Roots Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 Afspraak maken met audicien | Beter Horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 Weermis Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 3 hours ago, Hans van Liempd said: Mijn ervaring: stranded draad: klinkt altijd wat wolliger en meer versmeerd. Hoe dikker hoe slechter. massieve draden: laag en midden krachtig hoog soms wat "hard" veel massieve apart geïsoleerde draadjes: verfijnder en een nauwkeuriger stereobeeld vlechten: maakt het wat organischer. Ik zou met de beste wil van de wereld dit niet zo durven zeggen Hans. In de eerste instantie dacht ik bijvoorbeeld dat zilveren kabel scherp klonk. Toch is dat bij Crystal zeker niet het geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 Materiaalverschillen zorgen minder voor klankverschillen, dan constructies. Althans, dat is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 25 minutes ago, Roots said: Afspraak maken met audicien | Beter Horen Toevallig moet ik morgen naar de opticien voor oog controle, voor het horen in september nog geweest en was uitstekend(voor mijn leeftijd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 27 minutes ago, carl said: Ik zou met de beste wil van de wereld dit niet zo durven zeggen Hans. In de eerste instantie dacht ik bijvoorbeeld dat zilveren kabel scherp klonk. Toch is dat bij Crystal zeker niet het geval. Dat heb ik dus aantal jaren terug ook gedacht, ik probeerde een vdh voor een Kimber kabel en gelijk was het frisser ik vond de Kimber voor mij beter. Was te leen. Maar inmiddels is dat verschil er niet meer, ik denk dat dat komt omdat er van te voren tegen mij gezegd werd dat het frisser zou klinken, je hersens doen wat ze doen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 Just now, kweetniet said: Dat heb ik dus aantal jaren terug ook gedacht, ik probeerde een vdh voor een Kimber kabel en gelijk was het frisser ik vond de Kimber voor mij beter. Was te leen. Maar inmiddels is dat verschil er niet meer, ik denk dat dat komt omdat er van te voren tegen mij gezegd werd dat het frisser zou klinken, je hersens doen wat ze doen.. Maar dat is dus wat ik denk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 wat een gigantische exercitie in zinloosheid is dit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 december 2022 Report Share Posted 19 december 2022 59 minutes ago, kweetniet said: Dat heb ik dus aantal jaren terug ook gedacht, ik probeerde een vdh voor een Kimber kabel en gelijk was het frisser ik vond de Kimber voor mij beter. Was te leen. Maar inmiddels is dat verschil er niet meer, ik denk dat dat komt omdat er van te voren tegen mij gezegd werd dat het frisser zou klinken, je hersens doen wat ze doen.. Ik heb Kimber en die klinken inderdaad minder warm/slanker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 9 hours ago, Kraus vonBentinck said: wat een gigantische exercitie in zinloosheid is dit. Het is idd zinloos! Er zijn regelmatig mensen geweest die de gelovigen uitgenodigd hadden om blind te komen luisteren, en állemaal hadden ze een smoesje en durfden het niet aan.. Net zoals dat bedrag van 100.000 wat een aantal jaren klaar stond voor de gene die het verschil kon aanwijzen tussen een goedkope en veel duurdere kabel..niemand gelukt! En dit is niet flauw bedoeld het is echt waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 (edited) 9 hours ago, carl said: Ik heb Kimber en die klinken inderdaad minder warm/slanker. Ik had die 12.. met 16 strengen dacht ik. Maar de goedkoopste was toe iets van 20 per meter dacht ik en het koper zag er wel heel zuiver uit, maar wat is dan het verschil met die belachelijke véél duurdere Kimber die er in principe precies het zelfde uitziet? Edited 20 december 2022 by kweetniet Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 1 hour ago, kweetniet said: Het is idd zinloos! Er zijn regelmatig mensen geweest die de gelovigen uitgenodigd hadden om blind te komen luisteren, en állemaal hadden ze een smoesje en durfden het niet aan.. Net zoals dat bedrag van 100.000 wat een aantal jaren klaar stond voor de gene die het verschil kon aanwijzen tussen een goedkope en veel duurdere kabel..niemand gelukt! En dit is niet flauw bedoeld het is echt waar. Tja, het blijft een eeuwige discussie. Kabel brainer of niet. Die belachelijk dure Kimber is ook een marketing ding. Er zijn gewoon mensen met teveel geld die alleen iets kopen als het duur is. Ik zag ooit een interview met de eigenaar van een broodjeszaak in de duurste straat van Amsterdam. Simpel broodje kaas was 15 euro. Hij vertelde dat hij het ook prima voor 5 euro kon serveren, maar dan hoeft niemand het. Zo is het ook met hele dure hifi. Het kost een veelvoud van de gebruikte inkoopmaterialen, maar marketing technisch moet het duur kosten. En de verschillen zijn uiterst gering met goedkopere spullen, als mensen het al horen. Ik vind het een sport om spullen te kopen die betaalbaar zijn en waanzinnig klinken. Een mooi voorbeeld is mijn Aurel Bryan speaker... heel betaalbaar en er is maar weinig wat ik mooier vind klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 1 hour ago, kweetniet said: Het is idd zinloos! Er zijn regelmatig mensen geweest die de gelovigen uitgenodigd hadden om blind te komen luisteren, en állemaal hadden ze een smoesje en durfden het niet aan.. Net zoals dat bedrag van 100.000 wat een aantal jaren klaar stond voor de gene die het verschil kon aanwijzen tussen een goedkope en veel duurdere kabel..niemand gelukt! En dit is niet flauw bedoeld het is echt waar. Het aanzwengelen van zinloosheid blijft natuurlijk een zinloze aangelegenheid, maar altijd leuk als er gehapt wordt natuurlijk. Het effect van weleer zal niet meer gesorteerd worden, helaas, maar eindelijk gaat het weer ergens over hier... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 Men moet er altijd voor open staan dat men het helemaal bij het verkeerde eind heeft maar toch.... Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat de uitgebreide ervaringen van kweetniet zijn gebaseerd op het vergelijken van niet/onvoldoende ingespeelde kabels. En iedereen weet dat niet ingespeelde kabels, ongeacht de prijs, allemaal hetzelfde klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 23 minutes ago, pjotr27 said: Tja, het blijft een eeuwige discussie. Kabel brainer of niet. Die belachelijk dure Kimber is ook een marketing ding. Er zijn gewoon mensen met teveel geld die alleen iets kopen als het duur is. Ik zag ooit een interview met de eigenaar van een broodjeszaak in de duurste straat van Amsterdam. Simpel broodje kaas was 15 euro. Hij vertelde dat hij het ook prima voor 5 euro kon serveren, maar dan hoeft niemand het. Zo is het ook met hele dure hifi. Het kost een veelvoud van de gebruikte inkoopmaterialen, maar marketing technisch moet het duur kosten. En de verschillen zijn uiterst gering met goedkopere spullen, als mensen het al horen. Ik vind het een sport om spullen te kopen die betaalbaar zijn en waanzinnig klinken. Een mooi voorbeeld is mijn Aurel Bryan speaker... heel betaalbaar en er is maar weinig wat ik mooier vind klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 15 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Men moet er altijd voor open staan dat men het helemaal bij het verkeerde eind heeft maar toch.... Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat de uitgebreide ervaringen van kweetniet zijn gebaseerd op het vergelijken van niet/onvoldoende ingespeelde kabels. En iedereen weet dat niet ingespeelde kabels, ongeacht de prijs, allemaal hetzelfde klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 (edited) 1 hour ago, Kraus vonBentinck said: Men moet er altijd voor open staan dat men het helemaal bij het verkeerde eind heeft maar toch.... Ik heb namelijk het sterke vermoeden dat de uitgebreide ervaringen van kweetniet zijn gebaseerd op het vergelijken van niet/onvoldoende ingespeelde kabels. En iedereen weet dat niet ingespeelde kabels, ongeacht de prijs, allemaal hetzelfde klinken. Ook al zoiets..inspelen van kabels, iets met molecule of zo..En dan ook nog 100 uur minimaal.. Het zal wel, ik merk er niets van. Dus al die nieuwe gevlochten kabels van Hans kunnen geen verschil maken met al die andere(constructie)kabels..ze zijn immers niet ingespeeld en klinken dan allemaal het zelfde En toch kan hij het meteen duiden Edited 20 december 2022 by kweetniet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 Alle nieuwr apparatuur moet toch een keer inspelen? Al is het maar warm worden om optimaal te klinken. En ja over kabels wisselen en hoe snel en hoe lang je ze er tussen moet laten zitten voor je de nieuwe set interlinks gaat beluisteren, daar is genoeg discussie over te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 54 minutes ago, Ivan10 said: Alle nieuwr apparatuur moet toch een keer inspelen? Al is het maar warm worden om optimaal te klinken. En ja over kabels wisselen en hoe snel en hoe lang je ze er tussen moet laten zitten voor je de nieuwe set interlinks gaat beluisteren, daar is genoeg discussie over te vinden. Dus 100 a200 uur inspelen voor dat je gaat luisteren...lekker dan! Ik moet wel zeggen dat ik ook een kwartiertje van te voren alles aanzet meestal. Maar als ik het niet doe dan klinkt het ook al goed. Wel als je de apparatuur een week of langer niet aan heb gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 15 hours ago, Hans van Liempd said: Materiaalverschillen zorgen minder voor klankverschillen, dan constructies. Althans, dat is mijn ervaring. Dat geloof ik gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 3 hours ago, kweetniet said: Dus al die nieuwe gevlochten kabels van Hans kunnen geen verschil maken met al die andere(constructie)kabels..ze zijn immers niet ingespeeld en klinken dan allemaal het zelfde En toch kan hij het meteen duiden Dat is jouw conclusie. Er staat nergens dat alle kabels gelijk spelen wanneer ze niet "ingespeeld" zijn. En meteen duiden kan ik dat ook niet. Maaar... door het vlechten, twisten en solderen ontstaan er wel veranderingen in kristalstructuur. Na verloop van tijd gaan die spanningen er wel uit. Maar de kleinere kristalstructuur door het buigen blijft. Dat zou een van de redenen kunnen zijn waarom een nieuwe gevlochten kabel anders klinkt dan een oudere. Maar dit is Hear allemaal al zo lang geleden al uitgemolken, dat je beter ergens anders kunt gaan melken. Ik hou er over op in ieder geval. Ik kan net zo goed tegen een dichte deur praten. Alles is onzin en jij weet het beter. Ga maar ergens anders je "mening"verkondigen. Op het blauwe forum b.v. daar zitten de ongelovige bij elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 (edited) 5 hours ago, kweetniet said: Het is idd zinloos! Er zijn regelmatig mensen geweest die de gelovigen uitgenodigd hadden om blind te komen luisteren, en állemaal hadden ze een smoesje en durfden het niet aan.. Net zoals dat bedrag van 100.000 wat een aantal jaren klaar stond voor de gene die het verschil kon aanwijzen tussen een goedkope en veel duurdere kabel..niemand gelukt! En dit is niet flauw bedoeld het is echt waar. Dat verhaal is dus niet waar. Michael Fremer wilde een paar jaar geleden de uitdaging aangaan. Zijn voorwaarde was wel dat hij de kabels in zijn omgeving mocht uitproberen zodat hij wist waar de klankverschillen precies in zaten. Deze voorwaarde werd afgewezen dus de vergelijkingstest is niet doorgegaan. Edited 20 december 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 9 minutes ago, Hans van Liempd said: Op het blauwe forum b.v. daar zitten de ongelovige bij elkaar. alsof iedereen - op welk forum dan ook - dezelfde mening heeft? 9 minutes ago, Hans van Liempd said: Ga maar ergens anders je "mening"verkondigen. Forum (naar de oude Grieken): openbare plek waar men met elkaar van gedachten kan wisselen. Dan is een ieder toch vrij om onderwerpen aan te halen en een discussie aan te gaan? En als je het een herhaling van zetten vindt en uitgemolken, dan doe je toch gewoon niet mee met de discussie? Maar om dan te zeggen dat iemand maar moet vertrekken? Er hangt een beetje een sfeer van “kom niet aan ons clubje”. Voor een (besloten) clubje zou dat ook prima zijn, maar voor een forum is dat jammer… Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 15 minutes ago, Hans van Liempd said: Dat is jouw conclusie. Er staat nergens dat alle kabels gelijk spelen wanneer ze niet "ingespeeld" zijn. En meteen duiden kan ik dat ook niet. Maaar... door het vlechten, twisten en solderen ontstaan er wel veranderingen in kristalstructuur. Na verloop van tijd gaan die spanningen er wel uit. Maar de kleinere kristalstructuur door het buigen blijft. Dat zou een van de redenen kunnen zijn waarom een nieuwe gevlochten kabel anders klinkt dan een oudere. Maar dit is Hear allemaal al zo lang geleden al uitgemolken, dat je beter ergens anders kunt gaan melken. Ik hou er over op in ieder geval. Ik kan net zo goed tegen een dichte deur praten. Alles is onzin en jij weet het beter. Ga maar ergens anders je "mening"verkondigen. Op het blauwe forum b.v. daar zitten de ongelovige bij elkaar. Het eerste gedeelte: Het is niet mijn conclusie maar van Klaus!(niet gezien?) Het laatste gedeelte: van tegen een dichte deur praten geld andersom precies het zelfde. En dan moet ik maar vertrekken naar de ongelovigen op hififorum omdat ze daar allemaal bij elkaar zitten, het zelfde als hier dus, dus je mag hier alleen posten als je gelijkgestemd bent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 20 december 2022 Report Share Posted 20 december 2022 24 minutes ago, carl said: Dat verhaal is dus niet waar. Michael Fremer wilde een paar jaar geleden de uitdaging aangaan. Zijn voorwaarde was wel dat hij de kabels in zijn omgeving mocht uitproberen zodat hij wist waar de klankverschillen precies in zaten. Deze voorwaarde werd afgewezen dus de vergelijkingstest is niet doorgegaan. Ja dat was dus één persoon! Van de ene kant snap ik die voorwaarden wel van de andere kant moet je het verschil ook in een andere ruimte kunnen benoemen. Maar zo als altijd weer met voorwaarden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts