Gydo Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 25 minutes ago, kweetniet said: En die prijzen af en toe ik snap echt niet dat er mensen zijn die daar zo veel geld aan uitgeven. Ik heb de kabels 0€ betaald, het was van een klant die veel te lange kabels had besteld en die ik nadien voor hem heb ingekort. De overschot mocht ik houden van de klant, dus 0€. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 Kijk dat zijn leuke meevallers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 Het gaat dan ook over kabels van 1 m lang. Dat er dan al verschillen optreden is op zich al bijzonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 Zijn de HvL-kabels eenzelfde als de kabel die we indertijd bij Picoso hebben beluisterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 Dezelfde constructie. Deze bij Gydo hebben 40 verzilverde teflon geïsoleerde draadjes. Bij JP waren het ca. 30 vertint koper met PVC/nylon isolatie draadjes. Die Gydo nu heeft zijn maar 80 cm lang. Bij JP waren ze ca. 2m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 1 hour ago, Hans van Liempd said: Het gaat dan ook over kabels van 1 m lang. Dat er dan al verschillen optreden is op zich al bijzonder. Ja heh. Gydo, Hoe liggen die strengen Jorma, tegen elkaar van elkaar, getwist? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 2 hours ago, kweetniet said: Zijn beide kabeltjes even dik? Ik hoor eigenlijk geen verschil tussen speaker kabels, ja soms een beetje als ik dikker of dunner draad probeer(de) nu verander ik dat eigenlijk allang niet meer. En die prijzen af en toe ik snap echt niet dat er mensen zijn die daar zo veel geld aan uitgeven. Beter is om ze 2ehands te kopen. Dan betaal je 1/3 v d nieuwprijs, en als je ze weer verkoopt zou het zomaar kunnen dan je wat winst maakt..of verliest Alhoewel ik heb ooit wel eens 2 sets Siltech FT 12 nieuw gekocht voor 3200 gulden. De laatste set heb ik verkocht voor 450euro na 30 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 100 euro per jaar valt nog wel mee Roots. Siltech beweert altijd dat de kabels mede zo duur zijn door het zilver. Heb je nog erover gedacht het te laten smelten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 Nee want dat was mijn verkooppraatje..Het waren de oer Siltechs heh, nog uit de tijd van Sphinx. anyway..Er is geen betere kabel voor het laag is mijn mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 december 2022 Report Share Posted 7 december 2022 Die is nog gemaakt in een paar garages vlak bij ons oude huis hier in Nijmegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 december 2022 Author Report Share Posted 8 december 2022 (edited) Zo genoeg TDK SA90 cassettes voor (nu nog) redelijk prijzen verzameld. Wist je dat die bijna net zo goed zijn als de SA-X http://vintagecassettes.com/tdk/tdk_files/tdk_type/tdk_sa.htm http://vintagecassettes.com/tdk/tdk_files/tdk_type/tdk_sa-x.htm De SA-X kun je ietsje verder uitsturen en heeft 1dB meer "bias noise " Met Dolby C hoor je echt niks. Na enig experimenteren met de Nakamichi CR-1 is +6dB piek met TDK SA toch wat te veel van het goede. Af en toe +3dB is Ok. Opnames van vinyl en digitaal b.v. 24bit 192Khz zijn bijzonder goed. Dan de vraag "waarom zou je iets opnemen" ..... Ik ga niet alles uitleggen Edited 8 december 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 1 hour ago, Tubejack said: Dan de vraag "waarom zou je iets opnemen" ..... Ik ga niet alles uitleggen Gelukkig Ik herinner me de tijd dat ik cassettes opnam voor mijn vriendin (nu al 34 jaar mijn vrouw). We hadden het er gisteren nog over en zij heeft toen mijn muziek leren ontdekken. Op haar kot had ze een oude Saba draagbare speler en ik had voor haar een Pioneer versterkertje op de kop getikt en 2 luidsprekerboxen gebouwd. Het zijn voor ons herinneringen, want cassettes hebben we al lang niet meer. Maar ik vond het toen een ontspannende bezigheid om opnames te maken, uiteraard van vinyl want de CD bestond nog niet. Ik zou nu het geduld er niet meer voor hebben. Ik ben eerder een tape recorder man geweest, cassettes vond ik te fragiel (ook al had ik een Nakamichi deck) Ik gebruik ze eigenlijk niet, maar ik heb nog een Technics RS 1500 (gereviseerd en met nieuwe koppen) , Revox G36 (moet nog gereviseerd worden en ik heb er nieuwe 2 spoor koppen voor liggen), Sony TC 640A, Sony TC 440 en een Teac X-700 staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 december 2022 Author Report Share Posted 8 december 2022 (edited) Voor ons is het ook een tijd terug Gydo, zeker 20 jaar geleden. Ik kwam oude opnames tegen, -in een wat verscholen kastje- achter lange overgordijnen in de woonkamer. Toevallig (ik geloof niet in toeval) kwam ik op Marktplaats een Nakamichi tegen voor een heel vriendelijk bedrag. Oude opnames waren opmerkelijk goed bewaard gebleven. Zelfs een aantal originele muziek cassettes van diverse artiesten, zijn nog prima af te spelen. Mijn oudste dochter zal 15 geweest en Afrikaanse? muziek kon ze onlangs zo mee zingen. Ons fonetisch geheugen is opmerkelijk goed. Geduld heb ik genoeg. Ik vind cassettes afspelen heel relax. Het laag lijkt wel ietsje meer aanwezig, het klinkt wat warmer. Ik heb ook nog een Akai GX-630DB staan, die nog gerestaureerd moet worden (slechte transistoren) maar ik heb er niet veel mee. Enkel een herinnering uit mijn jeugd, toen ik hem in de opruiming voor 2000 gulden kocht. Edited 8 december 2022 by Tubejack dyslexie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 Mijn eerste cassettedeck heb ik in 1981 gekocht, eerst een LX3 later een BX 300 maar die heb ik beide in 1988 verkocht. Ik heb geduld genoeg, maar tapes of cassetjes opnemen heb ik nooit echt leuk gevonden. Gelukkig heb jij en anderen er plezier in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 Yep, ik vind spelen met een tape en cassettedeck ook leuk. Het is mooi om de spoelen te zien draaien en de vu metertjes te zien dansen Helaas moet ik nog een maand wachten op een Philips 5758 cassettedeck. Het ding staat in opslag en het moet eerst getest en goed bevonden worden voordat ik het mee krijg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 Moest ik een cassette recorder kopen, dan zou ik voor een Tandberg TCD 3014. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 december 2022 Author Report Share Posted 8 december 2022 44 minutes ago, Gydo said: Gelukkig heb jij en anderen er plezier in. Dat is bij mij "de voorpret" Tijdens het opnemen maak ik in gedachte een voorstelling hoe het straks gaat klinken. Dat doe ik ook in mijn werk. 20 minutes ago, Gydo said: Moest ik een cassette recorder kopen, dan zou ik voor een Tandberg TCD 3014. Wat een indrukwekkende machine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 Die is erg mooi ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 2 hours ago, Gydo said: Moest ik een cassette recorder kopen, dan zou ik voor een Tandberg TCD 3014. Een plaatje om te zien en een prachtig geluidsweergave, zo herinner ik mij.. Als het deck het ook doet. Een vriend van mij heeft er zo een gehad en na 3 jaar ellende met afspelen ( bandjes om de haverklap opvreten) ingeruild voor een Nakamichi Dragon en nooit meer ellende gehad. Die Dragon heeft hij nog steeds en speelt ook gewoon nog goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 6 hours ago, Tubejack said: Zo genoeg TDK SA90 cassettes voor (nu nog) redelijk prijzen verzameld. Wist je dat die bijna net zo goed zijn als de SA-X http://vintagecassettes.com/tdk/tdk_files/tdk_type/tdk_sa.htm http://vintagecassettes.com/tdk/tdk_files/tdk_type/tdk_sa-x.htm De SA-X kun je ietsje verder uitsturen en heeft 1dB meer "bias noise " Met Dolby C hoor je echt niks. Na enig experimenteren met de Nakamichi CR-1 is +6dB piek met TDK SA toch wat te veel van het goede. Af en toe +3dB is Ok. Opnames van vinyl en digitaal b.v. 24bit 192Khz zijn bijzonder goed. Dan de vraag "waarom zou je iets opnemen" ..... Ik ga niet alles uitleggen Grappig weer ! Ik vind de gewone SA-90 dus beter dan de SA-X 90. Mijn eigen ervaring is dat ik met de SA-90 verder kan uitsturen dan met de SA-X, als ik opneem. Ik begrijp ook dat jij opneemt met Dolby (B of C). Ik neem niet meer op met Dolby. Mijn ervaring is dat met Dolby het hoog wat afneemt of afvlakt. Ik hoor dus minder hoog met Dolby dan zonder Dolby opgenomen. Ook mijn ervaring is dat Dolby een stukje levendigheid weghaalt. Vroeger had ik dat minder of anders gezegd hoorde ik het niet en nam alles wel met Dolby op en speelde zonder Dolby dan weer af. Nu dus niet meer. Zomnder Dolby opnemen en zonder Dolby afspelen. Oja en sommige muziek neem ik gewoon op tot +3dB uit en soms zelfs iets meer +4-5dB. Met Metal cassette neem ik zelfs soms op tot +6dB en ook zonder Dolby. Waarom iets opnemen? Gewoon omdat het leuk is om een muziekcassette te maken voor mezelf en voor anderen. In de jaren 80 toen ik in Duitsland was gelegerd heb ik heel veel cassette's opgenomen en die ik dan weer weggaf aan vrienden en vriendinnen. Vond ik leuk om te maken en weg te geven. In Nederland heb ik veel van de radio opgenomen en die we dan weer afdraaiden in Duitsland als we weer onder de wapenen waren. Ik nam ook op om de nieuwe lp's langer mooi te houden. Dus een nieuwe gekochte lp werd gelijk opgenomen om daarna in de lp kast te belanden en er alleen uit kwam als ik serieus ging luisteren en er echt voor ging zitten ( jaren 80/90). Bovendien was een cassette erg gemakkelijk, want je kon gewoon 45 minuten blijven zitten i.p.v elke 20-25 minuten de lp omdraaien. Nog steeds vind ik opnemen van cassette's erg leuk om te doen. Ik speel cassette's niet zoveel meer af, maar nu mijn LX-3 weer tiptop in orde is zal ik vast wel weer nieuwe cassette's gaan maken en ook beluisteren. Ik heb nog vele nieuwe cassette's hier liggen van TDK en van Maxell, zowel chroom als metal. Ik heb ook nog een aantal cassette's die men in de hoogtij dagen gebruikte in de geluidstudio's. En nog niet zolang geleden een restpartij chroom cassette's opgekocht bij de bandjesfabriek voor een mooi zacht prijsje. Enig nadeel is dat het C60 (30 min per zijde) cassette's zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 Voor mij is het simpel, ik ga nooit nog met cassettes beginnen. Ik vond het geluid al een heel stuk minder dan bandrecorders. Ik ga wel mij Revox G36 helemaal reviseren en die wil ik, om nostalgische redenen, af en toe gebruiken. Maar voor mij is het gewoon om de "fun" want, zonder enige discussie aan te wakkeren, ik vind digitaal echt beter, maar het is zo fijn om die grote spoelen te zien draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 december 2022 Author Report Share Posted 8 december 2022 4 minutes ago, audiofreak said: Grappig weer ! Ik vind de gewone SA-90 dus beter dan de SA-X 90. Mijn eigen ervaring is dat ik met de SA-90 verder kan uitsturen dan met de SA-X, als ik opneem. Ik begrijp ook dat jij opneemt met Dolby (B of C). Ik neem niet meer op met Dolby. Mijn ervaring is dat met Dolby het hoog wat afneemt of afvlakt. Ik hoor dus minder hoog met Dolby dan zonder Dolby opgenomen. Ook mijn ervaring is dat Dolby een stukje levendigheid weghaalt. Vroeger had ik dat minder of anders gezegd hoorde ik het niet en nam alles wel met Dolby op en speelde zonder Dolby dan weer af. Nu dus niet meer. Zomnder Dolby opnemen en zonder Dolby afspelen. Oja en sommige muziek neem ik gewoon op tot +3dB uit en soms zelfs iets meer +4-5dB. Met Metal cassette neem ik zelfs soms op tot +6dB en ook zonder Dolby. Volgens de spec's SA Operating Bias: 0.0dB MOL 315Hz: +4.0dB MOL 10kHz: -7.5dB Sensitivity at 315Hz: 0.0dB Sensitivity at 3.15kHz: 0.0dB Sensitivity at 10kHz: 0.0dB Sensitivity at 16kHz: 0.0dB Bias Noise: -60.5dB En SA-X Operating Bias: +1.0dB MOL 315Hz: +4.0dB MOL 10kHz: -7.5dB Sensitivity at 315Hz: +1.0dB Sensitivity at 3.15kHz: 0.0dB Sensitivity at 10kHz: +1.0dB Sensitivity at 16kHz: +3.0dB Bias Noise: -61.0dB Nou zeggen spec's ook niet alles. Het is maar net, op welke tape je recorder staat afgeregeld. Met mijn CR-1 gaat het met pieken tot max +3dB, zover ik kan beoordelen goed. Gisteravond ook een cassette gedraaid die ik ' morgens vroeg opgenomen had. Horizontaal op de bank, met een goed boek. Kon af en toe niet bij de tekst blijven omdat ik weer even een mooi nummer hoorde. Met Dolby heb ik nog niet geëxperimenteerd. Net als jij heb ik nu genoeg tape liggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 @GydoDat weten we toch dat je meer van digitaal bent dan van analoog. Niets mis mee, hoor. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Ik ben meer voor analoog weergave dan digitale weergave. Voor mij heeft cassette's en tape's en ook lp's geen nostalgische waarde, maar een meerwaarde in geluidsbeleving. Dat ik dan af en toe een kraakje of tikje of meer ruis heb vind ik ook niet erg en hoort er gewoon bij bij analoge weergave. @Tubejack Mij zeggen die cijfers niet zoveel. Die 0,1 % meer of minder vind ik niet interessant. Ik beoordeel het geluidsmatig. Vroeger was er ook weleens discussie over welke beter was, de TDK of Maxell. Ik was altijd voor TDK, terwijl anderen juist voor Maxell gingen. Ik hoorde toen geen verschil tussen de TDK en Maxell cassette's, maar anderen juist wel. Ik koos ook voor TDK, omdat ze in de jaren 80 hoofdsponsor waren van mijn cluppie AJAX. En nu heb ik vele oude TDK cassette's uit de jaren 80die nog prima zijn, ook gehoormatig. En Maxell cassette's liggen uit de jaren 90 en die ook prima zijn , ook gehoormatig. Mijn nieuwe aangekochte cassette's zijn ook TDK en Maxell. Mijn LX-3 cassettedeck is afgeregeld op alle bandsoorten voor Maxell. Om TDK cassette's goed op te kunnen nemen kan ik de biasinstelling iets verdraaien bij opnamen en dat is even uitvogelen welke bias stand ik moet hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aurelius70 Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 Wat leuk dat jullie tape weer leuk vinden Ik neem niet op, maar koop voorbespeelde bandjes om lekker af te draaien. Lekker relaxt en nieuwe tape klinkt ook best goed. Aanrader snow patrol reworkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 december 2022 Report Share Posted 8 december 2022 (edited) Net even gekeken waarop mijn deck afgeregeld was...Lang geleden 1985 : Norm Denon DX2, Cr02 Fuji FR2, Metal Thats MGX. Daarvoor was het Maxell op metal en TDK op Chrome. Edited 8 december 2022 by Roots 1985 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts