Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, Tubejack said:

Het is vermoedelijk een dipswitch die het niet doet.  Maar aan nieuwe apparatuur die onder de garantie valt sleutel ik liever niet. Ik ga een mail naar Schiit sturen. 

Heeft Shiit een servicecentrum in de EU of moet je hem dan naar Amerika opsturen? Hoe dan ook: vervelend. Hoop dat ie snel gerepareerd wordt.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Vinyl_Fuchs said:

Heeft Shiit een servicecentrum in de EU of moet je hem dan naar Amerika opsturen? Hoe dan ook: vervelend. Hoop dat ie snel gerepareerd wordt.

Komt wel weer goed.  In Europa zijn wel importeurs zoals https://www.schiit-europe.com Maar die hebben over het algemeen geen of weinig voorraad. Bovendien handelen die alleen reparaties af die bij hun gekocht zijn.  De mijne komt uit de USA dus daar moet ik hem naar toe sturen. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Seed7 said:

Aangedikt? Aangedikt ten opzichte van wat?

 

T.o.v. dezelfde opname op vinyl. De demping factor van 2 bij mijn beste buizen set, geeft echt te rommelig laag met mijn luidsprekers en digitaal. De poorten van de luidsprekers iets dempen helpt ook maar beperkt. Dan is het magische bij vinyl weer weg.  Ik heb voor een A/B test het album Dark Site Of The Moon gebruikt.  

Misschien  dat een parametrische equalizer een oplossing is.  Die is ook te koop in de vorm van b.v. een Loki-max .  Maar zoiets ga ik zeker niet kopen zolang ik de garantie hier in Nederland kan afhandelen. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Tubejack said:

demping factor van 2

Als je een luidspreker ontwerpt/berekend dan wordt de dempingsfactor van de versterker daar in meegenomen. Bij een commerciele luidspreker doet men een aanname t.a.v de dempingsfactor, ordegrootte 50. Als je die luidspreker aan een versterker met een dempingsfactor 2 hangt is de afstemming niet meer juist. Bij een gesloten kast krijg je een bult in het laag (Qt gaat omhoog). Bij een BR kast kan er van alles gebeuren, resulterend in een of meer bulten en dalen en het impulsgedrag wordt nog slechter, daarmee heb je een ongedefinieerd laag. Als je in die situatie dan ook nog dieper laag gaat toevoeren dan gaat het mis.

 

Je probleem is dus niet analoog versus digitaal, maar versterker luidspreker match.

 

Een PEQ helpt je in deze alleen met het gladstrijken van de frequentie curve en het verminderen van het laag. Helaas niet met het impulsgedrag. Heb je een subsonic filter? Dat kon wel eens net genoeg zijn in het digitale signaal pad. Een BR maakt nogal klappen onder z'n afstemfrequentie, er is dan weinig demping meer over van de kast en poorten alleen die van het chassis zelf en de versterker. Ongedefinieerde bewegingen van een driver in het (sub)laag hebben ook negatieve invloed op de vervorming in het hogere bereik.

 

EDIT: Je kunt e.a. uitproberen met een grafische EQ voor een paar tientjes van Marktplaats. Een 31 bands eq is ook best een handig ding bij het meten.

EDIT2: Was je luidspreker niet aan een Bryston ontworpen? Dempingsfactor >500

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Seed7 said:

Je probleem is dus niet analoog versus digitaal, maar versterker luidspreker match.

 

Het is helaas niet simpel.  Met mijn single ended buizen versterker, t.w. een VDV SE-10 (DF7)  is het laag met digitaal mooi strak en uitstekend.

Met vinyl vind ik het weer té gecontroleerd.  Met mijn push pull  MCML05 buizen voor en UL-40S2P eind (DF2) klinkt vinyl weer precies goed.

Ga er maar aan.... 🤔 

 

*Edit 1 Het zijn geen bas reflex luidsprekers.  Er is wel een poort maar die is niet zodanig afgestemd.  

*Edit 2 nee,  volgens de bouwer, ook voor buizen versterkers 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Tubejack said:

Ga er maar aan....

 

Buizenversterker met variabele dempingsfactor?

 

Als ze er op zitten, wisselen van uitgang, (2)-4-8-(16) ohm?

 

Aan de luidspreker kant, het minst problematisch is full range hoorns, een gesloten kast Qt=0.5-0.6 of misschien open baffle

 

Allemaal niet praktisch, weet ik. Riemen en roeien en zo.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Goede ideeën,  maar inderdaad, niet zo praktisch als je vinyl en digitaal door elkaar heen draait.

Ik heb ook een tijd met Translator Impact 50 gespeeld een gesloten systeem, maar ik kreeg het laag niet helemaal naar mijn zin.

Terwijl dezelfde luidsprekers met eenzelfde VDV buizen versterker prachtig spelen. Haar woonkamer is wel 1,5x zo groot.  

 

Ik heb nog andere opties.  De DF slechter of beter maken is een van die opties. Dat kan door buizen te veranderen, of anders in te stellen.  Maar Ik denk dat ik weer terug naar af ga en begin bij mijn mooist klinkende buizen versterker met vinyl start. 🙋‍♂️  

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

1 watt= 1 watt: Zou je zeggen. Speel momenteel met de Marantz 3250b/ 170dc (2x86 watt) combi op standje 12, maar mijn Nat Audio combi (2x25 watt) maakt hier gehakt van op standje 10. 🤔

Ik speel meerstal minder luid dan 2x 1 watt.   De stand van de volume regelaar heeft meestal een 1:1  verhouding met de ingangsgevoeligheid van de versterker.   M.a.w. bij een meer gevoelige ingang hoeft de volumeknop minder open. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Dat snap ik, maar toch apart. De VU-meters van de 170dc slaan inderdaad nauwelijks uit. Schijnbaar is de Marantz 3250b toch een beetje "te braaf" t.o.v. de NAT Audio Plasma.

 

Op veel nieuwe eindversterkers zitten "wappers" met een meer logaritmische schaal vanaf b.v. 0.001 watt.  Daardoor zie je de meters veel meer bewegen. 

m-5000_sp_895af3d8a3c0818d325dfff992fbe8

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, kappa7 said:

Dat is het betere werk Jack

De Denon DL-103 waar ik nu mee speel is een goed klinkende combinatie samen met de ingebouwde MC-10 step-ups.  Eerder was een Benz Ace M ook een  fijne en vooral makkelijk spelende én te bedienen combi. Jammer dat die zo duur is geworden.  Ik heb ook een Shure SC-35C geprobeerd  eh...  nee.!   De eindversterker is door de transformatoren met zilverdraad kritisch qua buizen en instellingen.  Maar als dat eenmaal goed staat (iets H2), zijn er veel details.    

 

@Roots  Ik vind hem met de kap er ook het mooiste uitzien.  Ook veilig voor kinderhandjes 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, kappa7 said:

Ik denk dat dit ook wel een van de mooist gebouwde UL40's zijn die er zijn.

 

Ben aan het experimenteren met buizen.  Eerst Svetlana 6550 Winged C in triode.  Nu Sovtek 5881WTX in triode.  Met die Sovtek's kan ik de vervorming laag krijgen.

Zo rond de 0,02% bij 1 watt in 4Ω    

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Seed7 said:

Het postmoderne openhaard gedoe spreekt mij ook niet zo aan, dus de kap er op. Ook bij m'n Graaf.

De moderne SE-10 geeft een wat strakker laag,  door zijn iets hogere demping factor en staat nu te spelen.

SE10voor.jpg  

 

Hier met Tung Sol KT-120 buizen. Ik vind het een mooie buis, -die zijn werk- mèt de nodige verfijning zonder enige moeite doet.

Jammer dat Russische buizen door de oorlog met Oekraïne soms wel 2x zo duur geworden zijn.

 

Voor KT-120 is geen vervanging.  Voor andere buizen zoals KT-88, 6550, KT-77, EL34 etc kun je m.i. prima bij JJ terecht.

Soms moet je de bias iets rustige instellen.  Russische buizen zijn over het algemeen wat meer robuust.   

 

  

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...