Jump to content

meten aan je installatie ........HOE?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door gvy:

Zeg Eric,

Misschien heb je het al gezien, anders kijk eens op volgende link. (bevat ook impedantiemetingen en veel meer) http://www.audiocircuit.com/9041-esl-circu...9041IMAI-CO.htm

Geert

Ik kende die site wel, maar had een tijd niet gekeken. Leuk al dat oude spul. solosound..

Ik zag oook een hybriede B&W (model 70). Er heeft toch nog een iets modernere variant bestaan?

edit. zoiets in het wit

9041CMBAW-IMG-DM70-H1.jpg

Hoi Duck,

De microfooningang van een consumer soundcard is inderdaad niet al te best, ze ruisen doorgaans ook veel te veel. Kun je beter een apart microfoonversterkertje op de lijningang aansluiten.

Zelf gebruik ik een M-Audio DUO USB soundcard. Die heeft wel een erg goede (semi-professionele) gebalanceerde microfooningang en heeft bovendien phantom power voor de microfoon. Kan daar een Behringer ECM8000 direct op aansluiten. Maar ja die kaart kost wel zo'n 275 EU. Dan heb je ook wel een erg goede 24bits/96KHz kaart (los USB kastje).

Een goede zelfbouw meetmicrofoon en microfoonversterker kun je vinden op de site van Linkwitz ( http://www.linkwitzlab.com/ ). Het daar gebruikte microfoonkapseltje is hier te krijgen onder de naam MC2000, kost een euro of 5 bij de elektronicaboer. Datzelfde kapseltje zit overigens ook in de Behringer ECM8000.

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Duck,

De microfooningang van een consumer soundcard is inderdaad niet al te best, ze ruisen doorgaans ook veel te veel. Kun je beter een apart microfoonversterkertje op de lijningang aansluiten.

Zelf gebruik ik een M-Audio DUO USB soundcard. Die heeft wel een erg goede (semi-professionele) gebalanceerde microfooningang en heeft bovendien phantom power voor de microfoon. Kan daar een Behringer ECM8000 direct op aansluiten. Maar ja die kaart kost wel zo'n 275 EU. Dan heb je ook wel een erg goede 24bits/96KHz kaart (los USB kastje).

Een goede zelfbouw meetmicrofoon en microfoonversterker kun je vinden op de site van Linkwitz ( http://www.linkwitzlab.com/ ). Het daar gebruikte microfoonkapseltje is hier te krijgen onder de naam MC2000, kost een euro of 5 bij de elektronicaboer. Datzelfde kapseltje zit overigens ook in de Behringer ECM8000.

Ik heb al een ECM8000 (en 10 meter XLR snoer ;) ) en zat te denken aan zo'n M-Audio Buddy mic pre (139 euro). Maar een diy oplossing is ook interessant. Zal eens kijken of ik er chocola van kan maken ;)

ff pic voor de liefhebbers

abuddy2.jpg

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Duck,

hoy Pjotr,

Ik gebruik dat microfoontje, waar je het over hebt en dat werkt inderdaad prima,

En wat duck beweert over de slechte kwaliteit van de microfooningangen is inderdaad ook correct. Ik gebruik voor het gemak mijn (verplaatsbare) compaq portable om metingen te doen. Die heeft helaas geen line in, alleen zo'n slechte mic ingang.

Doordat hobbybox echter door middelwaarde meting die ingang gaat calibreren, is dit geen echt probleem meer en kan ik tot zo'n 20kHz vrij betrouwbare metingen doen.

Dat kan je controleren door de uitgang rechtstreeks aan de ingang te leggen en een reeks metingen te doen. Als je een mooie rechte curve krijgt, dan zit dat goed.

Als ik niet calibreer, dan loopt het in de hoge tonen serieus af (vanwege mic in).

Het enige wat ik niet kan meenemen in die calibratie is het microfoontje zelf. Daar moet ik dus vertrouwen hebben in de specs van het kapseltje.

Groeten

Geert

Geplaatst door Duck-Twacy:

Ik heb al een ECM8000 (en 10 meter XLR snoer ;) ) en zat te denken aan zo'n M-Audio Buddy mic pre (139 euro). Maar een diy oplossing is ook interessant. Zal eens kijken of ik er chocola van kan maken ;)

ff pic voor de liefhebbers

http://www.m-audio.de/gfx/abuddy2.jpg

Als je al een ECM8000 hebt zou ik niet zelf gaan prutsen. Die Buddy voor 139 EU is prima spul. Tel de prijs van losse onderdelen, kastje, pluggen en voeding eens bij elkaar op. Kom je niet veel goedkoper uit. In die Buddy zit een prima versterkerchip van Burr-Brown (INA163). Het schema is een vrijwel exacte kopie van de BB app.note.

Btw. hier vindt je een aardige collectie free-ware om een complete meetsetup te bouwen:

http://www.dazyweblabs.com/shannonsoft/page3.html

cool.gif

Beste,

http://www.behringer.com/02_products/prodi...EQ2496〈=eng

Dit is de NIEUWE ultracurve, en gebruikt twee maal de sharc 34/40 DSP's.

In tegenstelling tot zijn voorganger is deze 24 bit, 96 Khz. De analyzer is 61 bands!

HIj kan automatisch corrigeren, en je kan zowel een grafische EQ, als een paramtrische EQ tegelijkertijd gebruiken. Tevens heeft behringer nieuwe alogritmes om beinvloeding van ngelegen banden te corrigeren.

Ik heb hem zaterdag gezien op de Frankfurte messe. hij komt eind maart ofzo uit, en kost ongeveer 500 Eur.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan:

Ik heb hem zaterdag gezien op de Frankfurte messe. hij komt eind maart ofzo uit, en kost ongeveer 500 Eur.

Groeten,

Bas

451 euro, volgens de link :)

De DCX2496 lijkt me ook interessant (een soort active Xover/DSP/EQ)

Snap alleen de helft van de functies niet :)

nou ,

ik heb alle links net effe op mijn gemakkie zitten bekijken .

maar tot downloaden ben ik maar niet overgegaan met mijn telmodem :D .

en dan die engelse taal :rolleyes:

nee

ik denk dat ik het maar hardwarematig ga doen met een goede microfoon en een rta meter zoals we die vroeger ook bij de carhifi gebruikte.

waar zou je zoiets nog kunnen kopen .

conrad?

ik hoor het graag.

Geplaatst door erik klijnsmit:

nou ,

ik heb alle links net effe op mijn gemakkie zitten bekijken .

maar tot downloaden ben ik maar niet overgegaan met mijn telmodem :D .

en dan die engelse taal :rolleyes:

nee

ik denk dat ik het maar hardwarematig ga doen met een goede microfoon en een rta meter zoals we die vroeger ook bij de carhifi gebruikte.

waar zou je zoiets nog kunnen kopen .

conrad?

ik hoor het graag.

Kijk, nog iemand die internet met de Tamtam. Ook dat wordt steeds schaarser :P;)

Ik wil het best wel voor je DL-en. moet je me ff via een PB of mail je adres doorgeven, zodat ik weet waar het cd-tje naar toe moet cool.gif

kijk ,das nou aardig .

:)

maaar welk programma is nou het beste.

ik weet het niet .

en zo,n pc held ben ik nou ook niet .

alleen internetten lukt nog aardig

maar voor de rest .

ik werk liever met mijn handen :D .

ik zal toch eens bij conrad gaan vragen .

tis nooit weg om goede meet apparatuur te hebben.

ik kan er nog jaren plezier van beleven ,met mijn hobby.