Tubejack Posted 30 januari 2023 Author Report Share Posted 30 januari 2023 Welk album van Aurora Ivan?, dan probeer ik het hier. Mijn favoriete elektronische muziek van o.a. Blank & Jones klinkt magisch. Zo mooi vloeiend. Het ontstaat ergens in de kamer. Gewoon vanaf tape Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 januari 2023 Report Share Posted 30 januari 2023 Aurora - All My Demons Greeting Me as a Friend (mooi debuutalbum!) Beluister deze thuis en bij een volgend bezoek bij Cock , dan kun je horen wat ik bij Cock vaststelde. Wat ik thuis dus niet hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 januari 2023 Report Share Posted 30 januari 2023 Ik zal zo eens gaan luisteren...Het grappige is wel bij zulke muziek dat er geen microfoon of akoestiek aan te pas gekomen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 30 januari 2023 Report Share Posted 30 januari 2023 3 hours ago, Roots said: Ik zal zo eens gaan luisteren...Het grappige is wel bij zulke muziek dat er geen microfoon of akoestiek aan te pas gekomen is. En de music is volledig electronisch gegenereerd, niet iets waar ik persoonlijk ooit een set op zal beoordelen. Acoustische muziek heeft dan mijn voorkeur daar ik er ook een referentie kader voor heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 6 hours ago, SpaceJS said: En de music is volledig electronisch gegenereerd, niet iets waar ik persoonlijk ooit een set op zal beoordelen. Acoustische muziek heeft dan mijn voorkeur daar ik er ook een referentie kader voor heb. Is dat wel zo? Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot Dan, wat voor type microfoon is gebruikt? Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway. Het voordeel van elektronische muziek is dat het vaak rechtstreeks de opnameapparatuur in gaat, zonder microfoon. Dan is vergelijken eerlijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 (edited) 34 minutes ago, Sodejuu said: Is dat wel zo? Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot Dan, wat voor type microfoon is gebruikt? Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway. Het voordeel van elektronische muziek is dat het vaak rechtstreeks de opnameapparatuur in gaat, zonder microfoon. Dan is vergelijken eerlijker. Exact. Komt bij dat instrumenten of solo of van heel dicht bij worden opgenomen en dan met de pan-pot in de ruimte gezet worden met een vleugje galm. Vrijwel alle akoestische informatie is dan nep Maar het kan wel: Edited 31 januari 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari 2023 Author Report Share Posted 31 januari 2023 (edited) Ik vergelijk áltijd met elektronische muziek, want dat is de muziek die ik mooi vind. Sommige composities zijn spectaculair. Zo mooi, dat je denk: "hoe kan een mens dit maken ? " Iets anders doen dan luisteren, is op zo'n moment haast onmogelijk. Het zijn echter niet altijd de makkelijkste opnames. En ze vragen echt wel wat van je set. Maar als dàt eenmaal goed uit mijn luidsprekers rolt, dan kan ik alle soorten muziek zonder problemen draaien. Van vette house, tot een duo zoals Friend N Fellows die ik live heb gehoord op een paar meter afstand. Ik heb gisteren mijn set die 100% uitgevoerd is met Fet's , naar een van mijn buizen versterkers veranderd. Momenteel klinkt het beroerd. Het "heeft potentie" zal ik maar zeggen ...... wat een zooi Edited 31 januari 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 4 hours ago, Sodejuu said: Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway. Van de gitaren weet ik niks maar niet 1 op de 100.000 kan het verschil horen tussen de 2 genoemde violen en niemand van onze forummers. De zelfoverschatting bij audiofielen is groot. Luister maar eens "12 Stradivari" van Janine Jansen en benoem de verschillen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 Hoi Kraus, ik beweer niet dat je dat moet kunnen of willen kunnen. De meesten zijn al blij dat ze het instrument herkennen, laat staan merk en uitvoering. Ik durf wel te beweren dat een getraind oor verschillen kan waarnemen. En iemand met een getraind absoluut gehoor kan dat zelfs benoemen. Daarnaast heb ik het niet over 2 stadivari's maar over een Guarneri en een Stradivari. Beiden klinken verschillend (als je ze naast elkaar hoort). Een Stradivari heeft een typische klank, maar een Guarneri ook. Idem geldt voor de vleugels. Ik ben het met je eens v.w.b. "audiofielen" en "overschatting". Ik durf te beweren dat sommigen het al moeilijk hebben om een sopraansax, klarinet en hobo uit elkaar te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 2 hours ago, Sodejuu said: En iemand met een getraind absoluut gehoor kan dat zelfs benoemen. Ik heb altijd gedacht dat een absoluut gehoor te maken heeft met toonhoogtes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 9 hours ago, Sodejuu said: Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot Ik heb een CD waar tijdens het spreken van een tekst voortdurend van microfoon wordt gewisseld. Dat was vrij ontluisterend: rood, groen en blauw, zo verschillend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 Ik denk dat het niet met instrumentherkenning te maken heeft. Maar eerder, hoe realistisch klinkt het. Live muziek herken je op 200 m afstand. En dat wordt voor een groot deel in de studio bepaald. Wanneer ze daar alles plat comprimeren (als voorbeeld), krijg je nooit een benadering van dat live gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 9 hours ago, Sodejuu said: Is dat wel zo? Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot Dan, wat voor type microfoon is gebruikt? Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway. Het voordeel van elektronische muziek is dat het vaak rechtstreeks de opnameapparatuur in gaat, zonder microfoon. Dan is vergelijken eerlijker. Natuurlijk ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon en het type maakt veel uit, sommige zijn geachikt voor bijvoorbeeld stemmen en anderen zijn beter voor een drumstel. Allen vertalen een complex geluid welke uit een opeenstapeling van golven bestaat naar een electrisch signaal, Syntesizers daarnetegen creeren een signaal met een veel kleinere complexiteit dan zelfs een elektrische gitaar uit enkele golven, Dit is voor mij een groot verschil. Hoe beter een set dus de meer complexe signalen kan weergeven hoe beter. een beetje gelieeerd aan dit is natuurlijk resolutie bij de huidige bestands formaten. Probeer maar eens een hobo van een viool te onderscheiden bij lage reolutie MP3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari 2023 Author Report Share Posted 31 januari 2023 Fet set, weer neergezet, klinkt beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 TubeJack zonder tubes Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 58 minutes ago, Tubejack said: Fet set, weer neergezet, klinkt beter. 24 minutes ago, kappa7 said: TubeJack zonder tubes Tubejack wordt Fetjack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari 2023 Author Report Share Posted 31 januari 2023 17 minutes ago, audiofreak said: Tubejack wordt Fetjack. Helemaal niet zo gek bedacht. Als ik niets anders had, zou ik hier heel erg gelukkig mee zijn. Dit is niet zomaar met buizen te verbeteren. Ik ga weer lekker luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 Gelukkig kun je wisselen Jack! Top. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 Het zal ook wel per persoon verschillen, maar ik probeer wel eens een tekst te onthouden maar dat lukt me zelden. Mijn vrouw daarentegen weet ze echt wel. Als de muziek eenmaal speelt zit ik er gewoon in en geniet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari 2023 Author Report Share Posted 31 januari 2023 (edited) Wat er nu staat klinkt fraai met vinyl. Ik kan ook de impedantie veranderen naar b.v 100K of 22K i.p.v. 47K Naar 100K is leuk Ivan met het Goldring element dat er nu in zit. Ik heb het idee dat het hoog net ietsje vloeiender / makkelijk gaat. Maar ik denk dat mijn Thorens een betere combinatie is. Binnenkort weer eens neerzetten Edited 31 januari 2023 by Tubejack Update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 13 hours ago, Sodejuu said: Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway. Welnee man hoe kom je daar nou weer bij...Ik ken er zat die maken muziek met hun muis, verschuiven balkjes/blokjes en kunnen geen noot spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 Het schijnt dat ene Jimi Hendrix ook geen noten kon lezen, maar volledig autodidact en op het gehoor toch m.i. niet onverdienstelijk zijn gitaren bespeelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 Yeah...Tijden gaan vooruit Fuchs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 31 januari 2023 Report Share Posted 31 januari 2023 2 minutes ago, Roots said: Yeah...Tijden gaan vooruit Fuchs. Yep. Elektrische Ducati's, Guzzi's, Harley's, Porsches. Daar wil je toch niet dood in of op aangetroffen worden. Het is nog wachten op de de autonome voertuigen met door overheden geïntegreerde snelheidsbeperking. Nog even en dan zijn we hersenloze radertjes in een door metacomputersysteemgestuurde maatschappij. Nee, dank je. Ik blijf grotendeels bij Oldskool. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts