Jump to content

Streaming

pjotr27
 Share

Streaming  

17 members have voted

1. 1. Wat is de best klinkende streaming methode?

• Apple Macbook Pro/Roon/Denafrips IRIS
      0
    • Intel NUC/losse voeding/Roon/Denafrips IRIS
    • Roon Nucleus/Denafrips IRIS
      0
    • Losse streamer zoals Soundaware 300REF of Innuos Zen of Aurender
    • Intel NUC/losse voeding/Jriver
      0
    • Windows PC/Jriver

Recommended Posts

De DAC lijkt me het meest bepalend voor de klank. Zelf ben ik erg tevreden over mijn 2e hands Mac Mini met Bitperfect en een FireWire DAC van Weiss - geen optie volgens de poll.

Eenvoudig en doeltreffend, Bitperfect schakelt automatisch tussen de verschillende bitrates, van 44.1 t/m 192 kHz, en de DAC klinkt op zn best via FireWire, al is het een oude interface. De FW kabel is 6m lang, zo staat de Mac uit het zicht en ruim buiten gehoorafstand. Ik gebruik geen streamingdiensten, alles staat op de ingebouwde 2TB schijf van de Mac.

Het mooie van Roon (wat ik niet gebruik) is de integratie van je lokaal opgeslagen bestanden en internet streaming. Ook de gebruikersinterface van Roon vind ik prachtig. Wat dat betreft niet te vergelijken met JRiver of iets anders. Roon kan ik makkelijk toevoegen, dat gebeurt vast nog wel een keer.

• 2 weeks later...

Ik kom er nog niet echt uit. Vindt de PC/Mac opties wel mooi maar ook nadeel dat je altijd moet opstarten en bedienen via app. Zou ook graag op apparaat zelf dit willen regelen.

Ga in NL maar eens luisteren naar wat verschillende opties.

Dat opstarten geldt voor de meeste streamers. Maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon aan laten staan. En bedienen op het apparaat is echt niet handig.

Wanneer je in Nederland bent, kun je hier (wanneer je zin hebt) eens komen kijken en luisteren hoe ik stream.

Je kunt je Mac ook in sleepmode laten staan. Dat trekt nauwelijks stroom.  De nieuwe DAC die ik besteld heb heeft geen aan/uit schakelaar meer maar staat 24x7 gewoon aan. Roon heb ik geprobeerd, ik kreeg het niet geïnstalleerd op mijn Mac mini.  Ik gebruik  Adirvana 3,5. Inmiddels is er ook een Audirva studio.  Ik zie daar de meerwaarde nog niet van in. Kost €70 per jaar.  Het wachten is op Spotify Lossless.  Daarmee heb je net als nu geen enkel programma van 3e  meer nodig. 🙋‍♂️

Dat de Mac mini het niet wilde doen met  Roon, welk OS gebruik je dan Apple OS of Linux?

Ik heb hier een klein mini ITX met krappe opzet, maar gaat dan met Roon  en Linux prima.

De Mac Mini die ik heb gebruikt heb ik toen niet uitgevogeld met Roon, de Apple OS is dan kaal niet zo leuk, naar mijn idee.

1 hour ago, HansP said:

Dat de Mac mini het niet wilde doen met  Roon, welk OS gebruik je dan Apple OS of Linux?

Gewoon MacOS.  Ik heb het  gevonden. Je hebt persé een credit card nodig. Ook al wil je alleen Roon 14 dagen proberen. 👎

Edited by Tubejack

Helder dat de oorzaak dan niet lag bij de software, ik had al een .dmg bestand gedownload, en zag geen problemen.

In principe is dat blijkbaar een image, heb destijds ook, een periode met een proef gedraaid, en later nog een langere speciale, en toen de knoop doorgehakt. Heb toen de beslissing genomen lifetime member te worden, en net toen ik daarvoor de boel in orde gemaakt, dat doen we dan even de volgende week, loopt het gewone abo af, werd het ineens een stuk duurder. Nu dus gewoon member, met de rekening in december.😃

Nu is er voor de kleine Linux streamers ook een update naar 1.8

image.png.3e14f577296ba35b5d9ae531864b6de5.png

Nu de nieuwe uitvoering

image.png.2fdb9d7a85fea01e8bc872eaaef811e2.png

Edited by HansP

Ik heb niet geantwoord op de poll omdat mijn oplossing er niet tussen staat: Intel NUC, losse voeding, Debian + mpd

Dat werkt met plugins. Er bestaan er voor Tidal, Qobuz en nog andere. Zelf gebruik ik dat allemaal niet, maar het kan dus wel.

14 hours ago, Bloom said:

Ik heb niet geantwoord op de poll omdat mijn oplossing er niet tussen staat: Intel NUC, losse voeding, Debian + mpd

Die oplossing hoor ik meer. Met name de losse voeding schijnt heel veel te verbeteren. Voordeel is ook dat je ROON of anders erop kan installeren.

