Jump to content

Platenspelers-cd spelers

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste HAUDIO

Zo te lezen heeft u echt wel een beetje verstand van zaken, om niet te spreken van waarschijnlijk een heleboel.

Als ik de site van acoustic-solid bekijk zie ik inderdaad verschillende types maar hoe weet ik nu welke de juiste is en zijn dit types die ook statische electriciteit afvoeren. Als ik een platenspeler heb zoals u bedoeld met het juiste element heb ik dan een geluid dat kan evenaren aan een CD?

M.v.g.

T.O. W.

Beste T.O.W.

Sorry ,nee!

Nee niet evenaren , maar een stuk muzikaler, kortom meer muziek.

Dus beter!!!

De meeste mensen gebruiken van hun verzameling muziek en ook al zijn dat er 3000 dan worden er een stuk of 40 favorieten gedraait dus je hoeft echt niet een hele winkel leeg te kopen.

Als je kritisch platen koopt hoef je er niet veel.

Statische electriciteit kun je afvoeren met een meelopende borstel die niet het stof verwijderd.

Maar de statische electriciteit dat komt door geleidende haartjes b.v. carbonfibre worden ook hengels van gemaakt.

Bij het vissen moet je dus uitkijken dat je niet in aanraking komt met hoogspanningsdraden want gewone electriciteit wordt ook doorgegeven.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Beste HAUDIO

Al het voorgaande gelezen hebbende denk ik toch dat ik komend weekend maar eens het verschil in een goede Audio zaak ga beluisteren. Ik heb nog wel een mooie plaat en dezelfde CD van Gulio Iglesias.

Alvast bedankt voor alle info.

MVG

(en misschien tot horens/ziens)

T.O W.

Even een wellicht domme vraag. Zelf ben ik geen LP-liefhebber, en alhoewel ik een enorme muziekliefhebber ben, zijn de genres waar ik van houd in de regel beter op CD te beluisteren - naar mijn bescheiden mening, uiteraard.

Boven zie ik iemand als argument voor een platenspeler het hogere frequentiebereik nomen, wel tot 40 KHz. Is dat nu echt wel zo nuttig? De reden dat de meeste speakers en versterkers qua bereik maar tot 20 danwel 22 KHz gaan, is dat het menselijk gehoor tot zo'n goede 18,5 KHz reikt. Iemand met superoren kan MISSCHIEN 20 KHz halen.

Met 40 KHz doe je wellicht de hond een plezier, maar het lijkt me niet dat je zelf dat verschil hoort.

Beste Jasper,

Dus basis van Audio voor de liefhebber van muziek zijn muziekinstrumenten.

Als voorbeeld nemen we een klarinet en een saxofoon we verwijderen de boventonen of in de techniek noemen we dit harmonischen, we bazen op beide instrumenten een toon van 1000 Hz.

Wat heeft dit voor effect , geen effect !!!

ze klinken n.l. exact gelijk want 1000 Hz is 1000 Hz er is dus geen verschil te horen tussen deze instrumenten.

Waarom horen we wel verschil tussen deze twee instrumenten , door de boventonen die bepalen n.l. de klankkleur van instrumenten.

Hoe hoog gaan boventonen, nou veel hoger dan dat ons gehoor gaat , dus je zou zeggen daar hebben we niets aan , gooi alles wat boven de 20.000 Hz zit maar weg.

Dat wordt dus gedaan bij CD boven de 20 Khz alles weg , dat is pech alles !!! weg.

Maar boventonen van b.v. 60.000 Hz en 65.500 Hz produceren een verschiltoon van 5500 Hz deze verschilfreqentie's zijn voor iedereen hoorbaar dus Jasper ook door jou en ook ik kan ze horen, zelfs voor mensen die half doof zijn ook.

Dus de klankkleur van instrumenten wordt bepaald door de boventonen deze verschillen worden door LP en SACD wel weergegeven maar bij CD niet.

Hier heb je dus een reden waarom LP warmer klinkt dan Cd maar dit is alleen hoobaar bij platenspelers van erg hoge kwaliteit.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Kent iemand hier nog 'Barte', 'Barthe' of zoiets? Heb ik vijftien jaar geleden mee gedraaid; die krengen startte lekker snel. Ze hadden een draaiende grote schijf (een soort 'vliegwiel') en de schijf met de single of LP lag daar los bovenop. Startte je 't ding in, dan schoot er een rem los en werd het vinyl direct megetrokken met het viegwiel. Krankzinnig snelle instarttijden dus (zeker voor toen). Worden ze nog gemaakt?

Ger

Beste Ger,

Jazeker ken ik die en het merk is: BARTHE-ROTOFLUID PROFESSIONELLE 3.

Zelf noemde ik het apparaat Bartje reutel fleut .

Erg onproffesioneel van mij maar deze draaitafels worden niet meer gemaakt.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

smile.gif Beste HAUDIO

In navolging op mijn eerdere berichten kan ik je medelen dat ik vandaag met mijn plaat en CD van Gulio bij een wel heel bijzondere en goede Audio-zaak ben geweest om het verschil te horen. Ik moet je dan ook eerlijk bekennen dat ik helemaal omgeturnd ben naar de platenspeler. Wat een muziek, vele malen warmer dan je op CD beluisterd.

Ik kan dan ook alleen maar zeggen:

Bedankt voor alles, het was de moeite waard van discussie.

Voor mij geld nu de kreet:

Met HAUDIO in zee, gaat de muziek langer mee

Beste T.O.W.

Heel leuke verrassing voor mij, voor jou komt er ook een welke, dat vertel ik nog niet.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

PS ik ben er vandaag ( maandag ver voor weggeweest).

Guest Michel Bruss

P 3,

Toevalliger wijs heb ik net twee weken gelden een P3 aangeschaft. Dit is de nieuwe Rega platen speler. Deze zijn ook in allerlij leuke kleuren te krijgen, dus ik koos dan ook voor de lelijkste: Paars.

Ik heb nog niet kunnen ontdekken of dit ook invloed heeft op het geluid maar het ziet er wel blits uit.

Eigenlijk heb ik helemaal niet zoveel LP's

maar als uitbreiding van mijn bestaande set vond ik het wel een leuke toevoeging. Daar komt bij dat ik bij mijn cd- boeren de laatste tijd steeds meer LP zie staan.

Ook kan ik nu voor weinig geld leuke muziek kopen bij de 2e hands platen winkels. Leiden telt er twee.

Ik vind het geluid beter op plaat en het heeft ook wel iets, een plaat draaien.

Het maakt de muziek meer een beleving, door de hele handeling met de draaitafel.

Toch heeft de Cd speler meer gebruikers gemak vind ik. Maar de laatste weken draai ik eigenlijk veel meer platen. Ook omdat ik er veel van heb gekocht de laatste tijd. Madonna, Radiohead, alles is nog steeds op plaat te koop. En opeens draai ik weer die platen van 15 jaar geleden, met alle daarbij gehorende gevoelens.

Hoewel mijn cd speler 4 keer duurder is als mijn platen speler wint mijn draaitafel met stip!

• 2 weeks later...

Hallo allemaal,

beste wensen voor 01 !

en veel muziekaal plezier..

na al de discussie gelezen te hebben wil ik toch ook even reageren, als analoog freak en bezitter van een Fl.30.000 draaitafelcombi, [en buizen liefhebber] zijn er toch wel enige kanttekeningen op z'n plaats.

1] allereerst horen we digitaal. ons oor bestaat uit duizenden minuscule trilhaartjes,

welke ieder reageren op een bepaalde frequentie. hieraan verbonden de zenuweinden welke weer naar een bepaald deel van de hersenen gaan. de haartjes geven een aan / uit signaal door. dit fysieke feit is op te zoeken in meerdere fysio/akoestiese publikaties.

2] dat de LP ver boven de 20khz zou gaan is onzin,bijna iedere geluidstechnikus van nu en ook van heel vroeger kan je vertellen dat grosso modo ook de LP gelimit werd tot 20k.

dat het GROTE voordeel van de LP HIER dus alleen in zou zitten is larie.

3]Dan is er de veel geuite ervaring dat een LP WARM klinkt. ik snap dan niet waar deze mensen naar luisteren, want mijn ervaring is dat de LP in vergelijk met ook de zeer 'duren' CD spelers altijd de OPNAME laat horen, en de meeste CD spelers een kleuring laten horen. [hoe aangenaam of analitisch of anderszins ook]

4] CD spelers die ANALOOG zouden klinken....

dit zijn dan veelal CD spelers of DAC's met buizen erin, of anderszins een mooi

gekleurde weergave. ik zeg niet dat bv. en Marantz Tjoeb niet fijn of mooi klinkt,hij is heel gaaf,en in een mager-gemiddelde set kan hij veel rottigheid [lees bv. slecht ontworpen wisselfilter] 'goedmaken'.

en veel luisterplezier geven voor het geld !

5]wat is dan de Referentie ?

Er is maar een referentie buiten een live ervaring, en dat is het beluisteren van een high-end set gevoed met een mastertape.

en dat kan Analoog of digitaal zijn.

en daarna is ALLES 5 stappen terug. LP of CD of DVD of SACD, het is allemaal kopie van kopie van kopie. en daar gaat met digitaal netzoveel verlies mee gepaard. Philips wou ons graag laten geloven dat dat anders was,

en er zijn veel mensen met respectabele muziek en High-End ervaring die deze marketing nog steeds klakkeloos napraten. niets mis mee hoor, het scheelt een hoop werk en tijd als je niet meer investeren wilt/hoeft in LP weergave.

Ik ben er trots op dat diverse muziekliefhebbers na mijn draaitafel te hebben gehoord werkelijk overtuigd zijn van de superieure weergave van de LP.

en dus ook een draaitafel hebben gekocht of gaan kopen.[als leuke bijkomstigheid is de aanschaf van een mooie LP veel goedkoper..]

Dat compenseert weer een deel de investering

in een goede draaitafel/ phonostage.

Ik geniet met teugen van een fijne [top] CD speler, en heb misschien wel 700 CD's ,waarvan velen NOOIT op LP te verkrijgen zijn !! want ook dat is mogelijk.

Mijn motto; laat je raken door de muziek,

veel luistergenot. Ron.

• 1 year later...

Ik moet Siepv helaas gelijk geven met betrekking tot de in Nederland gehanteerde prijzen voor VPI. Ik heb net in de USA gekocht een VPI Aries met SME board voor US$ 1920,--. Komt nog bij de vrachtkosten US$ 150,-- en BTW en invoerrecht 21%. Alles bij elkaar zo'n Euro 2600,--. Officiele prijs in Nederland Euro 4275,-- Verschil Euro 1625,--.

Kun je toch een redelijk elementje voor kopen.

Geplaatst door phelsuma:

Ik moet Siepv helaas gelijk geven met betrekking tot de in Nederland gehanteerde prijzen voor VPI. Ik heb net in de USA gekocht een VPI Aries met SME board voor US$ 1920,--. Komt nog bij de vrachtkosten US$ 150,-- en BTW en invoerrecht 21%. Alles bij elkaar zo'n Euro 2600,--. Officiele prijs in Nederland Euro 4275,-- Verschil Euro 1625,--.

Kun je toch een redelijk elementje voor kopen.

HeHe eindelijk es iemand die me gelijk geeft

:D

Haudio zal we wel geen gelijk geven en met het service verhaal komen.(waar ie ook wel weer een punt mee scoort)

Maar je kunt ook service kopen.

Ik denk dat ie best bereidt zou zijn om voor bijv. voor 100euro het elementje even top af te stellen.

