Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... IV


Tubejack
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Roots said:

Ik zal zo eens gaan luisteren...Het grappige is wel bij zulke muziek dat er geen microfoon of akoestiek aan te pas gekomen is.

En de music is volledig electronisch gegenereerd, niet iets waar ik persoonlijk ooit een set op zal beoordelen. Acoustische muziek heeft dan mijn voorkeur daar ik er ook een referentie kader voor heb.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, SpaceJS said:

En de music is volledig electronisch gegenereerd, niet iets waar ik persoonlijk ooit een set op zal beoordelen. Acoustische muziek heeft dan mijn voorkeur daar ik er ook een referentie kader voor heb.

Is dat wel zo? Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot

Dan, wat voor type microfoon is gebruikt?

Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway.

Het voordeel van elektronische muziek is dat het vaak rechtstreeks de opnameapparatuur in gaat, zonder microfoon. Dan is vergelijken eerlijker.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Sodejuu said:

Is dat wel zo? Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot

Dan, wat voor type microfoon is gebruikt?

Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway.

Het voordeel van elektronische muziek is dat het vaak rechtstreeks de opnameapparatuur in gaat, zonder microfoon. Dan is vergelijken eerlijker.

 

Exact.

 

Komt bij dat instrumenten of solo of van heel dicht bij worden opgenomen en dan met de pan-pot in de ruimte gezet worden met een vleugje galm. Vrijwel alle akoestische informatie is dan nep

 

Maar het kan wel:

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik vergelijk áltijd met elektronische muziek, want dat is de  muziek die ik mooi vind.  Sommige composities zijn spectaculair. Zo mooi, dat je denk: "hoe kan een mens dit maken ? ":o Iets anders doen dan luisteren, is op zo'n moment haast onmogelijk. Het zijn echter niet altijd de makkelijkste opnames. En ze vragen echt wel wat van je set.  Maar als dàt eenmaal goed uit mijn luidsprekers rolt, dan kan ik alle soorten muziek zonder problemen draaien. Van vette house, tot een duo zoals Friend N Fellows die ik live heb gehoord op een paar meter afstand. 

 

Ik heb gisteren mijn set die 100% uitgevoerd is met Fet's ,  naar een van mijn buizen versterkers  veranderd.  Momenteel klinkt het beroerd.  Het "heeft potentie" zal ik maar zeggen ...... wat een zooi :lol: 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sodejuu said:

Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway.

 

Van de gitaren weet ik niks maar niet 1 op de 100.000 kan het verschil horen tussen de 2 genoemde violen en niemand van onze forummers.

De zelfoverschatting bij audiofielen is groot.

Luister maar eens "12 Stradivari" van Janine Jansen en benoem de verschillen

Link to comment
Share on other sites

Hoi Kraus, ik beweer niet dat je dat moet kunnen of willen kunnen. De meesten zijn al blij dat ze het instrument herkennen, laat staan merk en uitvoering. Ik durf wel te  beweren dat een getraind oor verschillen kan waarnemen. En iemand met een getraind absoluut gehoor kan dat zelfs benoemen.

Daarnaast heb ik het niet over 2 stadivari's maar over een Guarneri en een Stradivari. Beiden klinken verschillend (als je ze naast elkaar hoort). Een Stradivari heeft een typische klank, maar een Guarneri ook. Idem geldt voor de vleugels.

 

Ik ben het met je eens v.w.b. "audiofielen" en "overschatting". Ik durf te beweren dat sommigen het al moeilijk hebben om een sopraansax, klarinet en hobo uit elkaar te houden.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sodejuu said:

Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot

 


Ik heb een CD waar tijdens het spreken van een tekst voortdurend van microfoon wordt gewisseld. Dat was vrij ontluisterend: rood, groen en blauw, zo verschillend.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het niet met instrumentherkenning te maken heeft. Maar eerder, hoe realistisch klinkt het. Live muziek herken je op 200 m afstand. En dat wordt voor een groot deel in de studio bepaald. Wanneer ze daar alles plat comprimeren (als voorbeeld), krijg je nooit een benadering van dat live gevoel.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Sodejuu said:

Is dat wel zo? Bij akoestische muziek ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon. Een Shure klinkt echt wel anders dan een Neumann. Ik heb ooit een CD geleend waar een aantal keren hetzelfde opstond, maar telkens met een andere microfoon opgenomen. Die verschillen waren groot

Dan, wat voor type microfoon is gebruikt?

Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway.

Het voordeel van elektronische muziek is dat het vaak rechtstreeks de opnameapparatuur in gaat, zonder microfoon. Dan is vergelijken eerlijker.

Natuurlijk ben je afhankelijk van de gebruikte microfoon en het type maakt veel uit, sommige zijn geachikt voor bijvoorbeeld stemmen en anderen zijn beter voor een drumstel. Allen vertalen een complex geluid welke uit een opeenstapeling van golven bestaat naar een electrisch signaal, Syntesizers daarnetegen creeren een signaal met een veel kleinere complexiteit dan zelfs een elektrische gitaar uit enkele golven, Dit is voor mij een groot verschil. Hoe beter een set dus de meer complexe signalen kan weergeven hoe beter. 

 

een beetje gelieeerd aan dit is natuurlijk resolutie bij de huidige bestands formaten. Probeer maar eens een hobo van een viool te onderscheiden bij lage reolutie MP3

Link to comment
Share on other sites

Het zal ook wel per persoon verschillen, maar ik probeer wel eens een tekst te onthouden maar dat lukt me zelden. Mijn vrouw daarentegen weet ze echt wel. Als de muziek eenmaal speelt zit ik er gewoon in en geniet. 

Link to comment
Share on other sites

 

Wat er nu staat klinkt fraai met vinyl. Ik kan ook de impedantie veranderen naar b.v 100K of 22K i.p.v. 47K 

Naar 100K is leuk Ivan met het Goldring element dat er nu in zit. Ik heb het idee dat het hoog net ietsje vloeiender / makkelijk gaat. Maar ik denk dat mijn Thorens een betere combinatie is. Binnenkort weer eens neerzetten 🙋🏼‍♂️

Edited by Tubejack
Update
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Sodejuu said:

Als je genoeg elektronische muziek geluisterd hebt, kun je die net zo goed onderscheiden als bijvoorbeeld het verschil tussen een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster. Of als je dat wil, een Guarneri en Stradivari, Schimmel en Steinway.

Welnee man hoe kom je daar nou weer bij...Ik ken er zat die maken muziek met hun muis, verschuiven balkjes/blokjes en kunnen geen noot spelen.🤦‍♂️

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Roots said:

Yeah...Tijden gaan vooruit Fuchs.👍

 

Yep. Elektrische Ducati's, Guzzi's, Harley's, Porsches. Daar wil je toch niet dood in of op aangetroffen worden. Het is nog wachten op de de autonome voertuigen met door overheden geïntegreerde snelheidsbeperking. Nog even en dan zijn we hersenloze radertjes in een door metacomputersysteemgestuurde maatschappij. Nee, dank je. Ik blijf grotendeels bij Oldskool.     

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...