Jump to content

luisteren bij René N. - een set in ontwikkeling

thingman
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, SMarcel said:

Hallo mannen,

Mooi verslag maar in mijn ogen wordt er aan iets wezenlijks belangrijks voorbij gegaan en dat is de kwaliteit van jullie eigen hoor organen!

Zijn die bij beide luisteraars van de zelfde kwaliteit?? Allebei voor de volle 100% functioneel?

Ik denk namelijk dat juist daar het grootste verschil in beleving in plaatsvind.

En je weet het, "Audiophiles don't use their equipment to listen to music. Audiophiles use music to listen to their equipment"

Groeten,

Marcel

Als niet duidelijk is dat hier geen audiofielen spreken dan weet ik het ook niet.

Audiofielen spreken over geluid, over deelgebieden rondom klank, over details die alles met geluid en niets met muziek van doen hebben. Voor zowel René als mijzelf is dat een leerzaam, maar gepasseerd station. Het verslag en de reacties gaan over beleving en muzikale overtuigingskracht.

Geluid is dat zwaar overschatte onderdeel van muziek waar je helemaal in kunt blijven hangen, maar het uit zich dan onmiskenbaar in de gebruikte omschrijvingen...

De laatste 20 jaar heb ik bij heel veel mensen geluisterd. Ik zou met de beste wil van de wereld niet durven te zeggen dat sets met vdH in doorsnee “ beter”  klinken dan zonder. Wat me wel is opgevallen dat sets van forumgenoten in doorsnee veel overtuigender klinken dan van anderen. Ik denk dat het komt omdat ze met veel liefde zijn samengesteld en dat over een reeks van jaren. Ik heb met Rene afgesproken na de vakantie en ik verheug me daar al op. Toen hij bij mij was had hij ook wel erg goede opnamen bij zich.

5 minutes ago, René N. said:

Oei oei oei, het verwachtingspatroon wordt zo toch niet veel te hoog hé :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Tja, wie veel verwacht moet tegenvallers kunnen incasseren... ;)

Het wordt weer tijd dat we naar en bij elkaar gaan luisteren ipv dat eeuwige lome getheoretiseer.

Edited by thingman

29 minutes ago, thingman said:

Tja, wie veel verwacht moet tegenvallers kunnen incasseren... ;)

Het wordt weer tijd dat we naar en bij elkaar gaan luisteren ipv dat eeuwige lome getheoretiseer.

Ja, gisteren voor het eerst weer naar de fotoclub geweest en iedereen was hélemaal uitgelaten. Net alsof we weer losgelaten zijn, wat ook zo was natuurlijk. Dit soort luisterbezoeken zijn voor mij de kers op de taart, leuk muziek luisteren en weer eens bij anderen op bezoek. Hoewel het schrijven van een verslag voor mij altijd een vast onderdeel ervan was, heb ik daar steeds meer moeite mee, ik heb niet zoveel meer toe te voegen vind ik zelf. Hoewel ik het altijd erg leuk heb gevonden trouwens....

Ik kijk ook wel weer uit naar de komende luisterdag bij Marco, en er zal over niet al te lange tijd denk ik ook wel iets moois in Haarlem aan zitten te komen. Nog meer kersen :wub:.

Ik ben blij dat de Open Baffles nu zo goed als af zijn, zelfs via mijn relatief eenvoudige Sonos kan ik enorm genieten van muziek :). Dat kón ik al wel, maar ik weet nu wat het verschil kan zijn tussen alleen een plaat MDF van 22 millimeter of een sandwich van vijf platen bestaande uit vier verschillende plaatmaterialen en een dikte van 70 millimeter... En het gaat nóg beter worden, met die vulling met ponsdopjes. En natuurlijk de Harmonizers bovenop ;).....

1 hour ago, Groovy said:

Schitterend project,ik heb je bouwverslag opgeslagen🙂

Van de laatste versie heb ik nog geen bouwverslag gemaakt Peter.....B). Dat komt er nog wel een keertje van, want foto's en beschrijvingen genoeg.... Maar ook die eerste Open baffle was een heel leuk traject, om te doen en de resultaten te horen.....

1 hour ago, thingman said:

Het zou interessant kunnen zijn om eens hier te komen luisteren als je een vdH set wilt horen die inniddels is uitgekristalliseerd. En om dan je laatste verslagje daar aan te wijden... ;)

Ik heb in 2020/2021 een soort van sabbatical genomen wat luisterverslagen betreft, op wat "dingetjes" bij Cock na dan :huh: :rolleyes:. Maar ik ben ook erg benieuwd naar je set, mét of zonder verslag...... B). Je hoort van mij.

24 minutes ago, René N. said:

Van de laatste versie heb ik nog geen bouwverslag gemaakt Peter.....B). Dat komt er nog wel een keertje van, want foto's en beschrijvingen genoeg.... Maar ook die eerste Open baffle was een heel leuk traject, om te doen en de resultaten te horen.....

Van die eerste heb ik het verslag. Je haalt daar Ian aan en daar staat heel wat tekeningen en uitleg bij.
Ik wil ook open baffles maken, maar ik begin rustig aan met goedkoop plaatmateriaal.
De Philips 9710m of de philips am 800omh versie wil ik daarvoor gebruiken.
Verder wil ik het topic niet vervuilen😷

19 hours ago, René N. said:

Oei oei oei, het verwachtingspatroon wordt zo toch niet veel te hoog hé :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Nee hoor René, ik verwacht een zorgvuldig opgebouwde set en met goede opnamen zal die zeker goed klinken. Uiteindelijk draait het om de muziek. Toch ook wel benieuwd naar de Garrard.

Wil hier niet ter discussie stellen dat deze set met liefde, vakmanschap en goede oren is samengesteld.

Echter waar vdH erbij wordt gehaald komen wel wat vragen.

Ik interesseer mij al sinds de lagere school voor weergave-apparatuur. Natuurlijk heb ik daarbij ook het nodige gelezen over vdH.

Dat vdH in deze bespreking erbij wordt gehaald als zijnde een totaalfilosofie waarmee een set kan worden opgebouwd was mij onbekend.

Mogelijk heb ik hiermee de plank totaal misgeslagen en mijzelf in mijn audioleven tekort gedaan?

Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor bepaalde audiomerken en soms hoort daar een (geloofwaardige) filosofie bij. Bij vdH heb ik dat nooit zo gevoeld.

Eerlijk gezegd vind ik vdH als merk nogal inconsistent, gezien de vele kabeltypen, distributeur wisselingen, vrijages met verschillende elektronica bouwers.

Heb diverse documentatie namens vdH gehad in het verleden, nooit iets gelezen over dat je je set bij voorkeur moet opbouwen volgens vdH principes.

Mijn laatste vaststelling is dan ook dat men zelf niet bepaald te koop liep met de vdH filosofie. Heb ik wat gemist?

58 minutes ago, Arcman said:

Mijn laatste vaststelling is dan ook dat men zelf niet bepaald te koop liep met de vdH filosofie. Heb ik wat gemist?

Een misverstand, alhoewel ik in mijn verslag in het begin direct al wel erbij vertel dat ik het werk van Henri van der Heide voortaan afkort tot vdH.
De opbouw van een set rondom diens filosofie kun je hier nalezen, als je interesse hebt in achterliggende gedachten: https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=45146.0

A.J. van den Hul is een heel ander verhaal met, toevallig, dezelfde initialen. Verder houdt elke vergelijking op, behalve dat A.J. de klok heeft horen luiden en meende alleen met klokgelui een hoop geld te kunnen verdienen. Dat is hem ook gelukt, maar het heeft verder niets van doen met het werk van Henri.

36 minutes ago, leobus said:

A.J. VdH heeft anders wel de rechten van het patent van H. VdH gekocht. Enige connectie is er dus wel.

groet,

Leobus

Ja, ik zei het al: klok en klepel.
Hij kocht een soort van kat in de zak (klok), omdat Henri vdH hebzucht heel goed van passie wist te onderscheiden en de klepel voor zichzelf hield.

Van den Hul wist bijvoorbeeld, zoals iedereen, dat er 'iets' met koolstof aan de hand was, vond die gedachte voldoende en meende dat dit dan alles was.
Hij heeft immers nooit van Henri vernomen hoe je het kunt ordenen, laat staan hoe je die ordening permanent kon maken.
En zo ging dat met meer aspecten. Alleen de buitenkantkennis, waardoor A.J eigenlijk niks had gekocht wat niet al algemeen bekend was.
Hij kreeg echter wat hij wilde: financiële verdiensten.

Edited by thingman

1 hour ago, thingman said:

Ja, ik zei het al: klok en klepel.
Hij kocht een soort van kat in de zak (klok), omdat Henri vdH hebzucht heel goed van passie wist te onderscheiden en de klepel voor zichzelf 

Henri heeft helemaal niks verkocht. De uitvinder is geen eigenaar van een patent. Dat is zijn werkgever. Dus het NOB. We noemen het wel altijd het patent van Henri van der Heide, maar het was dus van het NOB. Maar als Henri de echte geheimen voor zichzelf heeft gehouden en niet in het patent heeft gezet, geeft dat wel te denken qua verhouding met zijn werkgever. Ik heb een paar patenten op mijn naam staan, maar zoiets had ik echt niet moeten flikken t.o.v. mijn werkgever.

groet,

Leobus

1 hour ago, leobus said:

Henri heeft helemaal niks verkocht. De uitvinder is geen eigenaar van een patent. Dat is zijn werkgever. Dus het NOB. We noemen het wel altijd het patent van Henri van der Heide, maar het was dus van het NOB. Maar als Henri de echte geheimen voor zichzelf heeft gehouden en niet in het patent heeft gezet, geeft dat wel te denken qua verhouding met zijn werkgever. Ik heb een paar patenten op mijn naam staan, maar zoiets had ik echt niet moeten flikken t.o.v. mijn werkgever.

groet,

Leobus

Vraag even bij Bert na, dan snap je wellicht wat er eventueel overdraagbaar aan is en wat niet. Of lees de artikelen waarnaar ik hierboven al verwees, zodat je beseft dat hetgeen vdH destijds uitvond thans verder is geėvolueerd en ook fundamenteel is gewijzigd. Het is niet meer wat het toen was, vanwege het gevaar van koppeling aan de behandelaar. Volgens mij kreeg jij dat best mee. Het was de reden dat vdH ziek werd en besloot het verhaal niet aan een grotere klok te hangen. Daar had hij, vanwege zijn leeftijd, ook geen ruimte meer voor en de meeste 'belangstellenden', waaronder die AJ van den Hul, werden gedreven door andere motieven dan hij zelf voorhad...

En wie het patent heeft... ach, ik geloof niet dat mensen van enig gewicht zijn werk daar serieus namen. Jij snapt toch ook wel waarom er toen, en ook nu nog, wenkbrauwen van 'wetenden' omhoog gaan bij zelfs simpelste poging om iets over de onderliggende werkingsprincipes te vertellen. Het zit 'm, zoals gezegd, niet in de materialen zelf en bijna niemand die dat horen wou. Toen niet en nu niet. De weinigen die het wel wilden horen zijn nu de echte rechthebbenden, ook al kochten ze verder niets...

Ik deel je verontwaardiging in deze ook niet, maar wellicht werd jij wel correct behandeld door je (ex-)werkgever.

Het is feitelijk niet van belang voor de discussie, behalve in zoverre dat van den Hul niks bijzonders in de verkoop heeft. Daar verandert geen patent wat aan, van wie het ook is. Gelukkig maar, in dit geval...

Edited by thingman

Wat van der Heide technieken betreft (die van nu dus), weet ik aardig van de hoed en de rand. Ik zie en spreek de heren regelmatig. En ik heb een lamp, tegeltjes en gebruik snot.

Maar ik vind dat je van den Hul een beetje te zwart afschildert. Ja, hij verdient geld. Maar dat mag toch. Voor mijn werk heb ik regelmatig contact met hem gehad en dan ga je inzien dat hij een zeer menslievend behulpzaam mens is. 
En over dat patent:

Er is een patent.

De naam van de uitvinder is van der Heide.

De eigenaar was het NOB.

Als in dat patent niet staat wat je echt moet doen, is dat een waardeloos patent.

Blijft voor mij de vraag waarom van der Heide daar zijn naam als uitvinder op heeft gezet of dat heeft geaccepteerd.

Maar iemand heeft - misschien met de beste bedoelingen (Gevaarlijke materie)- niet de waarheid vermeld.

Verder laat ik hier bij. Het is alleen maar topic vervuiling.

groet,

Leobus

Nou dan verdient het zijn eigen topic, @leobus. 😄 Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe de Geordende techniek werkt en waarom er een immaterieel stukje van de maker in lijkt te moeten worden verwerkt, dat schijnbaar negatief wederkerig is op zijn gezondheid? En hoe heeft men die onzichtbare kracht nu kunnen blokkeren?

In hoeverre speelt al die elektronica en zijn magnitische velden voor invloed op de gezondheid van technische mensen? Of al die soldeerdampen? Waarom is er een directe link aan deze ordeningstechniek en de maker? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Edited by Ivan10

1 hour ago, leobus said:

Wat van der Heide technieken betreft (die van nu dus), weet ik aardig van de hoed en de rand. Ik zie en spreek de heren regelmatig. En ik heb een lamp, tegeltjes en gebruik snot.

Maar ik vind dat je van den Hul een beetje te zwart afschildert. Ja, hij verdient geld. Maar dat mag toch. Voor mijn werk heb ik regelmatig contact met hem gehad en dan ga je inzien dat hij een zeer menslievend behulpzaam mens is. 
En over dat patent:

Er is een patent.

De naam van de uitvinder is van der Heide.

De eigenaar was het NOB.

Als in dat patent niet staat wat je echt moet doen, is dat een waardeloos patent.

Blijft voor mij de vraag waarom van der Heide daar zijn naam als uitvinder op heeft gezet of dat heeft geaccepteerd.

Maar iemand heeft - misschien met de beste bedoelingen (Gevaarlijke materie)- niet de waarheid vermeld.

Verder laat ik hier bij. Het is alleen maar topic vervuiling.

groet,

Leobus

Om met het laatste te beginnen, Leo: het is wat mij betreft geen vervuiling van mijn topic.

Het werd door mij geopend met het oogmerk een set te bespreken die langs Henri van der Heide's grondbeginselen is uitgewerkt.
En om te laten zien dat ook zulke sets een tijd lang volop in ontwikkeling kunnen zijn omdat er geen wondermiddelen of één enkele tweak aan te pas komt die alles ineens geweldig maakt. En om te benadrukken dat deze ontwikkeling al die jaren door de feedback van heel wat gebruikers wordt uitgebouwd en niet al die tijd al bestond!
Al die gebruikerservaringen in Nederland en België, die over de jaren heen voortdurend worden besproken en tot nieuwe inzichten leiden, waarna er af en toe feitelijke verbeteringen op het punt van ordening ontstaan. Alleen op die manier ontstonden resp. de audiotegel, de audiolamp, de geordende gelijkrichting, de luidsprekerbehandeling en, binnenkort, de geordende stroomvoorziening.

Als René N. of ikzelf zouden vinden dat iets topicvervuiling is of niet gepast zou zijn, dan denk ik dat dit wel zal worden medegedeeld. Deelname is uiteraard altijd vrijblijvend.

Ik ben het wel met je eens over A.J. van den Hul. Hij is zeker een menslievend mens en er is niets mis met geld verdienen met je kennis.
Maar er is wel iets mis met bewuste misleiding en daarvan zou hij zich ver moeten houden. Hij heeft werkelijk niets meer van doen met het werk van Van der Heide dan ieder ander die zich er een beetje in heeft verdiept. Hij verkiest echter de klok zonder de klepel te presenteren als het complete plaatje, terwijl hij zelf heus wel weet dat dit niet zo is.

Van der Heide heeft de embryonale methode voor het ordenen van materialen mondeling doorgegeven aan slechts één persoon die hij vertrouwde. Als mens heeft hij ook heel veel verteld aan heel wat mensen en een aantal daarvan zijn daarmee aan de haal gegaan voor eigen gewin. A.J. is er daar één van.
Dat is niet eens zo erg, want het werk beschermt zichzelf. Je kunt er in het uiterste geval niets en niemand anders mee schaden dan jezelf...

Behalve homeopaat was Van der Heide ook een begenadigd elektrotechnisch ingenieur. In het kader van zijn werk bij de NOB heeft hij elektronische schakelingen en allerlei andere verbeteringen van hardware uitgedokterd. Het patent in kwestie heeft met één of meer van die verbeteringen te maken. Als je Bert dan toch regelmatig spreekt en ziet kun je hem zo vragen hoe dat zit en dan hoor je het uit de eerste hand.
Het is in elk geval zeker dat dit patent niets te maken heeft met de wijze waarop materialen permanent kunnen worden geordend.
Die werkwijze is dus mondeling overgedragen en vervolgens door Bert en enkele anderen verder doorontwikkeld tot de huidige stand van zaken.

Ik begrijp overigens wel enigszins in welke richting je het misverstand rondom patenten moet zoeken: Van der Heide deed nooit heel geheimzinnig over de gebruikte componenten, met name niet over de rol van het element koolstof in allerlei vormen. Ook vertelde hij openlijk over "ordening" en het gemak waarmee je dat met koolstof kunt doen. Hij vertelde over de noodzaak van ordening voor het overdragen van bepaalde eigenschappen op materialen als koolstof, maar precies dit laatste stuitte op onbegrip, scepsis en harde afwijzing. Toch hoorden velen het resultaat en moesten erkennen dat er toch wel "iets" aan de hand was. De meeste vergaten het ordeningsverhaal gemakshalve en concentreerden zich op de buitenkant der dingen.

Precies dit bracht Van den Hul ertoe om te menen dat je alleen door de toepassing van koolweerstanden in hardware en koolstof in ommanteling van kabels het wonder kon bewerkstelligen. Hij vergat dat die koolstof wel eerst moet worden geordend om de gewenste eigenschappen te kunnen overnemen.

Kortom: een mooi doordachte schakeling met wat koolweerstanden van Henri zal best gepatenteerd kunnen zijn, maar de structuurbehandeling van die weerstanden valt ongetwijfeld buiten het bestek van het patent, want elektrotechniek heeft nu eenmaal niets met homeopathie van doen... :) 
Een koolstof interlink is natuurlijk heel slim verzonnen, maar als die koolstof verder niet is geordend met de eigenschappen die Van der Heide er in wist te brengen, is het gewoon een goede koolstofinterlink maar meer ook niet.

Uiteraard heeft Van der Heide niet alles aan de grote klok gehangen. Als insider weet jij ook wat de gevolgen voor hemzelf waren en later voor degenen die in eerste instantie het stokje van Henri overnamen toen ordening nog via het magnetische veld verliep. De doorbraak kwam toen Bert erin slaagde ordening via het zwaartekrachtveld te bestendigen zodat de maker niet langer verbonden hoefde te zijn met zijn maaksel.

37 minutes ago, Ivan10 said:

Nou dan verdient het zijn eigen topic, @leobus. 😄 Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe de Geordende techniek werkt en waarom er een immaterieel stukje van de maker in lijkt te moeten worden verwerkt, dat schijnbaar negatief wederkerig is op zijn gezondheid? En hoe heeft men die onzichtbare kracht nu kunnen blokkeren?

In hoeverre speelt al die elektronica en zijn magnitische velden voor invloed op de gezondheid van technische mensen? Of al die soldeerdampen? Waarom is er een directe link aan deze ordeningstechniek en de maker? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Een kleine toelichting in mijn stukje hierboven, Ivan...
Maar hieronder een link naar het nodige leesvoer. Interessant en dichter bij de bron kun je niet komen qua informatie.

De rest zal je intuïtief moeten uitwerken en vooral zal je moeten gaan luisteren naar sets waarin meer of minder van Van der Heide's werk in is meegenomen.
https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=45146.0

Edited by thingman

On 6/25/2021 at 6:01 PM, Groovy said:

Van die eerste heb ik het verslag. Je haalt daar Ian aan en daar staat heel wat tekeningen en uitleg bij.
Ik wil ook open baffles maken, maar ik begin rustig aan met goedkoop plaatmateriaal.
De Philips 9710m of de philips am 800omh versie wil ik daarvoor gebruiken.
Verder wil ik het topic niet vervuilen😷

Is geen vervuiling Peter. Is erg on-topic! En voor mij was het luisteren naar een open baffle juist een belangrijke reden!
Als open dipoolliefhebber kan ik me voorstellen dat zo'n systeem voor mij ook heel interessant zou zijn, dat snap je vast wel... :)