En kijken we dan naar het totaal dat blijft er nog steeds een mooi bedrag over om een elementje te kopen.

Heren importeurs DENK eens na, de wereld wordt steeds kleiner en we worden steeds minder afhankelijk van U.

Zo'n merk als VPI is hier zo schunnig duur, dat in vergelijking met een Europees apparaat de prijs kwaliteitsverhouding niet goed is. Dat betekent dat je het aparaat hier nauwelijks zal verkopen.

Als ik een zo'n bekwaam technicus als Haudio was zou ik dit soort aparatur zelf rechtstreeks uit Amerika importeren. Een importeur heeft in zijn geval geen enkele toegevoegde waarde en verhoogt alleen de kosten.

Geplaatst door carl:

Zo'n merk als VPI is hier zo schunnig duur, dat in vergelijking met een Europees apparaat de prijs kwaliteitsverhouding niet goed is. Dat betekent dat je het aparaat hier nauwelijks zal verkopen.

Als ik een zo'n bekwaam technicus als Haudio was zou ik dit soort aparatur zelf rechtstreeks uit Amerika importeren. Een importeur heeft in zijn geval geen enkele toegevoegde waarde en verhoogt alleen de kosten.

Niet helemaal waar. Als ik me niet vergis spreekt de belastingsdienst hier een woordje mee.Als je niet het alleenrecht hebt van een merk en je het ook nog eens door wil verkopen aan medewinkeliers, zul je het spul ook aan jezelf moeten verkopen, anders krijg je concurrentievervalsing of zoiets. Ik heb het meegemaakt met AVM. Dat was eerst in handen van Poulissen en toen bleek dat het toch wel aansloeg, moest hij van het importgebeuren een aparte BV maken. Hierdoor werd de aangeboden apparatuur in de winkel gelijk een stuk duurder omdat hij het aan zichzelf moest verkopen vanwege de belastingdienst. Die neemt namelijk niet aan dat je iets verkoopt zonder winst te maken.

Hai Sodeju,

De kern van mijn verhaal is dat je niet moet willen om zo'n produkt door te verkopen aan andere winkeliers. Je moet gewoon dealer zijn zonder importeur. Bij dit soort produkten waar de verkopen altijd zeer laag zullen zijn is een importeur iemand die alleen kostenverhogend zal werken.

Een VPI platenwasmachine staat in de Stereophile voor pakweg 450 dollar en hier kost zo'n ding 2000 gulden. In Amerika verdient de fabrikant er aan en ook de dealer. Volgens de Stereophile is in Amerika de verhouding produktiekosten/dealerprijs pakweg 1 op 5, hier in Nederland zal die 1 op 8 of 10 zijn.

Als een dealer (die zelf kan servicen) rechtstreeks bij de fabrikant bestelt kan hij voor een reeele consumentenprijs (duurder dan in Amerika maar goedkoper dan nu) leveren met als gevolg dat de verkoop toeneemt.

Geplaatst door carl:

Hai Sodeju,

De kern van mijn verhaal is dat je niet moet willen om zo'n produkt door te verkopen aan andere winkeliers. Je moet gewoon dealer zijn zonder importeur. Bij dit soort produkten waar de verkopen altijd zeer laag zullen zijn is een importeur iemand die alleen kostenverhogend zal werken.

Een VPI platenwasmachine staat in de Stereophile voor pakweg 450 dollar en hier kost zo'n ding 2000 gulden. In Amerika verdient de fabrikant er aan en ook de dealer. Volgens de Stereophile is in Amerika de verhouding produktiekosten/dealerprijs pakweg 1 op 5, hier in Nederland zal die 1 op 8 of 10 zijn.

Als een dealer (die zelf kan servicen) rechtstreeks bij de fabrikant bestelt kan hij voor een reeele consumentenprijs (duurder dan in Amerika maar goedkoper dan nu) leveren met als gevolg dat de verkoop toeneemt.

Hoi Carl,

Ik begrijp wat je bedoelt, maar de mogelijkheid bestaat dat er meer gasten zijn die die dingen willen verkopen en dan bij een bepaalde zaak in Snits navragen of hij hen ook kan voorzien van die apparatuur. Als hij al een eentje toegeeft, zal hij die dingen ook aan zichzelf moeten verkopen en dan gaat de prijs omhoog.

Je zal op die manier van jou afgunst cree

Geplaatst door sodejuu:

Europese apparatuur is in Amerika al helemaal niet te betalen. Zeker niet nu die achterlijke Bushaapmarionette 30% extra aan invoerrechten op de niet Amerikaanse artikelen heeft gezet.

Hebben we in Europa dan geen producent van gelijkwaardige artikelen, die goedkoper zijn dan die US-stuf?

Valt toch nog wel mee dacht ik.

(als ik me niet vergis geld die 30% niet voor alles)

Benz elementjes worden in de VS voor minder geld aangeboden.

vd Hul elementjes hebben nagenoeg dezelfde prijs.

Clearaudio nagenoeg dezelfde prijs tot iets lager.(plus een veel beter trade-in programma)

Mijn idee is dat Nederland gewoon te klein is om bepaalde merken te importeren.

Wil je concurerende prijzen handhaven dan zul je veel moeten verkopen.

Je zult hoe dan ook je salaris uit de verkoop moeten halen.

verkoop je weinig dan zul je dus veel moeten verdienen op 1 artikel.

Dit gebeurt dus bij merken zoals VPI.

Mischien is de tijd er rijp voor dat fabrikanten 1 importeur aanstellen voor de hele europese unie.

En dan zonder distributeurs werken,dus winkelier besteld bij importeur.

Geen tussenhandel meer.

Wanneer dat gebeurt zul je zien dat veel merken wel betaalbaar worden.

Zomaar wat gedachten.

Geplaatst door siep:

Valt toch nog wel mee dacht ik.

(als ik me niet vergis geld die 30% niet voor alles)

Benz elementjes worden in de VS voor minder geld aangeboden.

vd Hul elementjes hebben nagenoeg dezelfde prijs.

Clearaudio nagenoeg dezelfde prijs tot iets lager.(plus een veel beter trade-in programma)

Mijn idee is dat Nederland gewoon te klein is om bepaalde merken te importeren.

Wil je concurerende prijzen handhaven dan zul je veel moeten verkopen.

Je zult hoe dan ook je salaris uit de verkoop moeten halen.

verkoop je weinig dan zul je dus veel moeten verdienen op 1 artikel.

Dit gebeurt dus bij merken zoals VPI.

Mischien is de tijd er rijp voor dat fabrikanten 1 importeur aanstellen voor de hele europese unie.

En dan zonder distributeurs werken,dus winkelier besteld bij importeur.

Geen tussenhandel meer.

Wanneer dat gebeurt zul je zien dat veel merken wel betaalbaar worden.

Zomaar wat gedachten.

Daar zit wat in. Sinds "Schengen" zijn de grenzen open maar niet voor de handel. Iedereen zit inderdaad nog op een eiland waarvan vooral Duitsland een groot is. Daar is dan ook alles goedkoper dan hier. Met het verdrag van Maastricht is ook dit weer teniet gedaan en trekken de goedkopere landen de prijzen op naar een gelijke hoogte dan de duurdere (lees kleine) landen. Nu , met de verhoging van de BTW vorig jaar en de invoering van de Neuro, loopt het echt de verkeerde kant op. Die Pruikenberg zei dat het allemaal gelijk zou blijven. Niks is minder waar en dat de regering dit ook nog bagatelliseerd is helemaal erg. Dus terug met de Gulden en rot op met je BTW, want wat is nou de toegevoegde waarde. Ze doen er niks voor, maar wel ff vangen.

(Sorry, ik begin me weer te ergeren)