SpaceJS Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 1 minute ago, kappa7 said: Nee de schakelkast is een constante. De gemeten vervorming van de kast was niet te meten zo laag dus niet van invloed en voor beide voorversterkers gelijk. Tja, er zijn heel wat apparaten welke slecht meten en zeer goed klinken dus weet ik niet of dat in dit geval een uitsluisel geeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 Dat kan maar in dit geval wel voor beide gelijk dus heeft geen invloed op het verschil wat de voorversterker zou maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 Je gaat je daar niet uit redden Kappa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 1 hour ago, leobus said: Voor iemand die zichzelf “Kweetniet” noemt, kom je wel erg zelfverzekerd over. En omdat je het effect van kabels nogal pertinent afwijst, vermoed ik dat deze zelfverzekerdheid niet gebaseerd is op ervaring. Misschien toch eens wat ervaring opdoen met kabels? Je kan vast wel ergens wat lenen. En als je dan geen verschillen hoort; Lucky you. groet, Leobus Jawel, heb ooit Audioquest Kimber, vdh en meer van die kostbaarder geprobeerd, heb ze zelfs van Ali geprobeerd gedraaide kabel met 12 dunne verzilverde strengen en elk apart afgeschermd met Teflon en deze Ali kabels die ik nog heb liggen doen gewoon niet onder voor al die andere exoten. Ja minimaal verschil bij een enkele, maar het waren verschillende diktes dus wat meer of minder weerstand. Heb nu ook voor de Quantum gewoon die doorzichtige kabel van een euro of 2 de meter en doet gewoon wat het doen moet. Het is helemaal niet zo ingewikkeld. 45 jaar geleden was er eigenlijk niet veel keus en dat gaf meer rust en wat klinkte het mooi, over kabeltjes hadden we het niet. Ben er al lang mee gestopt. Voor dat je het in de gaten hebt ben je alleen nog technisch aan het luisteren zonder gewoon echt muziek te luisteren waar het om gaat. Ik heb geen onrust meer over kabeltjes.. Akoustiek speakers plaatsing dat is het belangrijkste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 44 minutes ago, Roots said: Je gaat je daar niet uit redden Kappa Moet dat dan? SpaceJS is niet aanwezig geweest en heeft dan minder zicht op wat en hoe er gewerkt is. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat er op een juiste manier is gewerkt waarbij de enige variable de voorversterker is. Als je dan geen verschil waarneemt in weergave dan is het mij we duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 Naah! Wie het weet mag het zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 16 december 2022 Report Share Posted 16 december 2022 Ik hoor wel wat verschil in versterkers, maar dan gaat het over mosfet normale transistors of buizen. De mosfet vind ik wat rustiger in het hoog en het laag is ook heerlijk om te horen, lijkt erg op een buis versterker vind ik, net wat je voorkeur is. Maar tussen transistors hoor ik geen verschil, mits de versterker natuurlijk een goede voeding heeft. Ik ben dus niet iemand die echt zegt dat daar geen verschil in kan zitten terwijl andere weer zeggen dat er helemaal geen verschil in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 9 hours ago, kweetniet said: Ik hoor wel wat verschil in versterkers, maar dan gaat het over mosfet normale transistors of buizen. De mosfet vind ik wat rustiger in het hoog en het laag is ook heerlijk om te horen, lijkt erg op een buis versterker vind ik, net wat je voorkeur is. Maar tussen transistors hoor ik geen verschil, mits de versterker natuurlijk een goede voeding heeft. Ik ben dus niet iemand die echt zegt dat daar geen verschil in kan zitten terwijl andere weer zeggen dat er helemaal geen verschil in zit. Een goed ontwikkelde buizenversterker hoort zo neutraal mogelijk te klinken net zoals dat bij een mosfet en transistoren. Er mag dus tonaal geen verschil in zitten. Wat wel kan verschillen is hoe het ruimtebeeld is. Destijds had ik een Zanden 8120 buizen eindversterker in huis en die klonk exact hetzelfde als mijn Jeff Rowland 725 eindversterkers. De Jeff Rowland waren echter beter in ruimtelijkheid en laag controle. Maar de verschillen waren eerder marginaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 59 minutes ago, Gydo said: Een goed ontwikkelde buizenversterker hoort zo neutraal mogelijk te klinken net zoals dat bij een mosfet en transistoren. Er mag dus tonaal geen verschil in zitten. Wat wel kan verschillen is hoe het ruimtebeeld is. Destijds had ik een Zanden 8120 buizen eindversterker in huis en die klonk exact hetzelfde als mijn Jeff Rowland 725 eindversterkers. De Jeff Rowland waren echter beter in ruimtelijkheid en laag controle. Maar de verschillen waren eerder marginaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 Ik heb een Marantz PM94 en een PM80 gelijktijdig vergeleken. De mosfet 94 was echt zoeter in het hoog en het laag ook. De 80 was duidelijk puntiger in het hoog en laag beide klinkte erg goed, maar wel anders. Een buis is gelieft door de vervorming die lekker voor de oren is. Maar was dat niet vooral bij de push pull ontwerpen? De single ended zou wel meer neutraal zijn en er weinig verschil zijn met transistors. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 (edited) 6 minutes ago, kweetniet said: Ik heb een Marantz PM94 en een PM80 gelijktijdig vergeleken. De mosfet 94 was echt zoeter in het hoog en het laag ook. De 80 was duidelijk puntiger in het hoog en laag beide klinkte erg goed, maar wel anders. Een buis is gelieft door de vervorming die lekker voor de oren is. Maar was dat niet vooral bij de push pull ontwerpen? De single ended zou wel meer neutraal zijn en er weinig verschil zijn met transistors. Verschillen kunnen er zijn, maar dat heeft eerder iets met het ontwerp te maken en niet of het fet's of klassieke transistoren zijn. Vervorming blijft vervorming, ook de 2de harmonischen, die toegeschreven worden aan buizenversterkers, vind ik storend. Een zo laag mogelijke vervorming is voor mij ontzettend belangrijk.De jaren ervaring hebben me geleerd dat een goede versterker juist verfijnder en luchtiger zijn als ze extreem weinig vervormen. Maar er worden zoveel onwaarheden verteld, zoals dat terugkoppeling slecht zou zijn, wel goed toegepast is er niet mis mee, integendeel. Slechte vorm van terugkoppeling maakt een versterker hard en koel van klank. Edited 17 december 2022 by Gydo Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 Quote Gerard Jansen: Net even de vervorming van de schakelkast gemeten. Er zitten dan twee schakelaars in de signaalweg. De vervormingscomponenten zijn hetzelfde als wanneer ik in- en uitgang van de meetset kortsluit. Bij 1 kHz meet ik 0.00017% (-115.4 dB) THD bij 1.8 V rms. Geen meetbaar toegevoegde vervorming dus. Idem voor intermodulatievervorming. Ik zie geen meetbaar verschil tussen het signaal doorgelust of via de schakelkast. Oops, de laatste is uitgevoerd met een twee-toon test op 15 kHz en 15.5 kHz. Loek Van Schie: Had ook niet anders verwacht Gerard De metingen zijn gedaan door heel beste apparatuur op de TH in Delft, die apparaten zijn niet verkouden en staan goed op temperatuur. Dus geen Psychoakoetiche invloeden. We gaan a.s. maandag de sessie herhalen met een standaard kamer, voldoende gedempt en op een wat lager geluidsniveau, als er nodig was in de demoruimte. Juist op een lager niveau is het dat de kersen beter smaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 20 hours ago, kweetniet said: Uhh beheerder is dit respectvol, ik snap het niet en daarom zit ik op het verkeerde forum.. Leg uit dan, waar zit het verschil in tussen signaal kabeltjes van een tientje en die van 2500 of duurder en alles daar tussen in? Zo ook met speakerkabels. Hee, een troll. Das lang geleeje.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 (edited) 1 hour ago, thingman said: Hee, een troll. Das lang geleeje.. Goede middag Thingman. Ik vroeg om een uitleg waar dan het hoorbare verschil in zit tussen signaal kabeltjes en Speakerkabeltjes? Ik als onbenul snap dat niet. Edited 17 december 2022 by kweetniet Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 10 minutes ago, kweetniet said: Goede middag Thingman. Ik vroeg om een uitleg waar dan het hoorbare verschil in zit tussen signaal kabeltjes en Speakerkabeltjes? Ik als onbenul snap dat niet. Mag ik dan de conclusie trekken dat je wel snapt waarom er geen verschil kan zijn? Leg dan aub even uit waarom het niet kan. Als je dat ook niet kan ……….tja….. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 17 hours ago, Roots said: Ieder streeft ernaar om zijn eigen climax te bereiken. En dat heeft niets te maken met hoe duur het is, maar hoeveel erin jou portemonnee zit Bijna filosofisch Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 Ik vind het prima als iemand geen verschillen tussen kabels waarneemt Kweetniet. Het is overigens niet mijn waarneming hoor want er zijn zeker subtiele verschillen tussen kabels hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 38 minutes ago, leobus said: Mag ik dan de conclusie trekken dat je wel snapt waarom er geen verschil kan zijn? Leg dan aub even uit waarom het niet kan. Als je dat ook niet kan ……….tja….. groet, Leobus Oh wat makkelijk alweer. Ik ben toch de gene die vraagt waar het in zit, ik kweet het niet, daarom vraag ik het. Maar dan krijg je natuurlijk weer deze voorspelbare antwoord.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 20 minutes ago, carl said: Ik vind het prima als iemand geen verschillen tussen kabels waarneemt Kweetniet. Het is overigens niet mijn waarneming hoor want er zijn zeker subtiele verschillen tussen kabels Ja de weerstand en de lengte misschien en dat vooral bij een platenspeler. Afgeschermd in deze tijd is niet verkeerd, maar het signaal gaat gewoon door een simpel koper draadje. Ik zie ook vaak in speakers dat er doodnormale kabels on zitten en ook in de kostbare speakers, waarom zou dan tussen de versterker en speaker het verschil er zijn. Word dat dan niet teniet gedaan door de speaker bekabeling.. En als je ziet wat er in de apparatuur zit en wat er door die dunne printjes gaat dan denk ik tja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 Kweetniet maakt de indruk het stiekem niet alleen wel te weten maar het ook beter te weten. Thingman: +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 (edited) 13 minutes ago, kweetniet said: Ja de weerstand en de lengte misschien en dat vooral bij een platenspeler. Phonokabels verschillen geluidsmatig zonder meer en meer dan subtiel (en ik heb er wat geprobeerd). Ik speel wel met een kostbaar element. https://www.lowbeats.de/kabelklang-im-hifi-mythos-oder-realitaet/ Edited 17 december 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 (edited) Ondanks dat er marginale verschillen in versterkers en kabels zitten en alle luidsprekerfabrikanten pretenderen, natuurlijk klinkende te produceren, horen we maandelijks bij de audioclub geen kleine, nee heeeeeel grote verschillen. En dat zit echt niet alleen in de luidsprekers en akoestiek. En ook thuis behoorlijke verschillen door alleen andere kabeltjes. Wanneer je dat niet hoort, of je er niet in interesseert, is dat prima. Ik ken ook mensen die kleine Sonos speakertjes hebben en daar heel gelukkig mee zijn. Ik kan daarmee moeilijk naar muziek luisteren. Ik vraag me dan wél af, wat je hier komt doen? Wanneer je niks met klassieke muziek hebt, ga je toch ook niet naar een klassiek concert. Edited 17 december 2022 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 55 minutes ago, carl said: Bijna filosofisch Roots Eh nee. Want als diegene met veel geld het een reet roest, zal hij er ook geen geld aan spenderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december 2022 Author Report Share Posted 17 december 2022 23 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik vraag me dan wél af, wat je hier komt doen? Kom bijvoorbeeld met de stelling "alle kabels klinken hetzelfde". Dan pak ik vast chips en popcorn en wacht tot de glazen door de ramen vliegen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 17 december 2022 Report Share Posted 17 december 2022 Ik heb momenteel geen audiofiele dag: ben aan het bakkeleien met Ziggo router. Afgelopen dagen steeds dropouts en na in-/ uitschakelen router (geen harde reset) wordt mijn Netgear range extender niet meer herkend: gdvr. Laat nou net mijn streamer via de extender lopen. K.U.T. ZIGGO vloek ik dan als deels digibeet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts