Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

16 hours ago, Mediator said:

Lijkt mij ook wel lastig dat je in een set van een ander kunt horen welk type versterking er speelt. Hooguit kun je dan een beeld vormen van hoe je iets vindt klinken als totaal. 
 

Over realiteitsweergave is al eerder gesproken. Het gaat om de realiteit van een opname en dat is iets anders dan een live concert. Verder doen wij allemaal aan my-fi. We kiezen wat we mooi vinden en dat kan verschillen van persoon tot persoon. Dat werd elders ook al gezegd. In die zin heb ik dus ook niets tegen klasse A, klasse D, of om het even wat dan ook. Dat kan ook niet omdat ik uitga van verschillende personen en verschillende voorkeuren.  
 

 

Ik heb de meeste vormen versterking, of in huis, of zelf gehoord. Met elk principe (A,A/B/B/D) en vorm (transistor, FET of buis)  kan voor mijn oren een aangenaam geluid uit komen. Verder vind ik de verzamelnaam "My-Fi" wat gemakkelijk. Een beetje voor luie mensen, om alles op een hoop te gooien.  

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Ik heb de meeste vormen versterking, of in huis, of zelf gehoord. Met elk principe (A,A/B/B/D) en vorm (transistor, FET of buis)  kan voor mijn oren een aangenaam geluid uit komen. Verder vind ik de verzamelnaam "My-Fi" wat gemakkelijk. Een beetje voor luie mensen, om alles op een hoop te gooien.  

 


Ik denk ook dat het allemaal niet zo zwart wit is en ook veel hangt af van andere zaken zoals waar je een versterking mee gebruikt. De term my-fy hoeft voor mij ook niet persé. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat niemand de heilige graal bezit. Dat zou immers pretenderen dat er een über-set is die iedereen het mooist vindt. En we weten allemaal ook dat hoe meer we richting die über set gaan hoe meer het aankomt op wat je mooi vindt. Bij gebrek aan een betere term is my-fy ook geen probleem zolang ‘het kleurtje maar je eigen kleurtje is’. En uiteindelijk is dat toch wat we allemaal doen ‘ons eigen kleurtje’. Maar leg eens uit hoe jij hem bedoelt want ik vat hem nog niet. Waarom is my-fy gemakkelijk en voor luie mensen?

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mediator said:

 Maar leg eens uit hoe jij hem bedoelt want ik vat hem nog niet. Waarom is my-fy gemakkelijk en voor luie mensen?

Om ergens makkelijk vanaf te komen, zonder de de discussie aan te gaan. Ik geef toe, dat ik daar ook niet altijd zin in heb. Vooral als het een uitgekauwd onderwerp is met een baard van hier tot Tokyo zoals my-fy. Door mijn ervaringen vermoed ik dat veel mensen zijn die ongeveer zoiets willen.   https://tubejack.nl/2016/06/03/yamaha-c2a/ Zonder dat ze dat zelf weten, of ook maar beseffen. Zie de tekst onder de meeting 

 

'Het meet verschrikkelijk goed, ik kom op zo’ n -120dB ruis.  De vervorming is de laagste die ik ooit in een voorversterker gezien heb.  En dat laatste beetje nog héél erg vriendelijk met een 2e harmonischen op ongeveer – 80db. Precies het geluid dat onze oren mooi vind. De kreet “Natural Sound”  is m.i. zeker niet overdreven."

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad heel mooi spul Tubejack. Ook die nieuwe inderdaad. En nee laat ouwe koeien maar lekker zitten waar ze zitten. Ik heb er ook afdoende uit de sloot gehaald zien worden. Gewoon vooruit kijken. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Precies vooruit kijken.  Maar vroeger waren ze ook niet zo gek.  Zeker in de jaren de "gouden audio jaren" tussen zeg 1970 en rond 1980 werd heel veel mooie audio apparatuur gemaakt. Wat ook interessant is dat bij nieuwe ultra moderne ontwerpen soms teruggrepen wordt naar technieken uit eind jaren 30!  Verder wat "smaken" betreft weet ik bijna 100% zeker dat iedere fabrikant met principe (A,A/B/B/D) en vorm (transistor, FET of buis) streeft naar zo'n aantrekkelijk mogelijk product. Bij élke vorm van versterking, blijk het telkens weer mogelijk om verbeteringen te realiseren.  Zelfs bij Single Ended versterkers met b.v. een 300B buis. Het eind is nog lang niet in zicht.  Soms moet je daarvoor wel over je eigen schaduw heen stappen.  Dat vind ik wel eens lastig. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Zo te zien zit jij in de herstel van vintage zaken. Ik zit wat dat betreft makkelijk en comfortabel. Ik zoek gewoon een set waarvan ik enthousiast wordt en dan gaat wat is beter dan, welke nieuwe ontwikkelingen zijn er, wat moet ik kopen/upgraden, etc. weer helemaal in de koelkast. Misschien dat ik ooit nog een audio show ga bijwonen maar die behoefte is er ook minder dan vroeger. Dat er (heel) vroeger zowel  apparatuur als opnames werden gemaakt die makkelijk meekunnen dat is ook mijn overtuiging. Het gaat in de basis nog steeds om hetzelfde: welke spullen laten zo min mogelijk weg van het origineel. Dat konden ze in de jaren vijftig al. Je geeft aan zelfs technieken uit de jaren dertig. Kun je daar eens een voorbeeld van noemen want ‘zover terug’ was ik me niet van bewust. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mediator said:

 Je geeft aan zelfs technieken uit de jaren dertig. Kun je daar eens een voorbeeld van noemen want ‘zover terug’ was ik me niet van bewust. 

 

Kijk hier maar https://mennovanderveen.nl/index.php/nl/producten/valve-electronics/amplifier-kits/vanderveen-trans-se10-1-detail

In het kort: 100% lokale terug koppeling vóór de uitgangstransformator. Zorgt voor een lage uitgangsimpedantie en veel minder invloed van  de uitgangstransformator.  

 

Zie fig 33 https://mennovanderveen.nl/images/onderzoekontwikkeling/publicaties/Schade_1938_Beam_Power_Tubes.pdf

 

Ik was eerst niet zo enthousiast 100% terugkoppeling (eigen schaduw),  maar het werkt uitstekend.  Je kunt er zelfs een eigen smaak aan geven door o.a. andere buizen te gebruiken.  Toch weer die smaak....😬

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mediator said:

Zo te zien zit jij in de herstel van vintage zaken. Ik zit wat dat betreft makkelijk en comfortabel. Ik zoek gewoon een set waarvan ik enthousiast wordt en dan gaat wat is beter dan, welke nieuwe ontwikkelingen zijn er, wat moet ik kopen/upgraden, etc. weer helemaal in de koelkast. Misschien dat ik ooit nog een audio show ga bijwonen maar die behoefte is er ook minder dan vroeger. Dat er (heel) vroeger zowel  apparatuur als opnames werden gemaakt die makkelijk meekunnen dat is ook mijn overtuiging. Het gaat in de basis nog steeds om hetzelfde: welke spullen laten zo min mogelijk weg van het origineel. 

Vintage herstel ik af en toe en dan meestal voor eigen gebruik. Niet voor anderen meer.  Vroeger kocht ik ook een set, tegenwoordig maak ik het deels zelf. Naar audioshows ga ik meestal voor de gezelligheid en je steekt er altijd wel wat van op.  Als je b.v. naar die Yamaha's kijkt uit 1970 en die van nu is er niet zoveel verschil vind ik.  Een ding hebben ze gemeen het was toen ook kostbaar. Een maandsalaris was toen iets van 1200....1300 gulden.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

 

Kijk hier maar https://mennovanderveen.nl/index.php/nl/producten/valve-electronics/amplifier-kits/vanderveen-trans-se10-1-detail

In het kort: 100% lokale terug koppeling vóór de uitgangstransformator. Zorgt voor een lage uitgangsimpedantie en veel minder invloed van  de uitgangstransformator.  

 

Zie fig 33 https://mennovanderveen.nl/images/onderzoekontwikkeling/publicaties/Schade_1938_Beam_Power_Tubes.pdf

 

Ik was eerst niet zo enthousiast 100% terugkoppeling (eigen schaduw),  maar het werkt uitstekend.  Je kunt er zelfs een eigen smaak aan geven door o.a. andere buizen te gebruiken.  Toch weer die smaak....😬


Ja de uitgangtrafo is wel iets dat ‘in de weg’ zit bij een buizenversterker. Hoewel ik het principe van tegenkoppeling snap weet ik technisch even niet hoe dat dan bij een trafo in een buizenversterker  plaatsvindt. Maar het principe van tegenkoppeling snap ik wel. Met trafo’s in de uitgang trek ik maar een parallel met condensatoren. Ze zeggen vaker dat de beste condensator uiteindelijk geen condensator is, of je hebt het principe om de schakeling zo simpel mogelijk houden wat ook een parallel is. Niet dat ik geloof dat dit principe zaligmakend is maar het is een principe dat ook een resultaat oplevert. De keren dat ik

een speaker hoorde zonder condensator hoorde ik ook iets natuurlijks dat andere speakers niet hebben. Ik kan me dus wel iets voorstellen om de invloed van een trafo zo klein mogelijk te houden. En ik ben niet tegen ‘smaak’ zolang het maar mijn smaak is. Uiteindelijk doen we allemaal aan smaak.

Link to comment
Share on other sites

Trafos hebben een grote invloed op het geluid. Hiervan wordt in de pro-audio dankbaar gebruikgemaakt. Bijvoorbeeld in condensator microfoons en in het bijzonder bij allerhande gereedschappen in het mengpaneel. Zeer bekend zijn de (microfoonversterker)modules van Rupert Neve

In de buizenwereld wordt veel van buis gewisseld. Trafowisselen is van nog grotere invloed.

 

Voor WOII was vrijwel alles op audiogebied wel bedacht en gebruikt. Wat men nog niet had was een goede drager voor het geluid. Luidsprekers, versterkers microfoons waren van uitstekende kwaliteit. Classe D versterkers zijn al vroeg in de jaren 50 uitgevonden.

 

Lokale tegen koppeling wordt veel gebruikt. De lage uitgangsimpedantie die het kan opleveren geeft een voorversterker "line-driver" eigenschappen. Hierdoor verdwijnen kabeleigenschappen als sneeuw voor de zon. Denk bijvoorbeeld van het gebruik van koptelefoonversterkers als voorversterker. Daar gebeurt het zelfde. Abacus Electronics doet het net andersom. Zij gebruiken hun linedriver als koptelefoonversterker. Ook in hun normale versterkers wordt veel slim ingezette tegenkoppeling gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mediator said:


Ja de uitgangtrafo is wel iets dat ‘in de weg’ zit bij een buizenversterker. Hoewel ik het principe van tegenkoppeling snap weet ik technisch even niet hoe dat dan bij een trafo in een buizenversterker  plaatsvindt. Maar het principe van tegenkoppeling snap ik wel. Met trafo’s in de uitgang trek ik maar een parallel met condensatoren. Ze zeggen vaker dat de beste condensator uiteindelijk geen condensator is, of je hebt het principe om de schakeling zo simpel mogelijk houden wat ook een parallel is. Niet dat ik geloof dat dit principe zaligmakend is maar het is een principe dat ook een resultaat oplevert. De keren dat ik

een speaker hoorde zonder condensator hoorde ik ook iets natuurlijks dat andere speakers niet hebben. Ik kan me dus wel iets voorstellen om de invloed van een trafo zo klein mogelijk te houden. En ik ben niet tegen ‘smaak’ zolang het maar mijn smaak is. Uiteindelijk doen we allemaal aan smaak.

 

Zonder transformatoren en condensatoren kan ook  flinke nadelen hebben. Bij audio krijg je namelijk niets voor niets. Het is echt niet allemaal halleluja.  Wat schakelingen betreft zowel simpele als hele ingewikkelde kunnen uitmuntend werken.  Wat "smaak" betreft, denk ik dat iedereen streeft naar een zo goed mogelijk geluid.  Die "smaken" konden wel eens verrassend dicht bij elkaar zitten. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Weer een audiofiele dag!

 

 

Even het topic onderwerp weer even aanhalen!

 

Ik werk thuis en dat is geen straf, op mijn werkkamer staat mijn Audio Physic set de hele werkdag te spelen aangestuurd door die geweldige Aiyima met Tidal als bron.

 

Dus eigenlijk is elke werkdag voor mij een audiofiele dag en hoop dat dit nog heeeeel lang mag doorgaan zo.😉

Link to comment
Share on other sites

Vandaag buizen voor-en-eind neer gezet.  Vinyl klinkt magisch .  Ik heb alleen een zachte constante ruis.  

Ongeacht het volume.🤨

 

Je moet  je hoofd bij de luidspreker houden, wil je het horen.  Irritant vroeger had ik dat niet.   

Ik heb al een paar dingetjes geprobeerd zoals WiFi uit, wat rommelen met kabels, 230volt stekkers omdraaien, schakelende voedingen uit.

Maar ik  ben er nog niet achter.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Bij mij wil de door de draaitafel opgewekte staticiteit bij een noodgedwongen, niet-geaarde aansluiting van mijn stereo-set na een paar uurtjes wel eens voor problemen zorgen. Althans dat is mijn leken-diagnose. Moet misschien eens, bij wijze van experiment, de ground van de DT doorverbinden met een verwarmingsbuis?

Link to comment
Share on other sites

Een extra aardpen zal geen kwaad kunnen maar misschien is het eerst eens handig om je installatie in huis eerst eens op orde te krijgen.

Het aansluiten van je aarde in je wcd is waarschijnlijk een goed begin.

Voor de audio mat traditionele transformatoren zal dat waarschijnlijk niet veel uitmaken.

Voor apparatuur met schakelende voedingen is dat anders, die moeten aan aarde.

Voor je platenspeler daarvan de losse aarde draad aan het aardpunt van je (Phono) versterker vast zetten.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, audiofreak said:

@TubejackIk heb het ook een keer gehad en mijn oplossing was toen de buizen eruit en er weer in gedaan. Ruis was weg. 

Aan buizen vervangen heb ik ook gedacht, maar dan verwacht je als je het volume opendraait of de ingangsschakelaar op phono zet dat het dan méér gaat ruisen, maar dat is niet geval. (kan nog via de gloeidraden binnen komen) Wat momenteel verschillend is, dat ik nu een interne step-up trafo gebruik. Zal weer een externe aansluiten. Als dat niet helpt  zal ik een ander setje buizen proberen zodra het wat minder grijs is buiten en binnen.  Het is ook niet heel hinderlijk, op de bank hoor je er niets van. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...