Ik heb een aantal jaren met MPD gespeeld. Info staat hier op het forum.  Heel erg fraai als je de MPD client Cantata gebruikt. Ik ken Roon niet, maar van wat ik gezien heb van Cantata en Roon schat ik in dat er zeker overeenkomsten. zijn.  Echt super mooi hoeveel extra informatie je krijgt van de artiest en het album. Een aantal streamingdiensten zoals Di.FM zijn standaard geïntegreerd. Kost helemaal niets, alleen tijd.  MPD samen met Tidal en Qobuz heb ik verder nooit geprobeerd.    

Wel grappig, heb dan wel gespeeld met MPD en de verschillende grafische interfaces, ook Volumio, en de variaties daarvan, ook wel met Foobar en het meest dan met  Squeezebox, en dan van de Raspberry en Pine64 clones op Arm64 en varianten, Neutron onder Android. Daphile met de opzet op X86 en Mac mini. Als het dan gaat om comfort en bedieningsgemak, dan komt met het automatisch updaten en zoeken ROON bij mij wel op de 1e plaats. Waar een ander veel geld uitgeeft aan apparatuur, geef ik het dan liever aan de software ontwikkelaar die er een echt ideaal plaatje van weet te maken en alles geeft om b.v. koptelefoon aanpassingen en DSP er bij voor room correctie, noem maar op.

Het enige wat ik dan op ROON heb aan te merken is dat een typefout of verkeerd spellen dan niet zo aangenaam word verwerkt als bij de zoekfuncties op de PC.

Roon lijkt me prachtig.  Maar wat me (nog) weerhoud is de prijs en het feit dat je een credit card nodig hebt. Daarnaast vind ik Spotify de leukste streaming dienst.  Dat werkt altijd.  🙂

8 hours ago, pjotr27 said:

Die oplossing hoor ik meer. Met name de losse voeding schijnt heel veel te verbeteren. Voordeel is ook dat je ROON of anders erop kan installeren.

In feite hebben de NUCs met de laagste prijs altijd een externe voedingsadapter. Die wordt meegeleverd. Je kunt dus de meegeleverde gebruiken of een andere, maar dat laatste is volgens mij nergens voor nodig. Het heeft geen invloed op digitale signalen. Zolang die stroom hebben die redelijk storingsvrij is, doen ze hun werk.

1 hour ago, Bloom said:

In feite hebben de NUCs met de laagste prijs altijd een externe voedingsadapter. Die wordt meegeleverd. Je kunt dus de meegeleverde gebruiken of een andere, maar dat laatste is volgens mij nergens voor nodig. Het heeft geen invloed op digitale signalen. Zolang die stroom hebben die redelijk storingsvrij is, doen ze hun werk.

Dat dacht ik ook. Na wat uitgeprobeerd te hebben, weet ik nu beter. Zelfs een aparte voeding voor de SSD maakt nog verschil.

Het schijnt te maken te hebben met korte pieken die de spanning naar de PC onstabieler maken.

Pieken? Wat voor elektriciteit hebben jullie in huis? Tenzij er bijna industriële apparatuur gebruikt wordt, horen er geen pieken op te treden. En als er pieken zijn die zo erg zijn dat een computer daar last van ondervindt, gaat andere apparatuur daar gegarandeerd ook last van hebben. In zo'n geval zou ik een netfilter gebruiken. Voor de volledigheid zal ik erbij zeggen dat ik effectief een netfilter op mijn stopcontact heb aangesloten en alle apparatuur hangt daarachter. De netfilterfunctie is bij mij eigenlijk zo goed als overbodig, het ging mij om het uiterlijk dat keurig in mijn rek paste én een vermogenmeter als display heeft.

35 minutes ago, Bloom said:

Pieken? Wat voor elektriciteit hebben jullie in huis? Tenzij er bijna industriële apparatuur gebruikt wordt, horen er geen pieken op te treden. En als er pieken zijn die zo erg zijn dat een computer daar last van ondervindt, gaat andere apparatuur daar gegarandeerd ook last van hebben.

Niet ingaand, maar uitgaand op het moederbord. Luister maar eens goed wat er gebeurt wanneer je de voedingen wisselt.

Netfilters en afschermingen brengen alleen saaiheid in de muziek.

Dus een andere voeding kan verbetering brengen maar een netfilter en afscherming maakt de muziek saai?

Dat soort uitspraken kan ik niet ernstig nemen en blinkt uit door tegenstrijdigheid.

Het hoorbaar verschil tussen wel of geen netfilter bij mij thuis was en is:.... (tromgeroffel) NIHIL!

32 minutes ago, Bloom said:

Dus een andere voeding kan verbetering brengen maar een netfilter en afscherming maakt de muziek saai?

Dat soort uitspraken kan ik niet ernstig nemen en blinkt uit door tegenstrijdigheid.

Het hoorbaar verschil tussen wel of geen netfilter bij mij thuis was en is:.... (tromgeroffel) NIHIL!

Oké.......

Jij jouw ervaring, ik de mijne.

13 minutes ago, Bloom said:

Je mag altijd eens komen luisteren hoor. Breng vooral je eigen favoriete muziek mee.

Dat ga ik zeker doen. Maar dat gaat op z'n vroegst eind september of oktober worden. Uiteraard ben je hier ook welkom.

We wonen 92 km uit elkaar, zie ik. Dat is nog best te doen. Hopelijk zijn we tegen eind september of oktober niet opnieuw in covid-lockdown.