je die Thorens via mij bent aangekomen? Dat weet ik echt niet meer. Zeg audiofreak kun jij als vinyl liefhebber misschien inhoudelijk ook nog wat toevoegen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 1 hour ago, Tubejack said: Zeg audiofreak kun jij als vinyl liefhebber misschien inhoudelijk ook nog wat toevoegen? Kom op Jack dat mag een ieder toch zelf bepalen of hij of zij nog wat wil melden? Voor me zelf vind ik het makkelijk als je niets gewent bent is alles al snel wauw maar als je wat meer verwent bent wordt de wauw lat wel steets hoger gelegt en gaat dat niet meer met een €600 spelert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 (edited) 1 hour ago, kappa7 said: Kom op Jack dat mag een ieder toch zelf bepalen of hij of zij nog wat wil melden? Voor me zelf vind ik het makkelijk als je niets gewent bent is alles al snel wauw maar als je wat meer verwent bent wordt de wauw lat wel steets hoger gelegt en gaat dat niet meer met een €600 spelert Natuurlijk George, dat staat iedereen vrij. Maar ik mag het toch ook vragen? Edited 7 november 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2021 Report Share Posted 7 november 2021 (edited) 2 hours ago, audiofreak said: Is dat zo dat je die Thorens via mij bent aangekomen? Dat weet ik echt niet meer. Jij had een zeer late reactie op mijn artikel over de TD 320 gehad Onno. De man had een TD 321 en wilde die verkopen aan de schrijver van het artikel. Toen ik hem adviseerde deze maar op internet te verkopen vanwege de prijs zei hij dat hij met een fles Whiskey tevreden was. Mijn dochter heeft een fles van 100 euro gekocht. Zelf nog nooit gedronken. Edited 7 november 2021 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts