Jump to content

Denon AVR 2800 + Tannoy D300 + laminaat

Guest Herman Feenstra
 Share

Recommended Posts

Guest Herman Feenstra

Ik ben in het bezit van een Denon receiver AVR 2800 en daarop aangesloten de D300 van Tannoy. Ik was zelf steeds tevreden over de geluidskwaliteit tot het moment dat wij laminaat hebben gelegd. Ik vind het geheel nu niet optimaal meer klinken. Is er iemand die weet wat ik moet doen om dit probleem op te lossen? Ik heb al gordijnen en een tapijt liggen, maar is het wellicht beter om een andere speaker te gaan beluisteren?

• 1 month later...
Guest mijnhifi

Of het tijd is om nieuwe luidsprekers te kopen is afhankelijk van wat er klankmatig misgaat. Gaat het fout in het laag, in het hoog of in beide gebieden?

De switch van tapijt naar laminaat brengt vaak een fikse toename van de galm in de ruimte met zich mee. Daarnaast, en dat is vaak nog veel kwalijker, lijdt de vloer qua resonanties een eigen leven. Die resonanties hebben tot gevolg dat bepaalde frequenties uitdoven, en dat er daarnaast nogal wat ongewenste geluiden bijkomen. Die resonanties worden op twee manieren opgewekt: via rechtstreeks contact van de luidsprekers op de vloer (mechanische overdracht) en via de lucht (acoustische overdracht, als u hard schreewt in de kamer zou een contactmicrofoon op de vloer dat prima registreren). Tegen acoustisch opgewekte resonanties is feitelijk geen kruid gewassen, echter een dik en zwaar vloerkleed dempt ze vervolgens weer, bovendien vermindert dan ook het reflecterend oppervlak van uw kamer = minder galm. Mechanische resonanties zijn m.b.v. dempers onder de luidsprekers te verminderen, echter een demper ontneemt de speaker vaak ook het een en ander aan dynamiek. Laagproblemen door vloerresonanties kunnen m.b.v. een sandwitchconstruktie worden verminderd. Leg een zware stenen plaat op de vloer, op rubbers (dempervoeten, of en dikke rubber isolatiemat), en plaats de speakers daar met spikes bovenop. De rubbers dempen de mechanische resonanties naar de vloer toe, de stenen plaat verschaft de speaker een harde ondergrond, waarop hij het meest dynamisch en strak klinkt. Acoustische resonanties (galm) kunnen slechts worden verholpen door meer dempende materialen in de kamer te gebruiken. Zacht materiaal dempt geluid, hoe zwaarder het materiaal, des te sterker het ook naar de lage tonen toe werkt. Een boekenkast bijv. kan een prima laagdemper zijn, gordijnen werken sterker in het midden en hoog.

Soms kan een probleem verholpen worden m.b.v. een andere interconnect- of speakerkabel, zeker in geval van een te fel hoog valt er wellicht wel iets te bereiken met een kabel die de boel wat vriendelijker maakt.

Helpen de bovengenoemde oplossingen niet, dan rest er slechts de aanschaf van een speaker die de probleemfrequenties minder op gang brengt.

Met vriendelijk groet,

Marcel Frenk

• 3 weeks later...

Ik had exact hetzelfde probleem een jaar of 5 terug en heb het toen opgelost door betimmeren van 1 gehele wand (loodrecht op de speakers) met houtwolcement platen (ook wel heracoustiek platen genoemd), deze op een 2 cm latwerk. Het werkte perfect!

Guest h. feenstra

Marcel en Ben, heel erg bedankt. Ik heb naar aanleiding van jullie verhaal het volgende gedaan:

Twee tegels op de vloer, met daaronder de dempers. Daarop de luidsprekers met spikes eronder. Ook heb ik de boekenkast dichterbij gezet en een bank verplaatst richting luidsprekers. Ik moet zeggen dat ik van tevoren met name erg sceptisch stond tegenover de dempers en de tegels, maar het verbaast mij gewoon hoe goed het nu weer klinkt.

Ik had nooit gedacht dat dit soort "middeltjes" zoveel uit konden halen. Kennelijk wel dus. Heel erg bedankt dat jullie mij van veel onvrede en irritatie hebben verlost!!

Herman.

• 2 weeks later...