Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

On 2-12-2022 at 09:40, pjotr27 said:

Helemaal mee eens, dit wordt het ontwerp van mijn 2A3 versterker. Met o.a. Hasjimoto trafos....

Als ik een tip mag geven, de trafo's van Monolith Magnetics zijn wat mij betreft nog beter dan bv de Tango's. MM is een Belgisch bedrijf en Ward De Ceuninck is de ontwerper van de trafo's. Hij is prof materiaalkunde en heeft erg veel onderzoek gestoken in de trafo's.

Meer info:  http://monolithmagnetics.com/

Ik ken de firma. Ik heb hen ooit gevraagd of ze step-uptrafo's voor elektrostaten zouden willen maken, maar helaas interesseerde hen dat niet.

42 minutes ago, Bloom said:

Ik ken de firma. Ik heb hen ooit gevraagd of ze step-uptrafo's voor elektrostaten zouden willen maken, maar helaas interesseerde hen dat niet.

Tja, die markt zal te klein geweest zijn.

Helaas voor hem is het nu te laat. Mijn versterker is al in productie. Nadat ik gewoon geen contact kreeg ben ik verder gaan zoeken (dat was nog voor April toen ik nog in Indonesië was). Bellen daarvandaan was lastig. Ik begrijp intussen van een andere audio vriend dat Peter zelf ook geen contact meer kan krijgen met Sun Audio. Dus bedankt voor alle hulp, maar ik zie wel erg uit naar mijn nieuwe 2A3 amp.. 

6 hours ago, Gydo said:

Als ik een tip mag geven, de trafo's van Monolith Magnetics zijn wat mij betreft nog beter dan bv de Tango's. MM is een Belgisch bedrijf en Ward De Ceuninck is de ontwerper van de trafo's. Hij is prof materiaalkunde en heeft erg veel onderzoek gestoken in de trafo's.

Meer info:  http://monolithmagnetics.com/

Ik ken ze, we hebben dat overwogen maar de bouwer zit in China en dan is het heen en weer sturen vanuit België ingewikkeld en kostbaar... 

On 24-11-2022 at 11:48, Tubejack said:

Inmiddels staat ook een Nakamichi CR-1E deck te draaien.  Klink goed. Ondanks dat het een "instap model is" is het wel een echte Nak. De bouwkwaliteit is fantastisch 🥰

Op de site van audio-creative staan een paar leuke artikelen m.b.t. tapedecks, reel to reel.

https://audio-creative.nl/projecten/de-ac-tape-chronicles/

https://audio-creative.nl/projecten/de-ac-tape-chronicles-voorbespeelde-tapes/

https://audio-creative.nl/projecten/the-ac-tape-chronicles-de-nakamichi-dokter/

@Vinyl_Fuchs en @marc Ik had het meeste gelezen die laatste link van Marc niet. Handig die J-card, precies wast ik zocht:) Ook ik kon indertijd niet geen Nakamichi kopen. Het bedrijf waar ik werkte (Wastora Zaandam) verkocht dat merk meen ik niet eens. Een CR-1 was al duur.  Een. 2e hands CR-3 of 4 is natuurlijk mooier voor rond €450 heb je een mooi exemplaar. Samen met een revisie van Tom van der Hoff zit je op €700.  De CR-1 die hier staat is ruim 6x goedkoper, inclusief onderhoud beurt. Opnames van analoge of digitale bron zijn uitstekend. 3-Head performance in a 3-Head deck is m.i. niet overdreven. Ik kan probleemloos tot +6dB opnemen🙋‍♂️   

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

@Vinyl_Fuchs en @marc Ik had het meeste gelezen die laatste link van Marc niet. Handig die J-card, precies wast ik zocht:) Ook ik kon indertijd niet geen Nakamichi kopen. Het bedrijf waar ik werkte (Wastora Zaandam) verkocht dat merk meen ik niet eens. Een CR-1 was al duur.  Een. 2e hands CR-3 of 4 is natuurlijk mooier voor rond €450 heb je een mooi exemplaar. Samen met een revisie van Tom van der Hoff zit je op €700.  De CR-1 die hier staat is ruim 6x goedkoper, inclusief onderhoud beurt. Opnames van analoge of digitale bron zijn uitstekend. 3-Head performance in a 3-Head deck is m.i. niet overdreven. Ik kan probleemloos tot +6dB opnemen🙋‍♂️   

450 euro voor een ongereviseerd cass.deck is teveel.

250-300 euro is meer de normale 2e hands prijs op dit moment.

Mijn eigen Nakamichi LX-3 heb ik gekocht in 2020 voor 225 euro en deze was gereviseerd door Tom v h Hoff in 2018. 

Voor een week of 3 terug is de LX-3 teruggeweest bij Ton, omdat het deck ophield met opnemen.

Dit waren de reparatie werkzaamheden :

De wat uitgerekte en vet geworden  Control snaar is vervangen, het loopwerk gereinigd en de opname weergave schakelaar is gereviseerd.

