carl Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 De reden dat ik het bij buizen houd Gydo heeft te maken met het feit dat ik nog steeds zeer tevreden met mijn buizenversterker ben. Een topversterker van 20 jaar geleden is het volgens mij nu nog steeds mits goed onderhouden. De valkuil van hifi is mijns inziens dat wat in eerste instantie beter lijkt te klinken na een uurtje luisteren best vermoeiend kan zijn. Mensen vallen vaak juist voor spullen die net wat over de top zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 Nou ja … volgens mij is Carl nog verliefd op zijn buizenversterkers. Net zoals verliefd zijn op je vrouw en zeggen dat je ze niet weg doet voor geen goud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 (edited) Ik zit ook op het Duitse AAA forum Mediator. Een forumlid zoekt daar naar een nieuwe versterker zonder te veel in te willen leveren op zijn buizen. Veel andere leden waarschuwen hem op basis van eigen ervaringen daar toch wel voor. Kennelijk schijn je dan toch iets te gaan missen. Wat ik met mijn set op mijn akoestisch geoptimaliseerde zolder bereikt heb is, dat ik op een stevig niveau urenlang met veel plezier kan luisteren. De (kleine) veranderingen die ik aanbreng draai ik meestal terug. Vandaar ook zo voorzichtig met LS. Edited 22 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 8 minutes ago, carl said: De reden dat ik het bij buizen houd Gydo heeft te maken met het feit dat ik nog steeds zeer tevreden met mijn buizenversterker ben. Een topversterker van 20 jaar geleden is het volgens mij nu nog steeds mits goed onderhouden. De valkuil van hifi is mijns inziens dat wat in eerste instantie beter lijkt te klinken na een uurtje luisteren best vermoeiend kan zijn. Mensen vallen vaak juist voor spullen die net wat over de top zijn. Begrijp ik erg goed, als je tevreden bent moet je zeker niet veranderen. Ik heb mijn Kii Three's nu 7 jaar en er is nog geen enkel moment dat ze voor mij vermoeiend waren. Ook mijn Mola Mola amps vind ik nog steeds heel erg goed. Ik had vroeger een setje Jeff Rowland 725 monoblokken (43000€, slik) en de Mola Mola (11000€) eindversterkers zaten echt op eenzelfde niveau. De 725 monoblokken waren klasse AB. Moest ik het er voor over hebben kocht ik een CH Presision eindversterker, maar ik wil er zoveel geld niet meer aan uit geven. 7 minutes ago, Mediator said: Nou ja … volgens mij is Carl nog verliefd op zijn buizenversterkers. Net zoals verliefd zijn op je vrouw en zeggen dat je ze niet weg doet voor geen goud. Mhh, ik ben na bijna 35 jaar nog steeds verliefd op mijn vrouw, maar op mijn audiosets..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 Dus toch verliefd dan Ik zei het in een andere discussie op een ander forum ook al over het verschil tussen digitaal en analoog. Beiden hebben andere eigenschappen en van beide kun je genieten. Zo is het wat mij betreft ook met buizen vs solid state. Wat je ook kiest maakt niet uit. Als je echt met je hart gekozen hebt dan is er inderdaad geen weg terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 (edited) Verliefd ben je natuurlijk op mensen en niet op dingen. Bovendien worden mensen ouder en de gebreken zijn niet meer te repareren Analoog en digitaal heb ik natuurlijk vaak vergeleken. Bij goed bronmateriaal waren de verschillen miniem. Op een of andere manier vind ik analoog net aanstekelijker. Zou best vervorming kunnen zijn. Edited 22 maart 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 (edited) Het lijkt misschien een vreemde vergelijking Gydo maar muziek gaat me wel aan het hart. Soms letterlijk en ik merk dat dit mij ontspant. Maar dan moet die set wel doen wat ik graag wil horen. In deze tijden is ontspanning wel één van de belangrijkste dingen en dan praat ik niet alleen over de oorlog maar ook over de snelheid van de huidige maatschappij en alles wat daarmee samenhangt. Edited 22 maart 2022 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 (edited) Ik kies meestal voor het mooiste apparaat. Bij weergave leg ik de lat ook niet zo hoog als jullie. Maar ik geniet er wel van. Ook van concerten, het hoeft van mij niet perfect te zijn als de muziek maar naar mijn smaak is. Heb ik geluk dat ik een mooier apparaat kan kopen dat ook nog eens beter klinkt dan is dat mooi meegenomen. Edited 22 maart 2022 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 Een Philips ag 1014 wisselaar schoongemaakt gesmeerd en voorzien van een dropveter phono kabel en gespoten. Zojuist aan de buizenversterker gehangen en het speelt. Leuk klusje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 (edited) 42 minutes ago, Groovy said: Ik kies meestal voor het mooiste apparaat. Bij weergave leg ik de lat ook niet zo hoog als jullie. Maar ik geniet er wel van. Ook van concerten, het hoeft van mij niet perfect te zijn als de muziek maar naar mijn smaak is. Heb ik geluk dat ik een mooier apparaat kan kopen dat ook nog eens beter klinkt dan is dat mooi meegenomen. Weet je Groovy ik heb rond het jaar 2000 ook een set samengesteld waarnaar het zodanig luisteren was dat ik tegen mezelf zei ‘dit hoeft niet beter’. Ik denk dat die totale set aan nieuwwaarde iets van 10.000 euro was voor digitaal en analoog. En sommige dingen waren met korting of tweedehands. Maar helaas ging dat spul kapot. Ik ben me er dan ook van bewust dat er ook goedkopere sets in staat zijn om datgeen te bieden wat ik zoek. Ik zie me momenteel als bevoorrecht. Ik ga trouwens ook naar allerhande concerten. Maar met die Arena heb ik het niet zo. Rond 2003 stond ik daar naar Robbie Williams te luisteren. Ik ken die muziek vrij goed en soms duurde het gewoon 30 seconden eerdat ik doorhad welk nummer er speelde. Gewoon een grote bak met herrie en reflectie. Badkamer in het kwadraat. Mijn slechtste ervaring ooit met een concert. Edited 22 maart 2022 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 Niet zoveel naar concerten geweest maar waar ik bij ben geweest daar klonk het best goed. Her Majesty Zuchero JW Roy The Analogues en nog wat. Ik ben een beetje huiverig van dure spullen, zeker wat elementen betreft,ik heb er nogal wat gemold door onhandigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 (edited) Mijn opgeknapt Philips spelertje. Geen orginele plint. Edited 22 maart 2022 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 2 minutes ago, Groovy said: Mijn opgeknapt Philips spelertje. Mooi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 Dank u. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 1 hour ago, Groovy said: Mijn opgeknapt Philips spelertje. Geen orginele plint. Erg mooi! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 maart 2022 Author Report Share Posted 22 maart 2022 @Mediator Het mooie van buizen vind ik dat het meestal te repareren is, of op te waarderen. @GroovyWat een leuk ding, helemaal met die oude buizen versterker op de achtergrond. Ik speel al een paar dagen met een Nagaoka JT-322. Normaal ben een fan van de Denon DL-103, die heeft zo'n lekkere probleemloze sound. Vandaag de DL-103 weer eens in de arm geschroefd. Dat is eenvoudig want de meeste van de elementjes die hier liggen hebben een eigen headshell. Wat een verschil zeg De Nagaoka is veel verfijnder, ondanks dat het een oud vintage MM element is. Ben ik nu verpest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 Hoe speelt zo’n Philips spelertje nu Groovy? Wat mag je er van verwachten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 Dat valt helemaal niet tegen,het klinkt heel behoorlijk. Uiteraard kan het niet wedijveren met duurdere spelers waar een veel duurder element in zit,maar het is niet zo dat je veel mist. Wellicht is het een voordeel dat ik speel met de 12202 breedbanders van