Jump to content

Groovy probeert iets met Philips 9710 m8.

Groovy
 Share

Recommended Posts

Ze kan er mee leven 🙂 maar voor haar hoeft het niet, ze gunt het mij.
Ze zijn 55 cm breed en 90 hoog, dus dat valt nog te plaatsen.
Nordsee jazz klinkt voortreffelijk.

Edited by Groovy

Ik heb ergens gelezen (weet niet meer of het op dit forum was of op HifiFreaks) dat je eerst overwoog er open baffles van te maken (en daar ben ik een grote fan van), maar je hebt een speaker nodig die ontworpen is voor OB anders loop je de kans dat het voor geen meter klinkt. Die Philips driver ken ik zelf niet, maar de door jou gemaakte kasten vind ik prachtig moet ik zeggen.

Deze speakers werden vroeger veel verkocht voor zelfbouw, er zijn vele variaties.

Ze zijn zeker geschikt voor ob's, veel te vinden op internet en de Philips zelfbouw luidsprekers boekjes, daar staat ook uitgebreid beschreven hoe ob's te bouwen.

Ik heb het op beide forums geschreven.
Ik moest eerst  mijn vrouw nog mee krijgen,met deze afmeting 50 x90 cm kon ze leven.
Groter is beter maar je kunt niet alles hebben.

Zoals gezegd ze klinken erg mooi en open.

Dat gevoel heb ik niet, het hoog is goed aanwezig vind ik.
Omdat ze relatief klein van afmeting zijn kom je eerder laag tekort, maar ook dat ervaar ik zo niet.
Wel is het zo dat bij een grotere baffle meer laag komt heb ik mij laten vertellen.
Ik heb ze zo nooit eerder gehoord, kan goed zijn dat er meer uit te halen valt.

Wat mij eigenlijk opvalt bij alle breedbanders is dat ze juist in het hoog gaan vervormen.

Maar ik ken hele volksstammen die dat geen probleem vinden en het geluid juist geweldig vinden.

Maar dat was niet wat ik bedoelde.

Als je een tweeter toevoegt die naar achter straalt dan krijgen de speakers wat meer ruimte.

Door de korf van de speaker wordt het hoog voornamelijk naar voor afgestraald en niets naar achter terwijl je wel een open systeem hebt.

Een open systeem kenmerkt zich juist door een grote afbelding, door het toevoegen van deze tweeter wordt dat net even mooier.

Ik vind het een heel leuk project, je krijgt zo een groot gevoel wat technische wijzigingen effectueren op het geluid.

Als ik goed naar je laatste foto kijk vraag ik mij af of de watten tegen de achterzijde conus aandrukken....?

De keuze voor een open baffle kost rendement, maar op deze manier blijft er niet veel geluidsdruk over lijkt mij

Daarnaast zul je waarschijnlijk niet lineair dempen met deze watten?

Wat je in hele oude radio's wel ziet is een soort lampenkap van stof over de unit zonder de conus te hinderen (of was dit alleen tegen stof bedoeld?).

Je bent aan het tunen, jammer dat de resultaten hier niet hoorbaar gemaakt kunnen worden.

Met alle respect maar ik kan mij niet voorstellen dat je de Kef LS50 al voorbij bent.

Er word aan gewerkt, de watten zijn inmiddels verwijderd.
Beetje dempen met wol hoor ik. en luisteren.
Testen op de uitslag van de woofer met een batterij.
Ik heb nog wat te doen.
Ik heb ze ook niet gemaakt met het idee om de Kef en de Cabasse de loef af te steken.
Ook die komen aan bod.
Maar in mijn oren klinken ze goed, al zal het vast beter kunnen.
Dat komt misschien nog.
Dank voor de input.

Uitslag gecontroleerd met een batterij. links en rechts gelijkmatig naar voor en achter.

Volume ongedempt aan de voorkant iets luider dan achter.

Dire Straits komt er goed uit.

• 2 weeks later...

Dat ziet er mooi nostalgisch uit.

Ik kan me uit mijn tijd bij Philips (1966 tot 1971) een collega met open baffles met de 9710 herinneren. Die had een redelijk willekeurige vorm voor de baflle gemaakt. De speakers zaten ook niet in het midden. Daardoor zou de akoestische kortsluiting zich over een breder frequentiebereik spreiden. Wat dan de klank weer ten goede zou komen.

48 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat ziet er mooi nostalgisch uit.

Ik kan me uit mijn tijd bij Philips (1966 tot 1971) een collega met open baffles met de 9710 herinneren. Die had een redelijk willekeurige vorm voor de baflle gemaakt. De speakers zaten ook niet in het midden. Daardoor zou de akoestische kortsluiting zich over een breder frequentiebereik spreiden. Wat dan de klank weer ten goede zou komen.

Zo staat het ook in de Philips zelfbouw luidsprekerboekjes.

Dank je.

Edited by Groovy