Jump to content

Platenspelers-cd spelers

Haudio
 Share

Recommended Posts

De vraag die al 20 jaar binnen audio leeft.

Een heel goede platenspeler is nog steeds niet te evenaren door een goede CD speler.

Maar je praat dan wel over tamelijk duur spul. Onder zeg 1500 gulden is de CD speler zeker de betere.

Het grote nadeel van de CD speler is wel z'n beperkte bandbreedte van 22 kHz. Een platenspeler gaat moeiteloos door naar 40 kHz. Mits goed afgesteld en een goed element erin geplaatst natuurlijk.

Op 1 of andere manier klinkt de platenspeler nog steeds natuurlijker, verfijnder en aangenamer dan de CD. Dit zal 'm niet alleen in de hogere bandbreedte zitten want dan zou de SACD het op alle fronten moeten winnen van de plaat, hetgeen niet zo is volgens mij.

Ben bedankt,

Maar nu komt natuurlijk de volgende vraag welke platenspleler en welk element erin moet en er zal ook een arm op moeten .

Je hebt vast wel enig idee .

Vr.Gr.Haudio

Moeilijk te zeggen als ik niet weet wat je wilt uitgeven. Wil je niet al te duur dan heeft Denon heel aardige spelers. Met een 301 elementje erin zijn heel fraaie resultaten te halen voor zeg 1500 piek. Of een Thorens, goedkoop en goed. Als je wat kunt uitgeven kun je denken aan spul van microseiki, linn, of uit duitsland Clearaudio. Die laatste maken een fraai model voor iets van 15 mille. Maar daar hoort ook nog een element van 12 mille in. Je kunt het net zo maf maken als je wilt. Maar de beste combinatie? Zelf maar gaan luisteren...

• 3 weeks later...

Een goede platenspeler hoeft echt geen kapitalen te kosten.

Een REGA Planar 3 is een uitstekende speler voor een redelijke prijs met een zeer fijne arm ( RB 300 ) die niet voor niets door veel andere fabrikanten wordt gebruikt op hun spelers.Prijs fl 1298.=.

Combineer het met een Ortofon,Goldring of origineel Rega element en geloof maar dat je zult genieten!!!!!!!

Heb je nog vragen,dan verneem ik het graag.

Guest draaienkreng

Luister en kijk naar DVD!

DTS, 24 bits 96khz ,DD(ES,EX) verslaat alle tot nu toe bekende audioformaten.(2hz>44 KHZ)

En dan is er ook nog SACD.

Geloof me : Je koopt geen cd of lp meer.

Draaienkreng

• 2 weeks later...
Originally posted by Paul de Graauw:

Een goede platenspeler hoeft echt geen kapitalen te kosten.

Een REGA Planar 3 is een uitstekende speler voor een redelijke prijs met een zeer fijne arm ( RB 300 ) die niet voor niets door veel andere fabrikanten wordt gebruikt op hun spelers.Prijs fl 1298.=.

Combineer het met een Ortofon,Goldring of origineel Rega element en geloof maar dat je zult genieten!!!!!!!

Heb je nog vragen,dan verneem ik het graag.

Il lees hier in de Quote iets over een draaitafel een zogenaamde "Draaitank" het betreft de Technics Sl 1200 MK 2 Quartz. Er wordt aangegeven dat de DE draaitafel is voor de Deejay en wordt aangeprezen als High-End.

Is dit een verkooppraatje, en is er per muzieksoort een andere speler noodzakelijk ?

Guest robertp

Volgens mij is er maar 1 draaitafel: een Linn LP 12. Als je die gehoord hebt, snap je niet dat mensen nog digitaal willen.Ik vraag me af of er mensen zijn die slechte ervaringen hebben met die draaitafel.

• 2 weeks later...

Ha die Robert

Nou,nou er is er maar 1???

Je hebt zeker een Linn thuis staan.

Geloof me er zijn er veel meer dan 1 ,ook nogal een paar die absoluut beter presteren dan een Linn LP12.

Ik zou de mijne niet willen ruilen voor een Linn.En nee het is niet van belang waarmee ik zelf speel.Het punt was hier geloof ik wat is een betaalbare goede draaitafel.

En dat is er eigenlijk maar 1,Rega Planar 3

Stop er een Audio Technica AT95 (MM) elementje in en het is kicken.

SV

Guest robertp

He die Siep,

Tja, dan kunnen we kort zijn. Want dan gaat het er om wat voor eisen je stelt aan zo'n draaitafel. En of die stroken met je budget.

Zelf heb ik ook gedraaid met een draaitafel van rond de 2500 gulden. Keurige arm, leuk mm-element, geen vuiltje aan de lucht. Maar dat staat toch in geen enkele verhouding met de LP12 die ik nu heb. Ja, een slag of wat duurder. Maar wat is betaalbaar? Wat je moet doen is kijken wat je voor een bedrag aan kwaliteit krijgt en in hoeverre dat voldoet aan je eisen.Als jij zegt dat je je Rega niet wilt ruilen voor een LP12, bedoel je waarschijnlijk dat je het geld er niet voor over hebt. Of je hoort het verschil niet. Allebei geldige redenen wat mij betreft. Dat is iets anders als bepalen wat de beste koop is. Als ik bedenk wat voor luisterplezier ik aan mijn Linn beleef, dan is 'ie het geld dubbel en dwars waard. Maar inderdaad, er zijn nog betere en duurdere draaitafels.Een kwestie van prioriteiten en kijken wat je uit wilt en kunt geven.

Volgens mij was de vraag: een cd of een platenspeler en had Haudio geen bedrag in gedachte. Wat dat aangaat, volg ik Ben die stelt dat onder de 1500 piek de meeste draaitafels het afleggen tegen een cd-speler. En ja, je kunt het zo mag maken als je wilt

Ha die Robert,

Je staat in iedergeval achter je keuze,perfect.

Helaas bezit ik geen Rega draaitafel, heb ik ook niet gezegd in m'n vorig bericht.

Ik schaam me een beetje voor m'n buitensporig dure smaak in draaitafel arm element combinatie vandaar dat ik merk etc. niet heb vermeld. De reden dat ik de Rega noemde is omdat dit een perfecte budget draaitafel is die veel CD spelers het nakijken geeft.En omdat Ben beweert dat er beneden de 1500 piek geen kwaliteit zou zijn.

Jou bewering dat er maar 1 de goeie zou zijn was de andere reden om een berichtje te plaatsen.En in je antwoord was je al wat genuanceerder (goed gespeldt?????).

Het is waar dat wil je echt alles uit de groef halen dan zul je diep in de buidel moeten tasten.Ik heb vrij veel geld uitgegeven om dit te bereiken en ik moet zeggen hoe meer info hoe kompleter het plaatje wordt en daardoor ook meer luister genot.

Over de vraag CD-speler of platen speler,simpel de draaitafel natuurlijk.

De gigantische hoeveelheid lp's die in de loop der jaren geperst zijn is enorm.

Het aantal wat nooit op cd,dvd,sacd etc. zullen verschijnen is eveneens enorm en vele van deze opnamen zijn ware meesterwerken die nooit overtroffen zullen worden en waarvan de LP de enigst overblijvende geluidsdrager is.Nu hoor ik iedereen zeggen "die knaap leeft in het verleden" integen deel.

Wat willen we eigenlijk, Duke Ellington plays Duke Ellington of Piano Henkie speelt Duke Ellington. Simpele keuze,toch?

Bovenstaande is slechts 1 reden om lp's te blijven spelen.

2e reden is de superieure kwaliteit die analoog blijvt bieden.De allerbeste opnames worden nog steeds op analoge tape gemaakt.

3e en laatste ,m'n oren zijn analoog,van een 1 of 0 kunnen ze geen muziek maken ,net of je naar een fax zit te luisteren.

Alvast een prettig weekeind.

Siep

Die 1500 gulden van mij gaat nu wel een eigen leven leiden... Het was maar een ruwe schatting hoor. Het gaat er vooral om wat je belangrijk vind in muziek weergave. Om die 1500 te nuanceren... Ik heb goedkope platenspelers gehoord (zeg 500 piek voor speler + arm en 300 piek voor elementje) die aangenamer klonken dan veel duurdere CD spelers, vooral in het hoog. Eigeliijk voornamelijk in het hoog en middengebied. Een platenspeler klinkt al snel natuurlijker en minder digitaal en geforceerd dan een CD speler. Minder "druk" op je oren zoals ik het ervaar in 1 woord, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wil je ook een geweldig strak laag dan vergt dit WEL wat extra's van je platenspeler denk ik. Dan zijn grote naalduitslagen vereist en daar heb je goeie spul voor nodig. En ja, dan kost het allemaal wat meer.

Beste Ben,

Natuurlijk begrijp ik dat het een plus/minus pakweg ongeveer prijs is die je genoemd hebt en inderdaad weet ik zijn er ook draaitafel van boven de 100.000,00.

Daar hebt ik het geld niet voor en ook niet voor over.

En de prijs van Siep z'n platenspeler wil je niet weten hij zelf ook niet denk ik , maar het is wel een mooie en in Nederland onbetaalbaar.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Guest robertp

Volgens mij is iedereen het hier er wel over eens dat je beter een platenspeler kunt aanschaffen dan een cd-speler. Laat zeggen, vanaf die richtprijs van Ben.

Volgens mij is iedereen het er ook wel over eens dat (analoge) geluidssignalen vertalen in 0-en en 1-en altijd ten koste gaat van de kwaliteit of dat je daarvoor hele goede en snelle d/a-convertors voor nodig hebt. Dus koop je liever een platenspeler.

En kwaliteit heeft een prijs: een rega planar is een fijne speler, maar heb je meer te besteden, dan zul je ervaren dat er inderdaad meer muziek in een groef zit. Volgens mij is iedereen het hier met elkaar eens!

En inderdaad Siep, ik heb een LP 12 (betaalbare kwaliteit), waar speel jij mee, ik ben nu wel nieuwsgierig...

Robert

O.k. dan maar.

Ik ben altijd een beetje huiverig voor het geven van details vaak geeft het reacties van kijk die malloot es,zoveel geld uitgeven voor een pick-uppie.

Maar goed dan.

Draaitafel: VPI TNT III,inmiddels voorzien van de nieuwe SDS voeding.

Arm: Graham 2.0

Element: Lyra Lydian beta.

Nou ja en dan nog de bijkomende Phono versterker Pre ,Poweramp etc.

Oja en natuurlijk een Pioneer cd spelertje van 799 piek. ideaal om je amps een beetje warm te laten worden.CDtje erin repeat aan en maar laten spelen.

Wel wil ik zeggen dat de draaitafel niet de nederlandse winkelprijs heeft gekost.

Er zijn andere manieren om zoiets aan te schaffen,

Mischien ook wel een leuk onderwerp voor een discussie.

"Zijn Nederlandse prijzen ,wanneer je vergelijkt met het land waar geproduceert wordt,gerechtvaardigd.

Linn doet het erg netjes.

Voor VPI geld dat de importeur een dollarkoers van Fl.4.00 plus berekent.?????

Siep.

Guest robertp

Mooie platenspeler, Siep. Ik ken ze, maar heb ze nooit beluisterd. Al was het maar omdat er lang niet zoveel dealers zijn, die VPI in het assortiment hebben. Wat dat betreft is Linn wat toegankelijker. En misschien ook qua prijs wat overzichtelijker: in principe betaal je wereldwijd dezelfde prijs voor een apparaat, heb ik begrepen. Verschillen kunnen ontstaan door btw-tarieven die landen hanteren.

Voor zover ik VPI ken, geloof ik niet dat ik je in de categorie 'malloot' zou plaatsen. Hoewel dat verwijt mij ook wordt gemaakt. Gelukkig heb ik voor mijn LP12 met Lingo voeding, Ittock LV III arm en Ortofon Vero element ook niet de winkelprijs betaald....En oja, de rest van de set is natuurlijk ook Linn!

Een goede draaitafel hoeft toch zeker niet

heel veel geld te kosten neem bijvoorbeeld

een : REGA , Nottingham ,clearaudio

1 van deze draaitafels kosten compleet vanaf

f 2500, - en als je deze hoort spelen

raak je zeker verliefd op vinyl.

Leuke discussie, CD of LP

Heb ik een goede stereoset gekocht, inclusief CD-speler. Koop ik me rot aan CD-tjes (kan geen CD-winkel meer voorbijlopen)beginnen we hier aan een discussie over wat beter is: een Cd-speler of een platen-speler. Hoewel ik inmiddels wel weer de muziek van platen heb gehoord moet ik concluderen dat ik geen platen meer in de winkels zie liggen en die paar die ik nog thuis heb zitten de nodige krassen op.

Wat is nu beter: CD of LP

Met vriendelijke groet

T.O.W.

Beste T.O.W.

Je krijgt hierin van mij geen gelijk.

Waarom om dat wij met een hobby bezig zijn en niemand heeft tegen jou gezegd om cd winkels leeg te kopen.

LP,s zijn door elke platenzaak te bestellen en op allerlei markten (rommelmarkten) voor een schijntje te koop.

Wat betreft kwaliteits verschillen en of een bepaalde kwaliteitsbeleving dat bepaald iedereen zelf.

Dus probeer het maar eens.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Beste HAUDIO

Het was niet de bedoeling om iemand te kwetsen of wat van zijn hobby te zeggen. Mijn opmerking over het kopen van CD-tjes is echter wel hypothetisch bedoeld. Neemt niet weg dat ik sedert de aankoop van mijn stereo-set meer CD-tjes gekocht heb dan ooit tevoren.

In uw mailtje zegt u dat er op allerlei markten (rommelmarkten) nog LP's te koop zijn voor een schijntje. Dit is natuurlijk wel zo, maar dan moet het natuurlijk maar net jouw soort muziek zijn. En natuurlijk zitten deze platen veelal onder de krassen. Als je de platen koopt zie je ogenschijnlijk geen krassen, echter als je de platen thuis afspeelt zul je ze wel horen.

Dus al met al kan ik wel zeggen:

Elpee, weg ermee

Cedee, daar doe ik het mee

Met vriendelijke groet en graag tot horens

T.O. W.

Beste T.O.W.

Aan je reactie is simpel te zien dat je nog nooit een goede platenspeler + arm + element hebt beluisterd.

Want tikken,spetters en knetters hoeven niet.

Spetters en knetters is vaak statische electriciteit en is af te voeren.

Tikken zijn kleine beschadigingen die heel goed hoorbaar zijn met een ronde naald of een eliptische die van huis uit rond is en waar de voor en achterkant weggeslepen zijn en in principe ook rond is.

Een fine - line heeft dit probleem niet.

Een CD - plaatje waarvan de muziek is geplet en daarna in stukjes is gezaagd daarna met een koksmes in kleine stukjes gehakt.

De hele kleine stukjes bij elkaar geveegd en weggegooid.

Daarna weer aan elkaar geplakt en dat moeten wij mooi vinden ???

Trouwens wat je voorheen zei dat heb ik echt niet persoonlijk bedoeld meer als grapje .

Bovenstaande ook, maar een LP kan heel mooi klinken als je er oor voor hebt.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

HAUDIO

Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb wel eens een goede platenspeler gehad. Dit is echter al wel zo'n 20 jaar terug toen ik eens wat geld over had en een Akai-installatie kocht. In die tijd toch best veel geld, want het kostte me toch maar een slordige 5 mile.

Als ik heden om me heen kijk zie ik overigens weinig platenspelers in winkels te koop liggen, en als je er een ziet dan dien je weer flink in je buidel te tasten. Of is het anders dan.

Net zoals ik al eerder vertelde heb ik nog niet zo lang geleden een zeer fatsoenlijke stereo-set gekocht waar ik veel plezier aan beleef. Maar als ik de discussie lees CD of LP zou ik haast denken dat ik toch weer een platenspeler dien aan te schaffen. En dan een met een "fine-line" naald. Komt natuurlijk de vraag waar ik een goede platenspeler kan kopen, eentje die ook statische electriciteit afvoert. Misschien weet u hier antwoord op.

Alvast bedankt

M.v.g.

T.O. W.

Beste T.O.W.

Akai heeft prima apparatuur gemaakt ,tapedeck's ,cassettedek's.

Versterkers en tuners wel goed.

Luidsprekers en platenspelers niet om aan te horen.

Wat betreft de huidige generatie platenspelers is het zo dat niet iedere audio-speciaal zaak er nog verstand van heeft maar die er wel verstand van hebben hebben er niet veel van in voorraad staan.

Merken Thorens,Dual,Rega,Pro-ject,Clearaudio,Nottingham analogue,Amazon,Transrotor,VPI,SME,Wilson Benesch,NAD,Acoustic-Solid,Roksan,Denon,Linn,Avid,Acoustic Signature. er zij wel meer maar deze merken hebben ook nog verschillende types kijk b.v.

maar op de site van www.acoustic-solid.de

Met Vriendelijke Groet,

Haudio