Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

On 23-8-2022 at 20:33, carl said:

Ik veronderstel de oude kabel Kraus. De Nano tubes zullen wel niet passen toch?

Ivan zal wel gelijk hebben Carl. Het is kabel waarvan Cock mij meen ik eens heeft gezegd dat hij er zoveel van had dat hij het in zijn levensdagen niet op zou krijgen. Hij heeft een flink deel aan Roger gegeven en die monteert het in de toonarmen. Het is in ieder geval flinterdunne kabel. Zo dun dat Roger adviseerde om geen doorgaande kabel te maken hoewel dat volgens Cock toch wel zou kunnen. In ieder geval ben ik er zeer mee in de nopjes want de kabel is echt razendsnel, net als de Mogami Blue Rocket(😁) Het was vervanging van vdHul zilveren bekabeling. In een arm had ik iets kapot getrokken  omdat het uiteinde net iets te kort was bij het monteren van een iets langer element.

Zo'n doorgaande kabel is misschien wel ideaal maar anderzijds houd ik de armen toch liever origineel. Toen John van Gent nog niet beroemd was heeft hij voor mij twee phonokabels in elkaar geflanst, 1x goud en 1x zilver. Hij heeft er veel van geleerd want hij had oorspronkelijk (haakse) pluggen gemonteerd zonder geleideknopje en dat is iets wat je echt niet wilt. Hij werd in ieder geval er zoveel wijzer van dat je phonokabels echt alleen moet maken als je precies weet waar en hoe het toegepast wordt. Ik meen dat hij ze ook niet commerciëel maakt tegenwoordig. Maar die kabels zijn verder prima (aangepast) en doorgaande bekabeling is niet echt nodig

Vandaag Frank Imholz van Riva Sono op bezoek gehad voor mijn souterrain. Competente vent en ook niet te stellig. Hij heeft in het souterrain gemeten en naar zijn mening was de kamer akoestisch zeker goed te krijgen. Hij ging nog wat rekenen en aan de hand daarvan gaan Ellie en ik bij hem langs in zijn winkel. Er komt in ieder geval een combi van diffusie en absorptie. Achter mijn luisterstoel komt weer een kast van pakweg 2 bij 2 met daarin LP’s, boeken en strips. Zijn idee was een aantal vakken daarvan deels te vullen met Akotherm. Dan werd dat ook een vorm van diffusor. Op de wanden (reflectiepunten) komt er absorptie materiaal. Gelukkig heb ik dat zelf nog onder meer van Leo.

Ik heb er helemaal zin in 😄

Edited by carl

Ik heb vanmiddag het forum afgestroopt over topics inzake akoestiek. Daar zijn toch wel zinnige dingen over geschreven in de loop der jaren. Ik heb in ieder geval besloten gefaseerd te werk te gaan en niet te beginnen met te veel dure zaken (Akotherm). Ik werk daarbij graag gefaseerd. En wat aandacht voor het plafond lijkt me zeker een goed idee en hetzelfde geldt voor de hoeken. Verder is het wachten op Frank.

Vandaag op zoek naar een “boekenkast “ om mijn LP’s en een deel van de stripverzameling te plaatsen. Ikea Kallax is wat maten betreft prima Minder vertrouwen heb ik in de stevigheid van het materiaal. Maar ik heb nog iets anders op het oog en dinsdag gaan we kijken.

Nog even geëxperimenteerd met Akotherm in een nagenoeg kaal souterrain. Bij plaatsing in twee hoeken doet dat spul bijzonder veel. Nagenoeg alle galm bij het spreken was weg.

Bedankt Duclaasie, maar ik kijk toch eerst naar iets stevigers voor die 700/800 lp’s. Zeker met strips e.d. erbij moet dat een zeer stevig gewicht zijn ( wordt tegen de 150 kilo).

Edited by carl

Charles, Ik heb 2 Kallax kasten (4x2 en 3x4 vak) voor de lp's. Bij mij staan alle vakken compleet vol met lp's. Om ze te verstevigen heb ik de complete achterzijde met een triplexplaat afgedekt.  Zo stevig als wat. Daarbij staan ze ook nog op wieltjes.   Bijkomend voordeel er kan geen stof via de achterzijde de kast in komen. 

Die triplex zal het doen. Weer wat geleerd Onno. Die van mij moet trouwens iets van 2 bij 2 meter worden (5 maal 5 hokjes en daar kunnen genoeg LP’s in).

Edited by carl

Inmiddels aan het inlezen over diffusers. Toch zijn de meningen daarover verdeeld. Iemand als Ethan Winner is van mening dat pure diffusers alleen goed werken in zeer grote ruimten. Toch eens proberen te lenen.

Of je voor diffusie of absorptie kiest heeft te maken met de nagalmtijd van je ruimte. Is deze al kort bv <0,4 sec dan ga je best geen absorptie kiezen, want anders word de ruimte doods qua klank. Veel DIY absorbers dempen teveel boven de 1 a 3 kHz en dan krijg je een zeer gedempt mid-hoog. Het is dus raadzaam om eerst een meting te verrichten in je ruimte, maar ik ga er van uit dat Frank van Rivasono dat gedaan heeft. Erg interessant is de RT 60 meting, daar zie je hoe je ruimte zich gedraagt qua nagalmtijd, je kan er o.a. de laagresonantie uit afleiden en zo weet je of je demping of absorptie moet toepassen. Je behandeld best de eerste en tweede resonantie aan de zijkanten. Als je de metingen van Frank hebt kan je ze dan hier eens posten, zou interessant zijn.

Inderdaad Gydo- Frank heeft gemeten en de resultaten krijg ik de komende weken. Ik zal de resultaten hier plaatsen. Het wordt in ieder geval een mix van materialen. 

Edited by carl

17 hours ago, Gydo said:

Of je voor diffusie of absorptie kiest heeft te maken met de nagalmtijd van je ruimte.

Het is jammer dat @carl zijn berichten over het souterrain niet in z'n eigen draad plaatst,

dan krijgen we niet overal flarden van mee en is het makkelijker om ergens op te reageren. Zo dan maar:

Edited by Seed7

Ik zit nog even in het voorbereidende fase Seed. Nu is het nog “rijp en groen”. Pas als ik de metingen heb van RivaSono wordt het concreet voor mij (of misschien ook niet) - vandaar dat ik het nog even onder “audiofiele dag” plaats.

Edited by carl

Morgen heb ik een audiofiele dag in de vorm van een bezoek aan Analogue  Audio Products om mijn laatste aanschaf op te halen. Laatste bedoeld op twee manieren want voor nu is mijn set af. Ik ga de komende jaren met mijn spullen muziek luisteren en genieten van muziek. In de twee heetste zomermaanden luister ik dan met mijn hoofdtelefoon en de rest van de tijd gaat veel de eind versterking aan. Buizen heb ik voldoende in voorraad, elementen voor de draaitafel ook en een reserve loopwerk voor de CD speler is ook al langer geleden besteld en binnen. Stom genoeg mis je het ergens wel dat koopgedrag. Maar het is voor mij wel een mooie reis geweest met een verassend einde dat ik mijn Tannoys zo aan het klinken kreeg dat het een no brainer was. 

Aanvankelijk gaf Wim van Kraanen van Analogue Audio mij aan verder te kijken naar een geschikte aftermarkt hoofdtelefoonkabel omdat hij dit soort kabels niet in het assortiment heeft. Helaas voldoet er niets wat ik heb geprobeerd dus ik heb Wim nogmaals benaderd. Laatste aanschaf nu een hoofdtelefoonkabel in de vorm van een versie van de Phantom Cable Gold luidsprekerkabel maar dan in een dunnere versie. Wim bood aan dit te leveren onder de afspraak ‘no cure, no pay’. En dat is wel heel netjes.

On 28-8-2022 at 21:09, carl said:

Vandaag op zoek naar een “boekenkast “ om mijn LP’s en een deel van de stripverzameling te plaatsen. Ikea Kallax is wat maten betreft prima Minder vertrouwen heb ik in de stevigheid van het materiaal. Maar ik heb nog iets anders op het oog en dinsdag gaan we kijken.

Gewoon 2ehands Lundia nemen van 30 cm diep (heb ik ook): hier passen de lp's perfect in.

14 hours ago, Ove Rickland said:

Gewoon 2ehands Lundia nemen van 30 cm diep (heb ik ook): hier passen de lp's perfect in.

Daar wilden we inderdaad ook een afspraak mee maken Cor. Ik heb ook nog een timmerman op het oog. Die hebben het helaas behoorlijk druk.

19 hours ago, Seed7 said:

Een reis die tot "niets" leidt is ook een reis.

Die voorfase is (voor mij) wel belangrijk Seed. Je moet toch eerst een grof beeld hebben voordat je “ inzoomt”. 

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...