Jump to content

meten aan je installatie ........HOE?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Hoi Erik,

Het is allemaal mogelijk. Ook met een PC. Alleen is het lastig een goeie eerlijke meetwaarde te krijgen in een woonkamer. Het resoneert, galmt en reflecteerd als de ziekte. Om een juiste meting te verrichten heb je een zeer goeie microfoon, een goeie meetversterker, en een absoluut klankdode ruimte nodig.

Je woonkamer is zeker geen dooie ruimte, want dan klinkt muziek helemaal nergens naar en daar ga ik niet van uit.

Wat je wel kan is met een goed programma en een goeie microfoon en een super geluidskaart een indruk krijgen van wat er zich in jouw ruimte afspeelt.

nou ,dat de woonkamer het meetresultaat beinvloed is niet erg .

ik luister namelijk ook in de woonkamer naar mijn speakers .

ze moeten dus rechtlijnig klinken in mijn kamer ,en ik kan dan wat experimenteren met de plaatsing.

vroeger in de carhifi hadden we een rta meting met een pinknoise in de cdspeler en dan kon je precies zien wat je set deed in de auto .

ik vroeg mij af of dit ook met je pc kon.

Als het toch niet zo naukeurig hoeft ;)De meting van je set kan natuurlijk op dezelfde wijze. Je kan ook een sweep laten horen en die opnemen. Dan heb je gelijk een frekwentie/tijd-diagram. Het is wel allemaal natte-vinger-werk ;) En hou er rekening mee dat je geluidskaart wellicht de beperkende factor is.

Hoi Erik,

Hier: http://www.sumuller.de/audiotester/ kan je een aardig shareware progje downloaden van een RTA en een ruisgenerator. Je kunt ook .wav files hiermee genereren en op CD branden.

Met een Soundblaster Live kun je al heel goed metingen doen MITS je hem op 48 KHz sample rate gebruikt.

Als microfoon heb je niet perse een meetmicrofoon van 1000 EU nodig. Met een das-speld microfoontje kom je ook al een heel eind. Die van Sony, die doorgaans voor walkmans verkocht worden, zijn goed maar lopen enigszins op in het hoog.

Een goede meetmicrofoon is de Behringer ECM8000 van 45 EU. Maar daar heb je wel weer een speciale "Phantom" voeding voor nodig.

Eric,

sorry dat ik mij weer moei,(t'is alsof ik je achtervolg) maar ik vind dat Sodeju iets te negatief is.

Je kan met je pc, een standaard geluidskaart zoals de creative labs of terratec, en een meetmicrofoon wel degelijk betrouwbare metingen verrichten tot zo'n 20kHz en in de huiskamer. (zelfs liefst met de luidsprekers op hun plaats)

Ga eens naar www.audio-software.de en kijk daar naar Hobbybox 4.0 MLS. Dit programma haalt resultaten die bijna gelijkwaardig zijn aan het professionele CLIO.

Door de specifieke MLS signalen (zie ook CLIO) (dit is geen roze of witte ruis ) haal je heel betrouwbare resultaten in de huiskamer (zonder dode kamer).

Je kan daar een trialversie downloaden die volledig werkzaam is gedurende 20 opstarts.

Het is duits, je kan een volledige handleiding downloaden en een paar uur hartgrondig vloeken in het begin, maar eens het werkt dan kan je eindeloos experimenteren. Je kan er ook impedantiemetingen mee doen (heb ik nog niet gedaan , doe die anders) en elektronische filters mee uitmeten.

Als toetje (ik heb niets gezegd natuurlijk) Als je na 20keer gestart te hebben vastzit.

Ik heb wel een gekraakte versie achter de hand cool.gif:D

O ja, door in het begin in het programma je geluidskaart te calibreren, worden de onvolkomenheden ervan (en Sodeju heeft gelijk, die zijn er nogal serieus in de vorm van afvallen in het hoog)opgegeven. Het programma meet dus eerst je kaart uit door in en uitgang aan elkaar te leggen en het uitgestuurde signaal met het ontvangen signaal te vergelijken en hiervan een curve in het programma op te nemen.

Mocht je echt geinteresseerd zijn, ben je welkom bij mij thuis en dan toon ik je de werking en doen we een paar metingen. Het kan je een hoop zoekwerk besparen.

Salut

Geert

O ja, door in het begin in het programma je geluidskaart te calibreren, worden de onvolkomenheden ervan (en Sodeju heeft gelijk, die zijn er nogal serieus in de vorm van afvallen in het hoog)opgegeven.

Een Soundblaster Live is lineaal recht van onder de 10 Hz tot over de 20 KHz bij 48 KHz sample rate. Probleem is meer de frequentiecurve van een microfoon. Ik ken Hobbybox maar wat moet Erik met waterval diagrammen?

Echt goede software meet ook de galmresponsie van een kamer en dat doet Hobbybox ook niet. Geeft niet want je moet wel een aucoustiekexpert zijn om daar mee om te kunnen gaan.

Kijk eens op die link die ik hierboven aangaf. Voor 25 EU doet het vrijwel hetzelfde als Hobbybox dat 10x zoveel kost. Maar ja het is natuurlijk nooit zo goedkoop als een gejatte versie.

Geplaatst door Pjotr:

Een Soundblaster Live is lineaal recht van onder de 10 Hz tot over de 20 KHz bij 48 KHz sample rate. Probleem is meer de frequentiecurve van een microfoon. Ik ken Hobbybox maar wat moet Erik met waterval diagrammen?

Echt goede software meet ook de galmresponsie van een kamer en dat doet Hobbybox ook niet. Geeft niet want je moet wel een aucoustiekexpert zijn om daar mee om te kunnen gaan.

Kijk eens op die link die ik hierboven aangaf. Voor 25 EU doet het vrijwel hetzelfde als Hobbybox dat 10x zoveel kost. Maar ja het is natuurlijk nooit zo goedkoop als een gejatte versie.

Ja zeg pjotr,

Die watervaldiagrammen gebruik ik ook niet.

Wat zeg je van heel korrekte

impulsmetingen,amplitudemeting, fasemeting, impedantiemeting.

Het programma kreeg heel goede perskritiek en is (ik zeg het nogmaals) door zijn MLS metingen bijna gelijkwaardig aan de CLIOmeting.

Jouw programma ken ik niet dus ik ga er zeker geen kritiek op geven.

Ten andere, je MOET het niet gebruiken h

Hoi Gvy,

Impulsmeting, fasemeting en impedantiemeting is leuk voor de luidsprekerzelfbouwer maar voor het opmeten van je kamer heb je er weinig aan.

Het enige waar de amateur kameropmeter wat zinnigs mee kan is een amplitude karakteristiek en dan nog ....

Overigens kun je met versie2 van de software van Sumuller ook implusmetingen doen.

Hobbybox is best een goed programma maar voor Erik overkill m.i. Je moet je ook door al die toeters en bellen die je niet nodig hebt heenwerken om te kunnen ontdekken wat je dan wel kan gebruiken. Een simpele RTA met een ruisgenerator is dan een stuk eenvoudiger en handiger. Bij de weg een MLS signaal is ook ruis, alleen ruis met een speciale eigenschap. Misschien dat de laatste versie van Hobbybox beter is maar ik vond de handleiding erg onduidelijk en voor een leek vrijwel niet te begrijpen.

Ik gebruik zelf de software van http://www.purebits.com Dat werkt ook prima op een Laptop met USB 24bits/96KHz soundcard (M-Audio Duo) en heeft een plugin voor galmmetingen. Alleen kun je met de demo versie zelf geen praktische metingen doen.

Heb die software van Sumuller erbij omdat het erg handig en makkelijk te gebruiken is. De RTA is erg handig om b.v. filters door te meten. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Grtz.

Geplaatst door Pjotr:

[QB]Hoi Gvy,

Impulsmeting, fasemeting en impedantiemeting is leuk voor de luidsprekerzelfbouwer maar voor het opmeten van je kamer heb je er weinig aan.

Yep Pjotr,

En ik ben zo'n luidsprekerzelfbouwer , die al veel nuttig gebruik gemaakt heeft van het programma.

Uit een vorige item over de ESL's van Eric, meen ik dat het Eric inderdaad ook gaat over opmetingen aan zijn ESL's om ze zo mooi mogelijk te krijgen en niet om het opmeten van zijn kamer.

Ik heb er zelf ongeveer 4 uur over gedaan om de eerste keer met de handleiding tot goede resultaten te komen. (Ik vind mezelf niet bijster slim, dus een ander doet het zeker sneller :P )Daarom ook mijn voorstel om een en ander uit te leggen, dan ben je in een uurtje ermee op weg.

MLS is een binair ruisignaal, die in tegenstelling tot rose of witte ruis een exact reproduceerbaar patroon heeft.

Het grote voordeel is dat bij de zelfde amplitude er ongeveer 30dB groter energieinhoud is, waardoor het ook bij lage frequenties voldoende sterk blijft. (voor exact te meten).

Geert

Ok prima Geert, lijkt mij een goed plan om Erik te gaan helpen.

Maar doe eens een RTA op een MLS signaal. Zal je zien dat het witte ruis is. Het is alleen reproduceerbare (digitaal gegenereerde) witte ruis. Maar misschien gebruikt Hobbybox wel iets anders dan een standaard MLS signaal, alhoewel ik me dat niet kan voorstellen.

Kijk toch maar eens op die link. De demoversie is volledig functioneel en het zit best goed in elkaar. Je moet alleen na 20 minuten het programma herstarten, of 25 EU betalen natuurlijk.

Suc6

ik zal vanavond eens gaan stoeien .

ik ga er eerst een paar panelen aan hangen ,en dan eens luisteren .

nu ik de goede aansluitingen weet moet het goedkomen ,en kan ik de spectra 3300 nabouwen.

170 hoog 80 breed eek.gif

als dat niet laag gaat ;)

de metingen zullen het bewijzen .(hoop ik )

[quote170 hoog 80 breed eek.gif

als dat niet laag gaat ;)

Hoy,

Dat gaat LAAAAAAAAG gaan, wees daar maar zeker van. Zo'n oppervlak heeft inderdaad geen conus nodig, da's juust.

Veel Lol en laat het resultaat maar horen

Geert

Hallo Erik,

Op de site: http://www.etfacoustic.com/index.html is ook het e.e.a. te vinden.

Met een geluidsdruk meter die bij Conrad te verkrijgen is kan je die meting ook uitvoeren. Die meter is trouwens ook nog te tweaken zodat die een rechtlijniger curve heeft. Zonder de tweak gaat het ook want op de site kan je een corrigerende data downloaden voor deze meter.

Je kan ook zelf voor echt heel weinig geld een meetmicrofoon maken. In de electuur heeft dat gestaan. De mic. cap kost iets van 10 a 15 euro. En heb je echt een sublieme microfoon.

Om van de ruimte akoustiek geen last te hebben, kan je de microfoon pakweg 10 tot 30 cm van de weergever plaatsen.

Ook kan je eens bij CARA.de kijken. Zij hebben een audio controller voor 199 euro.

Arie

Om van de ruimte akoustiek geen last te hebben, kan je de microfoon pakweg 10 tot 30 cm van de weergever plaatsen.

Arie[/QB]

Dag Arie,

Zo'n close meting is inderdaad een goede manier om op een sub te gaan meten zonder last van ruimte, omdat het rechtstreeks signaal , VEELLLL groter is dan de ruimtereflecties en je het dus kan vergelijken met een dodekamermeting.

MAAR , er is een grote maar.

Je mag het zeker niet gebruiken om op een dipool zoals Erik zijn panelen te gaan meten want dan krijg je een ernstig vertekend beeld.

Je meet dan namelijk NIET de phase cancellation , die er wel degelijk is.

Een ongesegmenteerd ESL paneel zal met close mike meting een rechte curve krijgen vanaf resonantiefrequentie en in het hoog oplopen.

Meet je echter(realistisch) op zo'n 2m dan zie je duidelijk de laagafval met 6dB/oktaaf vanaf zo'n 700Hz, veroorzaakt door phase cancellation en zal vaak het hoog niet meer zo oplopen (uiteraard is dit laatste ook afhankelijk van de stepuptrafo).

Om een ESL paneel correct te meten dus best op minimum 2m afstand!!!

Groeten

Geert

Geplaatst door Henrie:

(...) een vierkant is ook een rechthoek (...). (...) Probleem is volgens mij opgelost als je de speakers een stukje indraait. En je speakers een eindje van de wand zetten, wil ook nog wel eens helpen.(...)

Ja, maar bij een vierkant hebben de staande lengtegolf en de staande breedtegolf dezelfde frequentie.

Dacht je werkelijk dat een paar centimeter indraaien of verplaatsen helpt?

Je hebt het over golflengtes van vele meters...

Geplaatst door spiekerboer:

Ja, maar bij een vierkant hebben de staande lengtegolf en de staande breedtegolf dezelfde frequentie.

Dacht je werkelijk dat een paar centimeter indraaien of verplaatsen helpt?

Je hebt het over golflengtes van vele meters...

Indraaien helpt misschien minder, maar een eindje de kamer in zetten, helpt volgens mij wel degelijk. Dan gaat de golf namelijk vanaf de speaker naar de overkant, en kaatst dan via de muur terug. Als ie dan vervolgens bij de andere muur (achter de speakers) komt, is het daar ineens geen staande golf meer. Dan heb je dus geen last van staande golven (iig minder)... lijkt me...

Geplaatst door Pjotr:

Ik van iemand begrepen (van "breedband" Niels, die niet op dit forum leeft) dat het probleem zit in de el cheapo microfoon ingang van een consumenten geluidskaart (die lopen terug in het hoog). Zou je een profesionele mic ingang gebruiken, dan speelt het probleem minder (dat M-audio spul is ook vrij goed, denk ik). Overigens maakt het niet zoveel uit waar het aan ligt, als je het maar kunt compenseren.

Mij is alleen niet helemaal duidelijk hoe je dat doet?

Btw Niels gebruikt deze methode om zijn Behringer Ultracurve af te stellen, hij gebruikt de autoQ functie van het apparaat niet.