Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Ivan10 said:

Klinkt goed, Thingman, net even een video opgezocht van deze band. 

Goed hè.

Het nummer Yggdrasil (live of studio) is ook erg sterk. Was een inspiratie voor onze muziekgroep.

Hoe dieper de trommels...

klinkt als een klok, maar daar is vast niet iedereen het mee eens ;)

Edited by thingman

13 minutes ago, thingman said:

klinkt als een klok, maar daar is vast niet iedereen het mee eens ;)

Het gaat uiteindelijk om de muziek. Maar als ik zelf naar wat historische platen luister vind ik het soms wel jammer dat het toen niet beter is opgenomen. Vaak ook wel verrassend wat dan wel weer goed klinkt.

1 hour ago, carl said:

Het gaat uiteindelijk om de muziek. Maar als ik zelf naar wat historische platen luister vind ik het soms wel jammer dat het toen niet beter is opgenomen. Vaak ook wel verrassend wat dan wel weer goed klinkt.

Das inderdaad zo,  Carl. Ik vind die oude opnames van voor 1975 juist vaak zo overtuigend klinken. Niet spectaculair, maar gewoon, ECHT. Alsof je erbij bent. Minder afstandelijk. Er is echt heel weinig wat slecht is. Dat ligt er aan waar je naar luistert ook. Zoek je geluid (high end) of zoek je muziek en boodschap....

Maar spectaculair is ook mooi.

Vandaag bij een audiovriend een Wifi accespoint geïnstalleerd. Hij heeft nu zijn luisterruimte in een bedrijvenpand en kan internet van de buren aftappen. Maar streamen lukt alleen wanneer de apparatuur in hetzelfde netwerk zit.

Om het installeren had mijn accespoint gereset en opnieuw geïnstalleerd.  Dus ik dacht.. dat is snel klaar. Niet dus. Na vier keer het ding gereset te hebben kwamen we er achter dat hij alleen via software benaderd kan worden wanneer het wachtwoord lang genoeg is.Vreemd genoeg gaat de installatieprocedure wél gewoon door en lijkt alles ok.

Daarna nog "even" een draadje van zijn draaitafel gesoldeerd. Dat was ook een heerlijk gepruts. Ik wordt binnenkort aan staar geopereerd, en ik weet nu dat ik toch echt wel minder zie.

In die nieuwe ruimte ook nog naar wat muziek geluisterd. En dat klonk helemaal niet onverdienstelijk. Voor mij zelfs beter dan in de vorige ruimte. Maar nog wel wat onrustig door de flutterecho's in de hoge ruimte. Wanneer er nog wat aan de akoestiek gedaan kan worden. gaat het daar heel mooi klinken. Dat mag ook wel, er staat voor een kapitaal aan spullen.

On 5/1/2021 at 1:37 PM, thingman said:

Das inderdaad zo,  Carl. Ik vind die oude opnames van voor 1975 juist vaak zo overtuigend klinken. Niet spectaculair, maar gewoon, ECHT. Alsof je erbij bent. Minder afstandelijk. Er is echt heel weinig wat slecht is. Dat ligt er aan waar je naar luistert ook. Zoek je geluid (high end) of zoek je muziek en boodschap....

Maar spectaculair is ook mooi.

Ik heb veel Amerikaanse Jazz Toine en dat vind ik bijvoorbeeld inderdaad adembenemend zowel wat uitvoering als opname. Maar ja, ik ben ook nog opgevoed met Beat Muziek en die Engelsen studio’s zagen dat als zeer vergankelijke muziek. En dat is te horen ook te beginnen bij de Beatles (niet dat ik daarna nog luister).

Onderstaand nummer van Rory Storm and the Hurricanes is zo'n beetje het enige wat van hem is overgebleven. Voor de duidelijkheid was deze band met de Beatles en Gerry and the Pacemakers zo'n beetje de top in Liverpool. Ringo had in the Hurricans gespeeld voor zijn overstap naar de Beatles.  George Harrison had op 14 jarige leeftijd verkering met de 12 jarige zus van Rory en  Paul had dat met haar toen ze zeventien was. Je kent het nummer wel "She was just seventien, you know what I mean".  

Ik heb dit filmpje nog even vergeleken met werk van de Beatles uit deze tijd. Ik vind Rory Storm een veel betere performer. En wat een lekkere meid met dat Liverpoolse accent. Ik kan het taaltje niet helemaal volgen.

Edited by carl

• 2 weeks later...

Mijn gereviseerde Philips el6415 buizenversterker opgehaald.
Er kan een buizenphono en 2 platenspelers op aangesloten worden.

Ook mono over 1 of 2 luidsprekers.
Als je van vintage houd en dat doe ik dan is het daar smullen.
In een grote hal staan honderden philips apparaten uit het verleden opgesteld,deels al gereviseerd.
Heel veel meetapparatuur allerlei types buizenversterkers transistors en platenspelers,alles philips.

In huis heeft hij ook nog 2 kamers met mooi en zeldzaam Philips spul.

Straks het spul aansluiten en luisteren,bij hen klonk het goed.

Soms zijn dingen onverklaarbaar. Mijn Aurel Bryan fieldcoil units zijn onlangs ge-update naar versie 3. Om ze weer in de kasten te schroeven moet het achterpaneel van de luidspreker er helemaal af. Dan schroef je de unit er weer in en sluit je de kast. Tot zover weinig aan de hand. 

Voor de kast dicht gaat test ik altijd even of alles goed aangesloten is, dat scheelt weer een heleboel schroeven losdraaien. 

Bij het test van de 1e luidspreker viel me op dat alles (zonder het achterpaneel) eigenlijk veel mooier klonk. Minder laag maar wel met meer definitie. De unit klinkt ook stuk losser, vrijer, vanzelfsprekender. Toch maar alles dichtgeschroefd van beide kanten en lekker laten inspelen. Het mid en hoog is niet echt een probleem, maar ik bleef eigenlijk veel te veel laag houden. Relatief grote kasten (120*35*30cm) in een kleine ruimte. De baspijp nog afgesloten met schuim, maar het laag was het allemaal niet zoals ik zou willen horen.

Uit gekheid gisteren het achterpaneel verwijderd van beide luidsprekers en weer gaan luisteren. Tja, dit wilde ik horen, vrijheid van het geluid, laag echt super gedefinieerd en gewoon veel meer luisterplezier. Als ik even rondzoek op Google kan ik verder weinig vinden met een vergelijkbare ervaring. Er zijn wel baffle luidsprekers, met gevouwen baffle maar ik kom niet echt luidsprekers tegen zonder achterpaneel.

Wellicht zijn er techneuten die mij kunnen uitleggen of dit eigenlijk wel kan? En wat zijn de gevolgen voor de unit?

Geen gevolgen voor de unit. Het achterpaneel van de kast afhalen wil zeggen dat de woofer geen belemmering meer heeft voor het kwijtraken van de druk als hij zijn conus naar achteren (de kast in) moet bewegen. Bij een gesloten kast verhoog je dan de druk binnenin en die kan nergens naartoe. Dat dempt de beweging van de woofer dan weer. En dat heeft een mogelijk nadelig gevolg voor de weergave van bassen. Meestal moet de kast goed uitgekiend zijn om een woofer zo goed mogelijk te laten schitteren. Maar het kan inderdaad beter klinken als je de achterwand volledig kunt verwijderen en je dus eigenlijk een open baffle krijgt, zeker als het laag veel te boemerig klonk. In dat geval moet je er wel voor zorgen dat er voldoende afstand is van je luidsprekers tot aan de achterwand. En als er buren achter die achterwand zitten, gaan zij veel meer bas te horen krijgen.

Ik heb dus problemen met de Ampearl Phono versterker. Nu denk ik dan altijd eerst aan een buis dus ik heb de buizen maar vervangen van het phono deel. Morgen maar weer eens aansluiten. En ik heb trouwens ook nog niets gehoord van Crystal Cable. Ze hebben het pakketje wel ontvangen.
Overigens vandaag mijn zoon geassisteerd bij het doen van een bod op een huis in Nijmegen. We kenden het huis en de straat want het lag precies tegenover het studenhuis waar mijn vrouw vroeger heeft gewoond. Maar die prijzen lopen totaal uit de hand,  nog erger dan ik al dacht. 

Edited by carl

On 5/11/2021 at 1:17 PM, Groovy said:

Mijn gereviseerde Philips el6415 buizenversterker opgehaald.
Er kan een buizenphono en 2 platenspelers op aangesloten worden.

Ook mono over 1 of 2 luidsprekers.
Als je van vintage houd en dat doe ik dan is het daar smullen.
In een grote hal staan honderden philips apparaten uit het verleden opgesteld,deels al gereviseerd.
Heel veel meetapparatuur allerlei types buizenversterkers transistors en platenspelers,alles philips.

In huis heeft hij ook nog 2 kamers met mooi en zeldzaam Philips spul.

Straks het spul aansluiten en luisteren,bij hen klonk het goed.

En waar zit dat bedrijf Peter?

13 hours ago, pjotr27 said:

Soms zijn dingen onverklaarbaar. Mijn Aurel Bryan fieldcoil units zijn onlangs ge-update naar versie 3. Om ze weer in de kasten te schroeven moet het achterpaneel van de luidspreker er helemaal af. Dan schroef je de unit er weer in en sluit je de kast. Tot zover weinig aan de hand. 

Voor de kast dicht gaat test ik altijd even of alles goed aangesloten is, dat scheelt weer een heleboel schroeven losdraaien. 

Bij het test van de 1e luidspreker viel me op dat alles (zonder het achterpaneel) eigenlijk veel mooier klonk. Minder laag maar wel met meer definitie. De unit klinkt ook stuk losser, vrijer, vanzelfsprekender. Toch maar alles dichtgeschroefd van beide kanten en lekker laten inspelen. Het mid en hoog is niet echt een probleem, maar ik bleef eigenlijk veel te veel laag houden. Relatief grote kasten (120*35*30cm) in een kleine ruimte. De baspijp nog afgesloten met schuim, maar het laag was het allemaal niet zoals ik zou willen horen.

Uit gekheid gisteren het achterpaneel verwijderd van beide luidsprekers en weer gaan luisteren. Tja, dit wilde ik horen, vrijheid van het geluid, laag echt super gedefinieerd en gewoon veel meer luisterplezier. Als ik even rondzoek op Google kan ik verder weinig vinden met een vergelijkbare ervaring. Er zijn wel baffle luidsprekers, met gevouwen baffle maar ik kom niet echt luidsprekers tegen zonder achterpaneel.

Wellicht zijn er techneuten die mij kunnen uitleggen of dit eigenlijk wel kan? En wat zijn de gevolgen voor de unit?

Er zijn best nog wel veel speakers zonder achterkant. 

https://www.google.com/search?q=open+baffle+luidsprekers&client=tablet-android-samsung-nf-rev1&prmd=sivn&sxsrf=ALeKk0188j_ZAOqXQ3QmoHKOe_F5_6d6Pw:1620853287122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiSq6WDhcXwAhUeBGMBHW0TBKEQ_AUoAnoECAIQAg&biw=1318&bih=825&dpr=2.13

10 hours ago, kappa7 said:

Zeker maar meestal zijn dit open baffles, en niet een gevouwen baffle. Maar tot nu toe speelt het puik... dus ik ga wel iets veranderen (smal paneel maken voor luidsprekeraansluiting en voeding). Maar dicht gaan ze niet meer...

10 hours ago, carl said:

En waar zit dat bedrijf Peter?

In het buitengebied van Heeswijk Dinther.
Het is geen audio zaak,in die zin zoals wij dat kennen. De man verzorgd het geluid bij evenementen.

Hij heeft alles wat Philips ooit gemaakt heeft op audiogebied,veelal meerdere en zeldzame exemplaren.
Hij repareert ook maar loopt daar niet mee te koop.
Ik vond hem op Marktplaats.

Ik heb een andere buizen set in de woonkamer gezet. Er staat nu een gemodificeerde SE10 . Als phono trap de Schiit Mani. En een aantal element in shell die ik er zo in kan schroeven wo een Denon DL103 met stepup en een Goldring 1006. Muziek is van de groep Camel. De combi met de Goldring met deze versterker en phonotrap vind ik het meest muziekzaal van de twee. Heerlijk cartridge erg bescheiden geprijsd . Volgt moeiteloos de groeven. Ik vind hem beter dan een Nagaoka MP150 en 200. Er blijft ook nauwelijks troep aan de naald hangen. Iets waar de MP200 bij mij last van had. Aardig detail Ik heb gehoord dat Goldring bij Nagaoka gemaakt wordt🙂

1 hour ago, Herbert said:

Wat heerlijk, Camel! Ik ben een heel groot fan. Vooral van het live concert 1984 !

Fan eigenlijk niet. Was iets van mijn jeugd... Totdat ik heb een aantal vinyl platen kreeg van een forumlid hier.  Gewoon allemaal draaien. Sommige nummers klinken erg goed.  🙂

20 hours ago, Tubejack said:

Er blijft ook nauwelijks troep aan de naald hangen. Iets waar de MP200 bij mij last van had. Aardig detail Ik heb gehoord dat Goldring bij Nagaoka gemaakt wordt🙂

Dat laatste wist ik wel Jack, maar of dat voor al hun elementen geldt? Heb je de naaldvormen verder nog vergeleken?  Daar zou het toch aan moeten liggen.

7 minutes ago, carl said:

Dat laatste wist ik wel Jack, maar of dat voor al hun elementen geldt? Heb je de naaldvormen verder nog vergeleken?  Daar zou het toch aan moeten liggen.

Geen idee.  Beide zijn elliptische naalden. Goldring zegt elliptical, verder niks. Nagaoka Superfine elliptical diamond 0.4 x 0.7 mil.  De Goldring is lekker dynamisch. 

Wat anders ik had een defect buis in mijn versterker.  Even zoeken in mijn voorraad doos. Kom ik deze tegen 🙃 Ik weet het niet 100% zeker maar de overeenkomsten zijn treffend https://www.ebay.de/itm/203445969328?hash=item2f5e5321b0:g:Hz8AAOSwkTtglqjh.  Ooit gekocht voor €2.50 op de radiomarkt. Mocht het zo zijn, dan is dit ene buisje net zo duur als de hele versterker....  Bizar...

Edited by Tubejack

2 hours ago, Groovy said:

Dat zou toch leuk zijn.

Zeker, het Mullard buisje zit nu in mijn versterker.  De kans dat je zoiets tegenkomt is zo klein. Gewoon lekker opbranden. 🙂

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...