robx Posted 5 april 2023 Report Share Posted 5 april 2023 (edited) na aansporing van Carl in een ander topic iets gezelligs. Mijn set staat continu aan (er staat momenteel geen stroomvretende hoog klasse A amp). En toch valt me elke dag op dat als ik begin met luisteren - meestal zo einde middag - het een uurtje duurt voor alles begint te stralen. zowel CD als ziggo-digi radio (met Shiit dacje). Wie herkent dit? Oorzaak? ps: de komende vrij dagen ga ik alle C's in mijn speakers bypassen met een MKP1837 (Tony Gee captest, al veel in de set toegepast). kan ooik mert een kleine V-cap o.i.d maar laat ik de kosten even normaal houden). Edited 5 april 2023 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 april 2023 Author Report Share Posted 5 april 2023 Ik herken het niet, al na een paar minuten klinkt het goed. Enkel de Schiit dac staat 24x 7 aan. Dat kan ook niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 april 2023 Report Share Posted 5 april 2023 42 minutes ago, robx said: Mijn set staat continu aan (er staat momenteel geen stroomvretende hoog klasse A amp). En toch valt me elke dag op dat als ik begin met luisteren - meestal zo einde middag - het een uurtje duurt voor alles begint te stralen. zowel CD als ziggo-digi radio (met Shiit dacje). Wie herkent dit? Oorzaak? Ik heb de laatste weken alles weer aan staan en nee, ik heb dat niet. Op het moment dat ik ga zitten is het al goed. En tóch zit er wel fluctuatie in, maar dat ligt volgens mij meer aan de gedraaide muziek (internetradio) die dan slecht opgenomen is.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duke013 Posted 5 april 2023 Report Share Posted 5 april 2023 5 hours ago, robx said: na aansporing van Carl in een ander topic iets gezelligs. Mijn set staat continu aan (er staat momenteel geen stroomvretende hoog klasse A amp). En toch valt me elke dag op dat als ik begin met luisteren - meestal zo einde middag - het een uurtje duurt voor alles begint te stralen. zowel CD als ziggo-digi radio (met Shiit dacje). Wie herkent dit? Oorzaak? ps: de komende vrij dagen ga ik alle C's in mijn speakers bypassen met een MKP1837 (Tony Gee captest, al veel in de set toegepast). kan ooik mert een kleine V-cap o.i.d maar laat ik de kosten even normaal houden). Ik herken dit ook Rob! Bij mij begint de set ook pas na een uurtje te zingen ondanks dat hij al meerdere dagen aan staat. Alsof de cd speler in spelende toestand toch nog opnieuw warm moet draaien.... De mkp's parallel aan elke cap hebben hier goed geholpen, ben benieuwd naar het resultaat in jouw set! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 6 april 2023 Report Share Posted 6 april 2023 Gister voor het eerst weer een concert kunnen bezoeken. Nick en Simon met mijn partner. Ik had zo niet veel met hun muziek, mijn voorkeur ligt toch ergens anders. Maar ik moet zeggen dat ik het erg leuk heb gehad. Eerlijk gezegd veel liedjes die ik voor het eerst hoorde maar in zo’n live ambiance ‘het gewoon doen’. Mooie (afscheid)show waarin de fans bedankt werden. En aan het eind confetti met witte streepjes en rode hartjes. Wel toepasselijk om de fans zo te bedanken. Professioneel muzikant ben je wat mij betreft als je iets ‘lekker’ kunt laten klinken en je timing je nooit in de steek laat. En natuurlijk enige passie in je optreden legt. Nu kan je ervan houden of niet maar dit zijn gewoon professionele muzikanten. Vaak zijn Nederlanders minder trots op muziek uit eigen land maar onterecht dat blijkt op zo’n avond maar weer eens. Mooie zaal dat Rotterdam Ahoy voor geluid en beleving van een live gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 april 2023 Report Share Posted 6 april 2023 Wat moet Simon met jouw partner?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 april 2023 Author Report Share Posted 6 april 2023 Vandaag een Marantz ST-17 in de woonkamer gezet. Wat een mooi ding zeg van binnen en buiten. Hij staat al uren op Joe 70s & 80s Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 april 2023 Report Share Posted 7 april 2023 Jack, mooi ding idd. Is dat een lokale FM zender? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 april 2023 Author Report Share Posted 7 april 2023 44 minutes ago, robx said: Jack, mooi ding idd. Is dat een lokale FM zender? Vol met Elna Cerafine caps https://groups.io/g/FMtuners/message/13071 Joe 70's & 80's is sinds februari in de randstad via de FM te ontvangen https://radiowereld.nl/medianieuws/2023/02/radiozender-joe-met-70s-80s-vanaf-nu-op-fm-in-de-randstad/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 april 2023 Report Share Posted 7 april 2023 (edited) @Duke013 : mijn set zit vol met de Vishay MKP1837's. Voedingscondensatoren bijvoorbeeld in CD en VV en FM tuner zijn ermee gebypassed (lelijk woord he?). En dan vaak ook nog 2 condensatortjes met een kleinere waarde (x7r en voor de kleinste een COG). als mkp1837 je goed bevallen is in een ls-filter: je kan er nog meer mee dus. Edited 7 april 2023 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 april 2023 Author Report Share Posted 15 april 2023 Een audiofiele avond. Wij spelen al een aantal jaartjes met Audirvana 3,5. Onlangs geüpgraded naar Audirvāna Studio, nu versie 2.30. Naast Windows is er ook een versie geoptimaliseerd voor de nieuwe Apple M processoren.* Qobuz klinkt en werkt geweldig met een Mac mini M2 en een iPad, iPhone etc. Gisteravond even een demo gegeven aan mijn schoonzoon. Die heeft niet zoveel met streaming. Ik geloof dat hij nu wel om is. Hij bleef lang op de bank zitten. *Ook mensen met de klassieke 3,5 versie zijn niet vergeten, voor hen is er een update 3.5.43 voor M processors Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 30 april 2023 Report Share Posted 30 april 2023 (edited) Vandaag het figuurlijke rijk alleen gehad en de buren waren ook niet thuis. In de ochtend gesport en daarna buiten geweest en in de middag de installatie aangezet. Eerst de boel opwarmen en na een half uur begonnen met luisteren. Wat al vaker duidelijk werd bleek nu ook weer duidelijk. Zo ergens rond de 2 uur dat de set aan staat merk ik dat het lastig is te stoppen met luisteren. Lastig te omschrijven wat er nu echt verandert. Noem het maar een stukje magie. Het maakt ook niet echt uit wat ik draai. Zet ik iets van Elton John op het nummer song for guy omdat ik het nummer deze week hoorde en de melancholie van het nummer me momenteel aanspreekt. Niets audiofiel opgenomen, het is een verzamel LP. Hoewel de melancholie niet positief is ingegeven klinkt het erg goed en er lijken als de set zolang aanstaat geen belemmeringen meer. Je krijgt ook een heel bijzondere kijk op de muziek voorgeschoteld. Stemmen zijn zo nu en dan heel tastbaar. Wat me verder ook weer opvalt is dat de set niet uitnodigt om kneiterhard te spelen. Dan kan het af en toe verassen want het kan op dynamisch vlak soms verrassend hard uit de hoek komen maar het kan ook heel subtiel en dan moet het ook niet te hard staan. Een gemiddeld luister niveau brengt de magie gewoon het beste over. Anders wordt de ruimte teveel gevuld en gaat het meer op de oren staan. Er is dus wel een soort ideaal volume en te hard wordt het mijn inziens niet beter van. Te zacht kan in mijn ervaring wel. Zelfs op heel zacht niveau wordt er een goed beeld neergezet. Dat is ook een kracht van de Modena monoblokken. Avonds luisteren is zeer goed te pruimen. Exceptioneel zelfs. Misschien is dat ook wel het ultieme dat een set kan doen. Je laten luisteren naar muziek en je een kijk geven op muziek op zo’n manier dat het fysiek wat met je doet. Noem het een niveau van realisme, noem het passie. In ieder geval is er veel gepasseerd in de drie uur muziek luisteren. Daarna werd ik echt afgepeigerd dus ik moest wel stoppen. In ieder geval weer een mooie middag gehad zo. Edited 30 april 2023 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 mei 2023 Report Share Posted 1 mei 2023 Herkenbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) Ik heb soms het idee, dat het beroerd klinkt en op andere momenten erg mooi. Laatst nog met deze LP Kant 1 en 2 magische momenten. Kan zonder problemen het volume behoorlijk hoog zetten. Volgende avond kant 3 en 4 ...... waardeloos. Edited 2 mei 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 Dat ligt waarschijnlijk aan je eigen mindset en gezondheid op dat moment, heb ik zelf ook last van. Als dat gebeurt ga dan niet alles omgooien met andere kabels, tweaken etc, het ligt niet aan de set. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) 3 hours ago, Tubejack said: Ik heb soms het idee, dat het beroerd klinkt en op andere momenten erg mooi. Laatst nog met deze LP Kant 1 en 2 magische momenten. Kan zonder problemen het volume behoorlijk hoog zetten. Volgende avond kant 3 en 4 ...... waardeloos. Mijn ouders kochten vroeger alles los en vast in klassiek. Daar zit een enkel label tussen dat ik niet ken en dat vrij waardeloos is opgenomen. Soms zijn die opnames dan erg oud. Dan klinkt het wat minder spannend allemaal. Ik ken het label niet van de LP die je hebt. Maar misschien zijn de tracks heel verschillend? Aan de andere kant moet een opname die minder spannend is ook kloppen als je er even naar luistert. Dus zonder een vorm van irritatie. Hooguit het verschil doordat je net iets eerder hebt gehoord dat helemaal fantastisch was. Maar soms maken kleine dingen ook verschil. Ook soms dingen die ik niet kan verklaren maar gewoon maar accepteer. De laatste wijziging die hier best wat bracht hier was een klein kleed tussen de speakers. Weliswaar heb ik een houten vloer en de eerste reflectie op de muur op gehoor afgedempt maar kennelijk reflecteert de vloer toch teveel als het alleen hout is. Enige waar hier nog wat blijft liggen is het laag. Dat komt op termijn en ik volg eerst even de ontwikkelingen van Carl in zijn akoestiek aanpak waarvan hij hopelijk ons op de hoogte houdt. Edited 2 mei 2023 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) Mooie verzamelaar Jack! Zou het aan de mastering liggen of het opname materiaal. Wel leuk om de dag op zijn Frans te beginnen. Het mist alleen nog een croissantje, samen met je vrouw op de bank én poes natuurlijk. Hier staat Rogier van Otterloo op met zijn vriend Louis van Dijk. Koester de mensen die zulke mooie muziekmaken of geniet er van. Deze mannen zijn nu allemaal aan gene zijde. Met dank aan allen die de muziekopname mogelijk hebben gemaakt. Er staat natuurlijk ook een heel orkest te spelen en studiopersoneel achter het mengpaneel op te nemen. Edited 2 mei 2023 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 Ik denk dat Walt gelijk heeft Ivan "dat het gewoon "tussen de oren zit" Van een verzamelaar van Circle Records (met van die dunne groefjes) verwacht ik geen high-end weergave. Er komt daarom ook niet zoveel laag uit. Maar toch zitten er adembenemende opnames tussen, die ik jaren niet gehoord hebt. Verder, lekker aan het prutsen. Net een Leak* Stereo 70 versterker en Stereo Fetic tuner van een oud forumlid Spido een grote service beurt gegeven. Het werkt klinkt weer verbluffend goed. Ik wacht momenteel op een pakketbezorger, want ik heb een kleine Schiit multibit dac besteld. Die enkel klein van formaat is. Straks lekker mee spelen. Van Rogier van Otterloo heb ik 3 LP's. Bekent o.a. van "help de dokter verzuipt" Weet je wie ook zulke mooie muziek heeft gemaakt Toots Thielemans. Ik heb een "live" LP van hem. Ondanks de tikjes en kraakjes, staan er zulke mooie nummers op, het gaat dwars door je heen. * Er staat ook een Leak Stereo 60 buizen versterker hier er komt alweer geluid uit, morgen mee verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 3 hours ago, Ivan10 said: Deze mannen zijn nu allemaal aan gene zijde. Met dank aan allen die het mogelijk hebben gemaakt. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 Cool! 35 minutes ago, René N. said: . Ja ik lees het nu ook. Foutje bedankt. LOL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) Bijzonder, je wordt een echte Leak expert, Jack. Edited 2 mei 2023 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 mei 2023 Author Report Share Posted 2 mei 2023 (edited) 2 hours ago, Ivan10 said: Bijzonder, je wordt een echte Leak expert, Jack. Ook in de jaren 60 konden ze echt mooi klinkende audio maken Ivan. Als je zo'n transistor Leak aandacht geeft, klinkt hij bijna als buizen en heeft het voordeel van transistoren zoals wat hogere demping factor. Dus een strakker laag. Ik ben mijn nieuwe dac aan het inspelen. Het klinkt nog een beetje ruw. Het aansluiten had wat voeten in de aarde Ik moest van USB A naar USB-C. Daar heb je ook 2 verschillende types in. Als ik het goed begrepen heb: laden en data en laden alleen. Het snoertje dat ik bij de Action kocht voor €3 is blijkbaar alleen laden.... Afijn ik heb er nu echt een mooie USB 3 kabel. Kostte maar €10. Lekker buiten geweest, ik heb wat afgefietst .... geen nadeel zonder voordeel Edited 2 mei 2023 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 mei 2023 Report Share Posted 2 mei 2023 Lekker bezig, Jack. Ja fietsen is goed voor de conditie. Ook al zie ik het je ook wel joggende doen naar de Action of Mediamarkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 mei 2023 Author Report Share Posted 3 mei 2023 9 hours ago, Ivan10 said: Lekker bezig, Jack. Ja fietsen is goed voor de conditie. Ook al zie ik het je ook wel joggende doen naar de Action of Mediamarkt. Klopt, eergisteren op de terugweg gedaan. Gelijk boodschappen meegenomen. Wel zo efficiënt qua tijd Gisteren veel muziek gedraaid via het nieuwe dacje, begint goed te klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 mei 2023 Author Report Share Posted 3 mei 2023 (edited) We spelen met 2 kleine dac's. 1 aan een desktop pc en 1 aan onze stereoset. De ene heeft multibit of R2R, (hoe je het noemen wil.) Die zet in één keer b.v. 16 bits om van analoog naar digitaal. Als extraatje is er ook een non over sampeling optie. Die naar naar believen aan of uit te schakelen. De 2e dac is er een met Delta Sigma chip. Zo'n dac heeft minder vervorming omdat die de bits in per stuk, of per 4 of 5 omzet. Beide dac's zijn heel betaalbaar en in dezelfde prijsklasse €360....€380 afhankelijk van de kleur (zwart of zilver) Erg muziekaal dus klinken weinig digitaal... Ze verbruiken weinig stroom en staan 7x24 uur aan voor het beste geluid. De R2R moet nog even verder inspelen. Edited 4 mei 2023 by Tubejack beter uitgelegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts