Jump to content

lampen rare kleur

neverland
 Share

Recommended Posts

Hoi kenners,

ik heb jullie advies nodig... mijn winkelier is in verlof en misschien is mijn vraag dringend...

ik heb een JoLida lampenversterker en gisteren zag ik dat 1 van de grote lampen een blauwe schijn vertoont. Aan de zijkant van lamp is een vlekje dat blauw kleurt. De andere 3 lampen hebben dit niet... alles klinkt nog even goed, maar de vraag is of dit kwaad kan of is dit normaal?

Als ik de versterker uitzet, dan verdwijnt eerst het blauwe licht en nadien het geel-oranje licht.

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.

Peter

Is gevolg van elektronenbombardement op het glas. In principe niets om je zorgen over te maken zolang het zuiver blauw blijft. Je kunt met een metalen voorwerp de vlek veranderen.

Komt er een roze gloed vanaf dan heb je lekkage of gasrestanten in je buis.

Remco

Twee redenen:

De "blauwe lamp" heeft meer restgas in de kolf dan bij de anderen; hier is niets aan te doen en het is niet erg.

Of de ruststroom staat hoger ingesteld, dit geeft ook meer blauw licht en kan ontstaan door het verlopen van de buisinstellingen. Als het een eindversterkerbuis is (EL34, 300B, 2A3 e.d.) moet je opletten dat ook de plaat niet roodgloeiend wordt; is dat het geval laat dan je versterker meteen afregelen anders loopt de levensduur van de buis behoorlijk achteruit.

groeten,