De opname / weergave kop stond niet helemaal correct en de machine is opnieuw mechanisch en elektrisch afgeregeld en gecorrigeerd. Hij is voor opnamen afgeregeld op Maxell UR, XLll en MX. De kosten vielen mij heel erg mee, nl 60 euro.

Een vriend van heeft een naka Dragon en is verleden jaar voor onderhoud bij Tom geweest. Uitvoerige beurt gehad en kosten waren 200 euro.

Allebei onze cassettedeck spelen en doen het weer als nieuw. 

Het loont echt de moeite om je cassettedeck te laten onderhouden en de kosten van een onderhoudsbeurt vallen best mee.

1 minute ago, Tubejack said:

Dat valt inderdaad mee:) Ik ging even uit van de prijzen onder deze pagina https://quadrevisie.nl/nakamichi/artikel01.html

Standaard restauratie van alle typen: € 250

Klopt wel die prijs die je noemt. Onderzoekskosten zijn ook iets van 110 euro en waar je dan krijgt te horen wat eraan mankeert en wat de herstelkosten dan zijn. Laat je het herstellen en/of onderhoudsbeurt doen zijn er geen onderzoekskosten. Als het herstellen ervan en/of onderhoudsbeurt meevalt wordt er ook een lagere prijs berekent.

Bij mij viel de reparatie erg mee en kon er opgewacht worden en stonden we na een klein uur weer buiten met een gerepareerd cassettedeck.

Maar zelfs 250 euro bij een onderhoudsbeurt had ik het er ook voor over gehad.

Ik vind het een redelijk bedrag wat Tom ervoor rekent. 

Mijn deck kan in elk geval weer jaren mee.

Zoals elke woensdag vroeg op.  Ben opnames aan het maken, met de Nakamichi CR-1E. Wat ik het fijne vind van analoog is dat het "rust" geeft. Vanavond afspelen en relaxed op de bank luisteren. 🎶:)  

Edited by Tubejack
dyslectisch

Weer een C90 cassette kant vol, paste precies. Klinkt erg goed. In het streven naar perfectie, vergeet ik wel eens hoe goed dat is. 

Vandaag komt post.nl weer met 10 of 20 cassettes. :) Gisteren aan het experimenteren geweest met J-card om cassette inlay's

te maken. Ben er nog niet helemaal uit, als ik alle titels invul komt er wel erg veel info op het hoesje. 🤔

Edited by Tubejack

On 5-12-2022 at 13:55, Hans van Liempd said:

Ik ook.

Zo, hier de bevindingen tussen Hans zijn mooie DIY speakerkabel en de Jorma Design Duality.

Ik heb beide kabels enkel gebruikt voor het mid-hoog van de Magnepan's aan te sturen. Ik zal ze de komende dagen ook wel eens voor het laag gebruiken.

Beide kabels zitten erg dicht bij elkaar, tonaal gezien dan. De HvLkabel zet een organisch geluid neer, mooie plaatsing met behoorlijk veel diepte in het beeld. Het is een kabel die niet vermoeid. De Jorma doet het net wat anders, ook erg vloeiend geluid maar een iets dieper en vooral een wat bredere scene. Op vlak van microdetail gaat de Jorma ook iets verder. Het is omdat ik de Jorma heb dat ik die houd, maar ik zou perfect met HvLkabel kunnen leven. De kabel doet niets mis en de verschillen zijn eerder marginaal. Maar mijn stuk Jorma kabel kost wel 1800€ per set en die van Hans zullen een heel stuk goedkoper zijn vermoed ik. Dat maakt dat ik eigenlijk de HvL de kabel die Hans gemaakt heeft heel erg kan aanbevelen. Het zijn erg neutrale kabels die volgens mij het in veel sets goed zullen doen. Ik denk wel dat er veel werk in zit om ze te maken, maar dat is deel van de hobby. Ik zou het niet kunnen want ik heb artrose in mijn vingers.

Dat organische vindt ik dus erg belangrijk. Nu heb je ze op het midden en hoog gebruikt, ik hecht er altijd veel waarde aan hoe het laag wordt weergegeven, dat doen mijn kabel in mijn oren erg goed. Maar hoe ik er meer diepte en microdetail er in zou kunnen krijgen weet ik niet. ik ga nog eens wat proberen. De losse draden bij de Jorma's zijn natuurlijk het tegenovergestelde van mijn vlechtwerk.

Van de andere kant.. in mijn kabels zit inderdaad meer werk, dat maakt dat ze eigenlijk duurder moeten zijn, maar aan materiaalkosten is het inderdaad weinig. Ook de gebruikte stekkers zijn geen extreme exemplaren.

Dat ze klankmatig vergeleken kunnen worden met de Jorma's vind ik al een groot compliment.

Bedankt.

Zijn beide kabeltjes even dik? Ik hoor eigenlijk geen verschil tussen speaker kabels, ja soms een beetje als ik dikker of dunner draad probeer(de) nu verander ik dat eigenlijk allang niet meer. En die prijzen af en toe🙄 ik snap echt niet dat er mensen zijn die daar zo veel geld aan uitgeven.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...