Philips. Weet je in de jaren 60 vonden we dat best een goede speler en ik geniet er nog steeds van. @Jack en Carl thanks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 maart 2022 Report Share Posted 22 maart 2022 28 minutes ago, Tubejack said: Ben ik nu verpest? Vast en zeker Jack, maar daar is niets mis mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 maart 2022 Author Report Share Posted 22 maart 2022 17 minutes ago, carl said: Vast en zeker Jack, maar daar is niets mis mee Het is een wonderlijke mooi klinkende combinatie Carl. Met de originele Technics shell en Schiit Mani 2. Ik heb ook wel eens een minder goede match. Shell + cartridge is blijkbaar ook belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 23 maart 2022 Report Share Posted 23 maart 2022 On 22-3-2022 at 13:46, Seed7 said: Mooi! +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 april 2022 Report Share Posted 3 april 2022 Leuk klusje, een andere betere motor onder de Philips wisselaar gehangen, het wisselen gaat nu soepeler en sneller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 3 april 2022 Report Share Posted 3 april 2022 (edited) On 22-3-2022 at 12:05, Gydo said: Tja, vaak zijn mensen vooringenomen tegenover klasse D. Steevast noemt men het een digitale versterker, terwijl klasse D 100% een analoog versterker is. Het zou klinisch en weinig emotioneel klinken. Ik heb een tijd een Zanden 8120 eindversterker gehad, toch niet de minste, maar mijn Mola Mola's gingen verder. Tonaal was er geen enkel verschil, maar de Mola Mola was net iets opener en het laag had duidelijk meer autoriteit. De verschillen waren echter marginaal. Maar uiteraard moet een mens apparatuur kiezen die men mooi vind, ook al heeft dat vaak niets met realiteitsweergave te maken. Vorig jaar 2 NAD C298 klasse D versterkers in mijn set gehad. Zodanig opgesteld dat dit niet was te zien. Wat luistervrienden verdeeld over 2 weekenden uitgenodigd die nog niet wisten welke nieuwe versterker ik had gekocht. jaja, Naim. Accuphase. Luxman. Nee, volgens mij hoor ik klasse A. Doekje weg. Bekjes open……zo simpel….. Ik sluit mij overigens aan bij jouw laatste alinea… Edited 3 april 2022 by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 3 april 2022 Report Share Posted 3 april 2022 (edited) Lijkt mij ook wel lastig dat je in een set van een ander kunt horen welk type versterking er speelt. Hooguit kun je dan een beeld vormen van hoe je iets vindt klinken als totaal. Over realiteitsweergave is al eerder gesproken. Het gaat om de realiteit van een opname en dat is iets anders dan een live concert. Verder doen wij allemaal aan my-fi. We kiezen wat we mooi vinden en dat kan verschillen van persoon tot persoon. Dat werd elders ook al gezegd. In die zin heb ik dus ook niets tegen klasse A, klasse D, of om het even wat dan ook. Dat kan ook niet omdat ik uitga van verschillende personen en verschillende voorkeuren. Edited 3 april 2022 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 april 2022 Author Report Share Posted 3 april 2022 (edited) On 22-3-2022 at 16:09, Tubejack said: Het is een wonderlijke mooi klinkende combinatie Carl. Met de originele Technics shell en Schiit Mani 2. Ik heb ook wel eens een minder goede match. Shell + cartridge is blijkbaar ook belangrijk. Zoals nu. Wederom Technics shell, Mani 2 maar nu een Denon DL-103 i.p.v. de Nagaoka JT-322. Technisch is het goed op elkaar afgestemd. Versterking op 60dB. DL-103 afgesloten met 200Ω. Het is mooi ruisvrij, de versterking is precies goed. Het klinkt heel behoorlijk, veel details, ruimte, is mooi neutraal en evenwichtig. Maar er zit iets van "hardheid" in het geluid. Vermoedelijk door het ontbreken van serie koppel condensatoren die naast details ook dat "randje" maskeren Irritant, als je daar gevoelig voor bent. Edited 3 april 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts