Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Duclaasie said:

Dan ben je vast bij Novus Audio geweest, is het een beetje een leuke zaak. Is voor mij redelijk in de buurt en misschien leuk om eens langs te gaan. 

Ik vind het zeker wel een leuke zaak. Veel apart spul ook. 

On 28-11-2022 at 17:10, kappa7 said:

Klopt maar het ging me eigenlijk om het volgende.

Je ziet vaak wel een kleed liggen maar dan onder de koffietafel en het eerste reflectie punt is dan weer de harde vloer.

Dan heeft het kleed niet veel meer zin meer.

Daarom maar een heel groot kleed gekocht….

4 hours ago, Seed7 said:

Marketering, voornamelijk. Een beetje verfijning hier en daar.

Oud forumlid Spido zou zeggen: "het beste is geweest" en ik vermoed, dat het zo is, bij veel audio apparatuur. Het meeste is weggooi spul. 

Edited by Tubejack

11 minutes ago, Tubejack said:

Oud forumlid Spido zou zeggen: "het beste is geweest" en ik vermoed, dat het zo is, bij veel audio apparatuur. Het meeste is weggooi spul. 

Dat valt wel mee. Je kunt voor heel weinig veel betere apparatuur kopen dan 40 jaar geleden, je hebt er zelf voorbeelden van staan. De Schneider, Teleton, Yoko sets van 40 jaar geleden zijn allang defect en afgevoerd. Enkel de kwaliteitsspullen overleven en dan ook nog alleen bij liefhebbers. Met de duurzaamheid van de moderne SMD spullen zit het wel goed, de condensatoren blijven het probleem.

Het enige 'slechte' apparaat is de CD-speler. Die heeft veel onderhoud nodig waar de consument niets van weet en die de vakhandel amper aanbied. Eigenlijk moet je de laser en bewegende delen elke paar jaar laten uitlijnen en soms de laser vervangen. Helaas is het merendeel als wegwerpapparaat gebouwd. Ook het vervangen van het loopwerkdeel is een lastige omdat het allemaal niet compatibel[1] is.

Wat vooral anders is (marketering) is dat men niet meer zo'n bakbeest van een set in de huiskamer wil. Met wil Sonosjes. Klein, draadloos, snoezelig en onder de bank verstopt. Het enige gewenste bakbeest is de 65" oledkijkbuis met microsoundbar.

[1] Natuurlijk wil ieder leverancier tegen het paaltje plassen en z'n eigen ding doen. Uiteindelijk levert het echter ontevreden klanten op. Je ziet dat overal. Voorbeeld, ik pruts graag met hout. Ik gebruik gewone houten Duitse handschaven. Die dingen zijn genormeerd. Op een paar details na zijn de beitels tussen de verschillende fabrikaten uitwisselbaar. In metalen schaven (Engeland, Amerika) worden de luimen van de grootste in de markt gevolgd, natuurlijk met eigen inbreng...

On 25-11-2022 at 17:46, Gydo said:

Ik ben nooit echt fan geweest van de 300B buis of de varianten. De 2A3 buis daarentegen vind ik echt geweldig goed. Ooit eens een dubbele PP mee gebouwd en dat ding speelde mijn 300B versterker zo weg.

Helemaal mee eens, dit wordt het ontwerp van mijn 2A3 versterker. Met o.a. Hasjimoto trafos....

WhatsApp Image 2022-12-01 at 12.13.00.jpeg

Natuurlijk had je in de jaren 70 ...80 goedkoop spul dat snel defect ging zoals Schneider, Teleton, Yoko.  Maar b.v. een van goedkoopste receivers de Pioneer SX-450 speelt vaak nog steeds. Zelfde geldt voor Sony, Technics en Kenwood spul dat niet eens heel veel duurder was.  Verder ben ik niet onder de indruk van de kwaliteit van modern betaalbaar spul. Neem iets van Yamaha uit de populaire AS-201 t/m AS-801. Speelt leuk is erg veelzijdig Maar na 5....6 jaar al de 1e kuren. En zie na 6 jaar maar eens onderdelen te krijgen 🙄  

18 minutes ago, Tubejack said:

En zie na 6 jaar maar eens onderdelen te krijgen

Dat is ten dele te wijten aan de hoge integratie in chips en de hoge rotatie van niet compatibele modellen. Met name in de HT wereld zijn daar grote problemen mee. Het heeft Onkyo een slechte reputatie opgeleverd. Sony heeft ook de nodige problemen gehad, bepaalde serienummers zijn onbruikbaar. De oorzaak ligt niet bij Onkyo of Sony, maar bij slecht ontworpen chips. Helaas is dat niet direct zichtbaar, maar na een jaar of twee drie, ineens, poef. Zat er toch ergens een hot spot in het ontwerp. In de laptopwereld speelt het zelfde, inferieure audiodecoders.

6 hours ago, pjotr27 said:

Helemaal mee eens, dit wordt het ontwerp van mijn 2A3 versterker. Met o.a. Hasjimoto trafos....

WhatsApp Image 2022-12-01 at 12.13.00.jpeg

Is dit een eigen ontwerp Pjotr?

On 1-12-2022 at 14:15, Tubejack said:

Ik ben de 1e opnames aan het maken op de Nakamichi CR-1E. Heeft het zin? Ja denk het wel. 🙋‍♂️

Het heeft altijd zin, Jack ! Het blijft gewoon leuk om opnames te maken. Het maakt niet uit of de opname van de radio of cd speler of draaitafel is.  Bovendien is het verbluffend hoe goed de cassettes en de geluidskwaliteit nog steeds is in 2022.  Ik heb hier heel veel TDK SA(X)-90  en TDK MA-90 cassettes uit de jaren 80-85 en die destijds opgenomen werden op een Nakamichi Dragon en tegenwoordig afgespeeld op een Nakamichi LX-3 cassettedeck. 

Wat bovendien ook veel zin heeft is je Nakamichi CR-1E een onderhoudsbeurt te laten geven bij de Nakamichi man Tom van het Hoff. Tom is oud medewerker van Transtec en Transtec was in de jaren 70/80/90 de importeur van Nakamichi. Tom runde destijds de techinische afdeling van Transtec. Tom heeft vanaf het eerste begin aan de ontwikkeling gestaan van de Nakamichi Dragon. Tom is een zeer kundig man en rekent normale prijzen. 
Zie hier : https://quadrevisie.nl/nakamichi/artikel01.html

21 hours ago, Tubejack said:

Zoiets. Een cassette recorder uit 1988, een voor- en eindversterker van 1982.  Klink zo goed, dat ik denk: "wat is er de afgelopen 40 jaar gebeurt?"  Weinig vermoed ik.  Lol heb ik zeker 🙋‍♂️  

Inderdaad. Ik denk dat ook weleens als ik een set hoor uit die jaren. Mijn goede vriend en oud-dienstmakker heeft een JVC voor- en eindversterker ( Link JVC PL-10 en M-7050) uit 1983 en deze zijn afgelopen voorjaar gereviseerd en het klinkt weer als vanouds en  zoals we het ons beiden herinneren. Bij ons kwam ook de vraag op "Wat is er nou verbeterd in geluidskwaliteit t.o.v. het heden"? Niet zoveel was onze conclusie. Wat meer dynamiek en een betere laagdefinitie kwamen we onder andere op uit. In die tijd (jaren 80) was deze genoemde JVC set niet verkrijgbaar via de Nederlandse importeur, wel via de Duitse importeur. Ook op de militaire markt (WZZ) in Duitsland was deze verkrijgbaar en daar is die JVC set dan ook aangeschaft. In die tijd kon JVC ook gewoon meekomen met de topmodellen van de grote jongens als Accuphase, Luxman, Denon, Yamaha, Onkyo, Pioneer, Sony en Technics.

Leuk @audiofreak ik kocht de CR-1E gereviseerd voor een luttel bedrag ☺️ De machine werkt uitstekend. 

Opname's kun je bijna niet van het origineel onderscheiden.  

Ik zoek alleen nog een goed setje vloeistof om de koppen en aandrukrol schoon te houden.

Vroeger had ik een duo set vloeistof van Akai, waar van één speciaal voor het rubber dat niet mag uitdrogen. 

Zoiets NAGAOKA HC800/2.  Een demagnetiseer apparaat heb ik nog. 

Het "vintage setje" dat hier staat, zou qua techniek gisteren ontworpen kunnen zijn.

Is praktisch, veel aansluitingen, o.a. 2 deck's, zeer goede MC/MM/MI phono stage 

Mijn high-end SE-10 buizen versterker klinkt maar ietsje beter.  

Maar daar zit geen tape-out op, dat is ook niet eenvoudig te maken. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

3 hours ago, carl said:

Is dit een eigen ontwerp Pjotr?

Ja, ik wilde eigenlijk een nieuwe Sun Audio 2a3 kopen. Helaas geen enkele reactie van de importeur. Nu zelf samen met vriend in China bezig om dit te laten maken. Onderdelen uit de hele wereld, Hashimoto trafo's, AudioNote caps, hout/koper chassis, Linlai buizen, Toichi cap, Eizz stappen volume regelaar. Ergens half volgend jaar is hij klaar... 

1 hour ago, pjotr27 said:

Ja, ik wilde eigenlijk een nieuwe Sun Audio 2a3 kopen. Helaas geen enkele reactie van de importeur. Nu zelf samen met vriend in China bezig om dit te laten maken. Onderdelen uit de hele wereld, Hashimoto trafo's, AudioNote caps, hout/koper chassis, Linlai buizen, Toichi cap, Eizz stappen volume regelaar. Ergens half volgend jaar is hij klaar... 

Bedoel je Acoustic Dimension?

@TubejackJa, schoonmaak setjes (2e hands) vind je nog wel op marktplaats. Zo'n setje wat jij noemde van Akai had ik vroeger ook, blauwe en roze vloeistof. Ik doe de koppen met 93% medicinale alcohol. Die setjes zoals van Nagaoka zijn ook vast nog wel te krijgen. Hier dus : https://www.pickupnaalden-shop.nl/a-27276694/bandrecorder-en-cassettedeck-accessoires/nagaoka-hc-800-ii-head-capstan-cleaner/#description
ja, ik vind het ook een gemis bij nieuwe versterkers dat er geen tape out meer op zit. Het zal vast wel weer terugkomen, zoals dat ook met de phonoboards is gebeurd. Die zie je nu ook weer vaker terug in de versterkers (phono ingang). 
Op de SE-10 van Menno van der Veen vind ik dat ook een groot gemis. Voor mij is dat nu een reden om de SE-10 niet te kopen. Terwijl ik die SE-10 klankmatig echt een hele mooie versterker vind.

11 minutes ago, audiofreak said:

@Tubejack
Op de SE-10 van Menno van der Veen vind ik dat ook een groot gemis. Voor mij is dat nu een reden om de SE-10 niet te kopen. Terwijl ik die SE-10 klankmatig echt een hele mooie versterker vind.

Bij de SE-10 standaard is het net, of ik naar een heel goede transistor versterker aan het luisteren ben. Ik mis wat "warmte". Dat komt mede door de voor buizen begrippen zeer lage vervorming en hoge demping factor.  Het laag vind ik opmerkelijk "strak". Met wat mod's en andere buizen is het een juweel.  Dat was hij waarschijnlijk al, maar het moest nog even bijgeslepen worden.  Voor een tape-out is fysiek weinig ruimte. Of je moet 1 van de 4 ingangen opofferen.  Bij mij presteert deze versterker het best in een digitale omgeving.  Daar is hij waarschijnlijk ook voor bedoelt.  Voor een analoge omgeving gebruik ik de MCML05 en UL-40S2p.  Die zijn helaas niet meer te koop.   🙋‍♂️

Tape out heeft toch alleen maar zin als je een 3-koppen machine hebt...Dan kan je on the fly luisteren wat je opgenomen hebt, en anders gebruik je toch gewoon de koptelefoon uitgang van het deck?

Ik heb trouwens nog een Nak RX-202E boven staan...De snaartjes zullen wel al op de bodemplaat liggen.

10 hours ago, Roots said:

Tape out heeft toch alleen maar zin als je een 3-koppen machine hebt...Dan kan je on the fly luisteren wat je opgenomen hebt, en anders gebruik je toch gewoon de koptelefoon uitgang van het deck?

Ik heb trouwens nog een Nak RX-202E boven staan...De snaartjes zullen wel al op de bodemplaat liggen.

De tape-out op een versterker gebruik je om op te nemen 🙋‍♂️

Edited by Tubejack

10 hours ago, pjotr27 said:

Yep, Peter. Vanuit Indonesie diverse e-mails gestuurd, nul antwoord, daarna via vriend in NL, nul antwoord….dan houd het snel op….jammer

Op zijn website bij de subpagina "About AD"  zie onderaan het kopje "How to contact us" waar het telefoonnummer staat voor contact. http://www.acoustic-dimension.com/

Een belletje is zo gemaakt.😉

Edited by audiofreak

2 hours ago, audiofreak said:

Op zijn website bij de subpagina "About AD"  zie onderaan het kopje "How to contact us" waar het telefoonnummer staat voor contact. http://www.acoustic-dimension.com/

Een belletje is zo gemaakt.😉

Acoustic Dimension , Burgemeester Smitstraat 24, 7221 BK, Steenderen, the Netherlands , ++31 (0)158892700
info@acoustic-dimension.com, sales@acoustic-dimension.com

Edited by Buell

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...