Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Voor mij ook Jack maar ik was wel blij dat Onno de plaat onderhanden wilde nemen.

Met de Knosti was de plaat niet schoon te krijgen.

Dan zie je wat de meerwaarde is van een goede wasmachine.

Ik had de plaat anders nooit meer gedraaid.

Het stof bleef maar uit de groef komen en moest na elk nummer de naald schoon maken.

ook na de wasbeurt met de Knosti was dat zo.

8 hours ago, Tubejack said:

Oeps...."goedkopere versies":blink:  Dank je Marc.  Ik dacht dat die Nessies van @audiofreak en @carl €1400,- waren.  

Die kost 2300 euro in de  "Nessie Vinylmaster Advance" uitvoering.

Ik heb echter de gewone "Nessie Vinylmaster" uitvoering.  Het plezier en het gemak wat ik bij de Nessie ervaar maakt voor mij de grote investering zeker waard. Maar ik heb dan ook rond de 1500 lp's. 

Platenwassers die niet afzuigen hebben nauwelijks meerwaarde.

En ook een Okki Nokki zuigt standaard niet of nauwelijks af. met die twee dweilen voor en achter de zuigmond, kan er geen lucht aangevoerd worden en is er dus ook geen afzuiging. Bovendien smeert dat ding alle vuil juist in de groeven.

Als tweede, wanneer het vuil niet wordt opgelost kun je poetsen en zuigen wat je wilt, het blijft in de groef zitten. Een goed schoonmaakmiddel is dus essentieel.

Ik heb zelf een VPI reinigingsmachine en die doet zijn werk meer dan behoorlijk. Maar voor mij zijn de ultrasone machines het summum, je plaat speelt echt veel stiller.

Ik heb, samen met een vriend, een ultrasone machine gekocht, nml de Audio Desk Systeme.

s-l1600.jpg

1 hour ago, Tubejack said:

Wat vind jij een goed schoonmaak middel Hans?

😃

Zoals de meesten hier nog wel weten, maakte ik echt vuile platen eerst schoon met Glassex. En daarna nog een keer met een zelfgemaakt middeltje van gedestilleerd, water,alcohol en wat detergent. Minder vuile platen alleen met het zelfgemaakte spul.

In mijn werkzame leven hebben we een grote krattenwasser voor de groenteveiling in Mechelen (B) gemaakt. Ik had daarvoor contact met een wasmachineontwerper van onze klant. Hij vertelde dit:

"Industrieel wassen doe je zo":

Stel je voor, je hebt een lepel vol ingedroogde stront.

Die gaat eerst krachtig door de erwtensoep,

Dan hou je hem onder de kraan.

Daarna nog wat ontsmetter en nog n keer onder de kraan.

Droogblazen

Klaar.

Met de erwtensoep bedoelde hij het vuile spoelwater met oplosmiddel wat in het begin in de machine zat. En neem van mij aan... dat was echt goor. Etiketten rotte groenten en alles kwam mee. Dan met een midden druk schoonspuiten, dan ontsmetter, nog n keer spuiten, droogblazen met ventilatoren en klaar. Bij elkaar duurde dat minder dan 1 minuut.

Platen doe je zo:

Weken met demi water en een oplosmiddel, blijft er wat residu achter, geen probleem.

Afzuigen

Wassen met demi water met een oplosmiddel zonder residu.

Afzuigen.

Klaar

Belangrijk is dan, dat het oplosmiddel wél diep in de groef komt. De oppervlaktespanning moet dus zeker van het water.

Leuker kan ik het niet maken.

1 hour ago, Gydo said:

Ik heb zelf een VPI reinigingsmachine en die doet zijn werk meer dan behoorlijk. Maar voor mij zijn de ultrasone machines het summum, je plaat speelt echt veel stiller.

Ik heb, samen met een vriend, een ultrasone machine gekocht, nml de Audio Desk Systeme.

s-l1600.jpg

Die zorgt dat het oplosmiddel diep in de groef komt. Mooi ding..!

Met een ultrasoon badje maakten we vroeger onze Rotring tekenpennen schoon. Een pen voor een lijntje van 0,2 mm had een buisje met een gaatje van ca. 0,1 mm. Vroeger was dat... na de vakantie weggooien of in het water zetten tijdens de vakantie. Met dat ultrasoonbadje werd hij altijd weer schoon. Die pennen waren duur, dus dat badje snel terugverdient.

15 minutes ago, edwin16 said:

En als je me niet gelooft, kom je het maar een keer zelf beoordelen 😉

Verhip een Knosti..... :rolleyes: 

Ik heb een Knosti én een liter Walviswater.

De rest heb ik ook gevonden...

"Onlangs met een andere Knosti-wasser bij Audioclub Oost-Brabant staan te discussiëren over de manier van wassen. Wat ik altijd doe: de plaat erin hangen, een keer of 50 (!) de ene kant heen draaien, plaat omdraaien, en dat nog eens herhalen. Daarna gewoon uit laten lekken.

Intensief werk, dat geef ik toe. Maar dit geeft een enorm veel beter resultaat dan diegene die de plaat maar 1 of 2 keer door het badje heen draaien (en daarna klagen dat er residu aan de naald zit...)"

Edited by Tubejack

Alcohol wordt toegevoegd omdat het makkelijk verdampt (Bij een Knosti is dat geen luxe). Het is wel zo, dat het bij zeer vervuilde platen raadzaam is diverse wasmiddelen te gebruiken.

Wat gebruik je als oplosmiddel Gydo ?

22 hours ago, Hans van Liempd said:

Vandaag van hetzelfde draad als waar de gevlochten luidsprekerkabels die bij Gydo liggen een paar andere draden geknutseld.

Meer op het idee van de Jorma's. Ik heb 20 apart geïsoleerde aders getwist en dat per kabel 2 keer. Dus ook twee losse strengen. Ze hangen nu aan mijn set. Zonder stekkers, het draad rechtstreeks onder de klemmen. Dat speelt nu ongeveer een half uur.

En ja, de eerste indruk... het klinkt wél anders. Iets minder vloeiend (vind ik), maar ook wat meer ruimtelijk. Ik moet er eerst eens een paar dagen mee spelen, voordat ik er echt iets van kan zeggen. Het draad is door het twisten behoorlijk vervormt, dat heeft wat tijd nodig om die spanningen in het materiaal wat tot rust te laten komen. Dat is met de gevlochten draden tenminste ook zo. Maar de eerste indruk is zeker niet verkeerd.

Voorlopig klinkt het zo goed, dat ik besloten heb om de kabeltjes af te werken zodat wisselen makkelijker wordt. De vorken komen vrijdag binnen. Ik heb gekozen voor vergulde vorken van zuiver koper. De soort die ik kan krimpen en dan solderen. Dus direct verbonden en geen schroefovergangen.

39 minutes ago, carl said:

Alcohol wordt toegevoegd omdat het makkelijk verdampt (Bij een Knosti is dat geen luxe). Het is wel zo, dat het bij zeer vervuilde platen raadzaam is diverse wasmiddelen te gebruiken.

Het gaat om het uiteindelijke resultaat @carl. Ik zal van de week een aantal LP's schoonmaken met de Knosti  🙋‍♂️

1 hour ago, edwin16 said:

Liever een goed werkende Knosti, dan een slechte afzuiging....

Helaas, ik ben een vervente knosti wasser met een aparte nawas bak maar dat was dit keer niet voldoende om een nieuwe plaat, net uit de verpakking schoon te krijgen.

Het vuil zat echt te diep en misschien met een ultrasoon reiniger zou het sneller gegaan zijn maar met de knosti in elk geval niet.

Met de reiniger van Onno waren ook een aantal reineging rondes nodig om hem echt schoon te krijgen.

en dat hoor je. Overigens heb ik nog niet eerder mee gemaakt dat een nieuwe plaat zo vies was. 

1 hour ago, kappa7 said:

maar met de knosti

Heb wel eens gedacht, stappenmotor er op. Rondje snel, rondje langzaam, herhaal, herhaal achteruit. Volgens mij heb ik er twee, zo'n naspoelbak is wel slim. Er zit net te weinig ruimte in zo'n bak om er een ultrasoonstaaf in te hangen.

12 minutes ago, Seed7 said:

Heb wel eens gedacht, stappenmotor er op. Rondje snel, rondje langzaam, herhaal, herhaal achteruit. Volgens mij heb ik er twee, zo'n naspoelbak is wel slim. Er zit net te weinig ruimte in zo'n bak om er een ultrasoonstaaf in te hangen.

En als je de HELE Knosti nou in de ultrasoonbak zet?

3 hours ago, Tubejack said:

Misschien werken eenvoudige manieren ook heel goed @carl 

Ik ben met een Knosti begonnen. Op zich erg goed doordacht als ontwerp. Nadeel is dat de drek uit de groef gaat en daarna in het waswater komt. Dat water druipt van de plaat en vervuilt hem weer. Zoals George schoonmaakt werkt volgens mij prima. 

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...